Thuisbatterijopslag gekoppeld aan stabilisatie netwerk

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Thuisbatterijopslag gekoppeld aan stabilisatie netwerk

Bericht door ivob » 17 mei 2018, 10:56

Wat als een energieleverancier je een thuisbatterij zou leveren onder volgende voorwaarden:
- Je sluit een contract af met de energieleverancier voor een bepaalde periode (zeg 5 tot 10 jaar)
- Je betaalt een verminderde prijs tov de marktprijs voor de plaatsing van een thuisbatterij. Deze thuisbatterij zou
de mogelijkheid hebben in je woning als back up te dienen.

De verminderde prijs zou het gevolg zijn van:
- Subsidies gegeven door de overheid.
- Een reservatief gedeelte voor de energieleverancier (zeg 25% van de opslagcapaciteit van de batterij) waarmee deze aan zijn verplichtingen
kan voldoen om het net te stabiliseren.
- Voor dit reservatief gedeelte zou je ook een (kleine) vergoeding krijgen.
- Je zou niet verplicht zijn om klant te worden bij deze energieleverancier. Als klant zou je wel extra voordelen krijgen (bv. verhoogde vergoeding).

Als klant zou je de keuze hebben tussen de batterij zelf onmiddellijk te betalen (min de subsidies) en met een verhoogde jaarvergoeding voor het reservatief deel of een financiering (energieleverancier betaalt de aankoop en plaatsing van de batterij en de klant betaalt deze terug met een lage maandvergoeding en met de vergoeding van het reservatief deel. Of een deel rechtstreeks betalen en deel financiering.
Als klant zou je ook de mogelijkheid hebben het eigen back up gedeelte (zeg 75%) vrij in te stellen voor beschikbaarheid back up (bij bv. stroomuitval) of (onmiddellijk) eigen (verschoven) verbruik.

Pro/contra's?
Voor/nadelen?

Te vroeg in de huidige situatie? Interresanter als voorwaarden invoering slimme meter/capaciteitstarief worden ingevoerd?

Om het plastischer voor te stellen neem ik een fictief voorbeeld:
- De energieleverancier instaleert in je woning een thuisbatterij van merk x met een opslagcapaciteit van 15 kWh.
- Zelf moet je 4 kWh ter beschikking houden van de leverancier voor stabilisatie van het net.
- Over de overige 11 kWh kan je vrij beschikken (back up/onmiddellijk gebruik/verschoven dagverbruik,...)
- De totaalkost zou ongeveer 8.000 e bedragen.
- De jaarlijkse vergoeding voor beschikbaar houden reservatief aandeel net zou tussen de 250-350 € liggen.
- Je moet een contract (voor de battterij) afsluiten van minimum 5 jaar tot max 10 jaar
- Of je direct betaalt of via financiering maakt bij aanvang niet veel uit gezien de totaalsom (kostprijs minus subsidie minus vergoeding) ongeveer
gelijk zou blijven (de inflatie heeft uiteraard wel een invloed op gekozen systeem maar is moeilijk in te schatten).

Schoot.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Re: Thuisbatterijopslag gekoppeld aan stabilisatie netwerk

Bericht door DaRkMaN_FX » 17 mei 2018, 12:06

Je gaat Eneco en andere nederlandse firma's nog op ideeën brengen :mrgreen:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 17 mei 2018, 12:36

Heb ik ook al aan gedacht maar dan eerder deeluitmakend van de DNB aansluiting.

Echter na me beperkt verdiept te hebben in de netstabiliteitsproblematiek tot de vaststelling gekomen dat dit nooit vanuit het standpunt leverancier noch DNB er zal komen.
Netstab is de taak van de TNB HS hoger of gelijk aan 70KV.
Via openbare aanbesteding (Elia of Synergrid) moet een productiecapaciteit van 300MW (BE) onmiddelijk (ogenblikklijk, 15min 30min) beschikbaar zijn 24/7 indien ik het me nog goed kan herinneren.

Je zou kunnen zeggen indien er voldoende zijn dan gaat het wel lukken, er moet dan immers minder stroom naar de MS/LS gestuurd worden waardoor op HS capaciteit vrijkomt.
Daarnaast heeft netstab te maken met het kortsluitvermogen welke er niet is voor elektronisch gestuurde productie (windmolens en PV) waardoor het totale kortsluitvermogen op HS daalt en hierdoor de kans op cascadeafschakeling nogal snel de hoogte in gaat.

Met mijn huidige visie (enkel met lokale productie) zie ik het eerder iets anders:
Je DNB aansluiting is eigenlijk een batterypack met injectieomvormer/lader, zonder intern eli net en berperkte capaciteit*.
Je elinet bestaat uit je huidige binneninstallatie aangevuld met PV/omvormer die je eigen 230 net maakt.
Hetgeen je produceert wordt naar de verbruikers gestuurd, net zoveel als nodig is, de rest gaat naar de DC-bar van de accu.
De omvormer die netgekoppeld is haalt zijn vermogen van die DC bar en injecteert in het net (beperkte aansluting)
hetgeen niet injecteerbaar is wordt door de accu geabsorbeerd
*het accupack en de netaansluiting DNB zijde is afgestemd op enerzijd het PV opbrengst (beste dagen), het eigen verbruik op dat ogenblik, het verbruik zonder PV max energie en de tijdsduur. Met dien verstande dat over 24u uw restenergie in het net geinjecteerd kan worden ook tijdens de beste productiedagen, de accu dient als buffer. Anderzijds, wanneer er geen PV productie, is dat er voldoende accuenergie voorradig is per periode van 24u om alle nodige toestellen, over 24u, te kunnen voeden.
Stel een PV opbrengst met op de beste dag van 60kWh heeft maar een aansluiting nodig van 2.5kW. Aan de hand van de voorspellingen van de volgende dag kan men bepalen of men injecteert hoeveel en hoe lang en/of het eventueel mits bijdrage kan bijdragen tot het DNB net.
Anderzijds bij gebrek aan productie neemt die dit vermogen af van het net. De accugrootte zal afgestemd worden op de productie in dit voorbeeld max 60kWh maar ook van uw verbruiksprofiel, wanneer gebruik je welke hoeveelheid energie want die moet beschikbaar zijn.
Je hebt natuurlijk iets aan verlies gezien je AC/DC/AC moet omvormen en dat je direct DC vermogen in bovenstaand voorbeeld maar 2.5kW is, vermoedelijk ligt het wel hoger én het rendement van de accu, ook hier weer kan een iets hoger vermogen het rendement iets opdruiven.
Langs de andere kant zullen de net- en transportverliezen lager liggen want nu ga je op piekmomenten geen 7kW uit het net trekken (* x gezinnen die op hetzelfde ogenblik in de straat elektrisch gaan koken).
Een combinatie accu/supercap (zoals aangekondigd eergisteren voor de Volvo X40 hybride) zal ook de efficientie verhogen wegens minder verliezen gezien een groot deel niet in de accu dient gestockeerd. Van de flywheel 8kW/32kWH-4u i.p.v. een accu heb ik nog geen prijs gezien.

De rest van het cijfervoorbeeld daar zal ik even verder moeten nadenken en nu heb ik even andere dingen op de plank liggen.

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 17 mei 2018, 13:26

DaRkMaN_FX schreef:
17 mei 2018, 12:06
Je gaat Eneco en andere nederlandse firma's nog op ideeën brengen :mrgreen:
Eneco is daar al mee bezig(in NL),en ik denk dat ze ook al plannen hebben voor in BE.
https://www.eneco.nl/crowdnett/

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mei 2018, 19:16

Inderdaad. Ze zijn de Belgische markt aan het verkennen voor een gelijkaardig project.
De vraag is hoe gebruikers, en hier te vinden, inzonderheid PV gebruikers daar tegenover zouden staan.
Zo niet tegen welke voorwaarden dan wel?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 17 mei 2018, 20:24

Ik heb mijn twijfels omtrent het globale business model van het voorstel. Ik zie niet meteen in hoe ze de paar honderd € jarenlange subsidie voor de batterij economisch kunnen justifieren.

Ik denk dat je het stabiliteitsprobleem niet goed inschat. Er zijn volgens mij op lokaal niveau twee problemen van stabiliteit:
  • industriële gebruikers die grote machines inschakelen; we spreken hier over honderden of duizenden KW, dus een andere grootte orde dan batterijen, voor zover die niet op een hoogspannings netwerk zitten.
  • pieken door de zonnepanelen die voornamelijk zuidgericht zijn en die op een korte tijd samen een enorme piek kunnen geven. De beste en meest simpele vorm van stabilisatie hier is dat men niet meer injecteert.
Als de terugdraaiende teller na 15 jaar afloopt (of indien er een aflopende bandingfactor evolueert die de kostberekening geïnjecteerd/verbruikt vermogen laat convergeren naar de effectieve marktprijzen), dan zullen veel mensen profijt hebben met een batterij die voor 1 of 2 dagen de zonne-energie kan opvangen zodat er omzeggens niets meer verbruikt noch geïnjecteerd wordt. En dat zal allemaal wel kunnen zonder subsidies; gewoon tarieven en bandingfactors slim aanpassen.

En ondertussen ? Weet ik uiteraard niet, maar ik zou durven wedden op een slimme meter die dynamisch je autonomie meet en de prosumententaks in functie daarvan aanpast. Ik durf er inderdaad wel op wedden dat die prosumententaks in een of andere vorm zal blijven bestaan opdat de terugverdientijd of Return on Investment rROI) rond de 5 % zou blijven draaien. Tenslotte is die ROI een vorm van subsidie die door de gemeenschap gedragen wordt.
De batterij dimensie kan dus geactiveerd worden door indirecte subsidie; de korting op de prosumententaks.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 mei 2018, 20:35

En ondertussen heeft Tesla al een deel van de koek naar zich toegetrokken:
https://m.hln.be/wetenschap-planeet/mil ... ~a299b80e/

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 18 mei 2018, 00:24

Ik denk dat het economisch interessanter is om op wijkniveau een groot batterijsysteem te plaatsen en te beheren dan ieder zijn eigen batterijtje.
Je zou dan eventueel voor een beperkte prijs capaciteit van die batterij kunnen huren (of er in investeren via crowdfunding) om zo uw eigen verbruik te verhogen (via die batterij) en dus uw prosumententarief kunnen verlagen.
Daar komt dan wel heel wat slim meten en beheren en medewerking van netbeheerder en wetgever bij natuurlijk.
Zal zeker niks voor morgen zijn.
Op termijn zou je dan via bvb een cooperatieve uw eigen mini-net op wijkniveau kunnen uitbouwen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 18 mei 2018, 08:04

ErikDD schreef:
18 mei 2018, 00:24
Ik denk dat het economisch interessanter is om op wijkniveau een groot batterijsysteem te plaatsen en te beheren dan ieder zijn eigen batterijtje.
Je zou dan eventueel voor een beperkte prijs capaciteit van die batterij kunnen huren (of er in investeren via crowdfunding) om zo uw eigen verbruik te verhogen (via die batterij) en dus uw prosumententarief kunnen verlagen.
Daar komt dan wel heel wat slim meten en beheren en medewerking van netbeheerder en wetgever bij natuurlijk.
Zal zeker niks voor morgen zijn.
Op termijn zou je dan via bvb een cooperatieve uw eigen mini-net op wijkniveau kunnen uitbouwen.
Puur economisch heb je vermoedelijk gelijk, zoals ook voor zonnepaneelinstallaties die in dezelfde prijsklasse zitten. Slim beheren en (goedkope) medewerking van de netbeheerder en wetgever lijken me obstakels die niet al te snel zullen overwonnen worden. Ik ben niet zeker dat een coöperatieve op wijk, gemeente of regio-niveau veel verschil zou maken, tenzij om de torenhoge overhead, kosten en taksen te ontvluchten.
Ondertussen zou ik zeggen; al wat niet 'gezien' is door de meter kan niet belast worden.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 19 mei 2018, 09:26

Foroa schreef: Ondertussen zou ik zeggen; al wat niet 'gezien' is door de meter kan niet belast worden.
à la prosumententarief wordt ook niet gezien wat er met je theoretische stroomopbrengst doet (omvormer vermogen). Dus alles is belastbaar!

Plaats reactie