Lage opbrengst nieuwe installatie?

Hier kan u een beschrijving geven van uw installatie, met alle informatie & foto's die u wenst (panelen, omvormer, oriëntatie, wanneer geïnstalleerd, installateur, foto's, etc etc), evenals updates over de installatie (opbrengst, onderhoud, mijlpalen, etc).
Zie onze Wiki pagina
Plaats reactie
Roeboe
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Lage opbrengst nieuwe installatie?

Bericht door Roeboe » 18 mei 2018, 13:27

Zou het kunnen dat de panelen extreem zwak scoren bij hogere temperaturen, als ik de data-sheet opzoek staan de temperatuur waarden er zelfs niet bij? Daarbij komt nog dat het montage systeem dat er bij u gebruikt is aan de zijkant en achterkant dicht is wat nog wel wat kan schelenvolgens mij.

Je kan eens een thermometer onder de panelen leggen bij de afzonderlijke montagesystemen. Er bestaan er op wifi (Grohe, maar dat is wel een watermelder)...
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 19 mei 2018, 10:03

Los van het al dan niet halen van de piek lijkt de opbrengst per paneel behoorlijk achter te blijven.
Vraag de flashrapporten van de panelen eens op bij jouw plaatser want dan kun je zaken uitsluiten.
SolarEdge gecertificeerd dealer

nickv
lid

Bericht door nickv » 21 mei 2018, 09:07

japio schreef:
19 mei 2018, 10:03
Los van het al dan niet halen van de piek lijkt de opbrengst per paneel behoorlijk achter te blijven.
Vraag de flashrapporten van de panelen eens op bij jouw plaatser want dan kun je zaken uitsluiten.
Ik ben er vrij zeker dan bij levering van de PV-panelen geen flash rapporten werden bijgevoegd. Mijn vader is elektricien van opleiding en ik heb de panelen samen met mijn vader geplaatst, panelen werden bij project-zero besteld. Zou ik alsnog deze flashrapporten kunnen opvragen bij de leverancier o.b.v. de serienummer van de panelen?

Thanks,
Nick

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 21 mei 2018, 10:04

Informeren kan altijd.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 21 mei 2018, 23:00

Klopt, ik ben gewend dat er een flashlijst bij iedere zending wordt meegezonden.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 22 mei 2018, 05:34

De temperatuurscoëficiënten staan op de data sheet, als het deze panelen zijn?
http://eurenergroup.com/wp-content/uplo ... 0_EN-2.pdf
Isc +0.039%/°C
Uoc -0.29%/°C
Pmax -0.42%/°C
De 320Wp panelen hebben ook + en - 3% vermogens tollerantie. Bij een celtemperatuur van 45°C wat bij zwarte panelen goed mogelijke is, kan je Pmax (met negatieve tollerantie) al bijna 12% dalen. dus slechts 280Wp. ipv 320 wp.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 22 mei 2018, 09:51

Ik heb de opbrengst van TS met een aantal andere installaties vergeleken (ook platdak, zwart en een vergelijkbare oriëntatie) en dan blijven de panelen van TS behoorlijk achter.
Er wordt altijd een NOCT temperatuur vermeld en deze is voor Eurener 44graden, vanaf deze temperatuur geldt de afname welke bij Pmax wordt genoemd.

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 23 mei 2018, 11:15

Kan je eens de opbrengst van de panelen met flatfix vergelijken met de panelen zonder? Zowel voor max vermogen als totale productie sinds startdatum?
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

nickv
lid

Bericht door nickv » 29 mei 2018, 13:19

Roeboe schreef:
23 mei 2018, 11:15
Kan je eens de opbrengst van de panelen met flatfix vergelijken met de panelen zonder? Zowel voor max vermogen als totale productie sinds startdatum?
Totale productie per paneel sinds startdatum in bijlage. In zekere zin verwacht ik ook minder totale opbrengst van de panelen aan de rechterzijde, omdat deze meer schaduw te verwerken krijgen. Dus totale productie per paneel is niet echt een goede maatstaf lijkt me.

Het maxvermogen weergeven (in de virtuele layout) is niet zo evident bij het SolarEdge portaal. Ik heb even een screenshot genomen van het vermogen gisterenmiddag 28-05-2018 (een aardig hete dag met veel zon...) en om 12u15 zag de opbrengst er uit als volgt; zie bijlage. Niet superveel variatie te merken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie