Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Re: Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Bericht door lennie » 07 mar 2018, 19:25

Oh ik denk wel dat de vreg daar mee bezig is. Maar of dat positief zal uitpakken durf ik te betwijfelen. Hoe het er concreet gaat uitzien zal volgens mij grosso modo zo zijn:

Capaciteitstarief zal voor de pv eigenaar kwasie gelijk zijn aan de huidige netvergoeding. Zeker niet goedkoper.
Na 15 jaar terugdraaiende teller zullen we met onze slimme meter wellicht vergoed worden voor de overproductie. Maar dan wel volgens het principe: stroom duur (inclusief transportheffingen en de hele hutsekluts) betalen als je te kort hebt, en peanuts (enkel de naakte stroomprijs) krijgen op het ogenblik dat je overschot hebt.
Ik zie het voor mijn installatie dan ook bijzonder somber in. Te meer de tvt door de netvergoeding dermate gestegen is dat die 15 jaar terugdraaiende teller (mijn enige voordeel) niet zo fantastisch lang is.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 mar 2018, 23:31

Er is vandaag een vraag over gesteld in de commissie energie van het Vlaams parlement:

https://www.vlaamsparlement.be/commissi ... ag/1237732

Komt er op neer dat er waarschijnlijk een vast minimaal injectietarief zal ingevoerd worden.
Tegen de zomer zou er mogelijk een voorstel komen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

lennie
Master lid

Bericht door lennie » 09 mar 2018, 12:41

ErikDD schreef:
07 mar 2018, 23:31
Tegen de zomer zou er mogelijk een voorstel komen.
Het zou begot tijd worden. Tommelein blijft maar oproepen om pv te installeren terwijl er momenteel niemand een zinnig woord over het rendement van de installatie kan zeggen.

Bedankt voor het melden... straks eens bekijken.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 10 mar 2018, 11:36

Ik vind dat die 15 jaar terugdraaiende teller pas ingang mag hebben van zodra dit in een wet is vastgelegd en in het staatsblad is verschenen.
En niet met terug werkende kracht vanaf datum installatie.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 10 mar 2018, 13:26

Yes schreef:
10 mar 2018, 11:36
Ik vind dat die 15 jaar terugdraaiende teller pas ingang mag hebben van zodra dit in een wet is vastgelegd en in het staatsblad is verschenen.
Stel u kandidaat om in de politiek te gaan ;-)
De werkmens moet de wetten (wetswijzigingen) van de politiek ondergaan :cry:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 11 mar 2018, 09:24

DaRkMaN_FX schreef:
10 mar 2018, 13:26
Yes schreef:
10 mar 2018, 11:36
Stel u kandidaat om in de politiek te gaan ;-)
De werkmens moet de wetten (wetswijzigingen) van de politiek ondergaan :cry:
Vindt u het dan terecht dat ze zoiets met terugwerkende kracht invoeren ?
Of hebt u banden met de politiek dat u zoiets maar goed en normaal vindt ?
Moest elke mens in de politiek gaan die ergens zijn mening over geeft , zouden we er wel mee zijn.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 11 mar 2018, 13:57

Ik heb geen enkele verbintenis met de politiek.
Je kan vechten, zie naar het process met de Zonstraal VZW en toch zal je altijd de strijd verliezen tegen de grootmachten (lees : Overheid / Eandis & Infrax).

Dat ze het met "terugwerkende" kracht invoeren ben ik ook persoonlijk geen voorstander van.
Ik zou het liever zien vanaf 2020, of wanneer iedere PV eigenaar een "digitale" teller heeft.

Maar ik denk op een manier dat we nog blij mogen zijn, dat ze het niet per "direct" door onze maag duwen.
Ze konden ook zeggen: vanaf dat iedereen een digital teller heeft is de mogelijkheid tot salderen afgeschaft.
Er bestaan nog altijd grotere worst-case scenario's dan die nu op tafel liggen.

Met de actie te bepalen vanaf installatie datum hebben ze ook een aantal voordelen.
- Onbekende installaties worden geimpacteerd
- Ze zetten hun eigen uit de wind
- Ze kunnen terug inkomsten verwachten (BTW inkomsten) door verbruik

Anders moet je eens een mailtje sturen naar het Kabinet van Tommelein of op zijn website gaan.
Het antwoord dat je mogelijks krijgt zal je niet veel meer duidelijkheid scheppen, maar je hebt uw stem toch laten horen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 12 mar 2018, 14:09

Maak u geen illusies. :-(
Tommelein blijft rond de pot draaien als het over de compensatie voor de geïnjecteerde energie gaat. Hij weet al perfect dat dit uiteindelijk met een sisser gaat aflopen. Rekken tot na de verkiezingen is zijn enige uitdaging.
U begrijpt dat ik nu nog geen details zal geven over de precieze modaliteiten. Anders zou de heer Beenders weer zeggen dat het voor heel veel mensen onzeker en onduidelijk wordt. Als in de periode 2019-2021 nieuwe decentrale installaties worden geïnstalleerd of als in die periode de terugdraaiende teller wordt vervangen bij prosumenten in het kader van de uitrol, zal voor die prosumenten gedurende vijftien jaar vanaf de aanmelding van de installatie de elektrische productie van de installatie die geïnjecteerd wordt op het distributienet, jaarlijks in mindering worden gebracht van de afname.

Het principe van de terugdraaiende teller (1 kWh Injectie = 1kWh afname) blijft 15 jaar gelden vanaf de aanmelding van de installatie. Voor velen hier loopt die periode al af in 2023, 2024 ;-)
Daarna zal de 'markt' de prijs van je stroom bepalen. Zo gaat dat nu ook al voor de grote installaties en die zijn volgens de VREG niet rendabel zonder GSC-steun ;-)

Voor je geïnjecteerde productie krijg je een minimale vergoeding, zeker in de zomer als er veel aanbod is. In de winter en 's nacht mag je die stroom dan duur(der) terug kopen.
Deze marktwerking zal ervoor gaan zorgen dat mensen gaan investeren in opslagsystemen die dan hopelijk wel rendabel kunnen worden.
Maar als de politiek 15 jaar nog steeds een redelijke termijn blijft vinden om een investering terug te verdienen maak ik me toch zorgen.
En dan spreken we nog niet over het risico dat je als particulier loopt om te investeren in een installatie die haar beloftes nooit waar maakt.
Er zijn genoeg voorbeelden en de beloofde garantie afdwingen is dikwijls onmogelijk.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 12 mar 2018, 20:30

DaRkMaN_FX schreef:
11 mar 2018, 13:57
Ik heb geen enkele verbintenis met de politiek.
Je kan vechten, zie naar het process met de Zonstraal VZW en toch zal je altijd de strijd verliezen tegen de grootmachten (lees : Overheid / Eandis & Infrax).

Dat ze het met "terugwerkende" kracht invoeren ben ik ook persoonlijk geen voorstander van.
Ik zou het liever zien vanaf 2020, of wanneer iedere PV eigenaar een "digitale" teller heeft.

Maar ik denk op een manier dat we nog blij mogen zijn, dat ze het niet per "direct" door onze maag duwen.
Ze konden ook zeggen: vanaf dat iedereen een digital teller heeft is de mogelijkheid tot salderen afgeschaft.
Er bestaan nog altijd grotere worst-case scenario's dan die nu op tafel liggen.

Met de actie te bepalen vanaf installatie datum hebben ze ook een aantal voordelen.
- Onbekende installaties worden geimpacteerd
- Ze zetten hun eigen uit de wind
- Ze kunnen terug inkomsten verwachten (BTW inkomsten) door verbruik

Anders moet je eens een mailtje sturen naar het Kabinet van Tommelein of op zijn website gaan.
Het antwoord dat je mogelijks krijgt zal je niet veel meer duidelijkheid scheppen, maar je hebt uw stem toch laten horen.
Is het niet zo dat ze vanaf volgend jaar gaan starten met de digitale meter bij nieuwe installaties? Gaat deze dan nog wel kunnen terugdraaien ( of ben je dan verplicht de compensatie regeling te nemen ) , omdat je hierboven zegt " tot iedereen digitale meter heeft" maar aangezien ze willen beginnen met eerste de zonnepaneel eigenaars van een digitale meter te voorzien kan dit wel eens sneller dan 15 jaar zijn...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 12 mar 2018, 23:08

Spijtig heeft niemand hier een glazen bol en kan je niet vertrouwen op uitspraken van de politiekers.

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 13 mar 2018, 09:34

Het blijft natuurlijk afwachten wat ze uit hun mouw gaan schudden. 15 jaar is inderdaad niet lang. Ze hopen misschien dat na 15 jaar de meeste mensen hun panelen gewoon laten liggen, terwijl ze eigenlijk bijna geen voordeel meer zullen opleveren. Zo behalen ze hun doelstellingen en zo kunnen ze goedkoop je stroom opkopen en duur verkopen aan je buurman. Maarja, we zien wel.

Het kan natuurlijk een boost geven aan opslagmedia. Beter en betaalbaarder....laat ons hopen.
Maar geen gsc, goedkoop je stroom verkopen, duur verkopen en geen (goedkope) alternatieven = doodsteek voor panelen lijkt me.

Technologie gaat natuurlijk snel...wie weet wat er binnen paar jaar op de markt is.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

juano
lid

Bericht door juano » 13 mar 2018, 12:16

lanius schreef:
13 mar 2018, 09:34
Het blijft natuurlijk afwachten wat ze uit hun mouw gaan schudden. 15 jaar is inderdaad niet lang. Ze hopen misschien dat na 15 jaar de meeste mensen hun panelen gewoon laten liggen, terwijl ze eigenlijk bijna geen voordeel meer zullen opleveren. Zo behalen ze hun doelstellingen en zo kunnen ze goedkoop je stroom opkopen en duur verkopen aan je buurman. Maarja, we zien wel.

Het kan natuurlijk een boost geven aan opslagmedia. Beter en betaalbaarder....laat ons hopen.
Maar geen gsc, goedkoop je stroom verkopen, duur verkopen en geen (goedkope) alternatieven = doodsteek voor panelen lijkt me.

Technologie gaat natuurlijk snel...wie weet wat er binnen paar jaar op de markt is.
ja maar waar ik bang voor ben is dat als ik nu zonnepanelen plaats ( 2019), dan een digitale meter heb! ze gaan zeggen dat de terugdraaiende meter wel geld maar dat dit per maand berekent wordt. dus idd in de zomer wel overschot heb maar in de winter toch zou moeten bijkopen...

voor mij persoonlijk zou 15 jaar nog wel lang genoeg zijn (kinderen zijn nu 6 en 3 ) en binnen een 15tal jaar zijn die misschien toch het huis uit ( op kot) en verbruiken die geen electriciteit meer! verder zou ik vooral panelen willen zetten omdat ik wel een airco/l-l warmtepomp nodig ga hebben ( nu is het zo dat het hier in de zomer echt snik heet wordt! op mijn zoon zijn kamer onder het dak ( 30 graden), en ook in de living is het 27-28 graden ( ik heb heel de dag zon op de vensters )

lanius
Senior lid

Bericht door lanius » 13 mar 2018, 12:28

is isolatie geen optie? Zeker met houtwol. Dat kan de warmte wel een stuk buiten houden.
10 x LG 290 Wp Mono X Neon black LG290N1C & SMA Sunny Boy 2500HF Orientatie: 186 ° H=20 °

juano
lid

Bericht door juano » 13 mar 2018, 12:40

lanius schreef:
13 mar 2018, 12:28
is isolatie geen optie? Zeker met houtwol. Dat kan de warmte wel een stuk buiten houden.
er zit ongeveer 18-20 cm isolatie onder het dak! Ik heb 3 jaar geleden van de zolder kamers gemaakt en de man die deze kamers kwam doen zei dat dit wel voldoende was dus heb ik er geen extra isolatie tussen gestoken... ( het is dus te laat)

daarom dacht ik aan een warmtepomp met dan drie binnenunits ( living- zolderkamer en de kamer waar ik slaap)

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 13 mar 2018, 12:54

juano schreef:
13 mar 2018, 12:16
ja maar waar ik bang voor ben is dat als ik nu zonnepanelen plaats ( 2019), dan een digitale meter heb! ze gaan zeggen dat de terugdraaiende meter wel geld maar dat dit per maand berekent wordt. dus idd in de zomer wel overschot heb maar in de winter toch zou moeten bijkopen...
Denkt U nu echt dat ze er in gaan slagen om op 1 jaar tijd bij iedere privé PV installatie een digitale meter te plaatsen?
Ze kunnen moeilijk een aparte tarifering gaan doorvoeren voor mensen met een digitale meter en deze nog in bezit van een ferrarismeter.
Uw probleem van oververhitting komt waarschijnlijk niet van te weinig isolatie (ik heb maar 26 cm isolatie in het dak en het wordt nooit warmer dan 23°C) maar door de instraling via de ramen. Het is dan ook veel efficiënter en op termijn goedkoper om externe shutters te plaatsen voor de ramen dan airco.

Plaats reactie