Roel,
Beter ben je met de nieuwe SMA Sunny Boy Storage 3.7 / 5.0 / 6.0.
Hierop kan je 3 verschillende batterijen op aansluiten.(dacht wel High Voltage... waarom zou jij low voltage nemen?)
De nieuwe Leaf is inderdaad Vehicule to grid ready. De Mennekes Amtron zou kunnen aangestuurd worden met de SHM om zo traploos te kunnen consumeren om te up/download te optimaliseren. (vrees enkel laden, daar hiervoor AC lader wordt gebruikt)
IK maak me hierbij wel de bedenking in theorie de batterij van de Leaf "gewoon" moet aansluitbaar zijn op de Sunny Boy Storage, als 2de batterij.
Die technische info ga je niet kunnen achterhalen vrees ik... Welke techneuten zien hier een oplossing?
Sowieso is het een interessante case, jouw geval. Ik heb alvast een home manager 2.0 besteld om onze eigen woning al eens te monitoren.
Wanneer je je system met een backup optie wil uitbreiden, komt er echter een extra ontkoppelkast aan te pas om het gekeurd te krijgen.
Zelfs een batterij systeem om eigen verbruik te optimaliseren is zo zeldzaam dat Eandis hierover nog geen info over heeft...
De batterijomvormer kan in principe te samen met je PV direct injecteren, stel je hebt monofase met 5KVA PV, mag je dan nog een SB Storage aansluiten? Momenteel is dat een rare denkpiste, echter wanneer we naar een variabele tarifering gaan lijkt het me niet ondenkbaar dat jouw systeem maximaal aan het net gaat leveren wanneer, bv in december, de prijs zeer hoog is (1EUR/kWh) en je denkt dat ze dan maar even wat uit m'n EV sleuren voor x aantal minuten, aan die prijs..
Mvg