Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
roel.nagels
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 22:29

jeroen beeckx schreef:
14 jun 2018, 22:22
Een HSB kan echt wel een paar honderd kilo dragen hoor...

De batterij afschrijven duurt dus +20jaar... in mijn geval, maar ook in jouw geval dus...:-)

Met variabele tarieven en een warmtepomp wordt het plaatje nog erger.

Wat is de milieuwinst?

Mvg
Ik slaap toch liever niet onder een ton batterijen... :D

Ik schrijf nergens iets over een warmtepomp. Persoonlijk vind ik het mooie technologie, maar ben er principieel tegen. De verbruikscurve zit 180° omgekeerd t.o.v. PV-opbrengst.

De milieu winst? Heel veel! Al verschillen de meningen daarover en dus ga ik daar echt niet over uitwijden.
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 22:51

Ivm aankoopmotivatie batterij-systeem. Ik kan je vertellen dat leven op enkel een bi-directionele meter zonder batterij-systeem een uitdaging is, maar niet onoverkomelijk.

De batterij brengt echter stabiliteit en flexibiliteit, zeg maar 'comfort'. Nu is het (@ivob, mijn eerlijke zelve laat zich hier zien ;-) ) alle dagen het weerbericht in het oog houden en zo mogelijks ook de voorspelling voor de komende dag. Dit vooral ivm wasmachine en droogkast, grote verbruikers. Een batterij vangt moeiteloos een overkomende wolk en of bui op. Het brengt dus gemoedsrust. 25 jaar zonder batterij(en)? Toch maar liever niet! ;-)

Vergeet als laatste niet dat we met onze kangoeroewoning, alle maandelijkse kosten over 2 gezinnen spreiden. Het gaat hier dus over peanuts
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 23:18

Ik vrees dat die 600EUR die ik uitspaar wordt vervangen door aankoop van stroom in de winter en 's nachts voor de Nissan Leaf...
In ons geval laadt de wagen zo goed als altijd overdag en dat speelt zeker mee, maar is geen topvereiste. Ik ga met de fiets werken, mijn partner werkt enkel 's avonds.

Onze 49 amorfe panelen (Solar Frontier SF170-S) liggen onder een grote hoek (46°) bijna vol zuid. Dat geeft een mooie opbrengst in de winter. in de zomer is de opbrengst wat lager dan bij poly en mono, maar dan nog is er pakken te veel die ik niet op krijg.
stats.PNG
2017.PNG
December maakt deel uit van de somberste winter sinds de metingen (uitspraak van de tv-weermannen). Vergelijk maar met december 2016
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bi-directionele meter...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 23:23

2018.PNG

Bi-directionele meter...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 15 jun 2018, 10:03

Hierbij nog de (winter-) opbrengsten van voor de SHM werd geïnstalleerd. Start 12/01/2016, einde 23/05/2016.
opbrengst 2016 voor de omschakeling naar SHM bi-directioneel.PNG

Bi-directionele meter...

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 15 jun 2018, 11:17

Mooie case! Alles staat of valt natuurlijk met zo een uitzonderlijk hoog aandeel zelfverbruik van de PV-opbrengsten. Lijkt me inderdaad niet voor iedereen.

Heb je de elektrische verliezen van het (ont)laden van de thuisbatterij meegeteld?

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 15 jun 2018, 11:27

Yep, die zitten 'by default' in de simulatie van SunnyDesignWeb. Komt neer op +/- 1kWh per dag meeverbruik.
En voor de Nissan Leaf heb ik gaan proefrijden met de nieuwe 40kW. En jawel, niet zozeer voor het rijden, al was dat heel aangenaam. Wel voor verbruik en opladen en laadverliezen. ;-)

Bi-directionele meter...

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 15 jun 2018, 15:06

Met hetgeen een collega van mij gemeten heeft qua op-ontlaadverliezen bij elektrisch voertuig zat hij tussen de 12 en 17%

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 15 jun 2018, 15:19

Dat stemt overeen. Ik kwam gemiddeld op 15% :tu:

Bi-directionele meter...

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 16 jun 2018, 11:54

Roel,

Beter ben je met de nieuwe SMA Sunny Boy Storage 3.7 / 5.0 / 6.0.
Hierop kan je 3 verschillende batterijen op aansluiten.(dacht wel High Voltage... waarom zou jij low voltage nemen?)

De nieuwe Leaf is inderdaad Vehicule to grid ready. De Mennekes Amtron zou kunnen aangestuurd worden met de SHM om zo traploos te kunnen consumeren om te up/download te optimaliseren. (vrees enkel laden, daar hiervoor AC lader wordt gebruikt)
IK maak me hierbij wel de bedenking in theorie de batterij van de Leaf "gewoon" moet aansluitbaar zijn op de Sunny Boy Storage, als 2de batterij.
Die technische info ga je niet kunnen achterhalen vrees ik... Welke techneuten zien hier een oplossing?

Sowieso is het een interessante case, jouw geval. Ik heb alvast een home manager 2.0 besteld om onze eigen woning al eens te monitoren.

Wanneer je je system met een backup optie wil uitbreiden, komt er echter een extra ontkoppelkast aan te pas om het gekeurd te krijgen.
Zelfs een batterij systeem om eigen verbruik te optimaliseren is zo zeldzaam dat Eandis hierover nog geen info over heeft...
De batterijomvormer kan in principe te samen met je PV direct injecteren, stel je hebt monofase met 5KVA PV, mag je dan nog een SB Storage aansluiten? Momenteel is dat een rare denkpiste, echter wanneer we naar een variabele tarifering gaan lijkt het me niet ondenkbaar dat jouw systeem maximaal aan het net gaat leveren wanneer, bv in december, de prijs zeer hoog is (1EUR/kWh) en je denkt dat ze dan maar even wat uit m'n EV sleuren voor x aantal minuten, aan die prijs..:-)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 16 jun 2018, 12:19

Ik heb de piste van een 400V systeem ook bekeken en gesimuleerd in SDW, echter de winst bedraagt slechts enkele kilowatten per jaar en de volledige setup is toch rond de 1000 euro duurder voor een even grote batterij van 10kWh. Het is dus gewoon duurder. De theorie dat er minder omzetverliezen zijn is dus momenteel nog verwaarloosbaar. Verder zijn er met 48V meer mogelijkheden om zelf nog in te grijpen, uit te breiden , te wisselen van batterijsysteem, ... , al heb ik daar nog geen concrete ideeën voor. 400v is toch wat onhandelbaarder (er is nog weinig info en weinige andere apparatuur 400v koppelbaar)

ivm de Leaf: Dynamisch laden en peak ontladen is prima voor mij. Momenteel word je enkel afgestraft op afname en (nog) niet op injectie.

Ivm met je eigen monitoring: een eigen SHM geeft inzicht in je real-time injectie en afname. Maar meters per toestel ( zoals ik heb) garanderen dat je je gedragspatroon zelf en geautomatiseerd kan aanpassen aan de zon en verhogen dus je zelfverbruik/zelfstandigheid.

Ivm aansluiten van de SI: momenteel is dit afgetoetst bij een firma die batterij-installatie doet en daarvoor SMA gecertifieerd is. Er is vooralsnog geen belemmering om dergelijke SI aan te sluiten naast mijn PV-omvormervermogen.

Zie je eventueel mogelijkheden om die demo setup bij ons te doen? Ik heb massa's data, allerhande, en wil die wel real-time met je delen/publiek stellen. (aan principe boter bij de vis ;-) )

Alvast bedankt voor je positieve reacties op ons project.

Bi-directionele meter...

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 16 jun 2018, 13:06

Voor zover ik me herinner in een draft van de vreg zou enkel op een 1f een batterijomvormer toegelaten worden als het totaalvermogen van alle omvormers samen de 5 kVa niet zou overschrijden.
Voor een 3f werd het niet toegelaten.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 16 jun 2018, 15:43

Klinkt volgens mij onlogisch. Wie nu een 1 fase 5kVa installatie heeft kan dan geen batterij aansluiten?
En van de andere kant bekeken: Indien je een SI4.4 (momenteel de laagste 48V versie bij SMA) wil aansluiten, zou je dan maar een PV-omvormer van 0,6KVA mogen hebben. Volgens mij worden er enkele zaken door elkaar gehaald... Bij mijn weten is er momenteel enkel sprake over max 5kVA PV-omvormer toegestaan op 1F en max 10kVA PV-omvormer op 3F (wat neerkomt op max 3,33kVA per fase)

Je mag me altijd de (link naar de) draft doorsturen, dan lees ik zelf eens goed na ;-)

Bi-directionele meter...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 16 jun 2018, 20:23

Ha nu begin ik je beter te begrijpen.
Je hebt nu blijkbaar relatief zeer hoge rekeningen (diesel, gas,elektriciteit) en daarom kan je ook besparen.
Als je al geen rekening hebt is iedere bijkomende investering een hobbyproject of geld dat je nooit terugziet.
Steeds gesteld onder de huidige omstandigheden en regelgeving.
(ik heb gewoon geen gas, elektriciteits-- noch dieselrekening dus kan ik daar ook niets op besparen).

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 16 jun 2018, 20:25

Wie leeft er dan eigenlijk in een stenentijdperk van ons 2 ? :mrgreen:

(sorry, ik kon hem niet laten liggen ;-) )

Gas hoog? 900 euro per jaar voor 2 huishoudens?
Diesel hoog, ik kan daar ook niet aan doen dat tot voor kort de dieselwagen nog werd gepromoot en destiijds goedkoper zou zijn dan een andere optie.
Elektriciteit hoog? 4150kWh is meestal het verbruik van een doorsnee gezin. Wij wonen hier met 2 huishoudens...

Mijn betrachting is mijn facturen te stabiliseren en onafhankelijker te zijn van externe factoren... ik heb nog niet gesproken over zware facturen

Jij, als zestiger, staat 25 jaar voor op ons. Ik hoop tegen dan ook geen rekeningen meer te hebben ;-)

Bi-directionele meter...

Plaats reactie