Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Bericht door ivob » 13 jun 2018, 21:20

roel.nagels schreef:
13 jun 2018, 19:30
Dus stay tuned. Dat mag met een doos zakdoeken, één van beide zal ze kunnen gebruiken :D
Bij een technologie die in volle evolutie is (zowel inzake prijs als technologie) kan je nooit te laat mee op de kar springen, eerder te vroeg.
Daarom volg ik zelf vooralsnog liever het tweede deel van je onderschrift en laat ik het eerste deel liever voor jouw rekening. :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 13 jun 2018, 21:38

roel.nagels schreef:
13 jun 2018, 19:30
and as transparant as can be.
Ja ik weet het. Je kan online letterlijk alles van je vinden tot en met je gsm nummer, satellietbeelden van je stulpje en je skiadres. :D

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 13 jun 2018, 21:41

And I love it! Vroeger kon je trouwens iedereen in de witte gids vinden ...
wist je trouwens dat je me ook op straat kan tegenkomen ? :mrgreen:
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 14 jun 2018, 11:50

roel.nagels schreef:
13 jun 2018, 21:41
Vroeger kon je trouwens iedereen in de witte gids vinden ...
Nope. Zelfs nooit een vaste aansluiting gehad.
Nooit eigen situaties extrapoleren naar een algemene (in)stelling.
ps. Mark also loves you. :tu:

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 14 jun 2018, 16:59

roel.nagels, iedereen heeft idd recht op een eigen mening, maar dan toch liever met argumenten. Niet dat ik beweer dat ik de waarheid in pacht heb: ik leer graag bij. Ik heb echter geen voldoende argumentatie gehoord ivm jouw opmerking over ROI en waarom ik er goed aan zou doen te moeten investeren in opslag.

Op vlak van energie kan ik moeilijk geloven dat een individuele burger beter af zal zijn dan dat je samenwerkt met overheid/DNBs/wijken/buurten/... Als ik via belastingen 1000 EUR moet afstaan en er vloeit daarvan 'slechts' 700 EUR terug naar mij, ben ik nog altijd beter af dan dat ik 1500 EUR zelf investeer en daarvan maar 600 EUR terug zie.

I stay tuned..., maar atm I watch liever the cat out of the tree hé

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 17:10

Ik kan niet voor je huidige situatie spreken, want ken ze niet. ;-) Ik zeg ook nergens dat jij nu beter af bent met batterij en dergelijke. Ik zeg alleen dat het mogelijk is. En weet aan de hand van mijn situatie en vele voorbeelden in Duitsland dat wij er wel op vooruit gaan.

Ik heb ook niet dé waarheid, wel een waarheid in pacht. Er zijn meerdere wegen naar Rome... ik verplicht je tot niets. Ik hoop wel een soort trigger te kunnen zijn voor anderen.

Groetjes, Roel
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 14 jun 2018, 20:41

Beste Roel,

Kan je mij de berekening bezorgen, ben wel geïnteresseerd.
Ik kan de investering doen als demo-installatie voor het bedrijf (installateur zonnepanelen), de opbrengsten zijn privé, zijnde de prosumenten tax die 600EUR bedraagt voor 6KVA.

Mijn gevoel zegt me dat het niet interessant is, maar ik kan verkeerd zijn.
Ik vrees dat die 600EUR die ik uitspaar wordt vervangen door aankoop van stroom in de winter en 's nachts voor de Nissan Leaf...
Dan spreken we nog niet over de duizenden Euros te investeren...

Dus ben ik zeer benieuwd naar je berekeningen...

Mvg

Jeroen
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 21:50

Ik heb een gigantische boekhouding-file, maar heb getracht een overzichtelijk uitrekseltje te maken:
balans.PNG
Onze huidige wagen heeft een vergelijkbaar rijplezier (pk) en aankoopprijs als de nissan leaf 40kw
Onze huidige wagen is aan vervanging toe wegens grote kosten. Indien ik hem inruil, gaat hij recht naar het oostblok en krijg ik er nog 9000 euro voor.
Ik moet dus sowieso een nieuwe wagen kopen binnen afzienbare tijd.
Hierboven wordt ook nog eens geen rekening gehouden met het jaarlijks onderhoud en die is bij een e-car nagenoeg nihil in tegenstelling tot mijn huidige diesel.
Er wordt ook nog geen rekening gehouden met een mogelijke premie voor de batterij...

Identieke vaste kosten als meterhuur, taksen e.a. heb ik weggelaten omdat ze in beide situaties evenveel bijdragen tot de kost en voor nagenoeg iedereen hier gelijk is.
Tel zelf maar uit welk bedrag ik elk jaar kan spenderen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 14 jun 2018, 22:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 14 jun 2018, 21:53

Roel,

Ik denk dat er 2 zaken zijn die jouw redenering (te) positief beïnvloeden...

1.
Duitsland heeft slimme meters én de geïnjecteerde stroom ben je quasi kwijt (of krijgt er een habbekrats voor)
Vanuit dat uitgangspunt heeft een batterij een positief effect op je uitgaven of aangekochte stroom van het net.
Hier kan je je terugdraaiende meter houden en betaal je slechts een prosumenten vergoeding.

2.
In bij terugverdienmodel reken je je PV installatie mee om aan een positieve ROI te komen.
Wanneer je al PV hebt en je zet de investering van een batterijsysteem tegenover de inkomsten die dat systeem geneert krijg je een ander plaatje vrees ik...

Benieuwd!:-)
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 22:01

ivm punt 1, ik heb reeds een bi-directionele meter. :D De facturatie is identiek aan de slimme meter ( krijg binnenkort mijn tweede jaarfactuur). Overigens Tommelein heeft al gezegd dat de nieuwe meters zonder de slimme functie zullen worden geïntroduceerd wegens te duur. Het wordt dus een veredelde bi-directionele meter. En ook dat is geen probleem voor mij. De Sunny Home Manager en mijn Domoticz op mijn pi zijn mijn slimme meters en aanstuurders. Dan, ik heb momenteel een offerte voor het vermelde injectie- en afnametarief, dus gene zever. ;-) Als laatste: in Duitsland schommelen de injectie tarieven tussen de 6 en 16 eurocent/kWh !!! en dat weet ik uit hele goede bron. :tu:

ivm punt 2. ik snap niet wat je bedoeld. graag verduidelijking

Bi-directionele meter...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 22:11

Indien ik het prosumententarief behoud is mijn jaarlijkse kost 7 x 114,19 euro = 799,33 euro en dat is al meer dan mijn bedrag in scenario 2. Komt dan nog bij dat ik me nog steeds kwetsbaar opstel voor prijsstijgingen. Iets waar ik van af wil/kan.
Er gaan berichten dat tegen 2025 de stroom nog eens 25% tot 30% duurder wordt. In mijn doorgedreven excel kan ik simuleren dat ik die prijsstijgingen amper ga voelen. Zonder PV zou ik maandelijks 25 euro meer betalen, met heel de mik mak amper 2 euro. En aangezien pv en batterij langer mee zullen gaan dan het jaar 2025 mag de prijs van mij nog veel stijgen (dat is zodra ik de batterij heb natuurlijk). Wie weet wat kost de stroom over 25 jaar. Goedkoper gaat die niet worden.
Dat laatste geldt ook voor de dieselprijs en verkeersbelasting voor dieselwagens. Komt dan nog bij dat die pipo's in Brussel de diesel overal willen weghouden. Uiteindelijk dient een auto om mee te rijden, niet om stil te staan op je oprit of in je garage.
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 14 jun 2018, 22:20, 3 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 14 jun 2018, 22:14

Roel,

Punt 2:

Het is de aankoop van het batterijsysteem dat gefinancierd wordt door de andere besparingen, dat bedoelde ik.
IN jouw voorbeeld heb je maar een 300EUR per jaar om de batterijen af te schrijven (prosumenten - nog te betalen met bi-directionele meter)

IK ga het alleszins bestuderen... Wat betaald de leverancier voor je geïnjecteerde stroom per kWh?

Ik zou kiezen voor zoutwater batterijen...

Tot de volgende!

Mvg
Laatst gewijzigd door jeroen beeckx op 14 jun 2018, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 22:18

Zoals je kan lezen 0,05593 euro per kilowatt vanaf dat Tommelein het er door krijgt. Heden 0 euro.
Ik betaal sinds februari 2017 geen, nul , niks , noppes prosumententarief en met een batterij-systeem komt daar geen, nul , niks , noppes bij!!! Zoek het facturatie-principe van een bi-directionele meter maar eens op. Of beter vraag maar na bij je levereancier.

Ivm de batterij heb ik enkel de optie voor lithium. Dit ivm het gewicht. Ik woon in een HSB en heb enkel en alleen plaats op de zolder. Al mag de batterij ook buiten staan, doch niet aan te raden. Een constante binnentemperatuur heeft ie het liefst

uiteraard tel ik al mijn electrische kosten in 1 boekhouding. Tel jij je broodrooster appart?
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 14 jun 2018, 22:45, 4 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 14 jun 2018, 22:22

Een HSB kan echt wel een paar honderd kilo dragen hoor...

De batterij afschrijven duurt dus +20jaar... in mijn geval, maar ook in jouw geval dus...:-)

Met variabele tarieven en een warmtepomp wordt het plaatje nog erger.

Wat is de milieuwinst?

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 14 jun 2018, 22:29

Er speelt nog veel meer dan dit uitrekseltje. De nieuwe Nissan Leaf 2019 gooit zijn huidige batterijtechnologie over boord en gaat samenwerken met... LG. Er komen voor 60kW vergelijkbare liquid-cooled batterijen in. De wagen krijgt V2G functionaliteit (vehicle 2 grid). De mogelijkheden hiervan ga ik hier niet in de verf zetten, denk zelf maar rustig na.
En er is nog meer , die 3000kWh injectie wil ik nog afbouwen door ze zelf te verbruiken (want dan brengen ze nog steeds meer op) bij het aanmaken van warm water en ondersteuning centrale verwarming (dus geen vuurken uit den Aldi). Besparing 50% op gas (propaan in mijn geval). Ik moet je niet vertellen dat de gasprijs ook niet echt gaat dalen, zelfs niet stabiel blijven. Nederland stopt met export en Rusland hebben we zelf afgezworen in 2012. Als België nog gas wil, zullen andere landen van ons profiteren = hoge gasprijs.

Die 50% gasbesparing is momenteel nog een target dat onderzocht moet worden, maar tijd brengt raad. Ik heb al wel vage berekeningen maar mis momenteel doorgedreven statistiek. Een kwestie van tijd dus.
Laatst gewijzigd door roel.nagels op 14 jun 2018, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Bi-directionele meter...

Plaats reactie