Nieuwe installatie aangeven bij infrax: meterstand

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Nieuwe installatie aangeven bij infrax: meterstand

Bericht door bartgo » 05 nov 2017, 23:07

Nu mijn nieuwe installatie gekeurd is wil (moet) ik ze aangeven bij infrax. Ze vragen een keuringsattest en de huidige meterstand. Betekent dat dan dat dat de nul meterstand wordt en ik dus al enkele weken (tussen keuring en aangifte) kwijt ben? Normaal wordt mijn meterstand in juni telkens doorgegeven.

Weet iemand met nieuwe panelen uit ervaring of de doorgegeven stand bij aangifte van de panelen de nieuwe meterstand wordt?

Wally©
Master lid
Contacteer:

Re: Nieuwe installatie aangeven bij infrax: meterstand

Bericht door Wally© » 05 nov 2017, 23:49

Ik heb mijn aanmelding/goedkeuring via mail geregeld by Infrax omdat er problemen waren
met de website in september jongstleden...

Er is mij echter nooit naar een meterstand gevraagd...
Ook in het keuringsverslag wordt de meterstand niet vermeld...

Wel is er een meteropname gebeurd bij het uitvoeren van de opzegging nachttarief...

Die is dan ook doorgegeven aan de leverancier (Engie) en staat dus geboekt als officiële meterstand...

Wellicht te maken met de tarieven voor het gebruik van nachttarief...

Misschien zijn de richtlijnen sindsdien veranderd...maar dit is mijn ervaring...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

caravia_asterix
lid

Bericht door caravia_asterix » 06 nov 2017, 06:47

Heb nieuwe panelen sinds september 17. ook nieuwe teller laten plaatsen (van dubbel naar enkel tarief). Voor de aangifte van de installatie vragen ze niet je meterstand(en) deze werden wel genoteerd bij de installatie van de enkelvoudige dagteller. in november 17 ben ik overgestapt naar nieuwe energieleverancier en daar moest ik de tellerstand doorgeven. Mijn sinds 1,5 maand opgebouwde "reserve" (terugdraaiende teller) heb ik wijselijk aangepast van de werkelijke meterstand.
Dus neen, bij aangifte zonnepanelen vragen ze geen meterstand.
28 BenQ Sunforte 335 Wp, 9,38 kWp, 2 omvormers Goodwe GW3000D-NS + 1 GW1000-NS. Helling 40°, azimuth 65° . regio Grimbergen

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 06 nov 2017, 11:07

Goed om te weten. Ik heb nogal lang gewacht met aangeven. Moet binnen 45 dagen denk ik? Zou dat een probleem zijn als het later is?

caravia_asterix
lid

Bericht door caravia_asterix » 06 nov 2017, 11:56

Wachten heeft geen zin. aangiftedatum is dat van keuringsdatum. Je moet documenten inscannen en bijvoegen
28 BenQ Sunforte 335 Wp, 9,38 kWp, 2 omvormers Goodwe GW3000D-NS + 1 GW1000-NS. Helling 40°, azimuth 65° . regio Grimbergen

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 06 nov 2017, 20:33

bartgo schreef:
06 nov 2017, 11:07
Goed om te weten. Ik heb nogal lang gewacht met aangeven. Moet binnen 45 dagen denk ik? Zou dat een probleem zijn als het later is?
Mijn installatie was operationeel op 12 augustus 2016 en is pas op 12 oktober 2016 gekeurd. De installatie is bij Eandis aangemeld op 19 oktober. Dit laatste werd blijkbaar gemeld aan mijn energieleverancier die prompt reageerde met een verhoging van het maandelijks voorschot met een bedrag gelijk aan 1/12 van de jaarlijkse prosumententaks. Ik heb gereageerd met de opmerking dat het de bedoeling was dat mijn zonnepanelen de rekening zouden verlagen en hen een tegenvoorstel gedaan dat geaccepteerd werd.

Omdat ik wilde overstappen van dag/nacht tarief naar dagtarief heeft Eandis een nieuwe teller geplaatst in de loop van december 2016 en toen is er een afrekening gekomen van mijn energieleverancier en een herberekening van mijn voorschot dat alweer geen rekening hield met de te verwachten productie van mijn zonnepanelen. Opnieuw een tegenvoorstel gedaan en dat werd aanvaard.

Begin juni is dan de normale jaarlijkse opname van de teller gebeurd en een afrekening met opnieuw een voorstel van voorschot dat veel te hoog was. Bij navraag bleek dat ze het gemiddeld verbruik van de laatste drie jaar hadden gebruikt om het voorschot te berekenen en daar de prosumententaks hadden bijgeteld. Voor de derde maal moeten uitleggen dat ik meer dan twee van die drie jaar geen zonnepanelen had gehad en dat het dus onzin was om die jaren in de berekening van het toekomstig verbruik te betrekken. Weer een tegenvoorstel gedaan en dat is aanvaard. Ik verwacht dat ze mij bij de volgende afrekening zullen moeten terugbetalen maar ben benieuwd hoe ze het voorschot dan gaan berekenen. Ik vermoed dat het weer van hetzelfde liedje zal zijn.

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 07 nov 2017, 08:14

Super info. Dank iedereen. Dus concreet. De datum van de keuring is de startdatum waarop je prosumententaks begint te betalen, en er is geen telleropname bij aangifte van een nieuwe installatie (tenzij je je teller laat aanpassen). Klopt?

Welke documenten moesten jullie bij aanmelding meesturen? Keuring, ook factuur van de zonnepanelen?

Wally©
Master lid
Contacteer:

Bericht door Wally© » 07 nov 2017, 09:55

1. Keuringsverslag...
2. Eendraadsschema pv installatie...
3. Comformiteitsattest omvormer...

Dit alles wordt door de installateur verstrekt...

Wat die registratie van de meterstand betreft denk ik eerder dat dit louter administratief zal zijn vermits er bij mij althans geen afrekening is gevolgd...

That's it...
10 Phono Solar 270 Mono Full Black 2700 Wp O180° H35° Omvormer GoodWe 2500-NS
Schaduw (eiken) van medio oktober tot begin maart...

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 08 nov 2017, 07:46

bartgo schreef:
07 nov 2017, 08:14
Super info. Dank iedereen. Dus concreet. De datum van de keuring is de startdatum waarop je prosumententaks begint te betalen, en er is geen telleropname bij aangifte van een nieuwe installatie (tenzij je je teller laat aanpassen). Klopt?

Welke documenten moesten jullie bij aanmelding meesturen? Keuring, ook factuur van de zonnepanelen?
Er is geen teller opname bij het aanmelden van de installatie. Ik weet niet meer precies welke documenten ik bij de aangifte bij Eandis gevoegd heb (bij Infrax is het misschien anders) maar ik heb de volgende bewaard op mijn PC:

1. Eéndraadsschema van de PV installatie (verkregen van de installateur). Misschien niet op te sturen maar zeker nodig voor de keuring.
2. Inplantingsplan PV installatie (verkregen van de installateur). Misschien niet op te sturen maar zeker nodig voor de keuring.
3. Principeschema PV installatie (verkregen van de installateur). Misschien niet op te sturen maar zeker nodig voor de keuring.
4. Gelijkvormigheidsattest van de omvormer (verkregen van de installateur die de keuring organiseert) en zeker op te sturen met de aanmelding
5. Keuringsverslag PV installatie (verkregen van de installateur die de keuring organiseert) en zeker op te sturen met de aanmelding

Ik meen mij te herinneren dat ik de aangifte heb gedaan via de website van Eandis. Daar stond welke documenten te leveren zijn.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 08 nov 2017, 15:58

Bijkomende complicatie was dat ik wilde overstappen van dag/nacht tellers naar één teller. Bij Eandis betekent dat: een nieuwe teller plaatsen. Bij die plaatsing moet er een geldig keuringsbewijs voor de installatie van de woning worden voorgelegd. Dat van mij was ruim 40 jaar oud en niet meer geldig. Ik heb dan maar meteen de oude zekeringkasten door hedendaagse exemplaren laten vervangen en de documenten nodig voor de keuring door hem laten opstellen en hem de keuring laten aanvragen. Het nieuwe keuringsverslag is 25 jaar geldig.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 nov 2017, 17:31

Rerdvr46 schreef:
08 nov 2017, 15:58
Bijkomende complicatie was dat ik wilde overstappen van dag/nacht tellers naar één teller. Bij Eandis betekent dat: een nieuwe teller plaatsen. Bij die plaatsing moet er een geldig keuringsbewijs voor de installatie van de woning worden voorgelegd. Dat van mij was ruim 40 jaar oud en niet meer geldig. Ik heb dan maar meteen de oude zekeringkasten door hedendaagse exemplaren laten vervangen en de documenten nodig voor de keuring door hem laten opstellen en hem de keuring laten aanvragen. Het nieuwe keuringsverslag is 25 jaar geldig.
Dat klikt me vreemd ? heb in februari van dit jaar mijn dubbele teller laten vervangen door een enkelvoudige ,ook door eandis, heb geen herkeuring van de installatie moeten doen, alhoewel de installatie reeds van 1975 is.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 08 nov 2017, 18:27

ivanacke schreef:
08 nov 2017, 17:31

Dat klikt me vreemd ? heb in februari van dit jaar mijn dubbele teller laten vervangen door een enkelvoudige ,ook door eandis, heb geen herkeuring van de installatie moeten doen, alhoewel de installatie reeds van 1975 is.
Die eis stond wel degelijk in de offerte van Eandis en de man die de meter kwam installeren heeft, weliswaar na de uitvoering van het werk, ook gevraagd om het keuringsdocument voor te leggen. Ik weet niet wat er zou gebeurd zijn als ik dat niet had gekund.

caravia_asterix
lid

Bericht door caravia_asterix » 11 nov 2017, 08:00

Rerdvr46 schreef:
08 nov 2017, 18:27
ivanacke schreef:

Die eis stond wel degelijk in de offerte van Eandis en de man die de meter kwam installeren heeft, weliswaar na de uitvoering van het werk, ook gevraagd om het keuringsdocument voor te leggen. Ik weet niet wat er zou gebeurd zijn als ik dat niet had gekund.
Bij mij hebben ze geen keuringsattest gevraagd, was onderaannemer van Eandis.
Maar mijn installatie was nog maar enkele jaren geleden gekeurd. Mogelijks zit dat bij Eandis ergens in een database.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 11 nov 2017, 08:19

caravia_asterix schreef:
11 nov 2017, 08:00
Rerdvr46 schreef:
08 nov 2017, 18:27
ivanacke schreef:

Bij mij hebben ze geen keuringsattest gevraagd, was onderaannemer van Eandis.
Maar mijn installatie was nog maar enkele jaren geleden gekeurd. Mogelijks zit dat bij Eandis ergens in een database.
Mijn installatie zat zeker niet in hun database. Ze zijn eerst komen kijken naar wat soort teller ik staan alvorens ze hun offerte maakten. Dat zal wat worden als ze straks het capaciteitstarief gaan invoeren. Ze weten van een groot deel vn de installaties niet hoe groot het aansluitingsvermogen is.

Plaats reactie