ik heb 2soorten panelen getest en ben nu aan het uitkijken naar een 3e veel duurdere soort.
paneel 1, kostprijs 6€ voor een 5W paneel:

een hard zonnepaneel met zo blauwe vlekken op. die levert 6V.
als ik die in de zon leg, maar vlak op tafel levert die 0,33A bij ongeveer 4V.
zet ik die rechtop zodat de zonnestralen loodrecht invallen, krijg ik 5,1V 0,45A
als er maar 1 streepje schaduw (bv balpen) op valt, is de output 3V 0,2A wat volledig bij mijn verwachting ligt. ik kan tijdens het fietsen nooit loodrecht op de zonnestralen rijden, dus die werd afgekeurd.
oppervlakte een 15x15cm
paneel 2, kostprijs 9€ voor een 6W paneel:

een flexibel paneel met zwarte stroken op. volgens de omschrijving een monokristalijn silicium paneel
vol in de zon op tafel: 4,9V 0,4A
loodrecht op de zon: 4,9V 0,4A
met een balpen schaduw maken: 3,85V 0,4A. perfect binnen de verwachting en goedgekeurd. ik kocht er 3 aan.
oppervlakte 20x15cm, iets groter dan bovenste maar presteerd ook beter onder minder-ideale lichthoek.
echter gisteren waren er zware wolken voor de zon, doch voldoende daglicht en ik had NIKS van de zonnepanelen.
paneel3, kostprijs $13 voor een paneeltje van 1W !!! (aardig duur ding)

dit paneeltje zou 650ma leveren bij 1.5V
openklemspanning 2V
kortsluitstroom 1A.
dit zijn amorphe panelen en die leveren veel minder per oppervlakte, maar ze leveren al stroom bij gewoon daglicht ipv direct zon.
echter bij de omschrijving staat ook "monokristalijn silicium". bestaan er verschillende soorten zo of is het een typefout van de verkoper?
het paneel is 20x10cm (iets smaller als de 3de hier) maar die levert maar 1/6de van het vermogen. als ik daarmee gelijkaardige prestaties wil hebben als nr 2, zou ik al 4 panelen moeten kopen ($52) terwijl de bovenstaan slechts 9€ kost
ga ik met deze panelen een betere opbrengt hebben? of ga ik men geld weggooien hiermee