solar tracker

Post hier over interessante websteks
Plaats reactie
DosD
Senior lid
Installatie Land: Nederland

Re: solar tracker

Bericht door DosD » 26 jun 2018, 15:47

Omerpr,
Ik ga er zelf niet aan beginnen maar vind het idee van een oude landbouwkraan wel super.

Staat lekker stabiel en de bewegingen moet kunnen.
Weet niet hoe het zit met plaatsingsvergunningen in BE maar misschien niet nodig omdat het verrijdbaar is.

ga je de bewegingen hydraulisch maken/laten of anders ?
is het een rups of wielen, laat je die er onder?
ben benieuwd naar de foto's

EcoFinity
lid
Installatie Land: België

Bericht door EcoFinity » 08 jul 2018, 17:19

Onze solar tracker hieronder (Ook van Solar-motors.com): 15 panelen 320WP per stuk
Goed voor een productie van 5900kWh gemiddeld per jaar.
Vaste installatie met hetzelfde aantal & type panelen : 4400kWh per jaar.
Allemaal uitgerekend met de sunny design software, dus niet zelf uitgevonden. Winst is dus 420€/jaar, gerekend aan 0.28€/kWh.
Resultaat : minder panelen voor dezelfde gewenste opbrengst, en een lagere netvergoeding dus eveneens.
Kostprijs tracker 3490€ (excl btw). Kostprijs montagemateriaal hellend dak voor 15 panelen : 665€ (excl btw).
Meerprijs tracker dus terug in iets meer dan 6 jaar, zonder rekening te houden met de kleinere netvergoeding.
Nadeel : bouwvergunning noodzakelijk.
Knipsel.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 08 jul 2018, 19:59

EcoFinity schreef:
08 jul 2018, 17:19
Kostprijs tracker 3490€ (excl btw). Kostprijs montagemateriaal hellend dak voor 15 panelen : 665€ (excl btw).
Meerprijs tracker dus terug in iets meer dan 6 jaar, zonder rekening te houden met de kleinere netvergoeding.
Btw op de tracker, 21% veronderstel ik (€ 732,90), vermits het niet aan het huis verbonden is en 6% (€ 39,90) als het op het dak ligt, geplaatst door een installateur en het huis ouder dan 10 jaar is, anders ook 21% ( € 139,65 )
Wat de ROI nog een beetje verlengt ;-)
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 09 jul 2018, 09:52

Ik ben toch eerder dezelfde mening aangedaan als Jeroen Beeckx.
Je zal meer opbrengst hebben en een onderhoudsarme installatie als je voor de prijs van de tracker enkele (vele) panelen bijplaatst en overdimensioneerd op je omvormer.

@ Ecofinity
Welke omvormer en welke panelen heb je? Ik ben wel benieuwd naar je installatie ;-)
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

EcoFinity
lid

Bericht door EcoFinity » 09 jul 2018, 10:05

Je mag gerust een andere mening hebben, een terugverdientermijn van 7 jaar is voor mij ok. Ik zou niet weten waarom je het niet zou doen als je tenminste een bouwvergunning krijgt, een PV installatie zal zichzelf niet zo snel terugverdienen.

Wij hebben specifiek deze tracker gekozen omdat hij nagenoeg onderhoudsvrij is door de doordachte mechanische constructie, veel minder dan bij bv Deger trackers. Eenmaal per jaar de beide lineaire motoren voorzien van lithium vet, meer onderhoud heeft die niet nodig.
We hebben er in onze tuin al 7 jaar eentje staan van 4 panelen, zonder enig probleem.

De omvormer is een 4.0 van SMA en de panelen zijn de nieuwe Qcells DUO mono 320Wp.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 09 jul 2018, 10:49

Ik volg je enerzijds, maar puur financieel:

tracker 3490 excl - dakmontage 665 excl = 2825 euro exclusief speelbudget. En eerlijkerwijs zijn er nog extra kosten zoals bouwaanvraag en beton voor de voet.
Zo'n Qcell kost online om en bij 152 euro excl BTW
budget 2825 / prijs per paneel 152 = 18 panelen
en met fixed 18 extra panelen (33 in totaal) heb je meer opbrengst dan met tracked 15 panelen

Je PV-installatie met tracker
Tracker.PNG

Je PV-installatie voor hetzelfde geld met 15 extra panelen (zo hou je nog wat geld over voor kabels en dergelijke)
Nu weet ik natuurlijk je beschikbare dakdelen met hun helling en richting niet exact... maar tgeeft een idee ;-)
Fixed.PNG
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 09 jul 2018, 10:57

Voor eenzelfde opbrengst kom je met 20 panelen fixed (Z 30°) idem uit aan je installatie met je tracker...
en dus veel goedkoper... Amper 5 paneeltjes extra met wat kabel en rail ( € 1000 excl ????).
Idem.PNG

Bi-directionele meter...

omerpr
lid

Bericht door omerpr » 09 jul 2018, 12:06

Zoals men zegt heb je wel meer kans op problemen met een trackersysteem,maar dat wordt door de meesten wel verkeerd ingeschat,ik met mijn Deger hier heb hier juist elk jaar 1 maal met de vetpomp een 4 tal smeernippels wat bijgepompt,dat is al ! en het heeft nu na een 7 tal jaren in gebruik toch al meer dan 102.000 kWh opgebracht !!!
Ik heb nu meest spijt,dat ik mijn tracker geen jaartje eerder heb geplaatst,dat had me alleen aan certificaten al 10.000 € meer opgeleverd !
Moet bij dit alles wel toegeven dat ik graag zelf knutsel,en dan geeft dit een goed gevoel ! $*
Tracker Deger NT9000 met ( 42 x 240 Wp )10.080 Wp ; Zonneboiler met 5 vlakplaten en 500L backup ,Warmtepomp verwarming 12kw water/water met ventilo's

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 09 jul 2018, 13:09

Ik lees alleen al op de aangegeven website (solar-motors.com) over periodiek vervangen van motors. Jullie spreken dan nog over smeren en dergelijke. Dit is allemaal niet van toepassing bij een fixed setup en dus heb je ook geen extra kosten.

Het enige voordeel wat ik leuk zou vinden aan een tracked systeem is dat je sneller en langer piekvermogen ter beschikking hebt gedurende de dag. Iets wat in het geval je meer zelfvoorzienend wil zijn (in extremis offgrid) meer dan welkom is. ;-)

Toegegeven, nog een tweede voordeel: Een tracker ziet er wel heel erg cool uit! :-)

Listing.PNG

Bi-directionele meter...

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 10 jul 2018, 11:36

Kijk ik nu zo scheel, of liggen er 30 panelen op die tracker? :geek:

Ik vind ook dat je alle kosten tijdens de levensduur in rekening moet brengen. Dus ook installatie, onderhoud, bouwvergunning, vervanging motor, ... Dan pas kun je een goede vergelijking maken.

Is er een verschil in opbrengst tussen een 'echte' zonnetracker en een tracker op basis van de astronomische klok? Bij veel bewolking (diffuus licht) gaat een zonnetracker zich bijvoorbeeld eerder vlak naar boven zetten om zoveel mogelijk licht op te vangen. Met de klok zal de tracker gericht blijven op de plaats waar de zon is. Maar het volgen van het licht verbruikt misschien ook meer...

roel.nagels
Senior lid
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 10 jul 2018, 11:57

Merk ook op dat de vermelde tracker met 15 panelen niet volledig tracked. Hij gaat vanaf het zuiden van -50° naar het oosten tot +50° naar het westen.
De grotere tracker heeft ook een groter draaibereik (Azimuth angle 350° slewing drive, Elevation angle 5° to 90°). In beide gevallen moet je voor meer precisie van de draaiing per 0,1° nog een optionele hardware bijkopen...
Er zijn dus nog wat verborgen kosten en ook wat minder opbrengst dan SunnyDesignWeb heeft uitgerekend aangezien er 'maar' een Azimuth angle van 100° beschikbaar is...

Bi-directionele meter...

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 16 jul 2018, 16:40

Is natuurlijk erg cool zo'n tracker en nogmaals leuk om te plaatsen als techneut.

Voor hetzelfde geld plaatsen we een oost-west systeem 15° op de grond geplaatst van 9,6kWpiek op dezelfde omvormer met, als we heel negatief (70%) rekenen, een opbrengst van 6720kWh/jaar én met een zeer continue instraling van 4KVA...

Groetjes!

voorbeeldje: oost-west 10,8kWpiek met SMA SB5.0, 45° dakhelling en 300W full black

2 juli 2018 : 61,16kWh
Screen Shot 2018-07-16 at 16.37.29.png
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

omerpr
lid

Bericht door omerpr » 12 aug 2018, 22:25

Als ik zie dat jij met 9,6 kW welliswaar met maar 70% gerekend een opbrengst hebt van 6720 kWh ,dan heb ik hier dus bijna een dubbele opbrengst met 9,7 kW ,en niet geschat,maar effectief nu al 7 jaar 13500 kWh gemiddeld / jaar,en je betaald hiervoor (bijna) dezelfde procumententaks !!!
Trackersystemen niet van deze tijd ??? $*
Groetjes,
Tracker Deger NT9000 met ( 42 x 240 Wp )10.080 Wp ; Zonneboiler met 5 vlakplaten en 500L backup ,Warmtepomp verwarming 12kw water/water met ventilo's

Bas
Senior lid

Bericht door Bas » 13 aug 2018, 09:38

Met alleen opbrengstgegevens kun je geen vergelijking maken natuurlijk...

Plaats reactie