Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 17:10

ivanacke schreef:
17 mar 2019, 17:01
de gebruiker is geen vragende partij. Dus is het voor de DNB
Maar de gebruiker staat wel in voor de conformiteit van zijn installatie.
Vandaar mijn nuance.
ps. Ik was ook geen vragende partij voor een prosumentenvergoeding. ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 17:18

Christiaan schreef:
17 mar 2019, 17:07
Je mag het niet vermoeden , het ZAL zo moeten zijn !
Omdat ik niet weet wat de toekomst brengt en wat ze als oplossing uit hun hoed gaan toveren druk ik me liever
wat voorzichtig uit in plaats van hardop te roepen dat iets moet.
En of je nu tegen mij roept of niet of eisen stelt, ik kom uw meter niet vervangen hoor en ik heb geen enkele invloed hoe de DNB dat
gaat aanpakken. Je bent dus aan het verkeerde adres.
En wat destijds de voorwaarden waren (omschrijving van de plaats/vrije afstand tot de kastwanden) waarin een ferrarismeter mocht geplaatst worden weet ik ook niet.
Gezien ik niet in dat geval ben ga ik dat ook niet opzoeken. Dat zal een zaak worden tussen U en de DNB.
In theorie, als je meter conform werd geïnstalleerd en dat kan ik van hier niet zien, geef en gaf ik je gelijk.
Maar ik loop al lang genoeg rond om te beseffen dat er nogal eens een verschil is tussen de theorie en de praktijk.
En staan roepen tegen een monopolist is ook niet aan te raden. Jij hebt hen, als puntje bij paaltje komt, meer nodig dan zij jou.
Of je off grid plannen zouden in een vergevorderd stadium van uitvoering moeten zijn? ;-)
Zo niet heb je waarschijnlijk (het moet niet) ook nog tijd genoeg. Je hebt geen PV en een oude meter op een moeilijke plaats. Misschien kom je dan pas over jaaaren aan de beurt voor de installatie van een digitale meter?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 17:29

ivob schreef:
17 mar 2019, 17:10
ivanacke schreef:
17 mar 2019, 17:01
de gebruiker is geen vragende partij. Dus is het voor de DNB
Maar de gebruiker staat wel in voor de conformiteit van zijn installatie.
Vandaar mijn nuance.
ps. Ik was ook geen vragende partij voor een prosumentenvergoeding. ;-)
Uiteraard ben je verantwoordelijk voor de conformiteit. De kast was destijds conform met de Ferraris teller, dus dan moet het nu nog zijn tenzij je voordien hier reeds over bericht werd ( bij de keuring van bevoorbeeld je zonnepanelen installatie ). Het prosumententarief is het gevolg van JOUW keuze door zonnepanelen te plaatsen, en dat wist je op voorhand.

Als er zonnepaneel bezitters zijn die last zouden krijgen en zouden moeten betalen voor de vervanging van hun kast , dan is dit forum de geschikte plaats om zich hier te groeperen en naar de Raad Van Staten te stappen! Zeg dat ik het gezegd heb. :lol: Als individu zou je het inderdaad niet halen, dit is immers Vlaanderen.

Aangezien de uitrol pas vanaf juli gebeurt zou men ze collectief als eens de vraag kunnen stellen wie de kosten voor een nieuwe kast en alle werken errond gaat betalen , en met de "lichte druk" dat er naar de Raad Van Staten zal gestapt worden als er hiervoor ook maar 1 Eurocent moet betaald worden, ongeacht of dat per factuur of via de jaarafrekening zou gebeuren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 17:58

Christiaan schreef:
17 mar 2019, 17:29
Het prosumententarief is het gevolg van JOUW keuze door zonnepanelen te plaatsen, en dat wist je op voorhand.
Je hebt wel een inconsequente manier van redeneren. Als voor jou iets wijzigt zal en moet het in jouw voordeel uitgevoerd worden want dat is normaal.
Wanneer een ander iets doet moet hij op voorhand weten wat daar de gevolgen van zouden kunnen zijn. :roll:

Nou, mij niet gelaten. Dan volg ik gewoon jouw gedachtegang.
De digitale meter is het gevolg van jouw keuze om destijds voor een grid aansluiting te kiezen, en dat wist je op voorhand.

Is natuurlijk onzin om oorzaak en een toekomstig gevolg aan elkaar te koppelen alsof dat ten tijde van de oorzaak al geweten was.
Maar ik besef het tenminste.

A priori heb ik geen problemen meer met het prosumententarief. Ik heb me al lang bij de situatie neergelegd.
Het was trouwens maar een opmerking in de marge om aan te tonen dat doorheen de tijden het een en ander wel eens durft te wijzigen dat je van bij het begin niet altijd zag aankomen. :D
Ik had ze ook kunnen afkoppelen om geen prosumententarief meer te betalen (buiten nog wat andere opties).
Een optie, die in jouw geval, ook voorhanden is.

ps. wat heeft de keuring van een PV installatie te maken met berichtgeving over de conformiteit van de meter? Je hebt niet eens een PV installatie.
En dan nog, bij keuring van een PV installatie betreft het een deelkeuring. Men kijkt niet eens naar de meter.
Het plaatsen van de digitale meter heeft ook al niets te maken met het bezit van een PV installatie en/of men dan problemen zou krijgen. In dat geval zou je al geen digitale meter krijgen, waar maak je je dan druk over?

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 18:14

ivob schreef:
17 mar 2019, 17:58
Christiaan schreef:
17 mar 2019, 17:29
Het prosumententarief is het gevolg van JOUW keuze door zonnepanelen te plaatsen, en dat wist je op voorhand.
Je hebt wel een inconsequente manier van redeneren. Als voor jou iets wijzigt zal en moet het in jouw voordeel uitgevoerd worden want dat is normaal.
Wanneer een ander iets doet moet hij op voorhand weten wat daar de gevolgen van zouden kunnen zijn. :roll:
Ik spreek niet alleen voor mezelf. Zo'n slimme meter is of zal voor niemand een voordeel zijn. Alleen de DNB heeft er iets aan omdat die dan geen controleurs meer de weg op moet sturen om de tellers uit lezen, en ook al in de toekomst de kWh prijs om de minuut gaat kunnen aanpassen. De zonnepaneel bezitters worden nu dan ook nog eens extra onder de loep genomen voor wat hun eigen afname en injectie betreft.

Er is terug een schone taak voor "zonstraal vzw" weggelegd , eventueel in samenwerking met Test-Aankoop, om eens uit te vissen wie wat zal betalen. De DNB's zouden zich gelukkig moeten prijzen dat ze reeds op voorhand een dreigementje krijgen i.p.v. achteraf voor een rechtbank te moeten verschijnen. Eandis heeft een spaarpotje van 1 miljard Euro. De extra kosten kunnen ze dus gerust dragen als ze persé die grotere doos her en der willen tussenwringen.

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 17 mar 2019, 18:19

In dit document staat al veel in over de vervanging van de meter en meterkast:blz 4 en 5.
https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news- ... 57802461a7

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 17 mar 2019, 18:22

De digitale meter is het gevolg van dat iedereen altijd en overal verbonden wil zijn. :idea:
1x /jaar de deur open doen voor iemand die de meterstand komt opnemen is te veel. Zelfs 1x/jaar zelf naar uwe meter lopen om de stand op te schrijven en manueel in te geven op een website is voor velen te veel. Dus...

Van mij mogen ze die meter hier morgen komen installeren. Sterker nog, ik had zelfs graag gehad dat ze dat 2j geleden waren komen doen, maar toen moesten ze nog studies doen... :roll: :roll: :roll:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 17 mar 2019, 18:26

Ik heb hier ruim 5 jaar geleden al een slimme meter aangevraagd en gekregen, niets dan voordelen :D
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 18:37

Christiaan schreef:
17 mar 2019, 18:14
Ik spreek niet alleen voor mezelf. Zo'n slimme meter is of zal voor niemand een voordeel zijn.
Het ging wel over het al dan niet kunnen plaatsen van de digitale meter in een kast die te klein zou zijn. :roll:

Het debat of er al dan niet een slimme meter komt is al beslist.
Op de modaliteiten van uitvoering is het nog even wachten.

De eerste strijd is al een verloren zaak. Die is al gestreden.
En de tweede kan je niets eens voeren (als je al zou willen) als je niet weet tegen wat je moet vechten.

DQ had dat ook niet door. En we weten hoe dat geëindigd is.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 18:56

ivob schreef:
17 mar 2019, 18:37
Christiaan schreef:
17 mar 2019, 18:14
Ik spreek niet alleen voor mezelf. Zo'n slimme meter is of zal voor niemand een voordeel zijn.
Het ging wel over het al dan niet kunnen plaatsen van de digitale meter in een kast die te klein zou zijn. :roll:

....
Inderdaad , en ik antwoorde op je repliek alsof ik persoonlijk daar zonder zonnepanelen me geen snars mag om bekommeren.

Het gaat hier inderdaad of je al dan niet gaat moeten betalen voor de werken die moeten uitgevoerd als de kast niet "zomaar" wegens plaatsgebrek kan geplaatst worden of als de teller niet "zomaar" manueel te bedienen zou zijn omdat die in een ontoegankelijke kast zou komen te zitten ( = mijn situatie ). Ik wring je niet tegen , of wat dacht je.

p.s. iemand moet me toch eens uitleggen wat de voordelen voor hem zijn van een slimme meter. Niet meer jaarlijks de tellerstanden moeten doorgeven , maar dan wel alle dagen eventjes op zijn knoppekes gaan drukken ( of verslaafd aan de smartphone en zijne "app" ) om te zien wat de WP die dag heeft verbruikt ? Kom zeg , een beetje gek zijn mag , maar toch niet te veel. :lol:
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 mar 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 19:10

@ivob

De laatste twee paragrafen van blz.5 en het begin van blz.6 van onderstaand document zullen u zeker interesseren.
jeankeE schreef:
17 mar 2019, 18:19
In dit document staat al veel in over de vervanging van de meter en meterkast:blz 4 en 5.
https://www.vlaanderen.be/nl/nbwa-news- ... 57802461a7
Met dank ! Dit betekent voor mij dat de nieuwe kast links op de muur naast de zekeringkast kan komen, mits echter de toevoerkabel te vervangen of te verlengen, en dus wel degelijk allemaal "gratis" :D

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 19:52

Voila, iedereen tevreden. En zonder naar de RvS te moeten. :tu:
Waarom zou die § mij persoonlijk moeten interesseren? Is meer van toepassing op jouw situatie.
Is ook helemaal in overeenstemming met wat ik zei. Indien conform, geen probleem.
Weer een punt van discussie dat kan afgesloten worden.
Straks blijft er niet smeer over om van wakker te liggen. :mrgreen:

Wat betreft je andere vraag: hoe sneller ik een digitale meter heb hoe vlugger ik kan evalueren welke optie
in de toekomst voor mij het voordeligst is en/of het switchen van gebruiksparameters een invloed van betekenis
hebben op mijn onmiddellijke energieconsumptie.
Ik ben geen vragende partij maar dat hij er komt daar ben ik al van overtuigd. Dus ik moet geen energie meer verspillen
om me daar tegen te verzetten. Dan kan ik beter de (nog weinige?) voordelen ervan benutten.
Laatst gewijzigd door ivob op 17 mar 2019, 20:03, 6 keer totaal gewijzigd.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 17 mar 2019, 19:55

Joepie
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Joske_
lid

Bericht door Joske_ » 17 mar 2019, 20:09

Christiaan schreef:
17 mar 2019, 18:56

Inderdaad , en ik antwoorde op je repliek alsof ik persoonlijk daar zonder zonnepanelen me geen snars mag om bekommeren.

Het gaat hier inderdaad of je al dan niet gaat moeten betalen voor de werken die moeten uitgevoerd als de kast niet "zomaar" wegens plaatsgebrek kan geplaatst worden of als de teller niet "zomaar" manueel te bedienen zou zijn omdat die in een ontoegankelijke kast zou komen te zitten ( = mijn situatie ). Ik wring je niet tegen , of wat dacht je.
Gij maakt u al druk in iets wat ge nog niet weet.
Voor even veel komen ze op hun kosten ne nieuwe meter hangen. Gaat ge dan ook van uwe tak maken?
Ik hebt vermoeden dat ge dan best effe vriendelijk mee werkt, want voor nog es even veel hangen ze u zo ne mooie meter in uwe living omdat ge moeilijk doet en zij die gewoon tussen de plaats waar de kabel binnen komt en uw verdeelbord hangen waar t voor hun t beste uit komt.
Ge kunt mss al eens zelf nadenken waar ge hem dan wel zou willen. (Hij komt er toch) Met een vriendelijk woord hangen die mannen die dan wel waar gij da wilt als het mogelijk is. Die techniekers zijn ook maar onderaannemers die een taak uitvoeren.

Bij mij hebben ze indertijd zelf de kabel naar mijn verdeelbord gelegd. Ik had die mooi onderkant verdeelbord laten buiten komen en zo de meterkast binnen. Technieker stelde zelf voor om gewoon een gat in de zijkant te maken (kasten hangen tegen elkaar) om zo de aansluiting te maken. Wat ne koffie al kan doen. :lol:

Oh, en omdat ik gene digitale meter kreeg heb ik zelf maar ene in mijn elektrische kast gestoken. Ik weet op dit moment al alles wat ik ook zou weten met een digitale meter. :D

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 20:22

Joske_ schreef:
17 mar 2019, 20:09

Gij maakt u al druk in iets wat ge nog niet weet.
Maar nu weet ik het wel sinds de korte maar zééér waardevolle posting van "jeankeE" hiervoor, waarvoor nogmaals dank. ;-)
Voor even veel komen ze op hun kosten ne nieuwe meter hangen. Gaat ge dan ook van uwe tak maken?
Ik hebt vermoeden dat ge dan best effe vriendelijk mee werkt, want voor nog es even veel hangen ze u zo ne mooie meter in uwe living omdat ge moeilijk doet en zij die gewoon tussen de plaats waar de kabel binnen komt en uw verdeelbord hangen waar t voor hun t beste uit komt.
....
Zolang ze mijzelf maar niet tussen de teller en de zekeringenkast hangen is het goed. :D

Het zou hen werk kunnen sparen als ze onder mijn teller de metalen buis waardoor de leiding binnenkomt met 15 cm zouden kunnen verkorten ( met een draadzaag af te zagen ), en dan kan die 60 cm hoge kast in de plaats komen van de bestaande 45 cm kast. Zo eenvoudig kan het ook.

Plaats reactie