Stand van zaken 'slimme' meter

Wetenschap-Toekomst-Onderzoek
Plaats reactie
Fonny
lid
Installatie Land: België

Re: Stand van zaken 'slimme' meter

Bericht door Fonny » 17 mar 2019, 09:27

Ivob,

bij elke verhuur is een elektrisch keuringsverslag al een tijdje verplicht.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 17 mar 2019, 09:46

Daar gaan we weer en kunnen er nog dagen over bezig zijn.

Stelling:
Wat PV's betreft zou de wetgever niks maar dan ook niks mogen wijzigen aan de spelregels want anders is het woordbreuk.

Maar indien het over een oudere, wel omschreven, elektrische installatie gaat dan zou er plots wel een wijziging moeten zijn.

Niet tegenstrijdig indien het allebei uit mijn mond zou komen?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 10:00

Fonny schreef:
17 mar 2019, 09:27
Ivob,

bij elke verhuur is een elektrisch keuringsverslag al een tijdje verplicht.
Ha weer wat bijgeleerd. Ergens verkeerde info opgepikt dan.
En moet dat dan een goedgekeurde installatie zijn of, zoals bij verkoop, een controle zonder opvolging?
Anders begrijp ik niet goed dat sommige huurhuizen nog verhuurd mogen worden.
ps. kan je me daar een link van bezorgen wanneer dat gewijzigd is voor huurwoingen? Ik vind alleen maar een verplichting bij verkoop en dat het "aangeraden" is bij verhuur maar niet de verplichting.
De elektrische audit van een gebouw is gebonden aan de woning en niet aan de staat van verhuur:
Wanneer moet de elektriciteitscontrole gebeuren?
Er moet een nieuw gelijkvormigheidsattest van de elektrische installatie worden gevraagd in de volgende gevallen :

Om de 25 jaar (sinds 1981) ;
Als het goed verkocht wordt ;
Als een nieuwe installatie in gebruik wordt genomen, als deze aanzienlijk wordt gewijzigd of uitgebreid :
In geval van een tijdelijke installatie, bijvoorbeeld op een werf :
Als het vermogen van de aansluiting wordt opgedreven.

Ik denk dat we twee begrippen door elkaar halen:
- bij de verkoop moet de installatie opnieuw gekeurd worden.
- bij verhuur is dit niet zo maar moet de verhuurde woning uiteraard over een geldig keuringsverslag beschikken, zoals ELKE andere woning.
Toch een klein verschil (een er is dan nog een verschil tussen bouwjaar voor 1981 en erna).
Laatst gewijzigd door ivob op 17 mar 2019, 10:29, 5 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 10:11

bruma schreef:
17 mar 2019, 09:46
Daar gaan we weer en kunnen er nog dagen over bezig zijn.
...
Ik begrijp je stelling niet zo goed, vooral door de formulering van de tweede zin in je stelling.
Maar ik vermoed wel waar je heen wil.

Mijn gedacht daarover:
Een elektrische installatie moet aan alle voorschriften voldoen, incl. PV. Dat is geen speelgoed.
Sterker zelfs. Als het van mij afhangt zou de DNB van de gelegenheid (overal plaatsen nieuwe meters) zelfs zeer eenvoudig
van de gelegenheid gebruik kunnen maken om de keuring op te vragen en de geldigheid daarvan te controleren.
En bij anomalieën de eigenaar van de woning dan een tijd geven om alles terug conform te maken. Uiteraard gevolgd door een
controle of dit werd uitgevoerd.
Maar als je in het verleden een elektrische installatie geplaatst hebt, conform de voorschriften, en men beslist
buiten je eigen vraag om om nieuwe apparatuur te plaatsen die daardoor niet meer kan aangesloten worden (bv. te weinig plaats) is het aan de DNB
om een oplossing te zoeken en op kosten van de DNB. Zij hebben tenslotte de afmetingen van de nieuwe standaardkast bepaald die afwijkt van de afmetingen van de ferrarismeter. Die meter zelf is trouwens kleiner. die zal, als men wil, ook in te passen zijn in een kleinere buitenkast.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 10:21

Volledig akkoord. Er is wel een probleem met oude kasten ( zoals in mijn geval ) , waar de teller niet bereikbaar is en achter een doorschijnend en verzegeld voorpaneel zit. Bij de slimme meter is het de bedoeling dat je op "knopkes" zal mogen drukken om bvb. het actuele verbruik te kennen ( hetgeen je van het net haalt , hetgeen je terugstuurt - dag-en dalverbruik ) Alles wordt op éénzelfde display getoond, en om de waarden te kennen moet je dus kunnen "scrollen".

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 mar 2019, 10:49

Bij elke verkoop ook.
Maar wat er is van vóór een bepaalde datum, dat niet wijzigt mag blijven bestaan.
Indien je voor het moderne comfort iets wijzigt, als uitbreiding dan dient enkel de totale kring van de uitbreiding te voldoen aan de huidige normen.
Je kan dus een gemengde nieuwe en oude installatie hebben met een nieuwe verdeelkast waarop de oude installatie is op aangesloten.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 10:52

Zoals reeds aangehaald zijn, wat betreft het telwerk, de nieuwe en oudere buitenkasten compatibel. Ze dienen dan gewoon de doorschijnende frontplaat te vervangen door eentje met een uitsparing zodat je het telwerk van de digitale meter kan bedienen.
Het probleem stelt zich bij de oude ferrarismeters (die zwarte bakelieten bak) die ingebouwd zijn in een kast/ruimte die kleiner is dan de buitenomvang van de nieuwe digitale meter.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 12:15

De nieuwere "plastieken" bakken met een doorschijnend frontpaneel zijn ook niet meer te verkrijgen. Van vervangen door iets met een gat vooraan is dus geen sprake meer. Men zou daar eigelijk wel een vierkant stuk kunnen uitzagen ( werd ooit gedaan in mijn vorige woning om een contactor te kunnen bedienen ), maar ik betwijfel of de huidige gasten de moed ( goesting ) en de tijd zullen hebben om dat nu nog te willen doen.

Het zou ons en henzelf al een pak eenvoudiger maken moesten ze andere kasten dan die ene standaardkast mogen/kunnen gebruiken. Blijkbaar heeft men ook al de moed niet meer om verschillende types kasten te willen voorzien.

jef
Senior lid

Bericht door jef » 17 mar 2019, 12:31

De nieuwe elektriciteitsmeterkast van Eandis en Infrax, verplicht voor nieuwbouw of renovatie vanaf januari 2018 van residentiële en kleine bedrijfsinstallaties (<56kVA). Compleet geleverd met aansluitscheider 125A en toebehoren.
De 25D60 meterkast is een universele kast voor alle types aansluitingen en tarieven. Ze kan uitgerust worden met zowel digitale elektriciteitsmeters als met de klassieke elektriciteitsmeter met mechanisch telwerk. De afmetingen zijn identiek aan de 25S60 kast, en ook de bodem is dezelfde. Bovenaan is nu een open gedeelte waarin de teller wordt geplaatst en waarbij alle aansluitingen veilig zijn afgeschermd. De afmetingen bedragen 600mm x 250mm x 233mm.
Bestaande uit een bodem, tussenkader en deksel voor montage van de meter. De basisopstelling wordt door de installateur geplaatst op een vlakke wand volgens de voorschriften van de distributienetbeheerder.

Dus zagen etc zal niet nodig zijn, enkel bij de oude kasten van voor het gebruik 25s60 en voorgaanden.....

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 12:48

@jef
Dat weten we ook al allemaal heel goed , ge hoeft daar geen reclame mee te maken. Maar hoe ga je het probleem oplossen als die kast helemaal niet in de ruimte past , nl. te groot is, waar die ouderwetse kast staat ? Muurke bijmetselen ?

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 17 mar 2019, 13:04

Hoe de DNB of een van zijn onderaannemers het zal doen is een groot raadsel.
Juridisch is het een kleinere uitdaging, de ruimte van de teller kast is eigendom van de DNB en moet ten alle tijde voldoen, beschikbaar en bereikbaar zijn voor hem.
Indien je er iets om of rond zou hangen .... dan vrees ik dat je aan t kortste eind trekt.
Gezien een DNB niks mag vernietigen zal het aan de eigenaar zijn om zich in orde te maken.
Een heuse uitdaging voor hete soep die nooit heet gegeten zal worden.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 13:48

bruma schreef:
17 mar 2019, 13:04
Hoe de DNB of een van zijn onderaannemers het zal doen is een groot raadsel.
Juridisch is het een kleinere uitdaging, de ruimte van de teller kast is eigendom van de DNB en moet ten alle tijde voldoen, beschikbaar en bereikbaar zijn voor hem.
Indien je er iets om of rond zou hangen .... dan vrees ik dat je aan t kortste eind trekt.
Gezien een DNB niks mag vernietigen zal het aan de eigenaar zijn om zich in orde te maken.
Een heuse uitdaging voor hete soep die nooit heet gegeten zal worden.
Als ik me niet vergis werd vroeger de teller/tellerkast plus zekeringkast door de electriciteits installateur geplaatst, en dat alles volgens de toenmalige normen. De DNB mensen kwamen die dan aansluiten. Nu moet de DNB man die kast zelf plaatsen met een kast van het "nieuwste model" , en dat terwijl de oude kast nog steeds aan de norm voldoet ! Er zullen er veel zijn die met hun "slimme meter" van een kale reis gaan terugkeren met op hun werkbonneke de vermelding "niet uitvoerbaar" , vrees ik.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 mar 2019, 16:02

Dat is niet correct.
De zekeringkast en de kast voor de teller (nu 25D60, daarvoor 25S60) worden nog steeds door de eigenaar van de woning (= zijn elektricien) geplaatst en op kosten van die eigenaar. De installateur komt alleen de meter (net zoals destijds de ferrarismeter, maar die zat wel al in een bak) in die kast plaatsen.
En indien nodig (indien geen 25D60 of 25S60) de hoofdkabel terug aansluiten.
Voor een 25D60 is er uiteraard geen probleem. De DNB vervangt gewoon de oude teller door de nieuwe digitale meter.
Voor een 25S60 is er ook geen probleem. De DNB vervangt het deksel en kan daarop de digitale meter in de 25S60 kast plaatsen. De kast zelf blijft dus gewoon hangen.
Voor alle oudere meters is er geen probleem als de nieuwe 25D60 kast in de plaats kan van de oude meter. De DNB moet dan ook de 25D60 op zijn kosten plaatsen om de digitale meter in te kunnen plaatsen.
Blijft alleen het probleem waar nu een oude teller + kast is ingebouwd in een ruimte waar de nieuwe 25D60 niet meer in past. Als die oude teller geplaatst werd volgens de normen ligt, vermoed ik het bal in het kamp van de DNB. Zoniet, waarschijnlijk, bij de eigenaar.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 17 mar 2019, 17:01

de gebruiker is geen vragende partij. Dus is het voor de DNB
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 17 mar 2019, 17:07

ivob schreef:
17 mar 2019, 16:02
Blijft alleen het probleem waar nu een oude teller + kast is ingebouwd in een ruimte waar de nieuwe 25D60 niet meer in past. Als die oude teller geplaatst werd volgens de normen ligt, vermoed ik het bal in het kamp van de DNB. Zoniet, waarschijnlijk, bij de eigenaar.
Je mag het niet vermoeden , het ZAL zo moeten zijn ! Ik ga niet opdraaien als ze die oude kast ( niet 25S60 ) door een 25D60 willen vervangen. De oude kast, bakeliet of kleiner of wat dan ook, was destijds de norm, zoniet had de DNB'er er de Ferraris teller niet willen in onderbrengen. Denk je ook niet ? Mensen kan je toch niet verantwoordelijk stellen en laten betalen voor de willekeur bij de keuze van hun kasten.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 17 mar 2019, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie