Doordacht stroom offgrid

Alles wat niet met energie te maken heeft
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: Doordacht stroom offgrid

Bericht door Christiaan » 07 jan 2017, 23:59

ErikDD schreef:
de netdistributeurs en vooral de politiek hun onbetrouwbaarheid bewezen
Gelukkig kan je er nog wel op betrouwen dat er stroom uit het net komt.
Ah ja ? Ben je vergeten dat er nog steeds afschakelplannen bestaan bij energietekort met de ronkende namen "6" , "5" , "4" , "3" , ... De "6" komt eerst aan beurt , ik zit in een "3" gebied ... Vroeger kon ik persoonlijk rekenen met een stroomuitval van 1 x op 5 jaar , tegenwoordig loopt dat op tot 2 x per jaar ! En met een toenemend aantal Tommeleinse zonnepanelen vergroot de kans dat je plotseling ook nog meer dan 250 V~ binnenhaalt !

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 jan 2017, 12:06

ErikDD schreef:........Ik beweer niet dat het technisch niet kan, maar rendabel of comfortabel wordt het alleszins niet.
Het rendement van stroom- en thermische productie ligt hoger dan sommige inschatten.
De kostprijs van stroomproductie is lager doordat er thermische meerwaarde is en om die thermische meerwaarde apart te gaan opwekken met een gas doorstromer (60% rendement ) is er meer gasverbruik nodig om zelfde th kwh op te wekken .
Alles bijéén kost uw stroom jaarlijks +-500 euro, aankoop installatie buiten beschouwing gelaten.
Uit kostprijs aardgas gaat een groot deel naar SWW .
+- 500 euro huishoudelijke stroomvoorziening is niet slecht voor 4000 kwh jaarlijks,is 50% minder dan gewoon aankopen.
Systeem laat uw geld meer opbrengen dan Banken , en problemen met geluid die zijn gemakkelijk op te lossen.
Al de zever van overheid en DNB over stroomprijzen zijn dan passé.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 jan 2017, 12:36

alfa schreef:
ErikDD schreef:........Ik beweer niet dat het technisch niet kan, maar rendabel of comfortabel wordt het alleszins niet.
Het rendement van stroom- en thermische productie ligt hoger dan sommige inschatten.
De kostprijs van stroomproductie is lager doordat er thermische meerwaarde is en om die thermische meerwaarde apart te gaan opwekken met een gas doorstromer (60% rendement ) is er meer gasverbruik nodig om zelfde th kwh op te wekken .
Alles bijéén kost uw stroom jaarlijks +-500 euro, aankoop installatie buiten beschouwing gelaten.
Uit kostprijs aardgas gaat een groot deel naar SWW .
+- 500 euro huishoudelijke stroomvoorziening is niet slecht voor 4000 kwh jaarlijks,is 50% minder dan gewoon aankopen.
Systeem laat uw geld meer opbrengen dan Banken , en problemen met geluid die zijn gemakkelijk op te lossen.
Al de zever van overheid en DNB over stroomprijzen zijn dan passé.
4000 kWh per jaar is gelijk aan een gemiddeld verbruik van ongeveer 11 kWh per dag of een continue vermogensafname van 11.000 Wh / 24 uur =~ 460 Watt of ca. continu 2 Ampere bij 230 Volt . Je komt dus ruimschoots toe een stroomgenerator van 1 kW , op voorwaarde dat je de stroom kunt bufferen , en zelfs zonder dat je hierbij zonnepanelen nodig zou hebben. Helaas , met 1 Tesla Powerwall valt er praktisch niets te bufferen en kan je geen piekbelastingen halen zoals ik hiervoor al schreef. Dat moet je eens herbekijken.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 jan 2017, 12:57

Christiaan schreef:
4000 kWh per jaar is gelijk aan een gemiddeld verbruik van ongeveer 11 kWh per dag of een continue vermogensafname van 11.000 Wh / 24 uur =~ 460 Watt of ca. continu 2 Ampere bij 230 Volt . Je komt dus ruimschoots toe een stroomgenerator van 1 kW , op voorwaarde dat je de stroom kunt bufferen , en zelfs zonder dat je hierbij zonnepanelen nodig zou hebben. Helaas , met 1 Tesla Powerwall valt er praktisch niets te bufferen en kan je geen piekbelastingen halen zoals ik hiervoor al schreef. Dat moet je eens herbekijken.
Tesla huisbatterij was vb. huisbatterij zou eerder uit lithium batterijen van 12V 180 Ah bestaan die je kan laten samenstellen .
Dergelijke opstelling bestaan

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 jan 2017, 13:17

alfa schreef:
Christiaan schreef:
Tesla huisbatterij was vb. huisbatterij zou eerder uit lithium batterijen van 12V 180 Ah bestaan die je kan laten samenstellen .
Om continu over een vermogen van 40 Ampere bij 230 Volt te kunnen beschikken heb je batterijen nodig die dus 9,2 kW kunnen leveren. Een lithum batterij mag je continu ( aanbevolen ) ontladen met een stroom van 1/3 van zijn Ah waarde. Bij een 12 Volt 180 Ah batterij is dat dus 60 Ampere . Om 9,2 kW uit batterijen te kunnen betrekken heb je dus 9200 / ( 12 x 60 ) = 12 dergelijke batterijen nodig. Hiermee kan je een vermogen van 12 Volt x 180 Ah x 12 batterijen =~ 26 kWh stockeren. Die ga je niet helemaal kunnen verbruiken omdat lithium batterijen nooit volledig ontladen mogen worden. 70 % van die 26 kWh is een realistische waarde. Kostprijs : heel duur , alhoewel je nu bij Renault de ZOE kunt kopen inclusief batterij van ca 30 kWh voor een meerprijs van ca. 8000 Euro. Blijkbaar maken importeurs ontzaglijke winsten aan de verkoop van afzonderlijke batterijen,

Beter is ook om met hogere gelijkspanningen te werken omdat hierdoor de laad en ontlaadstromen kleiner worden en dus ook de leidingverliezen. 48 Volt is een courante waarde voor gelijkspanning naar wisselspanning converters.
Laatst gewijzigd door Christiaan op 08 jan 2017, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE » 08 jan 2017, 13:24

alfa schreef:
Christiaan schreef:
De tesla2 Powerwall is perfect geschikt voor zulke toepassing denk ik;13,2 kwh opslag en 5kw vermogen(max 7kw).

https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 08 jan 2017, 13:44

jeankeE schreef:
alfa schreef:
Christiaan schreef:
De tesla2 Powerwall is perfect geschikt voor zulke toepassing denk ik;13,2 kwh opslag en 5kw vermogen(max 7kw).

https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall
5 kW continu vermogen staat voor 21 Ampere bij 230 Volt. Persoonlijk vind ik dat weinig. Gelukkig kan je er twee in parallel schakelen. De uitgangsspanning van de Tesla's schommelt tussen 350 en 450 Volt ( gelijkspanning ). Omvormers ( niet de klassieke ) voor puur off-grid toepassingen ga je hiervoor moeilijk vinden. En wat voor mij heel belangrijk is , het type Lithium batterij dat men in de Powerwalls stopt is niet het meest veilige type ( brandgevaar ).

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 jan 2017, 16:24

de prijs van een batterij is ook niet min .
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 08 jan 2017, 20:20

ivanacke schreef:de prijs van een batterij is ook niet min .
Nog altijd stukken goedkoper dan een auto die niets opbrengt.(zal ik blijven herhalen als het over aanschafprijs gaat)

GVS

Bericht door GVS » 15 mar 2017, 16:46

Off grid gaan is met zonnepanelen/batterijen plus aggregaat technisch perfect mogelijk, ik zou het evenwel niet aanraden aan iemand die niet technisch onderlegd is. Je hoeft hier ook geen tesla batterij voor te gebruiken wegens veel te duur, bv nikkel/ijzer batterijen doen het even goed en zijn veel goedkoper. Als backup voor de donkere dagen is een Polar power DC generator (8220K-972) een alternatief. Dit is een 3 cyl. KUBUTO dieselmotor die kan aangepast worden voor aardgas of LPG. Nogmaals: dit alles is niet voor iemand die niet elektrisch/en motorkennis technisch onderlegd is, voor mezelf geen probleem. Ikzelf heb hier ook naar gerekend, het zal lang duren voor je hiermee enig financieel rendement kan realiseren. Dus heb ik het maar over een andere boeg gegooid en ben mijn verbruik zeer gedetailleerd in kaart beginnen brengen met een 15 euro metertje van Aldi. In 2012 verbruikten wij nog 2800 kwh/jaar (huisgezin 2 personen), met de nodige aanpassingen hopen we dit jaar af te sluiten met een E verbruik van +/- 1030 kwh/jaar zonder aan comfort te verliezen. Het off grid project is zeker nog niet begraven, hangt er vanaf wat de financiële gevolgen zullen zijn van enerzijds de "slimme" meter en anderzijds het capaciteitstarief gepland voor 2019, in de simulaties die ik gemaakt heb aan de hand van het VREG consultnota 2016/05 komt duidelijk naar voor dat het capaciteitstarief zoals het nu voorligt zeer nadelig is voor de kleinverbruiker.

Groeten, Guy

juano
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door juano » 27 jul 2017, 12:47

GVS schreef:
15 mar 2017, 16:46
Off grid gaan is met zonnepanelen/batterijen plus aggregaat technisch perfect mogelijk, ik zou het evenwel niet aanraden aan iemand die niet technisch onderlegd is. Je hoeft hier ook geen tesla batterij voor te gebruiken wegens veel te duur, bv nikkel/ijzer batterijen doen het even goed en zijn veel goedkoper. Als backup voor de donkere dagen is een Polar power DC generator (8220K-972) een alternatief. Dit is een 3 cyl. KUBUTO dieselmotor die kan aangepast worden voor aardgas of LPG. Nogmaals: dit alles is niet voor iemand die niet elektrisch/en motorkennis technisch onderlegd is, voor mezelf geen probleem. Ikzelf heb hier ook naar gerekend, het zal lang duren voor je hiermee enig financieel rendement kan realiseren. Dus heb ik het maar over een andere boeg gegooid en ben mijn verbruik zeer gedetailleerd in kaart beginnen brengen met een 15 euro metertje van Aldi. In 2012 verbruikten wij nog 2800 kwh/jaar (huisgezin 2 personen), met de nodige aanpassingen hopen we dit jaar af te sluiten met een E verbruik van +/- 1030 kwh/jaar zonder aan comfort te verliezen. Het off grid project is zeker nog niet begraven, hangt er vanaf wat de financiële gevolgen zullen zijn van enerzijds de "slimme" meter en anderzijds het capaciteitstarief gepland voor 2019, in de simulaties die ik gemaakt heb aan de hand van het VREG consultnota 2016/05 komt duidelijk naar voor dat het capaciteitstarief zoals het nu voorligt zeer nadelig is voor de kleinverbruiker.

Groeten, Guy
dit is een draad van al enkele maanden geleden maar toch zeer interessant!
volgens mij is dit de toekomst hoe iedereen zou moeten denken en zal het dus op termijn wel mogelijk zijn om off grid te gaan!? guy verbruikt nog +/- 1000 kwh/jaar wat zeer weinig is, dit moet dan toch in de winter te overbruggen zijn met batterijen en een dieselgenerator? ( voor de maand december/januari (generator) , hij zal misschien 100 kwh moeten bijmaken met deze generator.. , als je dan de batterijen op die donkerste dagen kan bijvullen met de generator) , ook zullen de batterijen de komende jaren toch in prijs zakken waardoor je misschien wel voor 30-40 kwh kan energie opslaan..

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 27 jul 2017, 14:07

Het is maar wat je verstaat onder off grid.
Volledig off grid of alleen maar voor je huishoudelijk gebruik en voor de rest afhankelijk van andere energiebronnen (meestal ook on grid)?
Het eerste is niet zo moeilijk (al zullen de meeste mensen met een beschikbaar dagvermogen van 2.8 kWh dit niet als comfortabel ondervinden), het tweede praktisch onmogelijk voor de meeste huishoudens.
hij zal misschien 100 kwh moeten bijmaken met deze generator..
U hebt duidelijk geen zicht op uw eigen energieverbruik of u woont alleen als een kluizenaar.
Maar ik wil U toch een kans geven: als je voor 2 wintermaanden (de overige maanden laten we dan nog buiten beschouwing evenals het SWW en de CV waardoor je dus sowieso al niet off grid bent) maar 100 kWh moet bij genereren (50 kWh per maand dus) hoe krijg je dat voor elkaar in de praktijk. Zelfs met een dure batterijopslag van 40 kWh en dus een enorm veld aan PV panelen om deze te voeden (waar de meeste mensen geen plaats voor hebben). Een huidig beschikbaar batterijpack van 10 kWh trek je vlugger leeg dan je het met PV aangevuld kan krijgen.
Ik zie hier graag uw praktische uitwerking volgen.

juano
lid

Bericht door juano » 27 jul 2017, 16:18

ivob schreef:
27 jul 2017, 14:07
Het is maar wat je verstaat onder off grid.
Volledig off grid of alleen maar voor je huishoudelijk gebruik en voor de rest afhankelijk van andere energiebronnen (meestal ook on grid)?
Het eerste is niet zo moeilijk (al zullen de meeste mensen met een beschikbaar dagvermogen van 2.8 kWh dit niet als comfortabel ondervinden), het tweede praktisch onmogelijk voor de meeste huishoudens.
hij zal misschien 100 kwh moeten bijmaken met deze generator..
U hebt duidelijk geen zicht op uw eigen energieverbruik of u woont alleen als een kluizenaar.
Maar ik wil U toch een kans geven: als je voor 2 wintermaanden (de overige maanden laten we dan nog buiten beschouwing evenals het SWW en de CV waardoor je dus sowieso al niet off grid bent) maar 100 kWh moet bij genereren (50 kWh per maand dus) hoe krijg je dat voor elkaar in de praktijk. Zelfs met een dure batterijopslag van 40 kWh en dus een enorm veld aan PV panelen om deze te voeden (waar de meeste mensen geen plaats voor hebben). Een huidig beschikbaar batterijpack van 10 kWh trek je vlugger leeg dan je het met PV aangevuld kan krijgen.
Ik zie hier graag uw praktische uitwerking volgen.
ja ik bedoel met off grid ( enkel voor electriciteit), dus sanitair warm water op aardgas alsook verwarming... ( en zelf koken op aardgas)
beste ivob ik heb zelf geen panelen liggen (en ben ook een leek in alles wat met electriciteit te maken heeft)
maar iemand met vb 25 panelen, zal toch in de wintermaanden ook wel wat kwh hebben! die 40 kwh die jij zegt zijn idd op een paar dagen leeg maar zelf in de wintermaanden blijft de zon toch geen 14 dagen weg? pakt dat de zon in de winter om de 4 dagen wel is een dag terug schijnt, dan is de batterij terug voor een deel opgeladen +
als je dan weet dat het een aantal dagen slecht weer gaat zijn en je laad de batterij terug op met een generator, dan ben je toch weer een paar dagen verder?
ik zie als ik bij sommige mensen de maandopbrengsten bekijk dat de meeste mensen vanaf de maand maart tot en met de maand november bijna constant meer electriciteit aanmaken met panelen dan ze kunnen verbruiken.
dus stel ik mij gewoon de vraag als iemand als guy ( die maar 1000 kwh per jaar verbruikt), dus de drie wintermaanden ( december, januari, februari) in totaal 250 a 300 kwh verbruik heeft, dan zou dit toch mogelijk moeten zijn?

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 27 jul 2017, 16:28

Nou ik heb wel panelen (en geen aardgas noch mazout).
25 panelen zegt niet veel want niet ieder paneel heeft hetzelfde vermogen noch dezelfde oriëntatie noch levert het dezelfde
prestaties.
Zelf heb ik 20 panelen met een gemiddelde jaarproductie van 5000 kWh (min. 4800- max. 5300)
Dat dekt "gemiddeld" ruimschoots mijn totaal jaarverbruik (incl. CV en SWW) maar in het stookseizoen en zeker van
half november tot eind februari niet mijn dagverbruik (excl. CV en SWW want die kan ik dan omzeilen).
10 kWh opwekken kan in die periode een week duren (terwijl het er op een etmaal verbruikt is).

Doe eens de test en tracht volgende winter comfortabel te leven met 100 kWh elektriciteitsverbruik op een maand.
Je mag dan nog koken en stoken op gas (en dus via die weg ook netgebonden te zijn en niet off grid).
Mensen die beweren off grid te kunnen leven vervangen gewoon het grootste deel van hun energieverbruik door een ander
off grid systeem (cfr. gas). Je kan zelfs je elektriciteit ook opwekken met een gasgenerator. Ben je dan off grid?
Als je zelf de mogelijkheid hebt tot het plaatsen van een tank (al uitgesloten dus voor stadsbewoners of op een doorsnee verkavelingsperceel)
wel. Maar je wil de kostprijs niet weten.
In een houten hut levend als een houthakker en kokend op de houtstoof bij kaarslicht ben je ook off grid.
Dit is uiteraard een karikatuur. Maar gewoon om aan te tonen dat off grid mogelijk is maar dat je er heel wat voor zal moeten laten.
De meesten zullen hun huidige levensstijl er niet mee kunnen voortzetten.

juano
lid

Bericht door juano » 27 jul 2017, 16:43

ivob schreef:
27 jul 2017, 16:28
Nou ik heb wel panelen (en geen aardgas noch mazout).
25 panelen zegt niet veel want niet ieder paneel heeft hetzelfde vermogen noch dezelfde oriëntatie noch levert het dezelfde
prestaties.
Zelf heb ik 20 panelen met een gemiddelde jaarproductie van 5000 kWh (min. 4800- max. 5300)
Dat dekt "gemiddeld" ruimschoots mijn totaal jaarverbruik (incl. CV en SWW) maar in het stookseizoen en zeker van
half november tot eind februari niet mijn dagverbruik (excl. CV en SWW want die kan ik dan omzeilen).
10 kWh opwekken kan in die periode een week duren (terwijl het er op een etmaal verbruikt is).

Doe eens de test en tracht volgende winter comfortabel te leven met 100 kWh elektriciteitsverbruik op een maand.
Je mag dan nog koken en stoken op gas (en dus via die weg ook netgebonden te zijn en niet off grid).
Mensen die beweren off grid te kunnen leven vervangen gewoon het grootste deel van hun energieverbruik door een ander
off grid systeem (cfr. gas). Je kan zelfs je elektriciteit ook opwekken met een gasgenerator. Ben je dan off grid?
Als je zelf de mogelijkheid hebt tot het plaatsen van een tank (al uitgesloten dus voor stadsbewoners of op een doorsnee verkavelingsperceel)
wel. Maar je wil de kostprijs niet weten.
In een houten hut levend als een houthakker en kokend op de houtstoof ben je ook off grid.
idd mensen vervangen een deel van hun energie verbruik door een ander ( dus in mijn veronderstelling gas) , hierdoor ben je wel af van je abonnementskosten van de elektriciteit ( geen turteltaks / geen prosumententarief/ geen toekomstig capaciteitstarief,... ) enkel nog gas aansluiting en kosten te betalen dus.
vb bij maandopbrengsten zie ik iemand als mark ( 4de in de lijst maand december) heeft 150 kwh opgewekt die maand.
stel nu dat mark zijn panelen bij guy in het voorbeeld lagen die per maand maar 80-90 kwh verbruikt , als je dan op de juiste momenten uwe generator opzet, kan je toch off grid voor elektriciteit?

Plaats reactie