Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Plaatst hier uw vragen en opmerkingen over omvormers
Plaats reactie
Jonas
junior lid
Installatie Land: België

Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Bericht door Jonas » 23 apr 2016, 12:18

Ik heb een zonnepaneelinstallatie met omvormer ATEN 5200TL en heb gemerkt dat op zonnige dagen de opbrengst laag is. Ik kan mijn opbrengst vergelijken met de installatie van mijn zus.
Ik heb aan de omvormer ATEN gemerkt dat:
1) bij volle zon elke seconde de Watt-waarde, op de display van omvormer, verandert tussen 4000 en 4500W. Als het een volledige dag volle zon is, wordt de omvormer soms uitgeschakeld en verschijnt er ‘default’ op de display.
2) Bij lichtbewolkt weer zijn de schommelingen kleiner, tussen 2800 en 2900W en schakelt de omvormer niet uit.

Wat zou hiervan de oorzaak zijn?

Weet er iemand waar ik terecht kan voor het herstellen of het controleren van de instellingen (software) van de omvormer?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Uitvallen van omvormer ATEN 5200TL

Bericht door janus » 23 apr 2016, 13:16

Welkom op het forum.

Ik vrees ervoor dat je deze omvormer nog kan laten maken.

Misschien dat de zoekfunctie is oplevert
http://www.zonstraal.be/forum/search.php?keywords=Aten
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

krulwilg

Bericht door krulwilg » 23 apr 2016, 18:29

Kan je eventueel de netspanning eens aflezen bij volle zon?

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 24 apr 2016, 19:50

@krulwilg
Vandaag was het in de namiddag wel lichtbewolkt maar op het moment dat de zon wat scheen, heb ik de netspanning gemeten en deze was 305-315V. Dat is wel hoger dan de 230V. Ligt het uitvallen van de omvormer dan aan de hoge netspanning?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 24 apr 2016, 20:33

Bij een netspannng van > 300V ontploffen al je toestellen.
Waar meet je mee?
En hoe meet je?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 25 apr 2016, 14:00

Beste Jonas,

Vermoedelijk is de omvormer van voor juni 2011?

Toe werd een nieuwe spanningsnorm ingevoerd, die hogere piekwaarden toelaat.

Vermoedelijk moeten de parameters worden aangepast, hiervoor moet je contact opnemen met de support van uw fabrikant.

Heb al eens gegoogeld, maar weinig te vinden...

Indien parameters niet kunnen aangepast worden aan de nieuwe norm, komt de netbeheerder ook niet tussen. Omvormer vervangen is dan enige optie.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 27 apr 2016, 23:33

Hallo, onze omvormen Aten 5200TL staat sinds begin deze week ook in storing met Relay damaged. Niet meer opgestart te krijgen. Ben op zoek naar een hersteller welke omvormer kan uitmeten om te kijken welk onderdeel er defekt zou kunnen zijn en of er überhaupt een defekt is. Als ik alle strings uittrek en terug insteek en na 30sec wilt omvormer uit standby komen hoor ik de relais's wel klikken, telkens een doffe tik zo. Kan het zijn dat deze relais's niet meer willen opblijven of wat ....
Indien er iemand raad weet mag hij het altijd doorgeven. Kan ik zelf iets controleren, vervangen, uitmeten.... Een hersteller aan eerlijke prijs...?
Toch al iedereen bedankt voor wie zou reageren.
Aten5640 ;-)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 apr 2016, 08:57

Persoonlijk zou ik voor de korte pijn kiezen en een andere omvormer kopen.
Zeker gezien de reputatie van deze omvormer.
.

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 28 apr 2016, 17:15

Hoi Janus, ik denk dat ik dit ook best ga doen. Ben al een beetje aan het opzoeken. Is er ergens een top 5 of 10 van merken welke goede zijn? Heb jij hier soms een site voor of zo? Ik moet wel toegeven, van de eerste minuut tot vorige week heeft hij altijd goed gewerkt en goede percentage van opbrengst mag ik eigenlijk verder niet van klagen. Groeten.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 28 apr 2016, 19:19

Ik durf geen uitspraken te doen over goede merken en ik weet ook niet van testen (zo'n test zou dan ook gedurende 20 jaar moeten zijn)
.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 28 apr 2016, 20:01

janus schreef:Ik durf geen uitspraken te doen over goede merken en ik weet ook niet van testen (zo'n test zou dan ook gedurende 20 jaar moeten zijn)
Nee, via allerhande technieken en klimaatkasten kan men die 20j simuleren met redelijk accurate resultaten

Jonas
junior lid

Bericht door Jonas » 29 apr 2016, 22:04

@Janus,
De hoge spannning van meer dan 300V die ik heb gemeten aan het stopcontact, lag aan mijn multimeter. De batterij van de meter was maar half vol meer. Batterij wordt door nieuwe en gemeten spanning was 232V.

@Jeroen,
De omvormer is van eind 2009.
Je schreef... Indien parameters niet kunnen aangepast worden aan de nieuwe norm, komt de netbeheerder ook niet tussen. Omvormer vervangen is dan enige optie.
Wat bedoel je met 'komt de netbeheerder ook niet tussen'? Als de spanning te hoog is geweest en er schade is aan de omvormer, komt de verzekering dan tussen?

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 30 apr 2016, 11:13

Indien parameters niet kunnen aangepast worden aan de nieuwe norm, komt de netbeheerder ook niet tussen. Omvormer vervangen is dan enige optie.

Waarmee ik bedoel dat netbeheerder geen oplossingen zal bieden om het net ter plaatse aan te passen of een meting te doen, zoals met een Qwave "schrijver" gedurende enkele dagen.

Meet de netspanning eens waneer je uitval hebt, liefst bij volle zon.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Aten5640
lid

Bericht door Aten5640 » 30 apr 2016, 12:34

@Junas, Bruma, Jeroen, omdat de omvormer al een week uitlag was ik ook al opzoek gegaan naar relais omdat dit tenslotte de foutmelding was welke op de display kwam en nav de info die ik hier op zonstraal ook gelezen heb van iemand anders welke ook deze foutmelding heeft gehad en het risico genomen heeft de omvormer open te doen. Deze persoon heeft toen geschreven dat hij zijn Aten heeft kunnen herstellen, wel is waar met wat gelukt schrijft hij omdat er aan 1 van de relais zwart verbrand te zien was op de achterkant van de PCB.
Wel ik heb dat risico dan ook maar genomen om onze Aten open te doen, eerst gezocht naar relais's en besteld bij Mouse.be 12,55€/st. Besteld en gisteren geleverd, stipt volgens afspraak. Omvomer onderste printplaat uitgehaald en dan achterkant bekeken. Had eerst nog eens geprobeerd met wat harde tikken te geven op de relais voor ik uitgebouwd heb maar noppes. En ook hier op achterkant PCB aan 1 van de 2 relais zwart verbrand te zien. Niet fel maar je ziet het goed en wat nog belangrijker is dat van 2 contactpinnen was het soldeersel zo goed als weg. Is het er nooit goed opgeweest of van corrosie kan ik niet verklaren (heb zo een beetje het gevoel dat dit een productie probleem is omdat dit nu al nr 2 is van omvormer met identiek foutbeeld). Aangezien ik de nieuwe relais's toch binnen had heb ik het niet gewaagd om de soldeersels te herstellen maar direkt beginnen afsolderen wat een hele klus was. Heb een soldeerbout van Weller welke tot 450° variabel is in te stellen en hier lukte het maar net mee. Andere persoon hier op zonstraal schreef dit ook, had zelfde probleem. Heeft een heel tijdje geduurd maar dan toch eraf en de nieuwe erop. So far so good. Nieuwe relais zijn trouwens van Tyco zoals ik hier op zonstraal gevonden had. T92. Alles netjes terug ingebouwd en dan het moment van terug opzetten, na 30sec in standby schakelde hij netjes aan. Mooi geluid van de relais, was inderdaad duidelijk verschil met originele. Gewacht tot vandaag om dit neer te schrijven om te zien of hij deze morgen ook nog opstarte en ja hoor, netjes al bijna 7uur in werking.
Ik heb heel veel foto's gemaakt, ik weet niet of ik die hier kan uploaden om aan andere mensen met een dergelijk probleem als info te geven. Samen staan we sterk he. Het is wel duidelijk dat het wat onbezonnen is en met wat geluk, zonder uitmeten of wat dan ook, maar wat hebben we te verliezen iedereen met een Aten omvormer, bedrijf failliet, garantie weg en omvormer welke niet werkt dus kan je verstaan dat ik grotendeels door "Zonstraal" een tevreden man ben. Bedankt allen voor jullie hulp.

PS1: heb wel op de KLNE website documenten gevonden van een model omvormer met identiek dezelfde onderdelen in. Had al naar hen een mail gestuurd, 3x, maar hebben duidelijk geen zin om te antwoorden. Ik ga er volgende week eens naar bellen. Website lijkt prima uptodate maar ben benieuwd of het geen fake is.

PS?: ik ga voor alle zekerheid bewaken of hij nog uitvalt met veel zon en dan proberen als ik thuis ben de netspanning te meten want, mijn zoon, welke toch ook zijn Master in de electromechanica heeft, en ik vermoeden dat er zich een nieuw fenomeen aan het opwerken is op het electriciteitsnet wat nog verzwegen wordt.

PS3: de originele relais's zijn van firma Hongfa. Zijn te vervangen door Tyco en Zettler merken, http://www.zettlersolarrelays.com/

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 30 apr 2016, 12:38

PS?: ik ga voor alle zekerheid bewaken of hij nog uitvalt met veel zon en dan proberen als ik thuis ben de netspanning te meten want, mijn zoon, welke toch ook zijn Master in de electromechanica heeft, en ik vermoeden dat er zich een nieuw fenomeen aan het opwerken is op het electriciteitsnet wat nog verzwegen wordt.
Wat dan?
.

Plaats reactie