SolarEdge met zonnestroom boiler

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
Turbari16
junior lid
Installatie Land: Nederland

SolarEdge met zonnestroom boiler

Bericht door Turbari16 »

Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het orienteren voor een PV-systeem met zonnestroomboiler. Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen of ik een SolarEdge systeem met optimizers kan gebruiken in combinatie met deze DC boiler?

Ik wil graag SolarEdge gebruiken omdat deze met de optimizers individuele MPP tracking heeft dat zoals ik het begrijp tot 25% efficienter kan maken. Als ik in de specificaties kijk van de DC boiler kan deze maximaal 8 panelen (8*30v +/- 10%) = 264V aan. Echter als ik het goed gezien heb werkt SolarEdge met een spanning van 350V. Ik wil graag een DC boiler gebruiken omdat deze alleen op de PV energie werkt. De rest wil ik bijstoken met mijn CV.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand hier advies over geven? Ik vraag mij bijvoorbeeld af hoe de string spanning bij SolarEdge bepaald wordt. Als ik de docu lees dan lees ik dat de Inverter de input (string) spanning bepaald. Maar als ik een andere inverter (retrofit opstelling) gebruik kan ik dan de stringspanning instellen? Of heeft iemand een goed idee om extra DC-DC converter te geruiken (ik kan zo geen goede vinden).

Daarnaast laat de boiler documentatie zien dat deze een 2000W element heeft en omdat de boiler in serie tussen de PV-panelen en de inverter staat, kun je maximaal 8 panelen gebruiken. Ik vraag mij af of dit niet slimmer kan. Bij slecht weer / mindere opbrengst moet je toch meer panelen kunnen gebruiken? Waarom zou ik de boiler niet parallel kunnen schakelen? Bij meer opbrengst dan de boiler leveren kan, dan het restvermogen naar de AC inverter, bij minder opbrengest alle energie naar de boiler.

Iemand hier een idee? Zou toch gewoon moeten kunnen lijkt mij...

Alvast mijn dank en groeten,

Arie
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: SolarEdge met zonnestroom boiler

Bericht door janus »

Hallo Arie,

Vergeet die 25% meeropbrengst maar dat is onzin.

Persoonlijk zou ik gewoon een DC/AC omvormer kiezen en je boiler aan het net hangen.
Dan gaan al je eventuele overschotten naar het net.

Wil je toch iets meer doen kies dan voor een zonneboiler.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Turbari16
junior lid

Bericht door Turbari16 »

Hoi Jannus,

Dank je voor je reactie.

Echter de reden dat ik geinteresseerd ben in een DC boiler is dat deze alleen mijn PV-opbrengst aan stroom gebruikt voor het opwarmen van de boiler. De rest bijverwamen met CV. Momenteel is stroom ongeveer 3x duurder dan gas. Wanneer ik de boiler gewoon aan het AC net koppel met thermostaat, dan loop ik het risico dat mijn stoom verbruik ver boven mijn jaaropbrengst van de PV panelen uit komt. Ik wil graag in "control" blijven van mijn verbruik.

Dit vooral omdat ik de boiler wil gebruiken ter voorverwarming van tapwater en CV.

De zonnecolletor met boiler heb ik ook al uitvoerig bestudeerd. Echter het grote nadeel hiervan is dat wanneer de boiler warm is, de energie niet meer opgeslagen kan worden. Aangezien wij niet altijd evenveel thuis zijn en niet een heel groot gezin hebben is de collector voor mij niet zo interessant.

Het mooie van de PV-boiler t.o.v. de collectorboiler is juist dat het overschot wel gebruikt kan worden. Ondanks het wat lagere statische rendement, is dit in mijn situatie voordeliger. Beide gaat niet vanwege mijn geringe dakoppervlak.

Thanks,

Arie
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Echter de reden dat ik geinteresseerd ben in een DC boiler is dat deze alleen mijn PV-opbrengst aan stroom gebruikt voor het opwarmen van de boiler. De rest bijverwamen met CV. Momenteel is stroom ongeveer 3x duurder dan gas. Wanneer ik de boiler gewoon aan het AC net koppel met thermostaat, dan loop ik het risico dat mijn stoom verbruik ver boven mijn jaaropbrengst van de PV panelen uit komt. Ik wil graag in "control" blijven van mijn verbruik.
Ben je dan niet beter af met de dure stroom te gebruiken voor andere zaken en je water met het goedkope gas te verwarmen?

Als je toch al weinig thuis bent en met weinig personen kun je toch beter op andere zaken bezuinigen?
Veel investeren op iets wat weinig oplevert heeft geen nut in mijn ogen?

Ik zie sowieso geen simpele oplossing om een gedeeltelijk DC en gedeeltelijk AC van je panelen te verkrijgen zonder ingewikkelde schakelingen die je vermoedelijk zelf moet ontwerpen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Turbari16
junior lid

Bericht door Turbari16 »

Ik heb al best veel gelezen over dit onderwerp en geniek zie ik dat:
- zelf opgewekte stoom is ongeveer even duur als gas
- stroom uit het net is ongeveer 3x duurder dan gas.

Op het moment dat ik mijn stroom dus zelf kan opwekken, dan bespaar ik vanuit milieu oogpunt liever op het gas. Dit omdat ik mijn stoom al van Eneco heb, wat ook duurzaam opgewekt is. Het gaat pas in de papieren lopen wanneer ik (extra) stoom uit het net moet gaan trekken om op gas te besparen.

Daarom hoop ik dat er hier iemand is die een simpele oplossing weet voor iets wat ogenschijnlijk complex lijkt. Volgensmij is het ook niet zo complex. Uiteindelijk lijkt het mij gewoon verdelen van DC stroom... Verder de investering van de zonnestroomboiler zelf vind ik wel mee vallen. Voor 850,- is er al een mooie te koop.
jeroen beeckx
Master lid
Donateur
Donateur
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx »

Beste,

Je maakt het veel te ingewikkeld.

Plaats een CV boiler met daar in een elektrische weerstand, die je aan en uit kan zetten.
Heb je stroom over, dan kan je deze in je boiler steken. Indien te weinig stroom, gewoon met CV opwarmen.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net
Turbari16
junior lid

Bericht door Turbari16 »

Hoi Jeroen,

Dat is mijn alternatief. Ik kan ook met de thermostaat de afregeltemperatuur instellen wat ongeveer het effect heeft. Echter een goede engineer is een luie engineer, dus het mooiste is een zelf regelende oplossing.
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Dan hang je er toch een PLC aan ofzo.
Raspberry of Arduino zal ook wel lukken.
.

jeroen beeckx
Master lid
Donateur
Donateur
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx »

Beste,

Ik probeer je redenering te volgen... ;-)

Eigenlijk zoek je iets als de SMA Home manager?

http://www.sma-benelux.com/nl_BE/produc ... nager.html

Ik zoek eigenlijk ook zoiets maar dan verfijnder... Ik zou in stappen van 1%, een lucht-water Warmtepomp willen aansturen om een PV installatie van 2,5kW AC vermogen volledig af te romen.
De warmte van de warmtepomp gaat in een 800liter buffer die dient voor CV en sanitair warm water. Het is een locatie met een soort van slimme meter, die dus niet kan terug draaien. Dus elke watt PV energie zou ik willen nuttig gebruiken. Ook wil het verbruik van de woning hier in meenemen. Bv. wanneer er 2,5kW PV vermogen beschikbaar is en de woning reeds 1000W verbruikt, zou de warmtepomp slechts 1500W mogen verbruiken...

Waar zitten hier de slimmeriken?

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net
janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus »

Waar zitten hier de slimmeriken?
Het is voor 90% softwarematig op te lossen.
Persoonlijk denk ik niet dat je iemand gaat vinden die voor jouw mooie blauwe ogen dagen gaat zitten programmeren :roll:
.

Turbari16
junior lid

Bericht door Turbari16 »

Ah! Dank je voor de tip van deze sunny home manager. Deze kende ik nog niet, maar van wat ik zo zie kan ik hiermee mijn doel ook realizeren. Thanks!

Voordeel van dit tov PLC besturing, waar ik zelf ook al even snal aan gedacht had, is dat het ook echt opgewekt vermogen meet en voorspelt. Ik ga hier even verder in duiken. Ik hoop alleen dat deze mijn Toon van eneco niet in de weg zit op de meter... maar dat zoeken we ff uit.

Thanks,

Arie
japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio »

Je kunt de panelen altijd parallel schakelen als je meer vermogen wil, meer panelen in serie geeft een hogere spanning en daar kan het element slecht tegen. http://www.intechenergy.nl/ en er zijn nog talloze PV boilers te vinden die het kunstje begrijpen zonder onnodige complexiteit. Een warmtepomp werkt het best als hij stabiel kan draaien.
SolarEdge gecertificeerd dealer
pvtje

Bericht door pvtje »

Hallo Arie

Een pv boiler is de goedkoopste oplossing maar werkt niet met solaredge.
Dit apparaat werkt super voor je gas besparing en de stringbox heeft ook een prioriteits schakeling voor groot verbruikers in huis.
Turbari16
junior lid

Bericht door Turbari16 »

Dank u voor de reactie. Ik was er inmiddels ook achter dat dit niet gaat werken, maar heb wel een oplossing gevonden.

Ik ga nu een gewone AC boiler gebruiken en aansturen via een Domoticz home controller draaiend op een Raspberry Pi.

Ik maak het nu zo:
Zolang het salderen bestaat / rendabel is lees ik met domoticz mijn meterstanden uit. Zolang er overschot is stuur ik de AC boiler aan. Zodra het overscot op is gaat de boiler uit en neemt de cv het weer over.

Als salderen afgeschaft wordt, dan lees ik met domoticz mijn actueel opgewekte stroom uit. Zodra deze hoog genoeg is gaat de AC boiler aan en resp uit.

Ik denk hiermee de ideale combi te hebben. De Domoticz heb ik inmiddels en lijkt tot dusver goed te werken :-)
japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio »

Het grote voordeel van een PV boiler is dat deze ook met lage PV vermogens nog verwarmd.
SolarEdge gecertificeerd dealer
Plaats reactie