Ik zit regelmatig in een complex in Spanje, ( Mar Menor - 300 dagen zon) en zou daar een project willen lanceren van zonneboilers om de zwembaden bij te verwarmen, in de winter. Wij hebben daar namelijk 16 zwembaden, maar van eind oktober tot april/mei zijn die praktisch niet te gebruiken wegens te koud (water). Dus had ik gedacht om een paar zwembaden van zonneboilers te voorzien (bij succes later eventueel uit te breiden) zodat we ook in de winter bij goed weer (meestal) ook kunnen genieten van die zwembaden.
Dus ik ben op zoek naar wat praktische en financiële informatie over zonneboilers, rendement en kostprijs.
1) - wat voor een capaciteit is er bvb. nodig is om een zwembad van 10-20m bij te verwarmen - diepte +/- 1.80
2) - Hoeveel winst (warmte) in graden we zouden kunnen maken door het plaatsen van een paar zonneboilers. Ik besef ook wel dat je meer winst maakt met 2 boilers dan met 1

3) - Wat moet een zonneboiler " grosso modo " kosten.
Ter info - er zijn dagelijks mensen aan de slag in het domein om de zwembaden te onderhouden, dus ik zou denken dat installatie geen groot probleem zou mogen zijn.
Ik hoop alvast dat op het forum de nodige kennis zit, om te overwegen of het zin heeft zulk project voor te stellen.
Alvast bedankt.