Zonneboiler (s) voor zwembad in Spanje
- ildaman
- junior lid
- 11
- Installatie Land: België
Zonneboiler (s) voor zwembad in Spanje
Een vraagje voor iemand met kennis ter zake.
Ik zit regelmatig in een complex in Spanje, ( Mar Menor - 300 dagen zon) en zou daar een project willen lanceren van zonneboilers om de zwembaden bij te verwarmen, in de winter. Wij hebben daar namelijk 16 zwembaden, maar van eind oktober tot april/mei zijn die praktisch niet te gebruiken wegens te koud (water). Dus had ik gedacht om een paar zwembaden van zonneboilers te voorzien (bij succes later eventueel uit te breiden) zodat we ook in de winter bij goed weer (meestal) ook kunnen genieten van die zwembaden.
Dus ik ben op zoek naar wat praktische en financiële informatie over zonneboilers, rendement en kostprijs.
1) - wat voor een capaciteit is er bvb. nodig is om een zwembad van 10-20m bij te verwarmen - diepte +/- 1.80
2) - Hoeveel winst (warmte) in graden we zouden kunnen maken door het plaatsen van een paar zonneboilers. Ik besef ook wel dat je meer winst maakt met 2 boilers dan met 1
3) - Wat moet een zonneboiler " grosso modo " kosten.
Ter info - er zijn dagelijks mensen aan de slag in het domein om de zwembaden te onderhouden, dus ik zou denken dat installatie geen groot probleem zou mogen zijn.
Ik hoop alvast dat op het forum de nodige kennis zit, om te overwegen of het zin heeft zulk project voor te stellen.
Alvast bedankt.
Ik zit regelmatig in een complex in Spanje, ( Mar Menor - 300 dagen zon) en zou daar een project willen lanceren van zonneboilers om de zwembaden bij te verwarmen, in de winter. Wij hebben daar namelijk 16 zwembaden, maar van eind oktober tot april/mei zijn die praktisch niet te gebruiken wegens te koud (water). Dus had ik gedacht om een paar zwembaden van zonneboilers te voorzien (bij succes later eventueel uit te breiden) zodat we ook in de winter bij goed weer (meestal) ook kunnen genieten van die zwembaden.
Dus ik ben op zoek naar wat praktische en financiële informatie over zonneboilers, rendement en kostprijs.
1) - wat voor een capaciteit is er bvb. nodig is om een zwembad van 10-20m bij te verwarmen - diepte +/- 1.80
2) - Hoeveel winst (warmte) in graden we zouden kunnen maken door het plaatsen van een paar zonneboilers. Ik besef ook wel dat je meer winst maakt met 2 boilers dan met 1
3) - Wat moet een zonneboiler " grosso modo " kosten.
Ter info - er zijn dagelijks mensen aan de slag in het domein om de zwembaden te onderhouden, dus ik zou denken dat installatie geen groot probleem zou mogen zijn.
Ik hoop alvast dat op het forum de nodige kennis zit, om te overwegen of het zin heeft zulk project voor te stellen.
Alvast bedankt.
19 * Siliken SLK60P6L-230Wp - H 24º-7*Zuid 192º & 12*Oost 102º - SMA SB4000Tl-20 (Tienen)
Lid nr. 192 Zonstraal
Lid nr. 192 Zonstraal
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Zonneboiler (s) voor zwembad in Spanje
Met een zonneboiler kun je geen zwembad verwarmen.
Met zonnecollectors wel, je kunt daar direct zwembadwater door pompen of met een warmte wisselaar werken.
Het simpelste is om gewoon zwarte leiding te nemen met een pompje dat je aanstuurt dmv een paar temperatuur sensors.
Hoeveel je nodig hebt ligt op de eerste plaats aan de isolatie van het zwembad, zonder degelijke afscherming gedurende de nacht zou ik er niet eens aan beginnen, je hebt er dan hoogstens wat plezier van tijdens het voorjaar en najaar.
Met zonnecollectors wel, je kunt daar direct zwembadwater door pompen of met een warmte wisselaar werken.
Het simpelste is om gewoon zwarte leiding te nemen met een pompje dat je aanstuurt dmv een paar temperatuur sensors.
Hoeveel je nodig hebt ligt op de eerste plaats aan de isolatie van het zwembad, zonder degelijke afscherming gedurende de nacht zou ik er niet eens aan beginnen, je hebt er dan hoogstens wat plezier van tijdens het voorjaar en najaar.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- bruma
- Master lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Een zwembad van 10*20*1,8m heeft grosso modo 420KWh nodig om 1°C te verhogen.
Als je weet dat men ervan uitgaat dat de zon 1KW/m2 straalt en je er 90% kan van benutten in warmte ....
Als je weet dat men ervan uitgaat dat de zon 1KW/m2 straalt en je er 90% kan van benutten in warmte ....
- ildaman
- junior lid
- 11
Janus,
OK dus 1ste fout
"Met een zonneboiler kun je geen zwembad verwarmen, met zonnecollectors wel "
Ik bedoelde dan ook zonnecollectoren - de rest van het bericht blijft overeind.
Is het mogelijk door bvb 3 zonnecollectoren te plaatsen - en wat voor een debiet zou je al moeten hebben - want Bruma klinkt ook al niet positief
OK dus 1ste fout
"Met een zonneboiler kun je geen zwembad verwarmen, met zonnecollectors wel "
Ik bedoelde dan ook zonnecollectoren - de rest van het bericht blijft overeind.
Is het mogelijk door bvb 3 zonnecollectoren te plaatsen - en wat voor een debiet zou je al moeten hebben - want Bruma klinkt ook al niet positief
19 * Siliken SLK60P6L-230Wp - H 24º-7*Zuid 192º & 12*Oost 102º - SMA SB4000Tl-20 (Tienen)
Lid nr. 192 Zonstraal
Lid nr. 192 Zonstraal
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Nogmaals, zonder goede afdekking vliegt de warmte direct weer uit je zwembad.
Met drie collectors 6m2 ? doe je in de winter helemaal niets je moet minstens de helft van je zwembad oppervlakte hebben, bij jullie dus 100m2
Met drie collectors 6m2 ? doe je in de winter helemaal niets je moet minstens de helft van je zwembad oppervlakte hebben, bij jullie dus 100m2
.
-
- Lid Zonstraal vzw.
- 11
Zwarte EPDM matten zijn relatief goedkoop en het systeem is perfect moduleerbaar. Voor grotere projecten kunnen de matten ook op rol besteld en zelf op maat gemaakt worden.
In onderstaande PDF staat al zeer veel info. Maar er zullen nog wel andere aanbeiders zijn. In spanje vermoed ik dat de materialen ook goedkoper te vinden zijn.
http://www.schreppiepools.be/service_wp ... 2010-n.pdf
http://www.waterfunshop.com/solar-verwa ... x75cm.html
In onderstaande PDF staat al zeer veel info. Maar er zullen nog wel andere aanbeiders zijn. In spanje vermoed ik dat de materialen ook goedkoper te vinden zijn.
http://www.schreppiepools.be/service_wp ... 2010-n.pdf
http://www.waterfunshop.com/solar-verwa ... x75cm.html
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
-
- Onder toezicht
- 9
Ik ken er eigelijk niets van maar mijn nattevingergevoel zegt mij dat je beter een zeil over je zwembad kan leggen.
- wilma
- 7
Beste
Het verlies van warmte in je zwembad is veel te groot. Als je je zwembad wil opwarmen moet je zeker uw wateroppervlakte afdekken. Indien je hier een zwart materiaal voor neemt heb je een perfect zonnepaneel zo groot als je ZWEMBAD. Als je op zoek bent naar een rendabel systeem dan kan je beter zonnepanelen gebruiken voor de centrale verwarming. Ik ga dit nu uittesten in Spanje.
Mvg, Marc
Het verlies van warmte in je zwembad is veel te groot. Als je je zwembad wil opwarmen moet je zeker uw wateroppervlakte afdekken. Indien je hier een zwart materiaal voor neemt heb je een perfect zonnepaneel zo groot als je ZWEMBAD. Als je op zoek bent naar een rendabel systeem dan kan je beter zonnepanelen gebruiken voor de centrale verwarming. Ik ga dit nu uittesten in Spanje.
Mvg, Marc
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Zijn die panelen dan bestand tegen chloor en of zout water?
.
- wilma
- 7
Ik weet niet wat je juist bedoelt. Maar, als ik spreek van een grote zonnepaneel, dan bedoel ik als je op de oppervlakte van je zwembad grote zwarte lamellen of zelfs een groot zwart zeil dat zou drijven zou bedekken. Dit uw zwembad isoleert en tevens opwarmt. De oppervlakte van uw zwembad komt dan overeen met dit oppervlakte zonnepanelen.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Je schrijftwilma schreef: ↑28 mar 2017, 21:30 Ik weet niet wat je juist bedoelt. Maar, als ik spreek van een grote zonnepaneel, dan bedoel ik als je op de oppervlakte van je zwembad grote zwarte lamellen of zelfs een groot zwart zeil dat zou drijven zou bedekken. Dit uw zwembad isoleert en tevens opwarmt. De oppervlakte van uw zwembad komt dan overeen met dit oppervlakte zonnepanelen.
Dus daar was mijn vraag op gebaseerd.Als je op zoek bent naar een rendabel systeem dan kan je beter zonnepanelen gebruiken voor de centrale verwarming, Ik ga dit nu uittesten in Spanje.
Een zwart zeil noem ik niet echt een zonnepaneel en dan praat ik nog niet over het esthetisch effect van zo'n zwarte lap op je terras
.