Ad blocker gedetecteerd: Onze website is mede mogelijk door het plaatsen van advertenties, overweeg a.u.b. om de advertenties zichtbaar te maken op onze website en ons zo te ondersteunen..
Gaat het hier over échte boten? Of modelbouw op afstand bestuurd?
Ik heb nog zo'n electrisch speelgoedbootje, vroeger van sinterklaas gekregen. Je kan daar echt mee varen op het water, in een plastiekbadje of zo.
Er zit nog een gigantische batterij batterie in.
Vanonder staat er op 'Original Mercantile Company Boat Shop'
MOZEM schreef:Gaat het hier over échte boten? Of modelbouw op afstand bestuurd?
Ik heb nog zo'n electrisch speelgoedbootje, vroeger van sinterklaas gekregen. Je kan daar echt mee varen op het water, in een plastiekbadje of zo.
Er zit nog een gigantische batterij batterie in.
Vanonder staat er op 'Original Mercantile Company Boat Shop'
Ik dacht meer aan de kleine elektrische rondvaartboten die op sommige plaatsen worden ingezet om de natuur te ontzien.
Maar een modelboot valt er misschien ook wel onder
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Zomer 2013 en 2014 hebben we met een elektrische sloep door de grachten van Leeuwarden gevaren, heerlijk hoe dit vaart
Deze zomer waren er voor de tocht die wij op het oog hadden alleen boten met een buitenboordmotor beschikbaar wat een kabaal, het stinkt, het vaart onrustig en je krijgt een lamme arm van het sturen.
Alleen op open water geef ik toch de voorkeur aan een diesel aangedreven sloep.
Gisteren op de kermis electrische bootjes gezien voor kleine kinderen op een zwembadje. Die bootjes hadden geen echt stuur maar die vaarden een voorgeprogrammeerde koers, en die botsten nooit tegen elkaar, overal sensoren. Er stond wel een nepstuur in, maar je kon duidelijk zien dat die bootjes hun eigen weg voeren, die kinderen beseftten dat zélf niet. Ik denk dat die kindjes maximum 5 jaar oud waren. Oudere kinderen zouden daar geen plezier aan beleven, die willen zélf sturen en botsen!
Hopelijk draag ik met deze reactie positief bij tot de uitbouw van dit forum, immers, zo laat je alle leeftijdscategorien eens in beeld komen.
Een jaartje of 3 geleden zijn we in Giethoorn geweest. We hadden daar een vakantiechalet waar een elektrische sloep standaard bij zat.
Op zich vaart het prima, je hoort het ding amper, maar qua snelheid was het wel erg langzaam.
7 km per uur is natuurlijk niet veel.
Uiteraard hebben ze daar voor gekozen omdat het weinig nut heeft in Giethoorn hard te varen.
Wat me wel erg tegen viel was de afstand die je af kon leggen. Een beetje vol gas en je kwam niet erg ver.
Maar ondanks alles was het wel een ervaring
Ik gebruik op de dinghy ( bijbootje) van mijn zeilboot , buiten een 4 takt yamaha 6PK , ook een 12 volt elektrische buitenboord van 55LBS wat neerkomt op 2,5pk .
Tot voor kort werd die aangedreven door 40Ah acid/lead batterijen , 2 stuks , zwaar en lage energie rendabiliteit . Door de hoge afname zakken deze accu's snel door de knieën en de actieradius is niet al te groot .
Ik kocht onlangs een LiFePO4 van 100 A ( prijzig ...400€) maar de capaciteit is van die aard dat ik ze ook voor andere doeleinden kan gebruiken .
Opladen doe ik op de boot via mijn zonnepanelen en met een 12 > 220 omvormer aangezien de lader van LiFePO4 een 220 v type is . Lithium accu's vragen wel een speciale later alhoewel mijn accu ook een interne BMS heeft waarbij het mogelijk is om rechtstreeks van de solar controller op te laden .
Hoever één lading me brengt valt nog af te wachten .
De lithium accu is alvast een pak minder zwaar dan de lead/acids
Beste groeten
Schermopname (60).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zoals aangestipt , moet nog getest worden . Wegens lock down in Europa geraak ik niet naar Spanje waar min boot ligt . Met de lead acids was dat heel beperkt , maar daar krijg je dan ook maar 50 % energie uit .
Er is een reden waarom elektrische boten , groot of klein , niet doorbreken , displacement boats vragen enorm veel energie . als ze ooit polyester boten kunnen omtoveren in één zonnepaneel ( zeilen inclusief) dan wordt het wellicht anders . Tot nu toe blijft het voor grote elektrische boten behelpen met een dieselgenerator om de accu's op te laten . We zijn nog niet van de fossiele brandstoffen verlost .
Prestige projecten zijn er altijd natuurlijk .
Dit soort overzetten varen niet lang en kunnen telkens uren aan massieve walladers .
Dan nog kost het een fortuin voor de LiFePO4 accu's die ook nog beperkt zijn in levensduur .
Hoeveel eigenaars van elektrische wagens zijn echt tevreden ?
Korte ritten en stadsverkeer buiten beschouwing gelaten , maar voor lange ritten ( in de winter met verwarming / zomer met AC ! ) hoever raak je dan in vergelijking met een volle benzine of dieseltank . Bij intensief gebruik na 5 jaar een nieuwe dure accu-set , ouch.
kijk , het elektrisch sprookje kan maar echt (gedeeltelijk) werken wanneer je of een hybride systeem hebt of wanneer we met zijn allen afstand nemen van voortdurend de vergelijking te maken met aandrijving via fossiele brandstoffen .
Niet eenvoudig , we hebben geleerd dat onze (verwarmde of gekoelde ) auto ons gemiddeld 700 km ver kan brengen , zolang de accu's geen technologische zeven mijl sprong maken blijven we inleveren op actieradius met elektrische propulsie systemen .
Zo ook met elektrische buitenboordmotoren . Het idiote ervan is dat de huis , tuin , en keuken modelletjes voor rubberbootjes ed evenveel verbruiken op lage stand als op hoogste stand ! Meestal hebben die dingen 5 of 6 versnellingen en meestal gaan gebruikers daar voorzichtig mee om omwille van het energieverbruik en de actieradius . Onwetendheid troef natuurlijk . Die goedkopere modellen regelen de snelheid door weerstanden in te schakelen die in het onderwater gedeelte ( het schroefhuis) zitten zodat de opgewekte warmte kan worden afgevoerd . Dus traag varen is zeewater opwarmen .
Hoe dom kan je als producent zijn om het rendement van die motortjes te kelderen door de amps langs ramen en deuren er te laten uit kieperen ? Heeft wellicht meer te maken met economische overwegingen ( winstmarge) dan met domheid , maar toch.
ik kocht zulk goedkoop modelletje tweedehands waarvan de mechanische snelheidsregelaar , 6 vooruit en één achteruit , stuk was . Ripte het ellendige ding eruit en sloot de plus en min van de motor rechtstreeks aan op een mosfet regelaar en voegde enkele heavy duty relais toe met schakelaar om vooruit of achteruit te kunnen varen .
Nu is lage snelheid varen ook lager energie verbruik . Helaas verslinden die dingen full speed toch nog bijna 60Ah en ga ik er dus met een tank benzine ( 6pk motor) een pak harder en verder mee vooruit
Zoals ik al zei , de elektrische piste blijft voorlopig een sprookje voor geitenwollen sokkendragers nietwaar .
Mijn eerste auto, een 2de hands (toen ook al een oldtimer) VW kever uit 1956, reed ook maar 350 km met zijn tank. Maar voor 100 frank (2.5 Euro) kon ik 80 km rijden en was de uitlaat (hoe meer hij stonk, hoe beter) een teken van mijn rijkdom en bepaalde ook dat ik als 19 jarige fier kon zijn op wat ik al had bereikt. Er waren toen ook nog pompstations om de 2 straathoeken in alle dorpen, gemeenten en steden …,ja zelfs in Brussel kon je tanken binnen de vijfhoek en in het Europees kwartier. Moet je nu maar doen!
Tijden zijn echter veranderd!
Een aandrijving met fossiele verbranding en thermische motor heeft nog steeds (na meer dan 100 jaar evolutie) een zeer slecht rendement van tussen 25% en 32%. Dus ongeveer 70% van de fossiele energie wordt omgezet in warmte en is verloren voor de aandrijving, we verwarmen er wel onze omgeving mee via de radiator vooraan in de motorruimte! Ook gaat een deel van de energie verloren via onnodige overbrengingen in tandwielkasten omdat een thermische motor maar een zeer beperkt toerentalbereik heeft waar er voldoende koppel en dus vermogen aanwezig is. Hierop (op de versnellingsbak, dat is wat we doen met een hybride) een elektrische motor monteren is een volledig aberratie: je moet nog steeds een heleboel tandwielverliezen overwinnen en je moet een bijkomende aandrijving (servomotor) op een bestaande automaat (tandwiel- of zelfs op een slipgevoelige riemaandrijving bij CVT) bouwen en ook daarvoor nog bijkomende andere energieopslag voorzien. De servomotor kan zelfs geen volledig gebruik maken van zijn toerentalbereik, want moet telkens worden onderbroken en teruggebracht worden naar een lager toerental bij een verandering van versnelling … U begrijpt dat hybride een zeer geslaagde marketingstunt is, maar energetisch een grote blunder, klimatologisch is het zand in de ogen strooien ...
Een volledig elektrische aandrijving kan onmiddellijk meer dan 60% thermische verliezen wegwerken t.o.v. dezelfde thermodynamische aandrijving en heeft veel minder wrijvingsverliezen in de aandrijving, waardoor hij 75% minder energie nodig heeft dan zijn fossiel aangedreven thermodynamische tegenhanger. Heeft echter als nadeel dat er geen warmteverliezen zijn die men zou kunnen gebruiken voor de verwarming. Heeft als nadeel dat er minder onderhoud nodig is, waardoor voor de merken de opportuniteit van relatief goedkope klantenbinding verloren gaat.
Deze energetische omschakeling van fossiel en thermodynamica naar elektrische omzetting noemen we de energietransitie. Daarom heb ik ook een warmtepomp i.p.v. een gascondensatieketel (energetische besparing van 80%) enz... Ik verzet me niet tegen een logische evolutie nu we de laatste 40 jaar beter de elektronenenergie leren begrijpen voor gebruik, productie en sturing van processen. Vroeger dachten we dat het over elektriciteit ging en dat dit een afgeleid product was van andere energievormen. Tegenwoordig hebben we bijgeleerd en is elektriciteit een energievorm die gekenmerkt wordt door beweging van elektronen (elektronenenergie een onderdeel van de chemie, want we maken gebruik van de chemische eigenschappen van stoffen) die we ook als dusdanig kunnen opwekken (via lucht- of waterverplaatsing, via licht, via chemische processen, via …) en ook als dusdanig gebruiken. We leren ook nog hoe we ieder elektron apart kunnen gebruiken in een sturing, in een berekening, in onze maatschappij … We leren ook nog volop hoe we elektronenenergie op een fatsoenlijke manier moeten opslaan. Ook daar is en zal de chemie de oplossing brengen, want het is en blijft een chemische energie.
Vandaag rij ik met ondermeer een verwarmde en gekoelde Seat Mii electric die een afstand tussen 250 km en 360 km in 1 keer kan afleggen. Die heeft me na kortingen en subsidies nog geen 14000 Euro gekost, wat misschien nog iets duurder is dan een andere auto in deze klasse, maar dit is wel al betaalbaar voor een groter stuk van de samenleving. Ik kan deze volladen in mijn garage met meestal zelf geoogste energie en hoef niet meer naar een pomp te rijden in weer en wind. Iedere morgen is ie vol geladen en brengt mij in alle comfort en zonder problemen overal waar ik moet zijn en terug. Ik heb ook nog een paar andere auto's, maar deze worden minder gebruikt binnen onze gezinssituatie omdat de elektrische auto veel beter rijdt en steeds volgetankt in de garage staat.
Ook is de bootwereld reeds zijn geitenwollensokken ontgroeid. In Brugge varen nu op de rijen volledig batterij elektrische boten (BEB) met toeristen en vanaf 2022 zullen geen andere boten meer toegelaten zijn op deze rijen. In Rotterdam varen nu ook al een aantal BEB's en staan er ook nog een deel op stapel. Amsterdam is ook begonnen met de omschakeling.
Helaas wordt de mens vandaag gekenmerkt door, zich te verzetten tegen evolutie, zich goed vast te houden aan het gekende verleden (zelfs als hij zeer goed weet dat dit verleden niet eeuwig kon duren) en angst te hebben voor een veranderende toekomst.
Daarom kopen mensen nog steeds 2de handsboten met technologie van 70 jaar geleden, zelfs als daar toevallig nog wat hybride als "magic word" (in de Angelsaksische economie) wordt aan toegevoegd, dat maakt de persoon enkel wat meer interessant en geeft toch wat prestige in zijn omgeving, zonder dat het iets bijbrengt aan de ecologie, het milieu of het klimaat.
Welkom in de nieuwe wereld die je zelf mee hebt ontwikkeld (zonder het te zien en zonder het te weten?)
Kijk LvA , je technisch betoog is niets nieuw onder de zon , je trapt een open deur is . ik ben me bewust dat de mensheid moet evolueren al was het maar omwille van de noodzaak voor het milieu . Dat niet zo direct de verouderde technologie dit probleem veroorzaakt maar eerder de mens met zijn ongebreidelde reproductie drang blijkt tegenwoordig nog altijd een discussie te zijn over het geslacht van de engelen .
Als morgen alle verbranding- en ontploffingsmotoren bij wet worden verboden en we verplicht worden om elektrisch te rijden dan heb ik geen keuze .
Tot nader order geeft mijn diesel SUV ( met katalysator en roetfilter ) mij een actieradius van ( autostrade 120/uur ) 800 tot 900 km om dan na een tankbeurt van welgeteld 15 minuten , indien nodig en met een andere bestuurder(ster) , verder te rijden .
Doe ik dat elektrisch en met evenveel luxe dan ben ik 2 uur aan pitstops , en minstens tweemaal de kostprijs van een klassieke auto kwijt .
En dan moet de accu nog eens vervangen worden na 5 à 6 jaar .
Geef toe , voor niet geitenwollensokken dragers momenteel een eenvoudige keuze toch ?!