+Verbruik warmte pomp.
+ ik weet niet of het zever is maar een Tesla rijder beweerde dat de ruitenwisser motor ook energie vreet.
Ervaring elektrisch rijden
- freddy
- Senior lid
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
- freddy
- Senior lid
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
@ivob ben je nu bezig over de kona of de e niro?
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Wat ivob schrijft klopt allemaal als een bus.
Uiteraard stijgt het verbruik ook omdat de lichten vroeger aan moeten en door de verwarming.
In Belgie is het aanbod ook al niet onaardig , en stijgend : https://ik-rij-elektrisch.be/autos/

In Belgie is het aanbod ook al niet onaardig , en stijgend : https://ik-rij-elektrisch.be/autos/
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Ervaring elektrisch rijden
Een EV motor genereert, in tegenstelling tot een verbrandingsmotor, niet voldoende warmte om de ruimte van een gezinswagen te verwarmen.
Als je in de winter met verwarming wil rijden moet je alleen daarvoor al rekenen op een meerverbruik tussen de 1.75 kW (WP) en de 4 kW (elektrisch).
Sommige EV's beschikken ook nog eens over een elektrische batterijverwarming om het accupakket in de optimale werkingsrange van 25-45°C (temp. van de batterij) te houden.
Als je in de winter met verwarming wil rijden moet je alleen daarvoor al rekenen op een meerverbruik tussen de 1.75 kW (WP) en de 4 kW (elektrisch).
Sommige EV's beschikken ook nog eens over een elektrische batterijverwarming om het accupakket in de optimale werkingsrange van 25-45°C (temp. van de batterij) te houden.
Laatst gewijzigd door ivob op 16 dec 2018, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Waarom zou die meer vreten dan bij een klassieke wagen ? Al die poespas ( airco , ruitenwissers , etc ... ) werken nog altijd op een klassieke 12 Volt accu die ook nog in een EV aanwezig is.
- freddy
- Senior lid
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Hier word de kona ev 64kwh urban rond half januari 2019 geleverd.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Ervaring elektrisch rijden
Hier = dealer of gebruiker, in het laatste geval particulier of professioneel?
- freddy
- Senior lid
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Man van de Gebruiker .
De wagen die de werkgever van mijn vrouw aan haar ter beschikking stelt.
De wagen die de werkgever van mijn vrouw aan haar ter beschikking stelt.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Ervaring elektrisch rijden
Hier* (mijn huidige partner dus) moet het in een leaseplan zitten, binnen beschikbaar budget (wij wensen principieel nooit op te leggen als een voorgesteld voertuig buiten budget valt) en leverbaar zijn voor 15 juli 2019.
Als deze drie voorwaarden vervuld zijn maakt deze een grote kans. Is het enige EV voertuig dat momenteel volledig binnen onze eisen valt.
Gezien we pas 6 maanden voor levering inzicht krijgen in de beschikbare leasevoertuigen en de daaraan gekoppelde voorwaarden is het nog wachten tot begin januari om meer zicht op de praktische kant van de zaak te krijgen.
*ongeveer dezelfde situatie dus.
Als deze drie voorwaarden vervuld zijn maakt deze een grote kans. Is het enige EV voertuig dat momenteel volledig binnen onze eisen valt.
Gezien we pas 6 maanden voor levering inzicht krijgen in de beschikbare leasevoertuigen en de daaraan gekoppelde voorwaarden is het nog wachten tot begin januari om meer zicht op de praktische kant van de zaak te krijgen.
*ongeveer dezelfde situatie dus.

Laatst gewijzigd door ivob op 16 dec 2018, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- freddy
- Senior lid
- Berichten: 390
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 09:28
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Inderdaad Christiaan. Die 12v batterij zit ook in de kona. Ik vind dat een beetje raar. Er zit een groot batterij pak in en dan nog een gewone batterij.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Ervaring elektrisch rijden
Hyundai geeft wel aan dat bij gebruik van de verwarming (WP) dit voor een meerverbruik van 1.75 kW zorgt.
- Christiaan
- Master lid
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 18 feb 2016, 10:20
- Installatie Land: België
Re: Ervaring elektrisch rijden
Dat groot batterij pack levert wel een spanning van meestal 400 Volt. Het is eenvoudiger en voorzichter om een extra batterij van 12 Volt te voorzien dan een electronische schakeling die 400 Volt in 12 Volt omzet voor alles wat niet-tractie aangaat ( lichten , computers , dashboard , etc ... ) Als de tractie batterij door één of andere reden buiten werking moet gesteld worden , dan kan de electronica op die 12 Volt batterij de controle van al wat errond hangt behouden. Die 12 Volt batterij wordt uiteraard geladen vanuit de grote batterij. In de Kangoo ZE werkt de koelventilator ook nog op de 400 Volt batterij , al de rest op de 12 Volt klassieke loodaccu.
De stroomtoevoer leiding naar de tractie batterij wordt zelfs volledig afgeschakeld als men in de Kangoo ZE het contact aflegt. Alleen het battery managment systeem ( BMS ) blijft er binnenin actief.
- bruma
- Master lid
- Berichten: 2994
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 14:09
- Installatie Land: Maak keuze
Re: Ervaring elektrisch rijden
De eNiro is goedkoper voor meer features (of luxe)
De meeste accu's hebben een spanning van om en bij de 350V. De 50kW snelladers hebben een max spanning van 400V, vandaar dat je nooit aan max vermogen kan opladen als je accu spanning lager is dan 400V én dat, indien je SOC lager is dan 20% of lager, ook het laden veel trager verloopt tot de spanning van de accu weer op peil is.
- ivob
- Master lid
- Berichten: 4842
- Lid geworden op: 20 dec 2012, 18:31
- Installatie Land: België
- Locatie: Mechelen
Re: Ervaring elektrisch rijden
En waar vind je deze info? Kia België geeft nog geen enkele info over de leverbaarheid van de e Niro noch is er iets van terug te vinden op hun website.
En op NL sites ontlopen beide modellen elkaar niet veel. Het zijn trouwens zusterbedrijven waarvan de EV's dezelfde aandrijflijn delen.
Particuliere aankoopprijzen kan je ook niet zomaar 1:1 vergelijken met lease aanbiedingen.
Laatst gewijzigd door ivob op 16 dec 2018, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.