Onderhoud airco - kosten

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
diker
lid
Installatie Land: Maak keuze

Onderhoud airco - kosten

Bericht door diker »

Onlangs een onderhoud laten doen van aicro - Daikin, 1 buitenunit, 5 binnenunits (2 vloer, 3 wand). Airco in dienst sinds eind 2008, dus dacht dat een onderhoud misschien wel eens mocht.

Technieker is gekomen om 8.00 's morgens en om 9.00 uur had hij gedaan ... Vooral gedesinfecteerd denk ik dan, voor de rest merkte hij op dat de airco's proper waren (aja, we stofzuigen die regelmatig zelf).
Ik vroeg hem of de "druk" ok was en kreeg als antwoord : "druk wordt niet nagezien, hoe meer ge meet, hoe meer meters ge er aanhangt, hoe meer kans op lekken, druk wordt enkel nagezien als het systeem foutcodes geeft"!

Nu is de factuur gekomen : 205 euro + btw ... Moest toch even slikken, 205 euro voor één uur werk ! Men rekent een forfait per unit en ik heb natuurlijk niet op voorhand gevraagd wat het zou kosten ... :cry:
Pittig detail nog : op de factuur staat vermeld bij buitenunit :"testen druk"........
'k Heb mijn ongenoegen geuit bij de firma over het bedrag en nu geeft men mij een commerciële tegemoetkoming van 40 euro, dus bedraagt de factuur nog altijd 165 euro + btw of toch nog altijd peperduur voor één uur werk, zonder wisselstukken.
Ik kan ook vertellen dat de firma die het onderhoud heeft uitgevoerd, ook de installateur was en een gerespecteerde firma is (naam zal ik niet vermelden).

Ik denk dus niet direct dat er nog een volgend onderhoud komt, zal het zelf wel onderhouden !

Wil toch even hier polsen naar ervaringen van anderen bij een onderhoud airco, zie hieronder een paar concrete vragen, maar andere opmerkingen zijn ook welkom :
-Is dit altijd zo duur ? Wat hebben andere forumleden betaald ?
-Wordt de "druk" dan niet gemeten ?
-Is onderhoud eigenlijk wel nodig, als de "druk" toch niet gemeten wordt ?

Dank voor jullie reactie,

Diker.

waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Re: Onderhoud airco - kosten

Bericht door waldonk »

Mijn dochter heeft in 2010 een airco laten plaatsen door een firma in Brasschaat. Zij nam ook een contract voor jaarlijks nazicht en onderhoud. Bij de eerste onderhoudsbeurt kreeg ik de sleutel om de technieker binnen te laten. Zo kreeg ik de smiezen dat hij enkel de binnenunits openmaakte en er heel eventjes met een sproeimiddel in spoot om daarna met een doekje iets af te vegen. Ik vond dat helemaal geen onderhoud. Het volgende jaar was het onderhoud + nazicht van hetzelfde laken een broek. Later kwam het gesprek toevallig over dat onderhoudscontract van haar en heeft zij dat ook opgezegd. Hoeveel zij jaarlijks betaalde ben ik niet te weten gekomen.
Zij gebruikt de airco enkel in de zomer

Nadien heb ik zelf ook een airco laten plaatsen (door een andere firma) maar zonder onderhoudscontract. Ik doe jaarlijks de binnenunits open en stofzuig alle filters. Ik gebruik de airco in de zomer bij heel warme dagen maar voornamelijk in de winter om de badkamer en mijn woonvertrekken te verwarmen. Dan draait de warmtepomp elke dag.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob »

Volledige WP aan het plaatsen voor Airo,CV en SWW.
Installateur raadde zelf af om het onderhoudscontract te nemen.
Hij zou bij oplevering zelf wel uitleggen wat en hoe alles moest onderhouden worden gezien uiterst eenvoudig.

Nevermore
lid

Bericht door Nevermore »

Voor zo'n zaken altijd op voorhand een offerte vragen.
Nu sta je daar mooi met de factuur in handen.

Je hebt gelijk dat je die protesteert wanneer er "druktest" op staat en deze niet gebeurt is. Had je op voorhand prijs gevraagd dan wist je nu of die €40 korting ook de prijs was van de druktest.

Met prijzen van onderhoud airco's heb ik geen ervaring, voor andere zaken zie ik dat er snel rond de €100 voorrijkosten gerekend worden.
Nog een uurtje werk en eventueel wat materiaal (die spuitbus met dat geurtje is ook niet gratis) en je zit snel aan die €165 excl. btw. Schrik ik niet van (al blijft het een hoop geld voor een uurtje werk van een veredelde poetsvrouw).

Airco's en warmtepompen zijn gelijkaardig aan een frigo. Die laat je toch ook niet onderhouden?
Natuurlijk wordt er wel verwacht dat je de filters van de airco regelmatig schoon maakt. Maar daar hoef je geen firma voor laten komen.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

een frigo en diepvries zijn gesealed, daar kan achteraf geen gas meer bij, afvoeren is dan de boodschap

wettelijk gezien moeten installaties met meer dan 3kg gas een periodieke lektest doorstaan en een logboek moet bijgehouden worden.

gessor
lid

Bericht door gessor »

In 2009 heb ik zelf 2 binnen en 2 buitenunits geplaatst alsook de leidingen .
Voor het aansluiten/ opvullen met gas en proefdraaien van 2 binnen- en 2 buitenunits heb ik hier in prov Luxemburg 145 +30,45 =175,45 € betaald !!
Totaal gereden afstand voor de technieker 35 km in de prijs begrepen !!! Dus dan was ik zeker goedkoop gesteld !!

EcoFinity
lid

Bericht door EcoFinity »

Ik wil toch wel even opmerken dat de buitenunit van een warmtepomp wel degelijk onderhoud nodig heeft.
daarvoor kan je de verdamper bespuiten met een speciale reinigingsvloeistof, laten intrekken en nadien afspoelen met regenwater.
Dat product is niet goedkoop, maar kan je makkelijk zelf doen.

een verdamper die vervuild is met alles wat de warmtepomp rond zich aanzuigt, zal minder presteren en hogere elektriciteitsrekening als gevolg hebben.

Tom 35
lid

Bericht door Tom 35 »

Hoi,

Ik heb hier 6 binnenunits en 2 buitenunits staan. Ooit is een prijs gevraagd voor onderhoud, dat was meer dan 500 euro.
Daar heb ik netjes voor gepast. Ik stofzuig die dingen zelf een aantal keren per jaar en we zien wel.

Tom

waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

Mijn lucht/lucht Samsung warmtepomp is nu bijna 3 jaar in dienst. Ze wordt gebruikt van oktober tot april om de leefruimten te verwarmen en in de zomer tijdens een hittegolf om de slaapkamer en woonkamer te koelen.

Enkele malen per jaar doe ik van de binnenunits de kap eraf en maak de filters schoon. Dit jaar heb ik ook de lammellen van buitenunit met water afgespoten. Als het koud en vochtig genoeg bevriest de buitenunit waarna hij in een ontdooi programma gaat zodat de lammellen heet worden en het ijs warm water wordt en wegspoeld, die zodoende de lammellen schoonwassen.

Zondag merkte ik een heel vreemd geluid op in een van de binnenunits. Gisteren hoorde ik het vreemde geluid niet meer. Na contact met de installateur is er niets aan de hand en moet er eens een onderhoud op gebeuren.
Wat moet/mag ik mij voorstellen, bij een onderhoud aan een binnen en een buitenunit?
Wat mag zoiets kosten?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: [img]https://www.paypalobjects.com/nl_NL/NL/i/btn/btn_donate_SM.gif[/img]
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik denk dat je eigen bericht genoeg zegt:
http://www.zonstraal.be/forum/viewtopic ... 63#p117091
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Tom 35 schreef:Hoi,

Ik heb hier 6 binnenunits en 2 buitenunits staan. Ooit is een prijs gevraagd voor onderhoud, dat was meer dan 500 euro.
Daar heb ik netjes voor gepast. Ik stofzuig die dingen zelf een aantal keren per jaar en we zien wel.

Tom
Naast het checken van binnen en buitenunit, uitlezen foutcodes, stofzuigen lamellen en controle op drukken en temperaturen eventueel bijvullen olie en gas.
Is in principe een jaarlijkse verplichting indien er meer dan 3kg gas op t toestel zit.

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio »

bruma schreef:Naast het checken van binnen en buitenunit, uitlezen foutcodes, stofzuigen lamellen en controle op drukken en temperaturen eventueel bijvullen olie en gas.
Uitlezen van storingscode's duurt max. 3 minuten per buitendeel, drukken controleren heeft met moderne (toerengeregelde) inverter compressoren niet veel nut als de delta T in orde is en de verdampertemperatuur niet al te laag is. Lamellen reinigen wij afhankelijk van het soort vervuiling met perslucht, hogedruk water en of een borstel met een sopje, de condensafvoer van het binnendeel moet ook op werking worden getest.
Als een unit flink vervuild is dan kost het ongeveer een uur om deze weer schoon te krijgen, alles bij elkaar zijn het steeds handelingen van 5 á 10 minuten.
Bijvullen maakt geen onderdeel uit van regulier onderhoud, tenzij je geen vakbekwame monteurs hebt waardoor je jaarlijks moet bijvullen ;-)
SolarEdge gecertificeerd dealer

Plaats reactie