Vaillant VWL105/6 stopt na circa 5 minuten

Allerlei warmtepompen.
Plaats reactie
Bj0rn
Master lid
9
Installatie Land: België

Vaillant VWL105/6 stopt na circa 5 minuten

Bericht door Bj0rn »

Na een aantal zonnige relatief warme weken stond de warmtepomp even uit. Nu het opnieuw wat koeler is, wilde ik de warmtepomp terug aan zetten. De eerste minuten gaat dat ook goed. Het display toont dat er warmtevraag is, de ventilatoren van de warmtepomp draaien en de compressor is ook hoorbaar. De druk van het "building circuit" staat rond 2,0 bar, het debiet van de waterpomp geeft ruim 2000 l/h aan. Alles lijkt normaal.
warmtevraag.png
Probleem: een vijf- tot tiental minuten na de start, stopt de warmtepomp.

In grafische vorm ziet het verloop van het waterdebiet (gele lijn) en de waterdruk (blauwe lijn) er zo uit:
thoughput pressure.png
De druk die naar nul gaat is omwille van het reinigen van de filters. Zie hieronder.

Nadat de warmtepomp gestopt is zie ik in de "live monitor" twee meldingen:
  1. Building circuit: flow rate too low
    flow.png
  2. Heating: compressor blocked
    comp.png
Hoewel de tweede melding me het meest zorgen baart, neem ik aan dat dit een gevolg is van de eerste melding. Ergo: dat er niks defect is aan de compressor. Dat zou ook wat snel zijn. De warmtepomp is een goed jaar oud en heeft tot nu toe vlekkeloos gewerkt. Enkel verwarming (met 1 circuit), geen sanitair warm water.

Die eerste melding vind ik vreemd. Gedurende 5 minuten wordt een debiet van 2000 l/h gemeten. Hoe het debiet dan plots te laag zijn is me momenteel een raadsel. Zowel op de aanvoer- als retourleiding heb ik automatische ontluchters zitten.
Zowel de magnetische als mechanische filter heb ik gereinigd. In geen van beide filters kon ik verontreiniging vaststellen. Nadat ik terug druk bijgevuld heb hoor ik bij het opstarten het water stromen (totdat alle lucht uit het circuit is). Het water wordt dus wel degelijk rondgepompt.

De enige oorzaak die ik momenteel kan bedenken is dat er na enkele minuten genoeg lucht in het pomphuis (van de waterpomp binnen de warmtepomp) terecht komt waardoor de pomp effectief geen water meer kan rondpompen. Iemand die dit kan bevestigen?
Of een ander idee heeft?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Vaillant VWL105/6 stopt na circa 5 minuten

Bericht door janus »

Defecte of vervuilde flow sensor?
Of slecht contact?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
SunTronics
Senior lid
12
Contacteer:

Bericht door SunTronics »

hallo,

Ergens een kraan dicht gezet?
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Gezien ik tijdens het reinigen van de filters geen vuil heb aangetroffen, ben ik geneigd een vervuilde flow sensor uit te sluiten. Maar goed, je weet maar nooit.

Gisteren met enige tegenzin de warmtepomp open gedaan om de binnenkant te inspecteren. Een kort overzicht hoe het waterzijdig deel van de warmtepomp in elkaar zit:
  • Vanaf de retour aansluiting, waar het water de warmtepomp binnen komt, passeert het water eerst de (debiet?)sensor en daarna de (temperatuur?)sensor.
  • Daarna wordt het water in de warmtewisselaar opgewarmd.
  • Vanaf de warmtewisselaar loopt de leiding verticaal omhoog tot in een geïsoleerde cylinder waar ik niet weet wat het kan zijn. Een klein buffervaatje misschien?
  • Vanuit die cylinder gaat het terug verticaal naar onder via het overdrukventiel voorbij twee sensoren. Één ervan zal een temperatuursensor zijn, de andere is dan de wellicht de druksensor.
  • Vlak voorbij die twee sensoren zit de circulatiepomp die het water naar buiten duwt richting "flow" aansluiting.

Ik heb de warmtepomp in de "tegenovergestelde richting" doorgespoeld. Met andere woorden, water erin via de "flow" aansluiting en het water eruit via de "retour" aansluiting. Opnieuw, geen vuil opgemerkt.

Daarna alles terug aangesloten en op druk gezet. Met helaas hetzelfde resultaat: gedurende 8 minuten gaat het schijnbaar goed maar finaal dezelfde twee foutmeldingen.
20250327.png
Slecht contact... zou kunnen. De warmtepomp staat enigszins beschut onder een afdak en krijgt hierdoor weinig regen... En uiteindelijk is die nog maar een jaartje oud. Het zou me verbazen dat het daaraan gelegen is. Maar uitsluiten kan ik dat op dit moment niet. Ik heb de sensoren met rust gelaten.

Contact opgenomen met Vaillant en we zullen vrees ik moeten afwachten wat het verdict van de technieker is.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

SunTronics schreef: 28 mar 2025, 06:00 hallo,

Ergens een kraan dicht gezet?
Dat lijkt me inderdaad de meest logische verklaring. De thermostatische kranen van de radiatoren staan op het maximum. Voor zover ik weet sluiten die pas rond 22°C of hoger. En sowieso zijn er radiatoren met "manuele" kranen die open staan zodat het water altijd kan circuleren.
De radiatoren hebben we ook ontlucht. Een grote luchtbel kan ook de circulatie verhinderen. Maar het zou straf zijn als dat van de ene dag op de andere bij al onze radiatoren het geval zou zijn.

Aangezien het water gedurende 8 minuten circuleert aan het nominaal debiet dan zou het me verbazen mocht er ergens een kraan helemaal dicht staan of een "air lock" aanwezig zijn.

Om uit te sluiten dat het probleem toch ergens met de binnenhuisinstallatie te maken heeft, is het misschien nog een idee om de warmtepomp volledig af te koppelen van de binnenhuisinstallatie. Als ik met wat buizen de flow en return van de warmtepomp met elkaar verbind kan het water zeker circuleren.
Zonder radiatoren die de warmte afgeven zal het circuit dan wel snel op temperatuur zijn. Maar dat zien we dan wel.
Luc6580
Master lid
11

Bericht door Luc6580 »

Als de warmtepomp nog maar 1 jaar oud is, is er dus nog garantie.
Ik snap niet waarom je er dan zelf begint er aan te prutsen.
Op die manier riskeer je dat je de garantie kwijt speelt, en zelf kan opdraaien voor de kosten.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Prutsen vind ik een groot woord. Het is niet omdat je de motorkap van een auto opendoet om te kijken wat er onder steekt dat je je garantie kwijt bent. :-)
Al begrijp ik evengoed dat iemand daar liever zo ver mogelijk van weg blijft en er geen haar op jouw hoofd aan denkt om de "motorkap" open te doen.

Het is deels een kwestie van ingesteldheid. Ik ben liever van mezelf afhankelijk dan (altijd) een beroep te moeten doen op anderen.
En toegegeven, het is voor een stuk ook uit interesse voor de techniek.
Solarzon
lid

Bericht door Solarzon »

Is er überhaupt wel meer warmtevraag dan 8 minuten van de thermostaat?
Nu met warmer weer en een grote wp is de cop hoger en de boel dus zo warm.
Anders de thermostaat kranen eens allemaal van de radiatoren.
Kijken waar de bypass opstaat en onthouden en deze vervolgens zo klein mogelijk zetten.
Dan eens zien of het nog voorkomt.
Kan ook nog regelstop zijn als de stooklijn te laag staat.
Heb je ook nog vloerverwarming, zo ja kijk eens of daar de pomp van loopt.
broodro0ster
Senior lid
3

Bericht door broodro0ster »

Heb je al eens de stroom van de binnen en buiten unit voor 2 minuten afgelegd en dan terug opgezet? Dit om even alles te resetten.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

broodro0ster schreef: 28 mar 2025, 15:08 Heb je al eens de stroom van de binnen en buiten unit voor 2 minuten afgelegd en dan terug opgezet? Dit om even alles te resetten.
Ja, maar eerlijk gezegd nog niet gelijktijdig.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Solarzon schreef: 28 mar 2025, 14:52 Is er überhaupt wel meer warmtevraag dan 8 minuten van de thermostaat?
Ja, zie het "radiatorsymbool" op de display (naast de letter E).
De gevraagde watertemperatuur is 35°C. De flow (rode lijn) en retour (blauwe lijn) temperatuur komen met hooguit 25°C zelfs niet in de buurt van die waarde.
test.png
In normaal werkende toestand, de laatste keer was 25 maart, bereiken beide temperaturen ergens tussen 30 en 40°C.
Pro memorie, het probleem is 's morgens op 26 maart ontstaan.
temp.png
Solarzon schreef: 28 mar 2025, 14:52 Anders de thermostaat kranen eens allemaal van de radiatoren.
Ik heb twee radiatoren waarvan de draaiknop niet op het thermostatisch element zitten. Die staan dus per definitie op het maximum.
De radiatoren waar de draaiknop wel op zit, staan op het maximum. De thermostatische kranen zijn nog een restant van de oude gasketel en hebben sinds de warmtepomp nog nauwelijks nut.
Solarzon schreef: 28 mar 2025, 14:52 Kijken waar de bypass opstaat en onthouden en deze vervolgens zo klein mogelijk zetten.
Dan eens zien of het nog voorkomt.
De bypass bestaat uit een (kleine) radiator dicht bij de collectoren die altijd open staat (geen thermostatische kraan). :eek:
Solarzon schreef: 28 mar 2025, 14:52 Kan ook nog regelstop zijn als de stooklijn te laag staat.
De curve heb ik op de maximale waarde staan: 4.0. Dus zelfs als het buiten 20°C kan ik nog stoken.
Solarzon schreef: 28 mar 2025, 14:52 Heb je ook nog vloerverwarming, zo ja kijk eens of daar de pomp van loopt.
Geen vloerverwarming.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Ondertussen vond ik in de handleiding van de Vaillant "VWZ AI" warmtepomp controle interface module hetvolgende:
S275.png
An sich weinig nieuws onder de zon.

In de specs van de VWL 105/6 A S2 staat bij min/max debiet 995 ... 2.065 l/h.
Volgens de handleiding moet de circulatiepomp minstens 35% halen. Da's omgerekend 723l/h. De circulatiepomp zit daar ruimschoots boven. Als de flow sensor nog correcte waarden geeft tenminste.
Solarzon
lid

Bericht door Solarzon »

723 liter dat gaat natuurlijk niet lukken over die kleine radiator in de wc mocht de rest allemaal dicht staan.
Misschien dat er ergens thermostaat kranen vast hangen vandaar, haal ze voor te testen er eens vanaf.
Ik zou toch een bypass toevoegen als ik jou was en zo ver mogelijk van de WP vandaan.

Is er op 26 maart iets veranderd?

Mocht dat allemaal niet werken dan zou ik toch de installateur erbij halen, zeker gezien de jonge leeftijd en garantie.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Op 26 maart startte de warmtepomp om 4u00. De pomp haalt een debiet van ruim 2000 l/h en de temperatuur (van het water) stijgt. Alles nog normaal.
Maar rond 4u15 stopte de circulatiepomp al. En dat is niet normaal.
opstart26.png
De dag ervoor, 25 maart dus, werkte voor zover ik kan zien alles normaal.
Het kleine piekje vlak voor de opstart 's morgens is - denk ik - de defrost modus. Als de watertemperatuur circa 7°C bereikt, dan gaat de pomp op halve snelheid circuleren en desnoods slaat de compressor aan om warmte toe te voegen.
25+26.png
Solarzon
lid

Bericht door Solarzon »

Vraag me af of je zulke hoge flow nodig hebt.
Zie ook onregelmatige grafiek wat mij lijkt op slecht ingeregeld afgifte systeem.
In het beste geval zie je normaal een grafiek met 2 horizontale lijnen (tussen haakjes) met de aanvoer temp en retour temp met een delta van ca 5 graden of hoger.
Beste laten nazien volgens mij.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei warmtepomp”