Hallo allemaal,
Ik ben momenteel aan het nadenken over de installatie van zonnepanelen op mijn dak en ik heb daar een aantal vragen over. Misschien dat iemand met ervaring of kennis mij wat kan helpen?
Wij zijn een gezin van 6 personen (2 volwassenen en 4 kinderen) en ons verbruik is dus vrij hoog, zeker met alle apparaten die tegenwoordig in huis draaien (wasmachine, droogkast, afwasmachine, computers, enz.). Het idee is om een installatie te plaatsen die voldoende energie kan opwekken om een groot deel van ons verbruik te dekken, maar ik loop tegen een probleem aan: onze elektrische installatie is niet meer conform de huidige normen.
De installatie dateert van eind jaren '90 en is sindsdien eigenlijk nooit grondig aangepast. Er zijn wel een paar kleine dingen vervangen geweest (nieuwe zekeringkast, een paar extra stopcontacten), maar niets structureel. Nu vraag ik me dus af: moet de volledige elektrische installatie eerst volledig conform zijn vooraleer je zonnepanelen mag (of kan) laten plaatsen? Of kan dat eventueel achteraf nog, zonder problemen?
Ik begrijp dat veiligheid uiteraard belangrijk is, maar ik wil ook vermijden dat ik duizenden euro’s moet uitgeven aan een volledige herziening van de elektrische installatie voordat ik kan starten met de zonnepanelen. Dus ik vraag me af:
Welke elementen van de installatie moeten absoluut in orde zijn voor een PV-installatie?
Moet ik een nieuwe aarding laten plaatsen of versterken?
Zijn differentiëlen en automatische zekeringen verplicht of enkel aanbevolen?
Wat met de keuring? Wordt die sowieso gedaan bij de PV-installatie of apart voor de volledige installatie?
Zijn er manieren om alles toch conform te krijgen zonder meteen alles open te breken of een fortuin uit te geven?
Ik was ook van plan om het nodige elektrisch materiaal zelf aan te kopen via matoselec.be, omdat hun prijzen er best goed uitzien. Alleen heb ik daar nog nooit besteld, en ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met die webshop? Zijn ze betrouwbaar qua levering en service?
Tot nu toe bestel ik meestal bij Gigatek, maar ik ben toch benieuwd naar alternatieven die misschien voordeliger zijn.
Idealiter zou ik dus willen weten wat minimaal nodig is om wettelijk en technisch in orde te zijn voor de plaatsing van zonnepanelen, zonder direct in een complete renovatie te belanden.
Alle tips, ervaringen of adviezen zijn meer dan welkom! Als er mensen zijn die recent in dezelfde situatie hebben gezeten, hoor ik ook graag hoe jullie het aangepakt hebben.
Alvast bedankt!
Onderwerp: Voorbereiding voor zonnepanelen – elektrische installatie niet meer conform, wat nu?
- Yan77
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 16
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Onderwerp: Voorbereiding voor zonnepanelen – elektrische installatie niet meer conform, wat nu?
Alleen de uitbreiding wordt gekeurd, maar ook de aarding wordt gecontroleerd!!Nu vraag ik me dus af: moet de volledige elektrische installatie eerst volledig conform zijn vooraleer je zonnepanelen mag (of kan) laten plaatsen? Of kan dat eventueel achteraf nog, zonder problemen?
Aarding moet onder de 30 Ohm zijn.
Verder moet je zien dat alle aders, componenten, diffs geschikt zijn voor de net stroom + de stroom van de omvormer!!
Indien niet, moet je er een zogenaamde remautomaat voorzetten om de stroom te beperken.
b.v Je aansluiting is 32A de omvormer kan 10A leveren = 42A
Als je 30mA diff(s) maar geschikt zijn voor 40A zijn moet je er een automaat van <40A voorzetten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg