Ad blocker gedetecteerd: Onze website is mede mogelijk door het plaatsen van advertenties, overweeg a.u.b. om de advertenties zichtbaar te maken op onze website en ons zo te ondersteunen..
Een instapmodel bestaande uit één paneel zou, zoals geadverteerd, 420 tot 670 kWh kunnen produceren.
In principe mag je dan ook 2 panelen leggen van 670W als de omvormer toch beperkt is toch 400W per paneel zodat je toch zovaak mogelijk de maximum 400W eruit haalt of zie ik dat verkeerd ?
Het totale omvormervermogen per huisaansluiting is beperkt tot 800VA. Hoeveel panelen, dus het totale Wp panelen je aan die omvormers hangt speelt geen rol.
Welke omvormers je als plugin mag gebruiken is niet duidelijk uit de Synergrid lijst. Er staan omvormers op de lijst die een groter vermogen hebben dan 800VA maar wel onder de kolom "Additional information" het kenmerk "Plug&Play" hebben.
Bij veel van die micro-omvormers kan je het vermogen softwarematig op 800W beperken. Mag dit dan ?
Ze maken er momenteel een soepje van.
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic 70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier ! VRM Portaal
Hou je zeker aan het maximum van 800 watt, stellen experts. Als je méér panelen of batterijen gaat installeren dan het systeem aankan, dan kan dit het elektrisch circuit beschadigen en zelfs brand veroorzaken. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/13 ... -and-play/
Ik ben geneigd om die 800W te geloven, maar stel me ook de vraag waar dit "officieel" vandaan komt.
Zelf geraak ik niet verder dan Synergrid C10/11 voorschriften die gewijzigd zijn waarbij het niet langer verplicht is om een vaste verbinding
add20241017.png
En dat resulteert in volgende regelgeving voor wat betreft de aansluiting van een elektriciteitsproductie-eenheid.
C1011 7.2.png
Ik lees daar nergens een beperking rond vermogen, aantal panelen of aantal plug&play sets.
Zijn de in de pers vermeldde beperkingen interpretaties van "de regels van goed vakmanschap" (bvb. A.R.E.I.) of zijn er duidelijker normen beschreven?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Synegrid bepaalt welke omvormers aangesloten mogen worden, en welke als plug&play mogen dienen.
De 800W/VA limiet is voor plug&play omvormers zonder meldingsplicht bij Fluvius
Er is daarbij geen limiet van 2 panelen, of 2 omvormers, al dan niet, of zelfs enkel batterij.
Je mag dus meerdere of zwaarde (door synegrid goedgekeurde) plug en play toestellen aansluiten, maar dan moet je het melden bij Fluvius.
Het Arei bekommert zich enkel over de vaste installatie, en trekt zich niets aan van wat er op het stopcontact aangesloten wordt. (het probeert dat wel, met bepaalde eisen, maar die zijn quasi niet afdwingbaar)
IceTeaGX schreef: 21 mar 2025, 10:00
Synegrid bepaalt welke omvormers aangesloten mogen worden, en welke als plug&play mogen dienen.
De 800W/VA limiet is voor plug&play omvormers zonder meldingsplicht bij Fluvius
Er is daarbij geen limiet van 2 panelen, of 2 omvormers, al dan niet, of zelfs enkel batterij.
Je mag dus meerdere of zwaarde (door synegrid goedgekeurde) plug en play toestellen aansluiten, maar dan moet je het melden bij Fluvius.
Meer dan 800W/VA aan omvormer vermogen als plug&play ? Daar gaan ongelukken van komen denk ik ?
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic 70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier ! VRM Portaal
Omdat je dan meer dan 20A aan verbruikers op die stroomkring kan hangen zonder dat de zekering eruit vliegt.
Ik weet dat het allemaal theoretisch is maar het kan dus wel.
Gelukkig zitten de grote vaste verbruikers normaal op een aparte stroomkring.
Hoeveel huizen zijn er niet die nog een oude, zelfs ongekeurde installatie hebben ?
99% van de bevolking kent niets van spanning, stroom, vermogen, kabelsectie's, blindstroom, ...
PeterP schreef: 21 mar 2025, 10:37
Omdat je dan meer dan 20A aan verbruikers op die stroomkring kan hangen zonder dat de zekering eruit vliegt.
Ik weet dat het allemaal theoretisch is maar het kan dus wel.
Gelukkig zitten de grote vaste verbruikers normaal op een aparte stroomkring.
Hoeveel huizen zijn er niet die nog een oude, zelfs ongekeurde installatie hebben ?
99% van de bevolking kent niets van spanning, stroom, vermogen, kabelsectie's, blindstroom, ...
Maar in Nederland mag het wel? Daar mag (als we Homewizard geloven toch) 3 batterijen tegelijk opladen, dus dat is 2400W.
Ze mogen wel maar 800W terugleveren.
Tenzij je een aparte stroomkring maakt, waar je dan wel 4*800= 3200W mag terugleveren.
Daar zou ik graag iets officieel over lezen, want volgens dat ik begreep konden alleen vaste installaties aangemeld worden (omdat plug en play toestellen aanmelden te kostelijk/tijdrovend zou zijn voor Fluvius). Nu de communicatie is echt wel een soep, dus we moeten afwachten zeker
Daar zou ik graag iets officieel over lezen, want volgens dat ik begreep konden alleen vaste installaties aangemeld worden (omdat plug en play toestellen aanmelden te kostelijk/tijdrovend zou zijn voor Fluvius). Nu de communicatie is echt wel een soep, dus we moeten afwachten zeker
Inderdaad een soepje. De enige referentie van de 800W beperking is een krant die gebeld heeft met VEKA.
Er staat voor de rest niets officieel online over een 800W beperking per aansluiting.
Alleen nemen alle kranten dat over van elkaar, dus het staat overal en VEKA heeft dat ook nog niet tegengesproken.
Dus is het dan waar?
@IceTeaGX dank voor de toelichting!
Op de Synergrid lijst staan een resem omvormers als "plug&play" gekenmerkt. Met vermogens tot zelfs 5 kVA!
p&p.png
Al wil ik niemand op het idee brengen om dergelijk vermogen in een gewoon stopcontact steken. Zelfs niet als dat stopcontact het enige op die kring is.
Die 800W grens voor aanmelden vind ik (nog) niet terug op de website van Fluvius.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Uit dit artikel leid ik af dat de limiet van 800W inderdaad van het VEKA komt. Maar ook dat die beslissing nog niet officieel gepubliceerd is. Dat zou verklaren waarom hierover nog niks op de website van Fluvius staat. Misschien meer nieuws op 17 april...
landoke13 schreef: 21 mar 2025, 12:24
Hoe zit het eigenlijk
Met mensen die reeds een 5Kw omvormer hebben op een mono net
En dan toch nog 800 watt bij plaatsen
Dacht ergens gelezen te hebben dat die inderdaad tot 800W mochten gebruiken gezien dat ook niet geregistreerd dient te worden.
Bj0rn schreef: 21 mar 2025, 11:53
Uit dit artikel leid ik af dat de limiet van 800W inderdaad van het VEKA komt. Maar ook dat die beslissing nog niet officieel gepubliceerd is. Dat zou verklaren waarom hierover nog niks op de website van Fluvius staat. Misschien meer nieuws op 17 april...
Het is ook maar hoe je het artikel leest. Max twee stekkerpanelen, de micro omvormer heeft toch de stekker? Je kan dat ook lezen als twee setjes dan. Twee van die setjes van Hubo is 800 Watt (en dan heb je 8 panelen).