Advies: bestaande installatie met 2 omvormers. Nieuwe installatie aan toevoegen + batterij

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
devastator
junior lid
2
Installatie Land: België

Advies: bestaande installatie met 2 omvormers. Nieuwe installatie aan toevoegen + batterij

Bericht door devastator »

Beste forumleden, ik heb wat advies nodig voor de uitbreiding van mijn huidige installatie.

Huidige situatie:
  • Bestaande installatie uit 2017: 2 SAJ omvormers (niet-hybride, 1-fase) van elk 3,3 KVA voor panelen op de garage en carport. Carport is 2 strings (owv schaduw), gericht op het westen. Garage is gericht op het zuiden en is 1 string
  • Netaansluiting: 3 fase
  • Sinds enkele maanden een EV, en binnen dit en een jaar waarschijnlijk ook een 2de.
  • 3 dagen per week naar kantoor. 100 KM Woon-werk verkeer, voor ongeveer 18 KWH per dag.
  • Geen thuisbatterij
Met deze zonnige dagen lever ik overdag veel terug en moet ik 's avonds van het net inkopen om de auto op te laden. Dit en het feit dat ik over een jaar een 2de EV verwacht (andere auto is een diesel), overweeg ik om mijn installatie uit te breiden met een batterij en extra zonnepanelen op het huis. De batterij zou dan gebruikt worden om de auto 's nachts wat bij te laden zodat ik er de hele week mee naar het werk zou kunnen rijden indien in het weekend volledig opgeladen.

Panelen kunnen enkel op het huis gelegd worden (ZZW georienteerd). Omvormer op de zolder. Ik kan eventueel ook een kabel van het dak van het naar de garage trekken, maar dan spreken we over een lengte van een dikke 25m.

Vragen:
  • Best plaatsen van de (extra) omvormer op de zolder en een retrofit batterij in de garage, of
  • Kabel trekken van de nok van het huis naar de garage, en daar de 2 bestaande omvormers vervangen (4 MPPT ?) door een hybride omvormer ?
Ben benieuwd naar jullie mening !
PeterP
Master lid
4
Contacteer:

Re: Advies: bestaande installatie met 2 omvormers. Nieuwe installatie aan toevoegen + batterij

Bericht door PeterP »

Als je dan toch gaat investeren zou ik het in één keer goed doen. Dus :
- Dak vol panelen.
- Kabels van dak naar garage.
- Een hybride omvormersysteem met batterijen waarbij je niet met een vendor-lock-in zit.

Ik heb persoonlijk alleen ervaring met het Victron ecosysteem. Wel heel tevreden over wegens enorme mogelijkheden om het systeem samen te stellen en te configureren. Ook de batterijen die je eraan kan koppelen zijn zeer betaalbaar wegens geen vendor-lock-in.
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Advies: bestaande installatie met 2 omvormers. Nieuwe installatie aan toevoegen + batterij

Bericht door janus »

Ik kan niet goed volgen, de wagen staat 4 dagen in de garage maar je wilt hem 'snachts opladen?
Als de wagen toch in de garage staat kun je daar toch ook best de omvormer en de panelen plaatsen (+ de evt laadpalen)
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
devastator
junior lid
2

De auto staat niet 4 dagen in de garage. In het weekend is het op en neer rijden naar de hobbies van de kinderen en zelf sporten op locatie. Realistischer is dat ie 3 dagen/week overdag kan opgeladen worden. Volledig opgeladen red ik geen 3 dagen gebruik van de EV. Het is natuurlijk ook geen gegeven dat de zon schijnt op die dagen dat ik wel overdag kan laden.

's nachts wordt de auto nu bijgeladen zodat ie zeker genoeg heeft voor de volgende dag. Laadpaal staat in de carport (naast de garage).

Ik kan de omvormer in de garage zetten en de huidige 2 laten vervangen. Is de kabellengte naar de omvormer dan niet te lang ? Het zou dan ook een omvormer moeten zijn met 4 MPTT denk ik ? Welke is hiervoor aangewezen ? Momenteel zit ik met 7,1 kWP aan zonnepanelen, verdeeld over 3 strings.
IceTeaGX
Senior lid
1
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Je gaat ofwel een vrij uitgebreide sturing moeten toepassen, ofwel de batterij onnodig leegtrekken naar de wagen.

De regel is, thuis altijd direct inpluggen en rechtstreeks laden via zonnestroom en zien hoe ver je daar mee geraakt, al is het maar een uurtje.
Als de wagen voldoende niet thuis is, kan je deze prioriteit geven over het opladen van de batterij, die zal dan toch genoeg tijd hebben om op te laden.
En, waar nodig, kan je eventueel de batterij wat aanspreken om de wagen op te laden, maar dat wordt heel lastig om automatisch in te laten plannen.
Ja zal ook een heel grote capaciteit nodig hebben

4 MMPT op 1 hybride inverter wordt wel heel moeilijk, er zijn er enkele met 3, maar de norm is toch 2.
Met victron kan je MPPT loskoppelen van de omvormer, maar dan loopt alles door laag voltage bussen tussen de MPPTs omvormers en batterijen.
devastator
junior lid
2

Sturing is geen probleem, daar kan ik zelf wel iets voor maken.
Auto wordt nu inderdaad ook al meteen ingestoken wanneer niet in gebruik.

Het is zeker niet de bedoeling om de auto volledig op te laden, maar eerder om er dagelijks bv 10 kwh in te pompen om zo het einde van de week te "halen".
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik kan de omvormer in de garage zetten en de huidige 2 laten vervangen. Is de kabellengte naar de omvormer dan niet te lang ?
Kabellengte is geen enkel probleem zolang de sectie van de aders daar maar op voorzien is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
devastator
junior lid
2

Aangezien een juiste omvormer vinden (4 MPPT) moeilijk kan zijn, is het misschien aangewezen om micro omvormers te gebruiken ?
Of misschien toch maar een retrofit batterij ?
IceTeaGX
Senior lid
1
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Dan kan je beter optimizers plaatsen op de carport panelen, zodat je daar 1 string van kan maken. (meestal werkt dat nog vrij goed, zelfs zonder optimizers) Dan heb je maar naar een 3MPPT omvormer te zoeken.
PeterP
Master lid
4
Contacteer:

Bericht door PeterP »

IceTeaGX schreef: 20 mar 2025, 10:49 Je gaat ofwel een vrij uitgebreide sturing moeten toepassen, ofwel de batterij onnodig leegtrekken naar de wagen.

De regel is, thuis altijd direct inpluggen en rechtstreeks laden via zonnestroom en zien hoe ver je daar mee geraakt, al is het maar een uurtje.
Als de wagen voldoende niet thuis is, kan je deze prioriteit geven over het opladen van de batterij, die zal dan toch genoeg tijd hebben om op te laden.
En, waar nodig, kan je eventueel de batterij wat aanspreken om de wagen op te laden, maar dat wordt heel lastig om automatisch in te laten plannen.
Ja zal ook een heel grote capaciteit nodig hebben
Het is idd best om rechtstreeks van de zon op te laden. Maar als het niet anders kan is het nog altijd beter te laden vanuit je batterij dan van het net af te nemen. Ik heb het reeds in andere topics aangehaald. Een 16kWh 51,2V LiFePo4 blok met CE-certificaten voor de cellen en een BMS in een degelijke metalen kast heb je tegenwoordig voor 2000 euro thuisgeleverd vanuit Europa. Wil je een kant en klare batterij voor een deftige prijs kan je ook kijken bij Pylontech en gelijkaardige waar ik nu niet kan opkomen.
IceTeaGX schreef: 20 mar 2025, 10:49 4 MMPT op 1 hybride inverter wordt wel heel moeilijk, er zijn er enkele met 3, maar de norm is toch 2.
Met victron kan je MPPT loskoppelen van de omvormer, maar dan loopt alles door laag voltage bussen tussen de MPPTs omvormers en batterijen.
Wat is het probleem met laag DC voltage ? Dikkere kabel ja. Is dat een probleem ? Ook bij hoog voltage zit je met DC/DC conversie en veel duurdere batterijen.

Een Victron Smartsolar MPPT RS 450/200-MC4 zou heel goed passen in de situatie van topicstarter.
https://www.victronenergy.com/solar-cha ... -rs-450-tr
Zonnepanelen 10500Wp - Batterij 15kWh - Victron ESS
L/L WP 3,5kW - Tesla Model Y - Frank Energy Dynamic
70% zelfvoorzieningsgraad voor totaal energieverbruik op een economisch zinvolle manier !
VRM Portaal
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

devastator schreef: 20 mar 2025, 08:35 Bestaande installatie uit 2017: 2 SAJ omvormers (niet-hybride, 1-fase) van elk 3,3 KVA voor panelen op de garage en carport. Carport is 2 strings (owv schaduw), gericht op het westen. Garage is gericht op het zuiden en is 1 string
Hoeveel Wattpiek (Wp) heb je nu aangesloten per string?
Hoeveel Wattpiek kan je eventueel nog bijleggen op het huis? Plat dak of helling 45°?
devastator schreef: 20 mar 2025, 08:35
  • Best plaatsen van de (extra) omvormer op de zolder en een retrofit batterij in de garage, of
  • Kabel trekken van de nok van het huis naar de garage, en daar de 2 bestaande omvormers vervangen (4 MPPT ?) door een hybride omvormer ?
Intuitief zou ik voor de garage gaan. Maar da's puur op basis van temperatuur.
Als jouw zolder niet te warm wordt vind ik dat eigenlijk de beter plek (omwille van kortere DC kabels).
Die keuze is zeer sterk afhankelijk van de situatie. Zelk heb ik een aantal strings aangesloten waar 20m zit tussen de panelen en de omvormer. Wel 6mm² kabel gebruikt in plaats van de "gebruikelijke" 4mm².
PeterP schreef: 20 mar 2025, 13:13 Een Victron Smartsolar MPPT RS 450/200-MC4 zou heel goed passen in de situatie van topicstarter.
Met 4 MPPT ingangen lijkt dat inderdaad een perfecte match. Wel even duiden aan zij die misschien niet vertrouwd zijn met Victron Energy producten dat de Smartsolar MPPT RS enkel DC/DC doet. Dus je zal dan de combinatie moeten maken met een MultiPlus-II voor het DC/AC (batterij ontladen) en AC/DC (batterij laden) deel.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”