Ik zag een YouTube filmpje waarin mooi uitgelegd wordt waarom een zonnepaneelinstallatie bij stroomonderbreking automatisch van het net gehaald wordt en dan uitvalt.
Er wordt een systeem van Haier met een gateway en modulair stapelbare batterijen besproken waarbij de omschakeling automatisch gebeurd en accu's tezamen met de zonnepanelen de productie overnemen. Is er voldoende zon dan worden de accu's nog geladen, ook als is er geen netstroom. Je bent dan in eiland-modus.
Wanneer de netstroom terug beschikbaar komt wordt het systeem automatisch gesynchroniseerd en terug verbonden met het publieke grid.
Je hebt dus in huis geen stroomonderbreking, tenzij de onderbreking dus (zonloze) dagen duurt. Alles verloopt transparant.
Het filmpje:
Is dit systeem beschikbaar of gehomologeerd in België?
Is het, zoals de spreker verkondigt, uniek of zijn er gelijkaardige alternatieven in België beschikbaar?
Haier Gateway in België?
- WillyL
- junior lid
- 10
- Installatie Land: België
Haier Gateway in België?
Inst.Jaar: 2010 Wp: 2760 Wp(12*230) Oriëntatie: 225°(Z-W) Helling: 45°
- Victor
- Master lid
Re: Haier Gateway in België?
Ieder opslagsysteem waarbij de inverter een zuivere sinus kan produceren zal nadat de PV omvormer bij gebrek aan een netsignaal zichzelf heeft uitgeschakeld deze laatste terug doen opstarten.
De PV omvormer krijgt dan immers een synchroon signaal vanuit de inverter waarbij een eigen net wordt gecreëerd. De inverter van de accu zorgt er gelijktijdig voor dat door omschakelen van een relais PV hardwarematig ontkoppeld is van het net.
Buiten Haier zijn er nog andere systemen die dat kunnen.
Victron heeft bv. ook inverters die een zuivere sinus produceren.
Welke toestellen specifiek daarvoor gehomologeerd zijn kan je vinden in de homologatielijst van Synergrid.
De spreker uit het filmpje in bijlage is een Nederlandse verkoper van het systeem.
Uiteraard promoot hij dan het materiaal dat hij verkoopt.
De PV omvormer krijgt dan immers een synchroon signaal vanuit de inverter waarbij een eigen net wordt gecreëerd. De inverter van de accu zorgt er gelijktijdig voor dat door omschakelen van een relais PV hardwarematig ontkoppeld is van het net.
Buiten Haier zijn er nog andere systemen die dat kunnen.
Victron heeft bv. ook inverters die een zuivere sinus produceren.
Welke toestellen specifiek daarvoor gehomologeerd zijn kan je vinden in de homologatielijst van Synergrid.
De spreker uit het filmpje in bijlage is een Nederlandse verkoper van het systeem.
Uiteraard promoot hij dan het materiaal dat hij verkoopt.

- janus
- Site Admin
- 16
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Denk niet dat het systeem zo snel is dat je geen stroomonderbreking hebt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
- Victor
- Master lid
Hier reageert de overschakeling van de sinusgolfomvormer binnen de 20 milliseconden.
Op de PV omvormer na blijven computers en andere elektronische apparaten ongestoord verder functioneren. Je ziet TL-lampen en LED verlichting niet eens flikkeren.
De PV omvormer valt uit omdat dit zo is ingesteld en in België een wettelijke verplichting is.
Die ligt er een dertigtal seconden uit. De tijd die nodig is om zichzelf van het net los te koppelen, de sinusgolf van de inverter te ontvangen en daarna zichzelf terug aan te schakelen.
Op de PV omvormer na blijven computers en andere elektronische apparaten ongestoord verder functioneren. Je ziet TL-lampen en LED verlichting niet eens flikkeren.
De PV omvormer valt uit omdat dit zo is ingesteld en in België een wettelijke verplichting is.
Die ligt er een dertigtal seconden uit. De tijd die nodig is om zichzelf van het net los te koppelen, de sinusgolf van de inverter te ontvangen en daarna zichzelf terug aan te schakelen.
- Peterenmia
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Sigenergy voor Belgie is zelfde als Haier ...
- lvander7
- junior lid
- 11
Ik heb het systeem van sigenergy hier staan met 24kw batterij, extra blok van 8kw is in bestelling,
Eveneens ook de gateway er bij genomen en inderdaad die schakelt over in 0 milliseconden de verlichting knippert zelfs niet. Had reeds een uitval en wist dit enkel door een melding op mijn gsm. De zonnepanelen blijven ook werken omdat je volledig geschieden bent van net is ook gekeurd en geen probleem. Kan ook een generator aansluiten op de gateway en zo eventueel volledig off grid gaan.
Eveneens ook de gateway er bij genomen en inderdaad die schakelt over in 0 milliseconden de verlichting knippert zelfs niet. Had reeds een uitval en wist dit enkel door een melding op mijn gsm. De zonnepanelen blijven ook werken omdat je volledig geschieden bent van net is ook gekeurd en geen probleem. Kan ook een generator aansluiten op de gateway en zo eventueel volledig off grid gaan.
- WillyL
- junior lid
- 10
Schitterend, goed om weten!
Inst.Jaar: 2010 Wp: 2760 Wp(12*230) Oriëntatie: 225°(Z-W) Helling: 45°
- lennie
- Master lid
- 11
Fronius heeft ook de "Full Backup" mogelijkheid. Maar je hebt wel een extra omschakelbord nodig. En bij Fronius valt de stroom wèl een aantal seconden uit. Ik heb deze optie op mijn installatie niet genomen.
Wel heb ik een "PV-Point". Een aparte uitgang op de omvormer waar bij netuitval wel stroom kan afgenomen worden. Werkt zowel zonder (uiteraard enkel bij voldoende zonlicht) als met gekoppelde batterij. Ik heb gewoon een dubbel stopcontact onder mijn omvormer gemonteerd waar ik desgevallen bij stroomuitval een paar verbruikers kan op insteken.
Een paar dagen na installatie van de batterij had ik toevallig een stroomuitval. Was wel een aangename verassing dat de batterij gedurende deze uitval gewoon verder geladen werd.
Wel heb ik een "PV-Point". Een aparte uitgang op de omvormer waar bij netuitval wel stroom kan afgenomen worden. Werkt zowel zonder (uiteraard enkel bij voldoende zonlicht) als met gekoppelde batterij. Ik heb gewoon een dubbel stopcontact onder mijn omvormer gemonteerd waar ik desgevallen bij stroomuitval een paar verbruikers kan op insteken.
Een paar dagen na installatie van de batterij had ik toevallig een stroomuitval. Was wel een aangename verassing dat de batterij gedurende deze uitval gewoon verder geladen werd.
17x ET Solar P660250WW | 4250 Wp
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus | BYD HVM 11.0
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus | BYD HVM 11.0