isolatie buitenschil (gevel & ramen)

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Victor
Senior lid
Installatie Land: België

Re: isolatie buitenschil (gevel & ramen)

Bericht door Victor »

m2ts schreef: 12 jan 2025, 10:59 en een passief appartement is op energetisch vlak gemakkelijker energiezuinig te krijgen... Keuzes :-).
Om energiezuinig te zijn dient een appartement ook niet passief te zijn.
Veel hangt af van de ligging en de stookwijze van de buren. :D
In een nieuwbouwappartement (maar niet passief) gelegen in het midden zakt de binnentemperatuur nog maar zelden onder de 18°C wanneer er in dat specifiek appartement niet verwarmd wordt.

Maar inderdaad keuzes. Niet iedereen wil - wanneer men de vrije keuze heeft - in een appartementencomplex wonen, laat staan ingesloten in het midden. :-)
Iedere keuze gaat gepaard met specifieke voor- en nadelen.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Luc6580 schreef: 12 jan 2025, 10:57 Eenvoudig regeltje:
Bij binnentemp= 21°C en buitentemp 0°C:
0°C buiten, daar is het nu wel het moment voor. Dankjewel voor de tip! :-)

Daarnet op drie plaatsen een klein stukje papierplakband op het glas gehangen. Het ziet er niet uit, maar alles voor de wetenschap hé. Ik kwam op 16.1, 16.3 en 18.2. De eerste twee (lagere) temperaturen gemeten in een hoek dicht bij het kader. De laatste waarde gemeten midden op het glas.
Hoewel ik enkele minuten had gewacht kan het zijn dat die 18.2 komt omdat ik het papierplakband kort ervoor nog in m'n handen had. Of omdat de zon heel eventjes op dat Zuidelijk gericht raam heeft geschenen. Straks nog eens meten dus.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
IceTeaGX
Senior lid
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Als iemand die een nieuwe woning zoekt, werkt het huidige aanbod maar deprimerend.

De huidige wetgeving van renovatie verplichting houdt totaal geen rekening met een toekomstig plan om tot een A label te gaan, maar kijkt enkel naar de staat van vandaag. Veel woning worden dus tot net D of C gehoffen, op de goedkoopste manier mogelijk, en dan afgewerkt en verkocht. Meestal moeten alle uitgevoerde werken terug afgebroken worden, om de woning nog energetisch voordeliger te maken. Dat slaat uiteraard totaal de bal mis.

Ramen worden vervangen, maar de muren niet geïsoleerd, en voor bijkomstig isoleren van de muren moeten vaak de ramen aangepakt/vervangen worden. Onder het dak wordt extra geïsoleerd, maar er is geen aansluiting met (toekomstige) muurisolatie. etc etc etc.
Ventilatie is daarbij ook een heel kritisch punt, want dat is vaak complex om in een bestaande woning, welke er niet op voorzien is, te implementeren. Toch op een manier die niet gelijk staat aan eenvoudigweg een raam open te zetten.
Veel van het patrimonium is ook meer geschikt voor afbraak en heropbouw dan iets anders, wat veel efficiënter zou uitpakken, maar wordt te weinig gestimuleerd. Nog maar te zwijgen van de smalle en diepe percelen in veel (rand)stedelijke gebieden, met de gekende koterijen aan de achterbouw.

Nadeel is dat vele mensen een EPC totaal niet nakijken en enkel zien naar wel of niet renovatie verplichting.
Dat ze over 10 jaar voor heel hoge kosten gaan staan, omdat de goedkope quick-wins al uitgevoerd zijn, denken ze niet aan (of ze hopen op afgezwakte regelgeving, maar dat betwijfel ik) Al is het concept consistente regelgeving al even raadselachtig natuurlijk.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Ik deel jouw ervaring... Dat je om tal van redenen niet in één keer het dak en de gevel en de ramen doet, tot daar aan toe. Maar als je iets aanpakt, doe dat dan goed. Zo ken ik iemand die z'n oude gevel volledig liet reinigen en hervoegen... Maar tijdens (of vóór) die werken isolatie in de lege spouw inblazen? Dat was blijkbaar niet aan de orde. :h:
Maar goed, sommige mensen vinden het uitzicht belangrijker dan het niet zichtbare deel (zoals isolatie). Ieder z'n ding.
walter_m
lid
3

Bericht door walter_m »

Ik woon in een woning gebouwd in 1994. Het glas (1994) heeft een u-waarde van 1,3. Dat bestond dus toen al.
De spouwmuur werd in 2022 opgevuld met 7cm minerale wol (Isover). Dit levert een jaarlijkse besparing op van 38,7% op de verwarmingskosten. Dat geeft voor in mijn geval een terugverdientijd van 4 jaar. Dus geen 90 jaar. Bovendien moet je rekening houden met een beter warmtecomfort. De warmtepomp draait nu op een lagere voorlooptemperatuur, heeft dus een hogere COP, waardoor de besparing eigenlijk nog iets groter is.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

walter_m schreef: 18 jan 2025, 11:02 De spouwmuur werd in 2022 opgevuld met 7cm minerale wol (Isover).
Was de spouw (voor de werken uiteraard) compleet leeg of was er al iets van isolatie in aanwezig?
walter_m
lid
3

Bericht door walter_m »

De spouw was leeg. In 1994 was spouwisolatie nog niet verplicht.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Goed om weten! Dan was de bouwheer hier wel zeer vooruitziend. Er zitten PUR (of PIR) platen van 5cm dik in de spouw.
Het "nadeel" daarvan is dat de resterende spouw maar 4cm meer is. Dat opvullen met isolatie brengt weinig zoden aan de dijk. De R-waarde van de muur zou daarmee stijgen van 2 naar 3.
Relatief gezien is dat een groot verschil uiteraard. Maar dat is te weinig om de 2050 doelstellingen te halen. Hiervoor is een R waarde hoger dan 4,2 of hoger nodig (U waarde 0,24 of lager). De minimum doelstelling halen is ook maar dat. Als we dan toch ervoor kiezen om dergelijke werken aan te vatten, dan meteen goed. Op een cm meer isolatie zal het dan ook niet komen.

Het dak hebben we al (zelf) aangepakt. De R-waarde bedraagt nu tussen 9 en 10.

Het enige alternatief dat ik zie is het buitenspouwblad afbreken, isolatie plaatsen en het buitenspouwblad (eventueel in houtskeletbouw) terug opbouwen. Dat noem ik geen "klein verbouwingske" meer... Maar het heeft wel het potentieel om de woning zeer goed te isoleren.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”