Zonneboiler icm thermostatische douchekraan

Allerlei ZonneBoiler
Plaats reactie
Bj0rn
Master lid
9
Installatie Land: België

Re: Zonneboiler icm thermostatische douchekraan

Bericht door Bj0rn »

lennie schreef: 15 jan 2025, 16:41 Onze zonneboiler kan op de zon opwarmen tot 90°. Er staat een thermostatisch mengventiel op de uitlaat van de boiler gemonteerd die koud water bijmengt om de temperatuur naar de verbruikers te verlagen.
Een thermostatisch mengventiel op de uitlaat van de boiler is geen oplossing voor verkalking in de boiler zelf. De enige manier om verkalking in de boiler zelf tegen te gaan is om de maximale temperatuur van de zonneboiler te begrenzen tot 55°C of lager.
Maar, bij begrenzing tot 55°C kan de boiler maar een derde van de "normale" hoeveelheid warmte opslaan.

Het thermostatisch mengventiel dient in de eerste plaats om brandwonden te vermijden. Niet om kalkaanslag in de leidingen tegen te gaan. Als bijkomend effect van zo'n mengventiel heb je minder warmteverlies via de leidingen tussen boiler/mengventiel en aftappunt.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
lennie
Master lid
10

Bericht door lennie »

Ik denk niet dat ik ooit iets anders beweerd heb?
17x ET Solar P660250WW | 4250 Wp
1x Axitec 260P/156-60S | 260Wp
12x Viessman VITOVOLT 300 M410WE | 4920 Wp
O: 175° | H: 13° | Fronius Symo GEN24 10.0 Plus
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

@lennie Nee hoor, dat wou ik ook niet insinueren.

Onderstaande post gaf me de indruk dat er verwarring is (of was) tussen kalkafzetting in de boiler enerzijds en anderzijds het thermostatische mengventiel.
Ilios schreef: 15 jan 2025, 14:32 Even hier op terugkomend. Afgelopen weekend zijn we bij mensen geweest en zij had haar arm erg verbrand aan de warm/koudwater kraan in de keuken. Zoals iedereen hier op Kreta wordt er gewerkt met een zonneboiler. Uit ondervinding weten we dat het water uit de zonneboiler in de zomer dikwijls behoorlijk kan oplopen (80-85°is niet ongewoon) al dan niet door een kapotte thermostaat in de boiler. Voor het nieuwe huis hebben wij al een thermostatische douchekraan gekocht van Grohe (hadden we vroeger in België ook) maar worden hier blijkbaar niet veelvuldig verkocht. Ik lees hier dat het beste is om de temperatuur van de zonneboiler op max 55° te houden. Nu, die thermostaten hebben niet het eeuwige leven in een zonneboiler. Is er iets wat wij kunnen doen of plaatsen om die thermostaat op 55° te houden? In deze regio is er ook ontzettend veel kalk in het water.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Ilios
lid
2
Installatie Land: Ander

Bericht door Ilios »

Was ook helemaal niet mijn bedoeling om verwarring te maken. Ik ben mij bewust van deze 3 voorwerpen, thermostatische douchekraan, thermostatisch mengventiel en de thermostaat in de boiler zelf die elk hun eigen functies hebben en weinig met (ont)kalken te maken hebben. Ik wilde maar aangeven dat er hier in de regio ongelofelijk veel kalk in het stadswater zit, iets waar we in onze vorige woonst geen tot weinig last van hadden en zelfs na jaren er zogoed als geen kalkafzetting was bij de thermostaat in de boiler.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei ZonneBoiler”