accu. verwarming behouden. ?

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Koidream
Master lid
7
Installatie Land: Ander

Re: accu. verwarming behouden. ?

Bericht door Koidream »

Willy.VdW schreef: 03 jan 2025, 20:34 Tja, eender hoe lang eigenlijk. 't Is om een idee te hebben wanneer het tijd zou kunnen worden om daar eens naar te kijken. De filters in onze Mitsubishi Electric vloerstaande binnenunits lijken me niet klein genoeg om alle stof tegen te houden. Daar kan ik me uiteraard in vergissen.
Wat ik gevonden heb:

De filters van een Mitsubishi Electric (vloerstaande binnenunit) moeten regelmatig worden gereinigd om een optimale werking en luchtkwaliteit te garanderen. Over het algemeen geldt:
• Minimaal elke 3 maanden: Voor normaal gebruik en standaard omgevingen wordt aangeraden de filters minstens eens per kwartaal schoon te maken.
• Elke maand: Bij intensief gebruik, zoals in de zomer of winter, of in stoffige omgevingen, moeten de filters maandelijks worden gereinigd.
• Jaarlijks onderhoud: Naast regelmatige reiniging is het verstandig om de unit jaarlijks professioneel te laten onderhouden, waarbij ook wordt gecontroleerd of filters vervangen moeten worden.
Zorg ervoor dat de filters volledig droog zijn voordat je ze terugplaatst om schimmelvorming te voorkomen.

Disclaimer: Deze informatie geldt niet specifiek voor vloerunits, maar dient als een algemene richtlijn voor tijdig en correct onderhoud. Dit advies sluit waarschijnlijk aan bij wat een (voormalige) onderhoudstechnicus zou aanbevelen op basis van ervaring en best practices.
Disclaimer: mijn antwoorden zijn louter informatief en niet altijd 100% correct. Voor specifieke vragen of situaties raad ik aan om professionele of officiële bronnen te raadplegen.
Willy.VdW
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Willy.VdW »

Het bovenstaande klopt, zo staat het in de handleiding. Van de fan is echter geen sprake, mogelijk valt dat onder jaarlijks professioneel onderhoud.Wellicht heeft niet iedereen de zin (of de kunde) om in het inwendige van een binnenunit op zoek te gaan naar de fan, ik meen dat er een en ander gedemonteerd zal dienen te worden. Ik overweeg om het na enkele jaren gebruik eens te bekijken, dan kom ik te weten of het zinvol is of zonde van de tijd :-)
René2
lid
3

Bericht door René2 »

Ik heb na 5 jaar gebruik de schoepen van de fan van de binnenunit zuiver gemaakt. Daar zat toch redelijk wat aanslag op. Nu doe ik dat ieder jaar.
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Goed om weten, bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”