Om de saga verder te zetten - met dank aan de bijdragen - ik sta nog altijd niet te springen om een WP te plaatsen.Kasseilegger schreef: ↑29 nov 2024, 11:54Ik snap niet wat je hiermee wil bereiken? Zeg dan ineens dat je er geen wil! Zo rond de pot draaien zeg!palombian schreef: ↑29 nov 2024, 11:31Nachtverlaging is dus geen welles-nietes verhaal.LanterFanter schreef: ↑28 nov 2024, 23:52
Mijn huis heeft hier niets mee te maken.
De thermische eigenschappen van jou huis zijn prima : Redelijk geïsoleerd en grote massa.
Het heeft radiatoren. (punt) Dat is een gegeven, de rest doet hier niets ter zake.
En een wp gaat ook met radiatoren, het een heeft eigenlijk niks met het andere te maken. En dat kan ook goed gaan.
Die COP van 4 is haalbaar, goed haalbaar, zeker in Vlaanderen met zeeeer milde temperaturen.
Als ze dat in D kunnen, waarom dan hier niet ? https://www.haustechnikdialog.de/Forum
PS : Zal ik je iets bekennen : in het koudste gedeelte van de nacht gaat hier de wp ook op uit. Zo kan er 's anderendaags met hogere buitentemp en (misschien) op zonnestroom verwarmd worden. (Behalve dan weer als het heel koud is.)
Niet doen, experiment zal jou gelijk aantonen.
Tenzij :
Eerst de cv-pomp op stand 3.
Dan minstens twee dagen 24u doorstoken om huis op te laden.
En dan pas de meting doen.
(Je gaat het brandstofverbruik van je auto toch ook niet bekijken als je optrekt)
LF
Ook over mijn pomp is niet iedereen op dezelfde golflengte (de oplossing is/was waarschijnlijk een nieuwe zelfregulerende pomp, mijn chauffagist beweerde lang geleden al dat ik dat NOOIT zou terugverdienen ).
Grote delen van D hebben (of hadden ...) een continentaal klimaat, in de winter koud maar met meer zon.
Net zoals hier nu voor enkele dagen.
Ideaal voor een WP inderdaad (bij 0°C buiten was het binnen nog maar 17°C, maar nu 1600W van de panelen, en straks slaat de verwarming sowieso af omdat de zon genoeg verwarmt).
Anderzijds zal bij grijs weer en 10°C de COP hoger zijn.
PS: op een hogere stand komt er een hinderlijk ruisend geluid uit de kranen, om over het stroomverbruik te zwijgen.
Aan de positieve kant vallen de watertemperaturen beter mee dan vorige winter (misschien heeft de buitenmuur isolatie van een extra kamer - en wschl vooral de betere afdichting van de raamkasten - toch weer iets geholpen). Ik zag deze morgen (na opstoken tot 19,5°C) een keteltemperatuur van 41°C bij 2°C buiten, nu 36°C bij 4°C. De retour is nu lager, wat er toch zou op wijzen dat er voldoende afgiftevermogen is.
De woning is - voor energiebewuste mensen - warm genoeg om in kamerjas te vertoeven.
Het huis is dus waarschijnlijk geschikt voor een (L/W) WP, op conditie dat er 's nachts wordt doorgestookt.
Hiervoor moet ik voorzichtigheidshalve 1,3 tot 1,5 maal meer afgifte voorzien (pure fysica), dus ipv 6500 kWh gas 8500-9500 kWh electriciteit.
Wat met een COP van 3 ergens rond 3000 kWh zou komen en met COP 4 2.250 kWh.
Reken daarbovenop dat SWW en koken iets minder energieefficient zullen zijn met een COP van 2 en 1, een hogere Captar enz.
Dus 2750 à 3500 kWh elektriciteit tov 6500 kWh gas.
Mogelijkheid tot meer opwekken is zeer beperkt (max 1500 Wp).
Aan mijn huidige gasprijs van 8,5ct/kWh all-in zijn de jaarlijkse verwarmingskosten minder dan € 600 (€ 553 bij huidige gebruik).
Met elektriceit zou dat eerder € 900-1000 zijn.
Niet onoverkomelijk (voor wie sowieso geld genoeg heeft voor een WP en er zich niets van aantrekt om - althans tijdelijk - voor gek te worden aanzien), wanneer ik ervan overtuigd zou zijn dat dit tot een betere oplossing zou leiden.
En daar zijn we terug aan het begin.