opwekking van elektriciteit met waterstofmotor en productie waterstof

Post hier alles over alternatieve energie bronnen
Zie onze Wiki pagina
soundsystem
Donateur
Donateur
3
Installatie Land: België

Re: opwekking van elektriciteit met waterstofmotor en productie waterstof

Bericht door soundsystem »

energy4all schreef: 18 nov 2024, 18:59 Elon Musk is momenteel gans de Tesla productie van wagens aan het overzetten naar waterstof motoren, vanaf 2025 zijn dfat nog de enige Tesla die geproduceerd zullen worden. Deze technologie lijkt dus prima te werken.
Ik vraag mij echt af waar je die onzin vandaan haalt...
Kunnen we het misschien bij feiten houden ipv dat wij onze tijd aan die onzin verprutsen?
IceTeaGX
Senior lid
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

soundsystem schreef: 19 nov 2024, 08:14 Ik vraag mij echt af waar je die onzin vandaan haalt...
Kunnen we het misschien bij feiten houden ipv dat wij onze tijd aan die onzin verprutsen?
Dit, dank u.

Productie, vervoer, opslag en verbruik van waterstof heeft nog veel te veel problemen tegenover andere technologieën.
En er mag gerust onderzoek naar gedaan worden, maar zoals het er nu naar uit ziet, is de vooruitgang op andere vlakken beter en sneller dan de vooruitgang in waterstof techniek.
De waterstof opbrengst kan ook veel beter op een andere manier gebruikt worden, dan lange termijn energie opslag of voor wagens.
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

energy4all schreef: 18 nov 2024, 21:08 Geen lithium-ion batterijen die nog in brand vliegen en een productiekostprijs voor de wagens die een fractie kosten van de huidige elektrische wagens.
Is het niet tijd om je een beetje in te lezen over zowel H als Li (en dan meer bepaald over de huidige brandveilige LiFePO4 accu's).
Statistieken geven aan dat er nog meer benzinewagens vuur vatten dan (oudere) Li accu's. Maar als je mee wil met de cowboyverhalen van de krant, ga deze dan verder aan de toog bespreken.
Wil je ze hier kwijt, kom dan aub met betrouwbare bronnen, voor fake news zijn er al genoeg websites.
EricG
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door EricG »

Die "h" van Tesla heeft blijkbaar niets met waterstof te maken, maar blijkt gewoon een electrische te zijn:
https://www.autogids.be/autonieuws/indu ... del-h.html
Musk zelf heeft het trouwens niet op waterstof:
https://businessam.be/elon-musk-ziet-ge ... agsysteem/
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

energy4all schreef: 18 nov 2024, 21:08 Tesla model H fuel cell hydrogen cars met een kost van minder dan 25.000€ dat zal onmiddellijk zorgen voor een leveringswachttijd van minstens een jaar, dus tijd genoeg om massaal H2 stations te openen. Tesla zegt zelf reeds dat hun Model H pas in 2026 zal verschijnen.
Ben je nu bewust aan het trollen of onbewust in een hoax getrapt en mee aan het helpen dit te verspreiden?
Je mening over in brand vliegende elektrische auto's lijkt me eerder te neigen naar het eerste.
Wat je uitgangpunt ook is, ik ga er verder niet meer op reageren want het is gewoon onzin.
energy4all
Senior lid
11

Bericht door energy4all »

turboke27 schreef: 18 nov 2024, 22:39
energy4all schreef: 18 nov 2024, 21:08 Er is ook nog het Chinese BYD en andere producenten (ook Toyota en andere Japanse producenten hebben hun eigen fuel cell hydrogen motoren reeds ontwikkeld en zijn die nu reeds aan het plaatsen in hun hydrogen cars) die met waterstofwagens komen, dus die H2 stations die zullen er op korte tijd zijn.

Geen lithium-ion batterijen die nog in brand vliegen en een productiekostprijs voor de wagens die een fractie kosten van de huidige elektrische wagens.
Die H2 wagens zijn al enkele jaren op de markt, desondanks nog maar 5-tal tankstations in België.
Ik kan geen toekomst voorspellen, dus om nu te zeggen dat ze nooit gaan doorbreken durf ik niet, maar dat er volgend jaar niet opeens 50 tankstations zullen zijn in België wil ik gerust met bloed tekenen.

Ik weet ook niet goed hoe serieus ik uw promopraat moet nemen?
"een fractie kostprijs" is uiteraard quatsch, mogelijks misschien eventueel kunnen ze 10k€ goedkoper zijn, maar de enige H2 auto voorlopig op de markt is 90k€, dat is 2-3 keer zoveel als leaf, zoe, ID3, ID4, Tesla 3, duster,...
Om naar een fractie daarvan te gaan, kom je uit op een fiets.
Elon Musk is momenteel gans de Tesla productie van wagens aan het overzetten naar waterstof motoren, vanaf 2025 zijn dfat nog de enige Tesla die geproduceerd zullen worden. Deze technologie lijkt dus prima te werken.
Ook uiteraard quatsch.
Musk-time, betekent dat we blij mogen zijn om die eerst Hydrogen tesla in 2027 te zien.
In 2025 stoppen met het produceren van zijn succesproduct terwijl zijn opvolger naar eigen zeggen ten vroegste in 2026 op de markt komt zou wel zeer dom zijn. Ik ben geen Musk-fan, maar dom zou ik hem nu ook niet noemen.

Elon Musk zegt zelf dat hun Tesla Model H voor minder dan 25.000€ gaat aangeboden worden.

En fuel cell zal wel een stuk meer kosten dan de aankoop van een kleine waterstofgenerator (+/- 1.300€) en een waterstofmotor (vindbaar voor 3.400€, vermogen voor vrachtwagen verbruik).
energy4all
Senior lid
11

EricG schreef: 19 nov 2024, 09:39 Die "h" van Tesla heeft blijkbaar niets met waterstof te maken, maar blijkt gewoon een electrische te zijn:
https://www.autogids.be/autonieuws/indu ... del-h.html
Musk zelf heeft het trouwens niet op waterstof:
https://businessam.be/elon-musk-ziet-ge ... agsysteem/
Jij bekijkt nieuws uit 2023 op Autogids, als je wat recenter vanaf juni 2024 zou lezen dan had je kunnen lezen dat Tesla model H nu over een waterstof brandstofcelmotor gaat.

https://www.toyota.com/mirai/?msockid=1 ... d680166628
wel dubbel zo duur
energy4all
Senior lid
11

IceTeaGX schreef: 19 nov 2024, 08:42
soundsystem schreef: 19 nov 2024, 08:14 Ik vraag mij echt af waar je die onzin vandaan haalt...
Dit, dank u.

Productie, vervoer, opslag en verbruik van waterstof heeft nog veel te veel problemen tegenover andere technologieën.
En er mag gerust onderzoek naar gedaan worden, maar zoals het er nu naar uit ziet, is de vooruitgang op andere vlakken beter en sneller dan de vooruitgang in waterstof techniek.
De waterstof opbrengst kan ook veel beter op een andere manier gebruikt worden, dan lange termijn energie opslag of voor wagens.
https://www.autogids.be/autonieuws/ecol ... %20Liquide.

Europa gaat waterstofstations in België financieren - Sommige van deze stations zullen ter plaatse waterstof produceren.
Tommie1
Master lid
11

Bericht door Tommie1 »

energy4all schreef: 21 nov 2024, 09:23
IceTeaGX schreef: 19 nov 2024, 08:42
Dit, dank u.

Europa gaat waterstofstations in België financieren - Sommige van deze stations zullen ter plaatse waterstof produceren.
Keep on dreaming…. Zowat alle proeven met waterstof worden gestopt wegens te duur, onpraktisch etc.
Je vergeet dat je minstens 3 keer zo veel stroom nodig hebt voor rijden op waterstof in vergelijking met batterij electrische auto’s.

En als Musk zijn eerste watzrstofauto op de markt brengt, dan kom je maar eens af, ik trakteer U dan wel.
soundsystem
Donateur
Donateur
3

Bericht door soundsystem »

Tommie1 schreef: 29 nov 2024, 21:32 En als Musk zijn eerste watzrstofauto op de markt brengt, dan kom je maar eens af, ik trakteer U dan wel.
Dat heeft wel ooit als artikel op internet gestaan, met als datum 1 april...
energy4all
Senior lid
11

IceTeaGX schreef: 19 nov 2024, 08:42 Productie, vervoer, opslag en verbruik van waterstof heeft nog veel te veel problemen tegenover andere technologieën.

Toyota showcased its new portable hydrogen cartridges at the Japan Mobility Show Bizweek 2024. These compact cartridges can power cars, indoor and outdoor appliances, and fuel-cell tools. Designed for convenience, they resemble large batteries with handles and can be carried by hand or stored in a backpack.
Toyota also demonstrated a hydrogen-powered cooker developed with Rinnai Corporation, highlighting plans to integrate hydrogen technology into future products to reduce carbon emissions.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=98 ... _tn__=EH-R

https://www.facebook.com/share/p/1ASbiGhiCk/
Swen
lid
1

Bericht door Swen »

Hydrogen storage is in mijn ogen al lang veilig. Het is niet nieuw. De 'Industrie' gebruikt het al best lang op een veilige manier en het transport over de weg gebeurt ook al best lang dus ik vermoed dat voor eventueel thuisgebruik dat ook wel in orde komt. Het laden van een wagen met hydrogen duurt op dit moment ook niet echt veel langer dan het tanken van benzine/diesel dus ik weet niet of dit gaat helpen om hydrogen interessanter te maken.

Bovendien blijft het een issue dat de omzetting van energie naar waterstof en van waterstof naar elektriciteit niet echt efficiënt is. Ook al ben ik zelf zeer geïnteresseerd in het verhaal waarbij je in de zomer energie kan stokeren om die pas in de winter te gebruiken.
Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

Swen schreef: 02 dec 2024, 00:28 Bovendien blijft het een issue dat de omzetting van energie naar waterstof en van waterstof naar elektriciteit niet echt efficiënt is. Ook al ben ik zelf zeer geïnteresseerd in het verhaal waarbij je in de zomer energie kan stockeren om die pas in de winter te gebruiken.
Als je op een gegeven moment moet kiezen tussen enerzijds productie van de zonnepanelen reduceren en windturbines stilleggen of anderzijds waterstof produceren en later terug omzetten aan een totaal rendement van 36% dan is dat laatste nog altijd beter.
Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

energy4all schreef: 01 dec 2024, 12:50
IceTeaGX schreef: 19 nov 2024, 08:42 Productie, vervoer, opslag en verbruik van waterstof heeft nog veel te veel problemen tegenover andere technologieën.

Toyota showcased its new portable hydrogen cartridges at the Japan Mobility Show Bizweek 2024. These compact cartridges can power cars, indoor and outdoor appliances, and fuel-cell tools. Designed for convenience, they resemble large batteries with handles and can be carried by hand or stored in a backpack.
Toyota also demonstrated a hydrogen-powered cooker developed with Rinnai Corporation, highlighting plans to integrate hydrogen technology into future products to reduce carbon emissions.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=98 ... _tn__=EH-R

https://www.facebook.com/share/p/1ASbiGhiCk/
Veel websites gevonden waar dit vermeld wordt. Nergens enige aanwijzing over hoeveel gram waterstof in die cassette zit.
energy4all
Senior lid
11

Rerdvr46 schreef: 02 dec 2024, 08:19
Swen schreef: 02 dec 2024, 00:28 Bovendien blijft het een issue dat de omzetting van energie naar waterstof en van waterstof naar elektriciteit niet echt efficiënt is. Ook al ben ik zelf zeer geïnteresseerd in het verhaal waarbij je in de zomer energie kan stockeren om die pas in de winter te gebruiken.
Als je op een gegeven moment moet kiezen tussen enerzijds productie van de zonnepanelen reduceren en windturbines stilleggen of anderzijds waterstof produceren en later terug omzetten aan een totaal rendement van 36% dan is dat laatste nog altijd beter.
Met een waterstofgenerator ten einde een vrijstaande waterstofmotor aan te drijven daarmee kan je tot al je eigen elektriciteitsverbruik opwekken, mits een klein deel externe toevoer aan elektriciteit om je eerste waterstof te genereren. En dan speelt dat rendementspercentage geen enkele rol.
En zelfs dat externe opstartverbruik kan opgevangen met batterijen na de eerste opstart.

Met zonnepanelen kan je, zonder batterij, tot een 38% van je stroomverbruik opwekken (en dat is dan nog bijkomstiog beperkt tot een periode tijdens de dag én bijkomstig 5 zomermaanden).
Met een windturbine is je productie aan elektriciteit afhankelijk van windsterkte.
Met waterstof kan je 100% van je verbruiksperiode per dag de nodige elektriciteit opwekken.
In combinatie met warmtepompen is dit het ultieme systeem.
Plaats reactie

Terug naar “Alternatieve Energie”