turboke27 schreef: ↑18 nov 2024, 22:39
energy4all schreef: ↑18 nov 2024, 21:08
Er is ook nog het Chinese BYD en andere producenten (ook Toyota en andere Japanse producenten hebben hun eigen fuel cell hydrogen motoren reeds ontwikkeld en zijn die nu reeds aan het plaatsen in hun hydrogen cars) die met waterstofwagens komen, dus die H2 stations die zullen er op korte tijd zijn.
Geen lithium-ion batterijen die nog in brand vliegen en een productiekostprijs voor de wagens die een fractie kosten van de huidige elektrische wagens.
Die H2 wagens zijn al enkele jaren op de markt, desondanks nog maar 5-tal tankstations in België.
Ik kan geen toekomst voorspellen, dus om nu te zeggen dat ze nooit gaan doorbreken durf ik niet, maar dat er volgend jaar niet opeens 50 tankstations zullen zijn in België wil ik gerust met bloed tekenen.
Ik weet ook niet goed hoe serieus ik uw promopraat moet nemen?
"een fractie kostprijs" is uiteraard quatsch, mogelijks misschien eventueel kunnen ze 10k€ goedkoper zijn, maar de enige H2 auto voorlopig op de markt is 90k€, dat is 2-3 keer zoveel als leaf, zoe, ID3, ID4, Tesla 3, duster,...
Om naar een fractie daarvan te gaan, kom je uit op een fiets.
Elon Musk is momenteel gans de Tesla productie van wagens aan het overzetten naar waterstof motoren, vanaf 2025 zijn dfat nog de enige Tesla die geproduceerd zullen worden. Deze technologie lijkt dus prima te werken.
Ook uiteraard quatsch.
Musk-time, betekent dat we blij mogen zijn om die eerst Hydrogen tesla in 2027 te zien.
In 2025 stoppen met het produceren van zijn succesproduct terwijl zijn opvolger naar eigen zeggen ten vroegste in 2026 op de markt komt zou wel zeer dom zijn. Ik ben geen Musk-fan, maar dom zou ik hem nu ook niet noemen.
Elon Musk zegt zelf dat hun Tesla Model H voor minder dan 25.000€ gaat aangeboden worden.
En fuel cell zal wel een stuk meer kosten dan de aankoop van een kleine waterstofgenerator (+/- 1.300€) en een waterstofmotor (vindbaar voor 3.400€, vermogen voor vrachtwagen verbruik).