Bj0rn schreef: ↑27 nov 2024, 12:13 Die 94% en 13% die je aanhaalt, waar komen die vandaan?
Voor gasketels bestaat een werkelijk rendement van 107% niet. Een marketing rendement van 107% bestaat wel (voor condenserende gasketels). Je vergeleek het marketing rendement van een gasketel en het werkelijk rendement van een warmtepomp. Appelen met peren vergelijken dus.
Prima zolang ik de 107% maar haal waar dat vandaan komt dat weet ik wel, of de rest mee kan na uitleg dat interesseert me minder.
Zelfs bij een buitentemperatuur van 20°C haalde ik deze zomer geen rendement van 900%. Ik heb sterk de indruk dat je dat cijfer gewoonweg uit de lucht hebt gegrepen.
Tja, hetzelfde als de warmtepomp dan
Tip: om te citeren is er een knopje op dit forum.
Plaatsing buitenunit warmtepomp - geluid
- Solarzon
- lid
- Installatie Land: België
Re: Plaatsing buitenunit warmtepomp - geluid
- Solarzon
- lid
palombian schreef: ↑27 nov 2024, 13:10Bj0rn schreef: ↑27 nov 2024, 08:41m2ts schreef: ↑26 nov 2024, 21:40
En een 12kW ketel heeft geen doorstromer meer.
Bij de meeste ketels is het vermogen gescheiden tussen cv en sww, cv vermogen kun je dus terug zetten en sww vol vermogen.
Ik ga het hier wel bij laten want het schiet voor mij het doel voorbij, de informatie is er nu en het is aan ieder of er iets mee gedaan wordt of niet.
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Moduleren en pendelen zijn twee verschillende zaken. Bij moduleren blijft de ketel branden. Dus bij de laagste modulatiestap blijft de ketel branden. Het is pas onder die laagste modulatiestap dat de ketel aan/uit slaat, het zogenaamde pendelen.
Als een ketel pendelt is die energetisch minder efficient. De ketel is op zo'n moment misschien maar 80% efficient, maar verbruikt maar een klein volume gas. Da's logisch want de warmtevraag is beperkt op zo'n moment.
Als de warmtevraag hoger is en de ketel niet pendelt gaat er een groter volume gas doorheen, maar ook aan een hoger rendement van pakweg 95%.
Stel in jouw geval 500 kWh * 80% en 6000 kWh * 95% dan krijg je een SCOP van 93,8%.
Om op je vraag te komen of dat pendelen zo erg is? Volgens mij niet want het heeft nauwelijks invloed op de finale efficiëntie van het systeem.
Als een ketel pendelt is die energetisch minder efficient. De ketel is op zo'n moment misschien maar 80% efficient, maar verbruikt maar een klein volume gas. Da's logisch want de warmtevraag is beperkt op zo'n moment.
Als de warmtevraag hoger is en de ketel niet pendelt gaat er een groter volume gas doorheen, maar ook aan een hoger rendement van pakweg 95%.
Stel in jouw geval 500 kWh * 80% en 6000 kWh * 95% dan krijg je een SCOP van 93,8%.
Om op je vraag te komen of dat pendelen zo erg is? Volgens mij niet want het heeft nauwelijks invloed op de finale efficiëntie van het systeem.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Misschien wel op de levensduur van de ketel, veelvuldig starten enOm op je vraag te komen of dat pendelen zo erg is? Volgens mij niet want het heeft nauwelijks invloed op de finale efficiëntie van het systeem.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Wat de Youtube video's van John Visser betreft, Hierop is een reactie van "Ketel Klets". Dat is voor mij meer de kijk vanuit een mogelijk overstap naar warmtepomp.
Dat het niet vaak 0°C of kouder is heb ik eerder in deze post al aangegeven. Als je bereid bent aan comfort in te boeten en dat je bij temperaturen lager dan 0°C zal moeten bijstoken op de één of andere manier, prima.
Ik zie voor jou volgende opties:
Ik heb de combinatie buitentemperatuur 0°C en aanvoertemperatuur 50°C nog niet getest met m'n warmtepomp. Maar ik verwacht geen hoge COP waarde. Ik zou het sterk vinden mocht de COP in zo'n omstandigheden boven de 3,0 uit komen.
Dat het niet vaak 0°C of kouder is heb ik eerder in deze post al aangegeven. Als je bereid bent aan comfort in te boeten en dat je bij temperaturen lager dan 0°C zal moeten bijstoken op de één of andere manier, prima.
Ik zie voor jou volgende opties:
- De keteltemperatuur heb je al verlaagt naar 50°C. Tracht die deze winter nog verder te verlagen naar 45, 40 of zelfs 35 graden. Blijft je woning niet warm, maak dan nota van de aanvoertemperatuur en de buitentemperatuur. Daarmee heb je een ondergrens voor je huidig systeem bepaald.
- Voor het bepalen van het benodigd vermogen kan je de gemakkelijke route nemen en je toevlucht nemen tot de Koevlaas methode. Ben ik zelf niet echt fan van. Te veel assumpties en te grote foutenmarge in de uitkomst. Goed voor "standaard" situaties. Je zal die maar gaan toepassen bij een niet standaard sitautie.
- Doe een warmteverteverliesberekening, lijst de radiatoren op (afmetingen en type) en dan kan je echt gaan narekenen of je er komt met een warmtepomp. En zo ja, welk vermogen warmtepomp aangewezen is, kwestie van deze correct te dimensioneren.
- Niks doen.
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Er is precies wat tekst weggevallen. Ik zou een klinker willen kopen, maar ik ga meteen het woord raden: "stoppen".
Maar ja, de gedachte van de levensduur is ook bij me opgekomen. Een "oude" ketel met een waakvlam heeft daar weinig of geen last van. Ons exemplaar heeft op die manier toch de gezegende leeftijd van 30 jaar bereikt. De waakvlam waaide soms uit. Door het thermokoppel te vervangen konden we wellicht nog een aantal jaar verder. Maar ja... het vervangonderdeel ligt klaar, mocht de warmtepomp echt de verwachtingen niet inlossen.
Voor nieuwere ketels zonder waakvlam zit je met een automatische (Piëzo?) ontsteking. Ik kan me voorstellen dat dit onderdeel sneller gaat slijten als de ketel vaak pendelt. In hoeverre dat significant is weet ik niet. Ik heb er geen cijfers over.
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Batterij toetsenbord was leeg en ik hadden niet in de gaten dat de tekst niet meer verscheen.
Het onderdeel waar ik meer aan dacht naar slijtage toe, is de gasklep.
Het onderdeel waar ik meer aan dacht naar slijtage toe, is de gasklep.
.
- LanterFanter
- lid
- 5
@palombian
Je huis wordt dus nooit warm en daarom heb je 50°C water nodig om dat op te warmen. Je ketel kan dat leveren. Tegen dat dat huis begint op te warmen, zetten jullie de ketel weer uit.
Laat die eens enkele dag doorlopen, dus ook 's nachts. En zie dan hoe laag je kan gaan.
viewtopic.php?p=319290#p319290
viewtopic.php?p=302982#p302982
viewtopic.php?p=303021#p303021
viewtopic.php?p=322411#p322411
viewtopic.php?p=322438#p322438
viewtopic.php?p=322465#p322465
Een warmtepomp, (maar ook een condenserende gasketel) heeft graag doorstroming, veel doorstroming.
Je moet een bepaalde hoeveelheid warmte leveren aan bvb een radiator. Dat gaat met een bepaald debiet en een daarbij behorend temp verschil tussen toevoer en aanvoer.
Als dat debiet veranderd, moet ook dat temperatuursverschil veranderen om dezelfde warmtetoevoer te krijgen.
Hoger debiet, en lager temperatuurverschil of lager debiet en hoger temperatuurverschil geeft dezelfde warmtestroom.
De warmte afgifte van een radiator (maar ook van een vloerverwarming) wordt bepaald door de gemiddelde temp van toevoer en retour.
Bvb : Toevoer 40, retour 30. gemiddeld 35°C
Maar ook : Toevoer 37, retour 33 geeft een gemiddelde van 35°C
Je radiator levert dezelfde hoeveelheid warmte.
Maar die hoeveelheid warmte moet je met je verwarmingswater ook aan de radiator leveren. Het kleinere temperatuursverschil vraagt dus een groter debiet om dezelfde hoeveelheid warmte te leveren.
Dus :
altijd door verwarmen : lagere toevoertemperatuur
hoger debiet : lagere toevoertemperatuur.
Maar jij wil geen warmtepomp en je zoekt continu excuses om er geen te plaatsen. Indien je wel zou willen, zou je oplossingen zoeken voor de eventuele problemen.
Prettige feestdagen,
LanterFanter
Idd, een gewoonte uit de tijd van de kolen en hout kachels (aan de stank op straat te merken is die blijkbaar aan het terugkomen)
Je huis wordt dus nooit warm en daarom heb je 50°C water nodig om dat op te warmen. Je ketel kan dat leveren. Tegen dat dat huis begint op te warmen, zetten jullie de ketel weer uit.
Laat die eens enkele dag doorlopen, dus ook 's nachts. En zie dan hoe laag je kan gaan.
Dit is jou doodzonde. En ik heb je dat al eerder verteld :
Een warmtepomp, (maar ook een condenserende gasketel) heeft graag doorstroming, veel doorstroming.
Je moet een bepaalde hoeveelheid warmte leveren aan bvb een radiator. Dat gaat met een bepaald debiet en een daarbij behorend temp verschil tussen toevoer en aanvoer.
Als dat debiet veranderd, moet ook dat temperatuursverschil veranderen om dezelfde warmtetoevoer te krijgen.
Hoger debiet, en lager temperatuurverschil of lager debiet en hoger temperatuurverschil geeft dezelfde warmtestroom.
De warmte afgifte van een radiator (maar ook van een vloerverwarming) wordt bepaald door de gemiddelde temp van toevoer en retour.
Maar die hoeveelheid warmte moet je met je verwarmingswater ook aan de radiator leveren. Het kleinere temperatuursverschil vraagt dus een groter debiet om dezelfde hoeveelheid warmte te leveren.
Dus :
Maar jij wil geen warmtepomp en je zoekt continu excuses om er geen te plaatsen. Indien je wel zou willen, zou je oplossingen zoeken voor de eventuele problemen.
Prettige feestdagen,
LanterFanter
- Bj0rn
- Master lid
- 9
Ik neem aan dat de gasklep bestaat uit een veer die de klep standaard gesloten houdt en een spoel (solenoïde) om de klep te openen. Aangezien er geen zware mechanische belasting op deze component is, ga ik ervan uit dat die niet snel slijt.
Met het oog op de vorming van corrosie zou je zelfs kunnen stellen dat het regelmatig bewegen van de gasklep zelfs een goede zaak is.
De klep in onze oude cv ketel houdt het toch al 30 jaar vol. En zoals gezegd, die ketel "pendelt" standaard omdat die totaal niet kan moduleren. Tijdens het stookseizoen gaat die klep grosso modo zo'n 20 keer open en dicht per uur. Na 30 jaar loopt het aantal bewegingen aardig op en het ding doet nog steeds z'n werk.
- palombian
- Master lid
- 3
Ketel staat hier al van 2007, en buiten het gewone onderhoud (dwz branderlichaam ed reinigen, en af en toe een nieuwe sonde) is er nog niets aan vervangen.Bj0rn schreef: ↑27 nov 2024, 18:02Er is precies wat tekst weggevallen. Ik zou een klinker willen kopen, maar ik ga meteen het woord raden: "stoppen".
Maar ja, de gedachte van de levensduur is ook bij me opgekomen. Een "oude" ketel met een waakvlam heeft daar weinig of geen last van. Ons exemplaar heeft op die manier toch de gezegende leeftijd van 30 jaar bereikt. De waakvlam waaide soms uit. Door het thermokoppel te vervangen konden we wellicht nog een aantal jaar verder. Maar ja... het vervangonderdeel ligt klaar, mocht de warmtepomp echt de verwachtingen niet inlossen.
Voor nieuwere ketels zonder waakvlam zit je met een automatische (Piëzo?) ontsteking. Ik kan me voorstellen dat dit onderdeel sneller gaat slijten als de ketel vaak pendelt. In hoeverre dat significant is weet ik niet. Ik heb er geen cijfers over.
Branderlichaam zou volgens fabrikant 27 jaar meegaan (en dat is m.i. eerder aan het aantal branduren gekoppeld, wat bij ons onder het gemiddelde ligt).
De condensatieketel is een mature technologie, buiten de pomp is er geen verschil met het huidige model, er is dus geen dringende reden om hem te vervangen.
Eigenlijk net zoals mijn 13 jaar oude diesel, waarvan na 290.000 km de roetfilter nog altijd werkt (hij stoot natuurlijk meer NO2 uit, maar met 5l/100km minder CO2 dan een benzine aan 7l). Maar net zoals mijn ketel gaat die niet eeuwig mee.
Omdat zowel de WP als de EV technologie - en hopelijk de prijs - nog zal verbeteren is er geen haast.
Voor een EV heb ik mijn verlanglijstje al klaar, en kan ik met de eventuele nadelen leven.
: De belangrijkste objectie tov een WP hier is de plaatsing van de buitenunit en het onvermijdelijke geluid.
In terugblik zou ik eigenlijk PVT-panelen hebben moeten laten plaatsen, maar 3 jaar geleden was daar zelfs geen importeur voor in België.
Ze zijn ook vreselijk duur want in China maken ze die niet.
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (6500 kWh/jaar) WTW ventilatie
- Kasseilegger
- Donateur
- 4
palombian schreef: ↑28 nov 2024, 14:55Veel plannen maar nog niet veel uitgevoerdBj0rn schreef: ↑27 nov 2024, 18:02
: De belangrijkste objectie tov een WP hier is de plaatsing van de buitenunit en het onvermijdelijke geluid.
In terugblik zou ik eigenlijk PVT-panelen hebben moeten laten plaatsen, maar 3 jaar geleden was daar zelfs geen importeur voor in België.
Ze zijn ook vreselijk duur want in China maken ze die niet.
- palombian
- Master lid
- 3
We gaan er geen ruzie over maken, uw inzichten zijn zeer waardevol, maar de thermische eigenschappen van mijn huis zijn nog altijd veel slechter dan het uwe (alhoewel het - strikt volgens het inspectieprotocol - een EPC waarde van 81 = label A heeft, wat de illusies van andere verbouwers misschien enigszins zal temperen).LanterFanter schreef: ↑27 nov 2024, 23:01 @palombian
Idd, een gewoonte uit de tijd van de kolen en hout kachels (aan de stank op straat te merken is die blijkbaar aan het terugkomen)
Dit is jou doodzonde. En ik heb je dat al eerder verteld :
Dus :
Prettige feestdagen,
LanterFanter
De vermoedelijk niet optimale instelling van de ketel terzijde, is er een belangrijk verschil tussen vloerverwarming en radiatoren als afgifte.
Bij de eerste zal enkel al om reden van traagheid nachtverlaging - bij CV of WP - niet zo aangewezen zijn.
Bij radiatoren daarentegen spelen andere factoren, zeker in een huis met groter warmteverlies, en dus een lagere oppervlaktetemperatuur die moet gecompenseerd worden door een hogere luchttemperatuur en straling van de (gelukkig grote) radiatoren.
Hier staat de nachttemperatuur (van 22-7h) op 15°, en zo laag is het huis nog zelden geweest, zelfs niet bij 2 weken afwezigheid in februari dit jaar (zie grafieken). De buren verwarmen nl ook in de winter OVERDAG en dan schijnt de zon soms ook.
De laatste weken zakt de temperatuur dan 2°C (wat al redelijk veel is) bij vriesnachten zal dat 3 of 4°C zijn.
Aan de uurverbruiken (ook al gepubliceerd) is te zien dat bij 2°C het eerste uur het verbruik het dubbele is van het volgende uur, en daarna constant blijft (of daalt uiteraard bij opwarming of zon buiten). Bij vriesweer zijn ook het tweede en derde uur nog hoger.
Maar in alle gevallen is het meerverbruik veel minder dan 7 uur doorstoken (tegen lagere buitentemperaturen met gelukkig geen COP verlies zoals een WP).
Het opstoken zorgt voor warme radiatoren 's morgens, om dezelfde reden wordt om 16h de temperatuur 0,5° hoger gezet.
Ik zie dus niet hoe de verwarming laten doordraaien in deze situatie het verbruik niet (gevoelig) zou verhogen.
Als dat - om redenen van geïnstalleerd vermogen en vermijden van een ongunstige COP - bij een WP sowieso nodig is, zal er per saldo, dwz met incalculeren van een geschatte COP, het verbruik van de WP bij gelijkblijvend afgiftesysteem hoger zijn.
Deze geschatte COP zal dan hoger moeten zijn dan de - nu circulerende - 3 om het prijsverschil tussen gas en elektriciteit te compenseren.
Neem uit de losse pols een COP van 4, ik wil de eerste publicatie lezen die dit in mijn situatie aantoont.
PS: ik heb tot september 2025 een redelijk gunstige vaste gasprijs, ik ga niet failliet door wanneer het vriest eens te zien wat het geeft om 's nachts door te stoken.
- LanterFanter
- lid
- 5
Mijn huis heeft hier niets mee te maken.
De thermische eigenschappen van jou huis zijn prima : Redelijk geïsoleerd en grote massa.
Het heeft radiatoren. (punt) Dat is een gegeven, de rest doet hier niets ter zake.
En een wp gaat ook met radiatoren, het een heeft eigenlijk niks met het andere te maken. En dat kan ook goed gaan.
Die COP van 4 is haalbaar, goed haalbaar, zeker in Vlaanderen met zeeeer milde temperaturen.
Als ze dat in D kunnen, waarom dan hier niet ? https://www.haustechnikdialog.de/Forum
PS : Zal ik je iets bekennen : in het koudste gedeelte van de nacht gaat hier de wp ook op uit. Zo kan er 's anderendaags met hogere buitentemp en (misschien) op zonnestroom verwarmd worden. (Behalve dan weer als het heel koud is.)
Niet doen, experiment zal jou gelijk aantonen.
Tenzij :
Eerst de cv-pomp op stand 3.
Dan minstens twee dagen 24u doorstoken om huis op te laden.
En dan pas de meting doen.
(Je gaat het brandstofverbruik van je auto toch ook niet bekijken als je optrekt)
LF
- palombian
- Master lid
- 3
Nachtverlaging is dus geen welles-nietes verhaal.LanterFanter schreef: ↑28 nov 2024, 23:52Mijn huis heeft hier niets mee te maken.
De thermische eigenschappen van jou huis zijn prima : Redelijk geïsoleerd en grote massa.
Het heeft radiatoren. (punt) Dat is een gegeven, de rest doet hier niets ter zake.
En een wp gaat ook met radiatoren, het een heeft eigenlijk niks met het andere te maken. En dat kan ook goed gaan.
Die COP van 4 is haalbaar, goed haalbaar, zeker in Vlaanderen met zeeeer milde temperaturen.
Als ze dat in D kunnen, waarom dan hier niet ? https://www.haustechnikdialog.de/Forum
PS : Zal ik je iets bekennen : in het koudste gedeelte van de nacht gaat hier de wp ook op uit. Zo kan er 's anderendaags met hogere buitentemp en (misschien) op zonnestroom verwarmd worden. (Behalve dan weer als het heel koud is.)
Tenzij :
(Je gaat het brandstofverbruik van je auto toch ook niet bekijken als je optrekt)
LF
Ook over mijn pomp is niet iedereen op dezelfde golflengte (de oplossing is/was waarschijnlijk een nieuwe zelfregulerende pomp, mijn chauffagist beweerde lang geleden al dat ik dat NOOIT zou terugverdienen ).
Grote delen van D hebben (of hadden ...) een continentaal klimaat, in de winter koud maar met meer zon.
Net zoals hier nu voor enkele dagen.
Ideaal voor een WP inderdaad (bij 0°C buiten was het binnen nog maar 17°C, maar nu 1600W van de panelen, en straks slaat de verwarming sowieso af omdat de zon genoeg verwarmt).
Anderzijds zal bij grijs weer en 10°C de COP hoger zijn.
PS: op een hogere stand komt er een hinderlijk ruisend geluid uit de kranen, om over het stroomverbruik te zwijgen.
- Kasseilegger
- Donateur
- 4
Ik snap niet wat je hiermee wil bereiken? Zeg dan ineens dat je er geen wil! Zo rond de pot draaien zeg!palombian schreef: ↑29 nov 2024, 11:31Nachtverlaging is dus geen welles-nietes verhaal.LanterFanter schreef: ↑28 nov 2024, 23:52Mijn huis heeft hier niets mee te maken.
Tenzij :
LF
Ook over mijn pomp is niet iedereen op dezelfde golflengte (de oplossing is/was waarschijnlijk een nieuwe zelfregulerende pomp, mijn chauffagist beweerde lang geleden al dat ik dat NOOIT zou terugverdienen ).
Grote delen van D hebben (of hadden ...) een continentaal klimaat, in de winter koud maar met meer zon.
Net zoals hier nu voor enkele dagen.
Ideaal voor een WP inderdaad (bij 0°C buiten was het binnen nog maar 17°C, maar nu 1600W van de panelen, en straks slaat de verwarming sowieso af omdat de zon genoeg verwarmt).
Anderzijds zal bij grijs weer en 10°C de COP hoger zijn.
PS: op een hogere stand komt er een hinderlijk ruisend geluid uit de kranen, om over het stroomverbruik te zwijgen.