EV met V2L of V2H aankopen?

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Victor
Senior lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 29 mei 2024, 09:25
Installatie Land: België

Re: EV met V2L of V2H aankopen?

Bericht door Victor »

Ahrand schreef: 21 nov 2024, 06:03 Zou je ook (enkel) een deeltje van je huisinstallatie kunnen isoleren en alleen een paar kringen op je V2L (via een ATS) kunnen aansluiten? Op die manier heb je geen eilandfunctie, in de strikte zin van het woord, maar voor de rest is er wel aan alle voorwaarden voldaan: 1) de V2L bron blijft volledig gescheiden van het net door de ATS, beiden kunnen nooit (op die paar kringen) tegelijkertijd stroom geven.
nen komen.
Technisch kan dat.
Maar strikt genomen zal je dat moeten laten keuren.
Je hebt immers wijzigingen aangebracht aan je elektrische installatie.
Je dienst ze ook aan te melden bij Fluvius.
Gebruikersavatar
Bj0rn
Master lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
9
Installatie Land: België

Re: EV met V2L of V2H aankopen?

Bericht door Bj0rn »

Victor schreef: 20 nov 2024, 20:15
Bj0rn schreef: 20 nov 2024, 19:00 Ik vermoed dat, mocht je dergelijke installatie laten keuren, de keurder zelf één en ander zou moeten opzoeken.
Dan kent de keurder zijn werk niet. :D
Het wordt gekeurd op net dezelfde wijze als een huisaansluiting waar je een generator op fossiele brandstof op wil aansluiten.
Zo is het hier technisch ook goedgekeurd. Wat de bron van de energie is doet er niet toe.

Maar dat is iets anders dan het knutselwerk zoals in het specifieke filmpje wordt getoond in Vlaanderen door de keuring krijgen.
Je mag in Vlaanderen alleen werken met componenten goedgekeurd door Synergrid.
Toch wanneer je de woning aan het net wil gekoppeld houden.
Dat men achter gesloten gordijnen op eigen risico en verantwoordelijkheid zijn eigen knutselwerk wil voortzetten zonder te laten keuren en aan te melden is weer iets anders.
Als je ervan uit gaat dat elke keurder het AREI tot in het kleinste detail kent, zal dat inderdaad niet nodig zijn. Ik ga ervan uit dat dergelijke situatie voor de doorsnee keurder niet standaard is.
De vergelijking met een generator op fossiele brandstof volg ik. Uiteindelijk maakt het voor de keurder niet uit of het om een generator op fossiele brandstof is of een batterij. Of die (EV)batterij nu knutselfwerk is of niet, doet er volgens mij niet toe. Zelfs al is die fossiele generator knutselwerk. Doet er ook niet toe. Ik ken ook geen enkele generator op fossiele brandstof die Synergrid gekeurd is. De component die zorgt voor de koppeling van de (EV)batterij of generator daarentegen wel. ;-)

janus schreef: 21 nov 2024, 08:05 Dat mag, wordt in ziekenhuizen / kantoren met een UPS ook zo gedaan, maar moet dan bijna in de nieuwbouw al voorzien zijn, hoe ga je anders de kabels naar die bepaalde stopcontacten krijgen?
Tenzij inderdaad bij nieuwbouw al voorzien, zal er wellicht kap- en breekwerk nodig zijn om individuele stopcontacten op een UPS aan te sluiten.
Doorgaans worden stopcontacten en lichtpunten niet gemengd per kring en zitten grote verbruikers op afzonderlijke kringen. Als alternatief kan je in de zekeringskast de ganse kring op de UPS aansluiten. Op die manier kan je zonder kap- en breekwerk een deel van de installatie op UPS zetten.

IceTeaGX schreef: 21 nov 2024, 08:50 Je mag gewoon niets terugleverend aansluiten op een stekker, dat heeft niets met AREI te maken, maar komt via synegrid/netbeheer.
Dat wijzigt welicht ergens voorjaar 2025, zie viewtopic.php?p=335474#p335474
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Gebruikersavatar
IceTeaGX
Senior lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 29 mar 2024, 14:40
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: EV met V2L of V2H aankopen?

Bericht door IceTeaGX »

Bj0rn schreef: 21 nov 2024, 11:06
IceTeaGX schreef: 21 nov 2024, 08:50 Je mag gewoon niets terugleverend aansluiten op een stekker, dat heeft niets met AREI te maken, maar komt via synegrid/netbeheer.
Dat wijzigt welicht ergens voorjaar 2025, zie viewtopic.php?p=335474#p335474
Klopt, en dan moet er nog synegrid goedkeuring zijn, wat je dus niet zal krijgen voor doe het zelf (gepruts).
Ik vermoed dat ze enkel all-in-one oplossingen zullen goedkeuren, dus omvormer met batterij, of omvormer met zonnepaneel, om te voorkomen dat men van deze hobby oplossingen achter een goedgekeurde alleenstaande omvormer met stekker plaatst.
Nu, de mensen dat dit proberen gaan zich ook minder aantrekken van al te veel goedkeuringen.
En ik heb zelf gekeurde installaties gezien met meer problemen dan "gepruts" van een doe-het-zelver met kennis.
Het zijn de prutsers zonder kennis waar je schrik van hebben, maar als ze ook niet weten wat mag of niet, kunnen ze er ook geen rekening mee houden.
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”