Ik laad ook een EV op via de CREG tarieven.
Maar thuis dan volledig op de overproductie van zonnestroom.
De kost is dan de 7,5 cent/kWh gemiste injectievergoeding en de winst het verschil tussen de CREG vergoeding en die voorgaande kost.
Voordeel is dat ik om te laden nooit rekening moet houden met de uren dat er juist lage of negatieve nettarieven zijn en dat er dan ook geen hoger capaciteitstarief noch nettarieven aangerekend worden - de laadpaal volgt om te laden gewoon de hoeveelheid opgewekte en niet verbruikte stroom in huis - en geen abokosten voor een speler die dat systeem aanbiedt.
Mijn accusysteem heeft zonder abokost wel de software aan boord om te gaan laden op dynamische prijzen volgens de Belpex maar door de hogere capaciteitskosten, hogere nettarieven, vergoeding voor de energieleverancier en accijnzen, BTW, enz. op de afname is dat nadelig voor mijn verbruikersprofiel.
Ik heb een algoritme lopen dat op basis van mijn teruglevering aan het net berekent of het voordeligste een variabel contract is of een dynamisch en tot op heden is dynamisch geen enkele maand van het jaar voordeliger.
Wat het verschil zou betekenen met handelen op de onbalansmarkt weet ik niet. Dat laat ik nog even volwassen worden.
Het is nu niet dat ik nu moet betalen voor een energiecontract. Ik trek nu ook al geld terug en betaal geen voorschotten.
Wanneer ik bv. vandaag 40 kWh zou laden uit het stroomnet - waar er een 36 kWh in de batterij terecht zou komen) zou met dat via PV drie euro aan stroom kosten en een CREG vergoeding van 12,40 € opleveren. Netto winst dus 9,40 euro. Dit op basis van gedurende een 8 uur laden aan 5 kW.
Wanneer ik dat op basis van een dynamisch tarief zou doen tussen 09:00 en 17:00 uur waar de energiecomponent volgens de Belpex schommelt tussen 4,59 cent en 7,6 cent doch vermeerderd met een kostenfactor [x1,02% + 0,4 cent]+6% BTW /kWh voor de energieleverancier, vermeerderd met een afnamekost van 11,774 cent/kWh zit je aan een all in kWh-prijs tussen de 17,16 en 20,4151 cent/kWh.
Berekend aan 5 kWh afname per uur zit je dan aan een totaalkost van 7,388 €.
Vermeerderd met een abokost voor dynamisch tarief van 16,4 cent dagtarief en 48,98 cent Flexio dagkost kom je aan een totaalkost van 8,03 € om 36 kWh in de accu te laden.
Bij een CREG vergoeding van 12,40 € hou je dan nog 4,367 € netto over of minder dan de helft van rechtstreeks PV laden.
Zonder rekening te houden met het verhoogde capaciteitstarief van 5 kW.
Blijft de vraag wat je tijdens het laden van het net dan met je zonnestroomoverschot gaat doen?