Flexio box

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
sir_olf
Senior lid
2
Installatie Land: België

Re: Flexio box

Bericht door sir_olf »

Victor schreef: 29 mei 2024, 17:23 Sir_olf: Zitten in jouw cijfers dan de extra abokosten voor Flexio en het dynamisch tarief al verwerkt en wat brengt dat werken op onbalans dan netto op na aftrek van die 178,8 euro kosten + dynamisch, ergens tussen de 60 en 100€ op jaarbasis?
Op hoeveel jaar schrijf je de aankoopkost van de Flexio af?
Ik zit bij de eerste "testers" dus betaal nu nog geen abonnement.
Voor het balanceren krijgen we toch feedback dat dit wel wat opbrengt. Ik zat in de testcase van vorig jaar en kreeg €35 voor 1 maand.
Momenteel zit ik niet bij de mensen die balanceren maar speel ik via een samenwerkingsverband tussen Engie en FlexiO mee met de onbalans (Elia 15 minuten) sinds ergens in april. Die resultaten hoop ik snel te hebben.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Dat je nog geen abonnement betaalt had ik al begrepen maar dat blijft uiteraard ook niet duren.
Dan komt die extra kost er wel degelijk bij.
Tezamen met de extra kost voor het het dynamisch contract zit je dan al vlug aan 20€ vaste kosten per maand. Je gaat dan ook nog eens meer van het net afnemen zodat het capaciteitstarief waarschijnlijk zal stijgen en je ook een netvergoeding per afgenomen kWh zal moeten betalen waardoor de afgenomen elektriciteit duurder wordt.

Maar als je er persoonlijk veel voordeel mee kan doen moet je het uiteraard niet laten.
sir_olf
Senior lid
2

Bericht door sir_olf »

Victor schreef: 29 mei 2024, 23:51 Dat je nog geen abonnement betaalt had ik al begrepen maar dat blijft uiteraard ook niet duren...
Als je de som maakt is het niet zo moeilijk.
35-15-5=15
Met die €15 kan ik >3kW extra capaciteitspiek betalen. Die brengt zichzelf wel al deels op doordat ik (zeker in de winter) de auto sneller kan laden op goedkopere momenten.
De onbalans is nog wat koffiedik kijken maar ik laat iets weten als ik daar meer over weet. Als dat tegenvalt zal ik waarschijnlijk wel van mening veranderen.
Een kleine verbruiker en/of producent zal waarschijnlijk nooit rendabel zijn maar elke situatie is anders.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Dat is juist indien je iedere maand die netto vergoeding zou opstrijken en eveneens de lagere injectievergoeding en hogere afnameprijs in rekening brengt.
Bij een dynamisch contract is er immers ook nog een deel voor de leverancier.
Naast de maandkost van 5 € vraagt Ecopower bv. ook nog eens 2% bovenop de naakte energiecomponent voor afname en roomt 15% af van de injectievergoeding.
De eindafrekening is dan toch iets ingewikkelder dan die eenvoudige rekensom.

En voor wie met zijn PV installatie meer produceert dan hij verbruikt maakt het capaciteitstarief ook niet uit want dan betaal je gewoon zoals bij de analoge meter voor 2,5 kW want het vermogen dat je zelf produceert komt niet van het net. Dan heb je ook geen vergoeding van Flexio nodig om het extra capaciteitstarief mee te kunnen betalen en je betaalt ook geen netvergoeding op iedere afgenomen kWh.
Dat vind ik nu net zo eigenaardig aan hun systeem. Je gaat extra stroom afnemen en plaatsen op het net wat je in normale omstandigheden met een PV installatie niet zou doen waardoor je extra netvergoeding voor afname en extra capaciteitstarief voor afgenomen vermogen gaat betalen en een vaste maandvergoeding betaalt aan Flexio en de energieleverancier en een procentuele vergoeding aan de leverancier. Die kosten moeten dan weer vergoed worden door extra inkomsten via de onbalansmarkt.

Bovendien wil men door PV te plaatsen onafhankelijker worden van de energiemarkt maar dan gaat men tegen betaling weer een extra systeem bijplaatsen waarbij men totaal afhankelijk is van een extra speler zoals Flexio en moet men dan maar afwachten of dit rendabel is?

Maar je hebt gelijk: iedere situatie is anders en moet anders bekeken worden.
Zelf zou ik toch liever op voorhand weten waar ik aan toe ben en niet eerst investeren in extra hardware en het betalen van een abonnement en nadien pas te weten komen of het netto ook nog iets zal opbrengen. Je moet ook niet alleen kijken wat het opbrengt binnen Flexio. Je moet het vergelijken met de lagere energiekost die je zou hebben wanneer je niet in Flexio zou stappen.
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Victor schreef: 30 mei 2024, 09:26 ...En voor wie met zijn PV installatie meer produceert dan hij verbruikt maakt het capaciteitstarief ook niet uit want dan betaal je gewoon zoals bij de analoge meter voor 2,5 kW...
Productie heeft toch helemaal niets te maken met het capaciteitstarief. :vraag:
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Niet rechtstreeks maar wie zijn verbruik 24/7 uit eigen productie haalt heeft het net niet voor afname nodig en zal buiten het forfaitaire deel ook geen afnamevermogen genereren.
Je haalt je nodige vermogen dat uit de eigen PV productie en niet uit het net. Op het eerste wordt geen capaciteitstarief geheven en op het tweede wel. Toch in de veronderstelling dat je boven de 2,5 kW gaat wat o.a. bij een laadpaal wel eens langer dan een kwartier per maand zal gebeuren.

Wie via een dynamisch contract gaat handelen op het net op basis van de laagste en hoogste tarieven zal doorgaans veel vermogen genereren omdat de periode van laagste en hoogste tarieven relatief kort is en je dan een hoog vermogen nodig hebt om voldoende volume te verzetten om van de lagere prijzen bij afname en de hogere prijzen bij teruglevering te kunnen genieten.

Gezien je ook een relatief hoog afnamevolume in kWh gaat veroorzaken op het net zal je ook een hoger nettarief voor afname moeten betalen ook al ga je dat later aan een hogere prijs verkopen op datzelfde net.

Het effect van handelen op de onbalansmarkt ken ik niet want geen ervaring mee.
Daarom dat ik de ervaring in de praktijk hier opvolg. Maar deze ervaringen lopen zo ver uiteen - van een tiental euro winst per maand tot geen overzicht meer op de werking van de batterij en een hoge te betalen factuur als resultaat - dat je er nog maar weinig staat op kan maken.
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Victor schreef: 30 mei 2024, 10:59 Niet rechtstreeks maar wie zijn verbruik 24/7 uit eigen productie haalt heeft het net niet voor afname nodig ...
Als je volledig zelfvoorzienend bent zoals jij hier schrift, waarom heb je dan nog een aansluiting nodig? Ga dan dan (tenminste elektrisch) off grid
De rest van je betoog is heel veel als... dan, maar de praktijk is meestal anders.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Koidream schreef: 30 mei 2024, 15:16 Als je volledig zelfvoorzienend bent zoals jij hier schrift, waarom heb je dan nog een aansluiting nodig? Ga dan dan (tenminste elektrisch) off grid
De rest van je betoog is heel veel als... dan, maar de praktijk is meestal anders.
Om de overproductie die er het grootste deel van het jaar is tegen een vergoeding terug te leveren.
Ik behoor niet tot die groep die 7,5 cent/kWh maar niets vind en er dan vrijwliig van afziet of gaat investeren om deze nutteloos op te stoken. :D
Het net als back up wanneer de installatie technisch uitvalt. Je kan dan niet zomaar even op 1,2,3 een aansluiting vragen en verkrijgen.
Om bepaalde premies te krijgen moet je aangesloten zijn op het net.

Lijken me voldoende redenen om vooralsnog niet off grid te gaan ook al ben je elektrisch zelfvoorzienend.
Wanneer in de toekomst de netaansluiting meer nadelen, lees hogere kosten, met zich meebrengt dan geen netaansluiting kan dat uiteraard wijzigen maar dat is nog steeds niet het geval.

En voor de periode van het jaar dat men niet zelfvoorzienend is is er ook nog een verschil tussen aan 2,5 kW vermogen van het net afnemen (want dat betaal je toch al) en aan een groter vermogen (waarbij je extra zou moeten betalen indien je meer kWh van het net afneemt dan onder het forfait valt).
Laatst gewijzigd door Victor op 30 mei 2024, 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Kriske77
Senior lid
2

Bericht door Kriske77 »

Victor schreef: 30 mei 2024, 16:11
Koidream schreef: 30 mei 2024, 15:16 Als je volledig zelfvoorzienend bent zoals jij hier schrift, waarom heb je dan nog een aansluiting nodig? Ga dan dan (tenminste elektrisch) off grid
Om de overproductie betalend terug te leveren.
Ik behoor niet tot die groep die 7,5 cent/kWh niets vindt en er dan vrijwliig van afziet of gaat investeren om deze nutteloos op te stoken. :D
Als back up wanneer de installatie uitvalt. Je kan dan niet zomaar even op 1,2,3 een aansluiting vragen.
Hij bedoeld een financiële nuloperatie op jaarbasis. Met de opbrengst van de overproductie betaal je uw tekorten, zodat je op jaarbasis een financiële nuloperatie hebt. Hangt er natuurlijk af wat je allemaal doet met je stroom.
Als je alles doet met stroom (elektricteit huis, warm water, verwarming, airco, EV's, ...) en je dan een nuloperatie hebt op jaarbasis zit je natuurlijk wel lekker :-). Maar dan zal je eerst wel wat moeten investeren.
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Kriske77 schreef: 30 mei 2024, 16:18 Als je alles doet met stroom (elektricteit huis, warm water, verwarming, airco, EV's, ...) en je dan een nuloperatie hebt op jaarbasis zit je natuurlijk wel lekker :-). Maar dan zal je eerst wel wat moeten investeren.
Ik doe inderdaad bijna alles op stroom: woning, sanitair warm water via WP, warmtepomp voor CV, laadpaal EV. Airco heb ik niet nodig.
Ik heb financieel wel geen nuloperatie op jaarbasis maar een serieus overschot, het energiecontract brengt nl. op jaarbasis veel meer op dan het kost. En die extra's kan ik idd investeren in weer nieuwe energiebesparende maatregelen.
Dat je eerst dient te investeren om er nadien pas winst uit te halen is juist. Het komt gewoonlijk niet zomaar uit de lucht vallen. :-)
Maar daar moet je dan wel voor on grid zijn en een energiecontract afsluiten. Indien zelfvoorzienend kijk je dan uit naar een energiecontract met de hoogste terugleververgoeding. De afnamekost is dan niet zo belangrijk.

Wil je meewerken aan dynamisch laden en ontladen, onbalansmarkt en daar op verdienen heb je ook een netaansluiting nodig. Niet dat ik daar nu al aan meedoe want lijkt me voorlopig niet rendabel voor mijn verbruikersprofiel. Maar wat niet is kan altijd nog komen. Vandaar dat ik de resultaten volg van wie het al wel doet en die spreken elkaar voorlopig tegen.
Swen
lid
1

Bericht door Swen »

Victor schreef: 30 mei 2024, 16:25 ...
Wil je meewerken aan dynamisch laden en ontladen, onbalansmarkt en daar op verdienen heb je ook een netaansluiting nodig. Niet dat ik daar nu al aan meedoe want lijkt me voorlopig niet rendabel voor mijn verbruikersprofiel. Maar wat niet is kan altijd nog komen. Vandaar dat ik de resultaten volg van wie het al wel doet en die spreken elkaar voorlopig tegen.
Als je kijkt naar mijn laatste post (link), dan was het verschil tussen een maand met onbalansmarkt en een maand zonder enige vorm van balancering (dus gewoon eigen gebruik panelen en batterij) toch wel de moeite, rond de 70 euro.

Meedoen aan de onbalansmarkt brengt nadelen met zich mee (bye bye laag capaciteitstarief, hoge nettarieven, ...) maar wat ik begin te leren is dat het uiteindelijk wel voordeliger kan zijn. Om compleet te zijn, ik heb een EV via mijn werkgever en ik word momenteel vergoed voor elke kWh die ik in de wagen pomp volgens het CREG tarief. Met de onbalansmarkt kan ik injecteren wanneer de onbalansprijzen zwaar negatief zijn (en dus geld opbrengt) en ik krijg dan van mijn werkgever er nog een vergoeding bovenop. Op die momenten ga ik tot het maximaal vermogen dat ik kan importeren vanuit het net en dus gaat mijn capaciteitstarief sterk omhoog.

In het voorbeeld van maart in mijn gelinkte post had ik een elektriciteitsfactuur van rond de 35 euro terwijl mijn werkgever nog een vergoeding gaf van rond de 150 Euro. Dus voor die maand heeft me dat meer dan 100 Euro winst gegeven.

Maar ik geef je 100% gelijk dat dit heel sterk afhangt van je gebruiksprofiel. In mijn geval is het wel interessant.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Ik laad ook een EV op via de CREG tarieven.
Maar thuis dan volledig op de overproductie van zonnestroom.
De kost is dan de 7,5 cent/kWh gemiste injectievergoeding en de winst het verschil tussen de CREG vergoeding en die voorgaande kost.
Voordeel is dat ik om te laden nooit rekening moet houden met de uren dat er juist lage of negatieve nettarieven zijn en dat er dan ook geen hoger capaciteitstarief noch nettarieven aangerekend worden - de laadpaal volgt om te laden gewoon de hoeveelheid opgewekte en niet verbruikte stroom in huis - en geen abokosten voor een speler die dat systeem aanbiedt.
Mijn accusysteem heeft zonder abokost wel de software aan boord om te gaan laden op dynamische prijzen volgens de Belpex maar door de hogere capaciteitskosten, hogere nettarieven, vergoeding voor de energieleverancier en accijnzen, BTW, enz. op de afname is dat nadelig voor mijn verbruikersprofiel.
Ik heb een algoritme lopen dat op basis van mijn teruglevering aan het net berekent of het voordeligste een variabel contract is of een dynamisch en tot op heden is dynamisch geen enkele maand van het jaar voordeliger.

Wat het verschil zou betekenen met handelen op de onbalansmarkt weet ik niet. Dat laat ik nog even volwassen worden. ;-)
Het is nu niet dat ik nu moet betalen voor een energiecontract. Ik trek nu ook al geld terug en betaal geen voorschotten.

Wanneer ik bv. vandaag 40 kWh zou laden uit het stroomnet - waar er een 36 kWh in de batterij terecht zou komen) zou met dat via PV drie euro aan stroom kosten en een CREG vergoeding van 12,40 € opleveren. Netto winst dus 9,40 euro. Dit op basis van gedurende een 8 uur laden aan 5 kW.

Wanneer ik dat op basis van een dynamisch tarief zou doen tussen 09:00 en 17:00 uur waar de energiecomponent volgens de Belpex schommelt tussen 4,59 cent en 7,6 cent doch vermeerderd met een kostenfactor [x1,02% + 0,4 cent]+6% BTW /kWh voor de energieleverancier, vermeerderd met een afnamekost van 11,774 cent/kWh zit je aan een all in kWh-prijs tussen de 17,16 en 20,4151 cent/kWh.
Berekend aan 5 kWh afname per uur zit je dan aan een totaalkost van 7,388 €.
Vermeerderd met een abokost voor dynamisch tarief van 16,4 cent dagtarief en 48,98 cent Flexio dagkost kom je aan een totaalkost van 8,03 € om 36 kWh in de accu te laden.
Bij een CREG vergoeding van 12,40 € hou je dan nog 4,367 € netto over of minder dan de helft van rechtstreeks PV laden.

Zonder rekening te houden met het verhoogde capaciteitstarief van 5 kW.
Blijft de vraag wat je tijdens het laden van het net dan met je zonnestroomoverschot gaat doen?
Bierautomaat
junior lid
1

Bericht door Bierautomaat »

Ondanks mijn grotere afname en mindere opbrengst ten opzichte van mei 2023, heeft mei 2024 toch opgebracht door de 44€ aan netbalancering vergoeding. Mooie dingen.
Kriske77
Senior lid
2

Bericht door Kriske77 »

Bierautomaat schreef: 12 jun 2024, 07:54 Ondanks mijn grotere afname en mindere opbrengst ten opzichte van mei 2023, heeft mei 2024 toch opgebracht door de 44€ aan netbalancering vergoeding. Mooie dingen.
Is Flexio interessant als deze je laadpaal (Zappi) niet ondersteund?
ZP (56), airco verwarming Daikin 7 binnen units, elektrische (!) vloerverwarming, warmtepompboiler MET splitsysteem, batterij BYD, 2 EV's, laadpaal ZAPPI, ...
sir_olf
Senior lid
2

Bericht door sir_olf »

Kriske77 schreef: 08 nov 2024, 09:31 Is Flexio interessant als deze je laadpaal (Zappi) niet ondersteund?
Momenteel heb ik nog de niet te betalen formule en dat is met laadpaal.
Als ik ga moeten betalen denk ik dat ik voor de formule zonder laadpaal ga gaan. Dan ga ik zelf met de laadpaal het tijdstip van laden sturen via de BelPex. In tegenstelling tot FlexiO weet ik wel hoeveel kWh ik op hoeveel tijd nodig heb (ongeveer 10kWh per nacht in de week).
Met andere woorden, volgens mij hoeft de laadpaal niet compatibel te zijn als je zelf wel het laden kan sturen.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”