Beste,
Ik heb ondertussen ook een offerte gevraagd voor een batterij aan de installateur van de zonnepanelen aangezien Ecopower de teruglever vergoeding hard aan het laten zakken is (vanaf 1 jan 0.02 euro/kwh ipv 0.075 euro/kwh). Ik zit momenteel met een overschot van 4000 kWh/jaar. Een zelfverbruik in de zomer van ongeveer 25% en in de winter van over de 40%. Elke avond/nacht word er in de tussen de 5 en 10 kWh verbruikt.
Alleen vind ik de batterij wat duur en met wat weinig uitleg.
Hij vraagt 4070 euro voor de installatie van een 5 kwh batterij.
De omvormer is al batterij klaar (Huawei SUN2000L-4.6KTL-L1).
De utp kabels van de hoofdkast naar de omvormer liggen klaar.
De hoofdkast wil ik desnoods zelf in orde maken.
Op vragen zoals wat is de degradatie van de batterij of hoeveel cyclussen gaat deze mee kon/wou de installateur niet antwoorden.
(Op de site van Huawei wordt reclame gemaakt dat deze 15 jaar meegaat maar onder welke testomstandigheden??)
mvg,
RafV
Huawei 5kWh batterij
- RafV
- lid
- 2
- Installatie Land: België
Huawei 5kWh batterij
ZP: 1x Huawei SUN2000L-4.6KTL-L1 + 16 x Viesmann 405Wp opbrengst: 5200 kWh in 2024
WP: 1x geothermische WP Ovum NHWP (optimalisatie eigenverbruik, SWW + verwarming) + 2x boring 88 m
verbruik WP in 2024: 1100 kWh net + 500 kWh ZP, vermogen WP: 2000 W elektrisch, 10000 W thermisch
WP: 1x geothermische WP Ovum NHWP (optimalisatie eigenverbruik, SWW + verwarming) + 2x boring 88 m
verbruik WP in 2024: 1100 kWh net + 500 kWh ZP, vermogen WP: 2000 W elektrisch, 10000 W thermisch
- turboke27
- Senior lid
- 5
Re: Huawei 5kWh batterij
In beste geval kan je elke dag van het jaar de batterij volledig op- en ontladen.
Dus 5kWh, 365 dagen, 22 cent/kWh (huidig tarief Ecopower ongeveer) min 2c/kWh injectie die je niet meer krijgt.
Levert 365euro per jaar opbrengst, en laat ons zeggen nog 35 euro extra omdat je capaciteitstarief met 1kW omlaag krijgt. Dus 10 jaar voor die batterij iets oplevert.
Mogelijks wat sneller als tarieven nog stijgen (waarschijnlijk) mogelijks wat trager als enkele dagen de batterij niet vol geraakt of je toch eens maandpiek mist omdat batterij te leeg was op verkeerd moment (waarschijnlijk).
In short, ik zie nog steeds geen grote winst voor thuisbatterijen.
Dus 5kWh, 365 dagen, 22 cent/kWh (huidig tarief Ecopower ongeveer) min 2c/kWh injectie die je niet meer krijgt.
Levert 365euro per jaar opbrengst, en laat ons zeggen nog 35 euro extra omdat je capaciteitstarief met 1kW omlaag krijgt. Dus 10 jaar voor die batterij iets oplevert.
Mogelijks wat sneller als tarieven nog stijgen (waarschijnlijk) mogelijks wat trager als enkele dagen de batterij niet vol geraakt of je toch eens maandpiek mist omdat batterij te leeg was op verkeerd moment (waarschijnlijk).
In short, ik zie nog steeds geen grote winst voor thuisbatterijen.
- Rerdvr46
- Master lid
- 8
Re: Huawei 5kWh batterij
Met het Ecopower contract groene burgerstroom versie 2025 zal je factuur met ongeveer 0,9 euro per cyclus verminderen. Aan 240 cycli per jaar (dat is realistisch) zal je dus 240 euro per jaar winst maken. Terugverdientijd is dan iets meer dan 18 jaar. Veel kans dat je vóór die tijd je batterij al moet vervangen. Je kan ook op zoek gaan naar een voordeliger contract waar het verschil tussen de prijs van een afgenomen kWh en een geïnjecteerde kWh lager is. Dat kost niets en zal ook al wat opbrengen.
Kan je op je Huawei omvormer alleen Huawei batterijen aansluiten?
Kan je op je Huawei omvormer alleen Huawei batterijen aansluiten?