VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
- dmdude
- lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 14 mar 2023, 13:27
- 1
- Installatie Land: België
VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Hallo, ben op zoek naar ervaringen met onderstaand scenario (BE), en vind geen of tegenstrijdige info op het net.
Ik krijg binnenkort een EV bedrijfsauto.
Ik overweeg om zelf een thuislaadstation te kiezen en installeren (dus niet via werkgever, dit om diverse redenen).
De laadbeurten worden terugbetaald door de werkgever, maar (en dit is belangrijk in dit verhaal) dit gebeurt via de service provider van de werkgever (Luminus). Dus via automatische communicatie van laadstation met die back office.
Wordt de terugbetaling van de laadbeurten in dit scenario door de fiscus beschouwd als een VAA of niet ?
Ik krijg binnenkort een EV bedrijfsauto.
Ik overweeg om zelf een thuislaadstation te kiezen en installeren (dus niet via werkgever, dit om diverse redenen).
De laadbeurten worden terugbetaald door de werkgever, maar (en dit is belangrijk in dit verhaal) dit gebeurt via de service provider van de werkgever (Luminus). Dus via automatische communicatie van laadstation met die back office.
Wordt de terugbetaling van de laadbeurten in dit scenario door de fiscus beschouwd als een VAA of niet ?
- broodro0ster
- Senior lid
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 22:01
- 2
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Das een lastige. Als zij u terug betalen wel.
Maar nu ga je wellicht met uw laadpas bij uw thuis laden zoals je aan een publieke zou doen? Ik weet niet als dat dan valt onder terug betaling of niet...
Ik vind het ook bizar dat wie een laadpaal er bij krijgt geen VAA moet betalen, maar wie zelf een laadpaal heeft, wel VAA zou moeten betalen. Die stroom is even duur en komt van dezelfde woning in beide gevallen. Weer iets typisch Belgisch zeker?
Maar nu ga je wellicht met uw laadpas bij uw thuis laden zoals je aan een publieke zou doen? Ik weet niet als dat dan valt onder terug betaling of niet...
Ik vind het ook bizar dat wie een laadpaal er bij krijgt geen VAA moet betalen, maar wie zelf een laadpaal heeft, wel VAA zou moeten betalen. Die stroom is even duur en komt van dezelfde woning in beide gevallen. Weer iets typisch Belgisch zeker?
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- dmdude
- lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 14 mar 2023, 13:27
- 1
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Klopt, laadpas krijg ik van de werkgever waarmee ik dan ook thuis ga laden. Mijn laadpaal wordt als het ware semi-publiek.broodro0ster schreef: ↑26 okt 2023, 14:46 Das een lastige. Als zij u terug betalen wel.
Maar nu ga je wellicht met uw laadpas bij uw thuis laden zoals je aan een publieke zou doen? Ik weet niet als dat dan valt onder terug betaling of niet...
Ik vind het ook bizar dat wie een laadpaal er bij krijgt geen VAA moet betalen, maar wie zelf een laadpaal heeft, wel VAA zou moeten betalen. Die stroom is even duur en komt van dezelfde woning in beide gevallen. Weer iets typisch Belgisch zeker?
Dat "zou" de nuance zijn in het verhaal. Het blijft de back office van de werkgever die alle laadbeurten binnenkrijgt, zowel die van mijn laadpaal als externe laadpaal.
Maar ik vind hier geen enkele officiele tekst van.
- stevo!
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 28 nov 2013, 09:23
- 10
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Ik zit min of meer in dezelfde situatie, laadpaal wordt niet voorzien door de werkgever, terugbetaling van elektriciteit wel.
Ik zie wel dat de fiscus blijkbaar heeft ingezien dat dit onderscheid tussen een eigen laadpal en een door de wg ter beschiking gestelde laadpaal eigenlijk pure kafka is.
Volgens onderstaand artikel van Securex dd 10 october blijkt dit onderscheid sinds kort niet langer van toepassing te zijn.
Maar 100% zeker ben ik ook niet, moeilijk om hierover sluitende info te vinden.
Wel belangrijk is dat de car policy aangepast wordt.
Er blijft nog wel onduidelijkheid over het begrip "werkelijke kosten".
De vraag is dus wat deze werkelijke kosten zijn als je laadt met "gratis" stroom van je zonnepanelen....
Maar ik verwacht nu niet dat ze dit tot in het detail gaan controleren... Hiervoor kan wel en ruling angevraagd worden bij de fiscus, bv forfaitaire kwh prijs op basis van de gemiddelde kwh prijs van de CREG.
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... rugbetaalt
Ik zie wel dat de fiscus blijkbaar heeft ingezien dat dit onderscheid tussen een eigen laadpal en een door de wg ter beschiking gestelde laadpaal eigenlijk pure kafka is.
Volgens onderstaand artikel van Securex dd 10 october blijkt dit onderscheid sinds kort niet langer van toepassing te zijn.
Maar 100% zeker ben ik ook niet, moeilijk om hierover sluitende info te vinden.
Wel belangrijk is dat de car policy aangepast wordt.
Er blijft nog wel onduidelijkheid over het begrip "werkelijke kosten".
De vraag is dus wat deze werkelijke kosten zijn als je laadt met "gratis" stroom van je zonnepanelen....
Maar ik verwacht nu niet dat ze dit tot in het detail gaan controleren... Hiervoor kan wel en ruling angevraagd worden bij de fiscus, bv forfaitaire kwh prijs op basis van de gemiddelde kwh prijs van de CREG.
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... rugbetaalt
- dmdude
- lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 14 mar 2023, 13:27
- 1
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Punt is dat de laadkosten verifieerbaar moeten kunnen zijn.stevo! schreef: ↑27 okt 2023, 09:38 Ik zit min of meer in dezelfde situatie, laadpaal wordt niet voorzien door de werkgever, terugbetaling van elektriciteit wel.
Ik zie wel dat de fiscus blijkbaar heeft ingezien dat dit onderscheid tussen een eigen laadpal en een door de wg ter beschiking gestelde laadpaal eigenlijk pure kafka is.
Volgens onderstaand artikel van Securex dd 10 october blijkt dit onderscheid sinds kort niet langer van toepassing te zijn.
Maar 100% zeker ben ik ook niet, moeilijk om hierover sluitende info te vinden.
Wel belangrijk is dat de car policy aangepast wordt.
Er blijft nog wel onduidelijkheid over het begrip "werkelijke kosten".
De vraag is dus wat deze werkelijke kosten zijn als je laadt met "gratis" stroom van je zonnepanelen....
Maar ik verwacht nu niet dat ze dit tot in het detail gaan controleren... Hiervoor kan wel en ruling angevraagd worden bij de fiscus, bv forfaitaire kwh prijs op basis van de gemiddelde kwh prijs van de CREG.
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... rugbetaalt
En dit kan alleen als jouw laadpaal volledig beheerd wordt door de service provider van jouw werkgever (via geleverde laadpas).
Maar dan kan jij met de laadpaal niet veel doen zonder toestemming of akkoord van de provider die het ocpp platform (Backoffice) en laadpas beheert.
Mits toestemming kan er bv wel een aparte kaart geleverd worden waarbij je zelf ook gratis kan laden met je lader.
Wie de paal koopt maakt dus voor de fiscus niet uit, maar de constructie achteraf moet kloppen en de provider moet wel je lader kunnen/willen overnemen. Want ze moeten service geven op een lader die niet door hen geplaatst is.
Van een ex-collega weet ik dat Luminus dit kan doen.
Wat die CREG tarieven betreft, iedereen doet dat. De werkelijke kost berekenen is administratief niet haalbaar. Maar veiligheidshalve is het best dat er idd een ruling aangevraagd wordt door de werkgever.
- broodro0ster
- Senior lid
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 22:01
- 2
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Je kan gewoon jouw eigen laadpaal met bijvoorbeeld E-flux koppelen. Dan ben jij beheerder van de backoffice en kies je zelf een tarief. Als de laadpas van de werkgever eFlux laadpunten ondersteund (de meeste wel), dan kan je bij jouw thuis laden zoals bij een openbare laadpaal.dmdude schreef: ↑27 okt 2023, 10:01Punt is dat de laadkosten verifieerbaar moeten kunnen zijn.stevo! schreef: ↑27 okt 2023, 09:38 Ik zit min of meer in dezelfde situatie, laadpaal wordt niet voorzien door de werkgever, terugbetaling van elektriciteit wel.
Ik zie wel dat de fiscus blijkbaar heeft ingezien dat dit onderscheid tussen een eigen laadpal en een door de wg ter beschiking gestelde laadpaal eigenlijk pure kafka is.
Volgens onderstaand artikel van Securex dd 10 october blijkt dit onderscheid sinds kort niet langer van toepassing te zijn.
Maar 100% zeker ben ik ook niet, moeilijk om hierover sluitende info te vinden.
Wel belangrijk is dat de car policy aangepast wordt.
Er blijft nog wel onduidelijkheid over het begrip "werkelijke kosten".
De vraag is dus wat deze werkelijke kosten zijn als je laadt met "gratis" stroom van je zonnepanelen....
Maar ik verwacht nu niet dat ze dit tot in het detail gaan controleren... Hiervoor kan wel en ruling angevraagd worden bij de fiscus, bv forfaitaire kwh prijs op basis van de gemiddelde kwh prijs van de CREG.
https://www.securex.be/nl/lex4you/werkg ... rugbetaalt
En dit kan alleen als jouw laadpaal volledig beheerd wordt door de service provider van jouw werkgever (via geleverde laadpas).
Maar dan kan jij met de laadpaal niet veel doen zonder toestemming of akkoord van de provider die het ocpp platform (Backoffice) en laadpas beheert.
Mits toestemming kan er bv wel een aparte kaart geleverd worden waarbij je zelf ook gratis kan laden met je lader.
Wie de paal koopt maakt dus voor de fiscus niet uit, maar de constructie achteraf moet kloppen en de provider moet wel je lader kunnen/willen overnemen. Want ze moeten service geven op een lader die niet door hen geplaatst is.
Van een ex-collega weet ik dat Luminus dit kan doen.
Wat die CREG tarieven betreft, iedereen doet dat. De werkelijke kost berekenen is administratief niet haalbaar. Maar veiligheidshalve is het best dat er idd een ruling aangevraagd wordt door de werkgever.
De constructie klopt dan volgens mij?
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- dmdude
- lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 14 mar 2023, 13:27
- 1
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Nee want in dat geval ben je als particulier stroom aan het verkopen aan derden (en dit mag je in principe NOG niet) Je paal moet dan ook een publieke functie krijgen, wat weer resulteert in een hoger abonnement voor het laadpunt en hogere laadtarieven die aangerekend worden door de provider van je laadpas aan je werkgever.broodro0ster schreef: ↑27 okt 2023, 13:52
Je kan gewoon jouw eigen laadpaal met bijvoorbeeld E-flux koppelen. Dan ben jij beheerder van de backoffice en kies je zelf een tarief. Als de laadpas van de werkgever eFlux laadpunten ondersteund (de meeste wel), dan kan je bij jouw thuis laden zoals bij een openbare laadpaal.
De constructie klopt dan volgens mij?
Ook al zou jij maar de CREG/VREG tarieven krijgen is dit een duurdere oplossing en wordt het moeilijk om te bewijzen aan de fiscus dat je hier enkel stroom verkoopt aan de werkgever want iedereen kan dan laden op je laadpunt.
Je zou kunnen zeggen we werken met een white list en voorkeurs tarieven maar dan zit je nog steeds met het abonnement voor een publiek laadpunt en dure laadtarieven die hoger liggen dan een split-bill tarief, met daarbij wss nog een connectie kost en als je pech hebt een nog een idling fee na het laden.
Vergeet niet bij een publiek laadpunt dat jezelf uiteraard opgeeft wat je wil terugbetaald krijgen maar de provider van de laadpas kan hier nog van alles bij tellen naar je werkgever toe.
- broodro0ster
- Senior lid
- Berichten: 392
- Lid geworden op: 05 jan 2022, 22:01
- 2
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Je kunt koppelen met E-flux en de laadpaal verborgen houden. Zij rekenen wel 0.03euro/kWh marge (bovenop de prijs die je kiest) en 5euro/maand abbonementskost. Jij moet dat dan maar zien verrekenen in jouw tarief. Voor jouw werkgever is dat niet duurder dan iemand die thuis geen laadpaal kan zetten en publiek moet laden. Hier in de buurt zijn de publieke laadpalen 0.45-0.6euro/kWh. CREG tarief + onkosten is nog steeds onder de 0.4euro/kWh.dmdude schreef: ↑27 okt 2023, 14:04Nee want in dat geval ben je als particulier stroom aan het verkopen aan derden (en dit mag je in principe NOG niet) Je paal moet dan ook een publieke functie krijgen, wat weer resulteert in een hoger abonnement voor het laadpunt en hogere laadtarieven die aangerekend worden door de provider van je laadpas aan je werkgever.broodro0ster schreef: ↑27 okt 2023, 13:52
Je kan gewoon jouw eigen laadpaal met bijvoorbeeld E-flux koppelen. Dan ben jij beheerder van de backoffice en kies je zelf een tarief. Als de laadpas van de werkgever eFlux laadpunten ondersteund (de meeste wel), dan kan je bij jouw thuis laden zoals bij een openbare laadpaal.
De constructie klopt dan volgens mij?
Ook al zou jij maar de CREG/VREG tarieven krijgen is dit een duurdere oplossing en wordt het moeilijk om te bewijzen aan de fiscus dat je hier enkel stroom verkoopt aan de werkgever want iedereen kan dan laden op je laadpunt.
Je zou kunnen zeggen we werken met een white list en voorkeurs tarieven maar dan zit je nog steeds met het abonnement voor een publiek laadpunt en dure laadtarieven die hoger liggen dan een split-bill tarief, met daarbij wss nog een connectie kost en als je pech hebt een nog een idling fee na het laden.
Vergeet niet bij een publiek laadpunt dat jezelf uiteraard opgeeft wat je wil terugbetaald krijgen maar de provider van de laadpas kan hier nog van alles bij tellen naar je werkgever toe.
Idling fee is er niet bij E-flux of allesinds uit te zetten.
Voor de werkgever ben je in orde denk ik. Hoe je het dan zelf moet regelen met de fiscus weet ik niet.
11400Wp oost-west 45° helling => 12x380Wp oost (90°) + 18x380Wp west (270°) (PVoutput) | Vaillant VWL 75/5 warmtepomp | Tesla Model 3 + Smappee EV Home
- SamSmith
- Senior lid
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 01 dec 2022, 10:50
- 1
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
@dmdude ken je er effectief iets van uit eigen ervaring; of ben je maar wat aan het gokken hoe jij denkt dat het werkt?
Want volgens mij is wat @broodro0ster zegt inderdaad allemaal correct.
Hoe dit zit met de fiscus vraag ik me ook af.
De klassieke situatie is dat de werkgever een paal zet bij jou thuis, waar al dan niet publiek kan aan geladen worden, maar de beurten van jouw wagen worden via split billing en een onkostennota terugbetaald aan jou.
In dit geval hier, zou je zelf een laadpaal plaatsen, koppelen met een backoffice, en voor de werkgever zou het dan zijn alsof je 100% publiek laadt.
Want volgens mij is wat @broodro0ster zegt inderdaad allemaal correct.
Hoe dit zit met de fiscus vraag ik me ook af.
De klassieke situatie is dat de werkgever een paal zet bij jou thuis, waar al dan niet publiek kan aan geladen worden, maar de beurten van jouw wagen worden via split billing en een onkostennota terugbetaald aan jou.
In dit geval hier, zou je zelf een laadpaal plaatsen, koppelen met een backoffice, en voor de werkgever zou het dan zijn alsof je 100% publiek laadt.
Installateur slimme laadpalen Vlaamse Ardennen - Gent.
- Yvezzz
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 12 jul 2023, 11:55
- 1
- Installatie Land: België
Re: VAA laadbeurten bedrijfsauto ?
Is het gelukt met Luminus in combinatie met E-flux?