Meer eigenverbruik door slimme sturing.
- TomTom2
- 2
- Installatie Land: België
Re: Meer eigenverbruik door slimme sturing.
Ter info: zo heb ik het bij mij gedaan voor mijn elektrische boiler van 200L, 3000W
Setup: Fronius Gen24 4kW, BYD batterij, slimme meter, 5kWpiek panelen
In de boiler zitten 3 weerstanden, elk van 1000W. Deze heb ik anders aangesloten:
- 3 weerstanden in serie: 333W
- 2 weerstanden in serie: 500W
- 1 weerstand: 1000W
Ik woon alleen, dus heb sowieso een beperkt verbruik.
Ik heb bovenstaande schakelingen gekozen omdat die het laagste vermogen hebben, zo kan ik de boiler ook al beginnen bijladen bij weinig zon.
In mijn omvormer (Fronius) is het mogelijk om tot 4 relais aan te sturen ifv ingestelde vermogens.
Ik heb volgende waarden gekozen:
Relais 1: Aan bij 400W meeropbrengst dan verbruik, uit bij zonneopbrengst < gemeten verbruik, deze schakelt boiler 333W in
Relais 2: Aan bij 401W meeropbrengst dan verbruik, uit idem, 500W boiler
Relais 3: Aan bij 600W meeropbrengst dan verbruik, uit idem, 1000W boiler
Prioriteit: hogere prioriteit geven aan de vermogenssturing dan aan de batterij.
Indien de omvormer een relais aan zet, blijft deze aan voor minstens 1 minuut + hysteresis om te snel aan/uit schakelen te vermijden.
Gemeten verbruik, was overdag naar het werk, het verbruik dat je ziet is van de boiler die in- en uitschakelt.
Opmerkingen:
- Je boiler openvijzen doe je op eigen risico
- Zorg dat de temperatuursturing in dienst blijft (extra relais)
- In vele boilers zit een anode om roesten van de boiler te vermijden, zorg dat deze gevoed blijft
Setup: Fronius Gen24 4kW, BYD batterij, slimme meter, 5kWpiek panelen
In de boiler zitten 3 weerstanden, elk van 1000W. Deze heb ik anders aangesloten:
- 3 weerstanden in serie: 333W
- 2 weerstanden in serie: 500W
- 1 weerstand: 1000W
Ik woon alleen, dus heb sowieso een beperkt verbruik.
Ik heb bovenstaande schakelingen gekozen omdat die het laagste vermogen hebben, zo kan ik de boiler ook al beginnen bijladen bij weinig zon.
In mijn omvormer (Fronius) is het mogelijk om tot 4 relais aan te sturen ifv ingestelde vermogens.
Ik heb volgende waarden gekozen:
Relais 1: Aan bij 400W meeropbrengst dan verbruik, uit bij zonneopbrengst < gemeten verbruik, deze schakelt boiler 333W in
Relais 2: Aan bij 401W meeropbrengst dan verbruik, uit idem, 500W boiler
Relais 3: Aan bij 600W meeropbrengst dan verbruik, uit idem, 1000W boiler
Prioriteit: hogere prioriteit geven aan de vermogenssturing dan aan de batterij.
Indien de omvormer een relais aan zet, blijft deze aan voor minstens 1 minuut + hysteresis om te snel aan/uit schakelen te vermijden.
Gemeten verbruik, was overdag naar het werk, het verbruik dat je ziet is van de boiler die in- en uitschakelt.
Opmerkingen:
- Je boiler openvijzen doe je op eigen risico
- Zorg dat de temperatuursturing in dienst blijft (extra relais)
- In vele boilers zit een anode om roesten van de boiler te vermijden, zorg dat deze gevoed blijft
- bensence
- lid
- 4
Mijn ervaring met de bchain stopcontacten : helaas hebben ze beiden de geest gegeven, en dit amper na een jaartje. Eentje in juli, en de andere deze maand. Er werd hoogstens 600W door die slimme stopcontacten gejaagd, dit wanneer er voldoende injectie was.
Gr,
Gr,
- Perslek
- Donateur
- 3
Ik gebruik deze van 20A en die werken nog steeds.
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... i5GEoS0HL1
En met deze stuur ik mijn boiler van 2000w mee.
https://nl.aliexpress.com/item/10050024 ... pt=glo2nld
- bensence
- lid
- 4
Maar werkt deze smart plug ook lokaal met een smartmeter die ingeplugd is in de P1 poort van de digitale meter?Perslek schreef: ↑11 aug 2023, 19:47 Ik gebruik deze van 20A en die werken nog steeds.
Of werken deze enkel via een of ander abonnement?
- Perslek
- Donateur
- 3
Deze stopcontacten werken via het wifi netwerk van je huis. En via de gratis smart life app, met vele instelmogelijkheden. Dit is totaal onafhankelijk van de P1 poort die ik niet open staan heb. Want fluvius moet niet teveel willen weten....;)bensence schreef: ↑12 aug 2023, 10:33Maar werkt deze smart plug ook lokaal met een smartmeter die ingeplugd is in de P1 poort van de digitale meter?Perslek schreef: ↑11 aug 2023, 19:47 Ik gebruik deze van 20A en die werken nog steeds.
- soundsystem
- Donateur
- 3
Euh, die p1 poort openzetten heeft toch niets te maken met de data die fluvius uitleest?Perslek schreef: ↑12 aug 2023, 13:05Deze stopcontacten werken via het wifi netwerk van je huis. En via de gratis smart life app, met vele instelmogelijkheden. Dit is totaal onafhankelijk van de P1 poort die ik niet open staan heb. Want fluvius moet niet teveel willen weten....;)bensence schreef: ↑12 aug 2023, 10:33Maar werkt deze smart plug ook lokaal met een smartmeter die ingeplugd is in de P1 poort van de digitale meter?Perslek schreef: ↑11 aug 2023, 19:47 Ik gebruik deze van 20A en die werken nog steeds.
Ik zou mij meer zorgen maken over ali express toestellen die op je wifi hangen...
- Perslek
- Donateur
- 3
Klopt, maar de omvormers van Huawei kunnen van op afstand geüpgrade worden. Maar van de Chinezen weten we dat, maar fluvius....soundsystem schreef: ↑12 aug 2023, 14:18Euh, die p1 poort openzetten heeft toch niets te maken met de data die fluvius uitleest?
Ik zou mij meer zorgen maken over ali express toestellen die op je wifi hangen...
- soundsystem
- Donateur
- 3
Vreemde redenering...
- Juan
- Master lid
- 3
Wat heeft die P1 poort te maken met updates die Fluvius sowieso op zijn DM doet op afstand?Perslek schreef: ↑12 aug 2023, 14:55Klopt, maar de omvormers van Huawei kunnen van op afstand geüpgrade worden. Maar van de Chinezen weten we dat, maar fluvius....soundsystem schreef: ↑12 aug 2023, 14:18Euh, die p1 poort openzetten heeft toch niets te maken met de data die fluvius uitleest?
Van sommige op dit forum moet je niet te verbaasd zijn
- Johanzon
- lid
- 9
Had dit gewoon geen twee jaar garantie ?
Ik bekeek vanmorgen de meer dan XX energiebeheersystemen op maakjemeterslim.be en zonder dit al gelezen te hebben viel mijn keuze ook op bchain smarthome.
Toevallig dat hier al een en ander besproken werd.
Blijven de toenmalige bezitters van dit systeem voldoende tevreden ?
Kan Lenny een huidige update geven van vernieuwde of bijgewerkte mogelijkheden ?
Mits aansluiten boiler en geplaatst door vakman kan er tegenwoordig premie van 50 % en/of max €400 bekomen worden!
Transitie van terugdraaien naar digitale meter.