Welke schakelaar om te schakelen tussen 2 omvormers ?

Post hier berichten over installaties die niet op het stroomnet aangesloten zijn, of ook zelfstandig kunnen werken.
Plaats reactie
bikerwally
lid
Installatie Land: België

Re: Welke schakelaar om te schakelen tussen 2 omvormers ?

Bericht door bikerwally »

Allen bedankt voor jullie bijdragen, hiermee kan ik al verder :tu:
stephan
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stephan »

Eens zien bij victron. Filax2
bikerwally
lid

Bedankt, had ik reeds gezien maar
The Filax is not intended to supply high power household equipment like washing machines
Mijn omvormer kan 5000W continu geven via de 32A uitgang.
De Filax is 16A.
stephan
Senior lid
11

Bericht door stephan »

Er is nog een zwaardere variant beschikbaar
mabo
Master lid
9

Bericht door mabo »

Ik heb onlangs in het datablad van een niet netgesynchroniseerde hybride omvormer, die je als UPS kan gebruiken gelezen, dat je moet oppassen bij het omschakelen, omdat je daardoor allerlei elektronische apparatuur en airco en dergelijke kan beschadigen.

Als de omvormers niet gesynchroniseerd zijn, en je schakelt over (met kleine onderbreking), en op dat moment is de spanning van beide omvormers totaal in tegenfase, dan krijgen alle apparaten die daarop aangesloten zijn een grote, plotse spanningsvariatie te verwerken, waardoor electronica en printplaten van airco's en dergelijke nogal eens de geest kunnen geven.
Ik zou dus maar oppassen met dat omschakelen.

De oplossing om dit te vermijden, was bij het type omvormer dat ik gezien heb, de net aansluiting van de 2de omvormer op de UPS uitgang van de eerste te hangen, zodat de verbruikers geen onderbrekingen of spanningssprongen te verwerken krijgen.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

Als de omvormers niet gesynchroniseerd zijn, en je schakelt over (met kleine onderbreking), en op dat moment is de spanning van beide omvormers totaal in tegenfase, dan krijgen alle apparaten die daarop aangesloten zijn een grote, plotse spanningsvariatie te verwerken, waardoor electronica en printplaten van airco's en dergelijke nogal eens de geest kunnen geven.
Dat is toch met elke ups die bij het omschakelen aan je binnenhuisinstallatie wordt gehangen?
Ik zie daar ook geen probleem in, de netspanning verandert sowieso 50maal per sec.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
IceTeaGX
Senior lid
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Niet alles kan zo goed tegen omschakelingen, dat klopt.
Een standaard UPS schakelt meestal IT materiaal, en die hebben op zich meestal geschakelde voedingen die zelf al de nodige buffers hebben.
Voor gevoelige systemen zijn er full-online UPS systemen, die altijd een AC/DC/AC conversie doen. Niet efficiënt, maar wel super stabiel.

Ik denk niet dat je veel problemen moet verwachten met alles wat schakelt op meer dan 10ms (ofwel een halve sinus) tenzij je speciale belastingen hebt die grote ladingen vasthouden.
bikerwally
lid

Uiteindelijk is het deze geworden:
Xenteq Omschakelautomaat Model PTS 230-25
Afbeelding
Wat duurder maar komt met 5 jaar garantie.
Werkt zoals Janus aangaf, de ene omvormer uitschakelen en de andere schakelt in zonder stroomonderbreking.
Voor een correcte aansluiting en werking worden alle drie de aders (fase, nul en aarde) op de PTS omschakelbox aangesloten. Voor de aarde hoeft dus geen losse (externe) voorziening gemaakt te worden. Belangrijke eigenschap is bovendien dat de PTS omschakelbox dubbelpolig (fase en nul) afgeschakeld. Dit gebeurt via één relais, zodat er geen problemen door dubbele schakelingen kunnen ontstaan.
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

janus schreef: 09 jul 2024, 07:01
mabo schreef: 08 jul 2024, 23:55 Als de omvormers niet gesynchroniseerd zijn, en je schakelt over (met kleine onderbreking), en op dat moment is de spanning van beide omvormers totaal in tegenfase, dan krijgen alle apparaten die daarop aangesloten zijn een grote, plotse spanningsvariatie te verwerken, waardoor electronica en printplaten van airco's en dergelijke nogal eens de geest kunnen geven.
Dat is toch met elke ups die bij het omschakelen aan je binnenhuisinstallatie wordt gehangen?
Ik zie daar ook geen probleem in, de netspanning verandert sowieso 50maal per sec.
Neen, niet elk ups systeem veroorzaakt een faseverschuiving bij het omschakelen. Er zijn UPS systemen die gesynchroniseerd lopen met de netfrequentie en netspanning. Bij het wegvallen van het net, neemt de UPS (nagenoeg) naadloos over. Bij het terugkeren van de netspanning heeft de UPS enkele seconden tot minuten nodig om terug te synchroniseren met het net.

Dat bij het overschakelen niet gesynchroniseerde omvormers kort na elkaar net de top van de spanning leveren vind ik een terechte bekommernis. In theorie toch ;-). De gepostte specs vermelden een omschakeltijd "minder dan 50 ms". Als ik er van uit dat de omschakeltijd in de praktijk in ieder geval meer dan 20 ms (één periode aan 50 Hz) bedraagt, dan stelt het probleem zich in de praktijk niet.
xenteq.png
Het specifatiedocument voor de Xenteq PTS 230-25 vermeld omschakeltijden van 20 ms (net => backup) en 50 ms (backup => net). Als je daarop mag vertrouwen stelt zich het probleem dus ook niet met deze transfer switch. En wat vertrouwen betreft: de omschakelsnelheid in het specificatiedocument wordt uitgedrukt in m/s (meter per seconde). En hoewel m/s een eenheid van snelheid is, moet dat wellicht ms (milliseconden) zijn. En als een bedrijf al niet de juiste eenheid in een specificatiedocument krijgt, dan stel ik me de vraag hoeveel vertrouwen je dan mag hebben in de waarde en de eigenlijke werking van het toestel. :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Plaats reactie

Terug naar “Eilandinstallaties (Off grid)”