Veldinstellingen Warmtepomp Samsung

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
TimP
1
Installatie Land: België

Veldinstellingen Warmtepomp Samsung

Bericht door TimP »

Gegevens:
WP: Samsung EHS Mono HT
Verwarming: Radiatoren
Controller: MIM-E03CN
Thermostaat: Honeywell Home

Wij hebben recent onze WP laten overzetten naar stooklijn ipv manuele bediening.
Op de controlkit staat nu aangegeven "Water Law".
Het probleem dat zich nu voordoet is dat de watertemp van de radiator instroom niet aan mijn minimum ingestelde waarde komt. Deze blijft rond 35gr en gaat max tot 42gr, waar ik minimum 45 heb ingesteld en max 65.
Ik heb de stooklijn nu zodanig gemanipuleerd om zeker altijd min 45gr te hebben, maar dat lijkt niet te werken.
Mis ik nog ergens een instelling die aangepast dient te worden?

Moesten jullie nog info wensen, laat maar weten. Elke hulp is welkom want met 40gr gaan we het niet trekken in de winter.
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Veldinstellingen Warmtepomp Samsung

Bericht door janus »

Radiators met een WP?
Dat is toch niet rendabel.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Solarzon
lid

Bericht door Solarzon »

1: Zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
2: Zit er een bypass gemonteerd zover mogelijk van de warmtebron?
3: Halen de grootste radiatoren hun debiet, kan zijn dat deze meer dan 150 liter per uur nodig hebben!
4: Zijn de leidingen dik genoeg, een warmtepomp pompt veel meer water door het systeem!

Een warmtepomp is zuinig als er een zo laag mogelijke temperatuur opgewekt wordt.
Je retour water bepaald de aanvoer temperatuur en is het beste zo laag mogelijk.
Hierdoor maakt je pomp zo lang mogelijke runs met een zo laag mogelijke temperatuur en de buitentemp bepaald dan tot vanaf welke max temp hij in regelstop gaat.
Dus niet blind staren op aanvoer temp maar of je woning de ingestelde temperatuur behaald.
Als dat niet is moet je eerder zoeken in de richting van te weinig capaciteit radiatoren.

Bij Evohome heb je trouwens ook een andere ketelmodule nodig namelijk de Honeywell Evohome BDR91T1004 module draadloos aan/uit, zit deze er?
TimP
1

Bericht door TimP »

Solarzon schreef: 09 okt 2024, 10:33 1: Zijn de radiatoren waterzijdig ingeregeld?
2: Zit er een bypass gemonteerd zover mogelijk van de warmtebron?
3: Halen de grootste radiatoren hun debiet, kan zijn dat deze meer dan 150 liter per uur nodig hebben!
4: Zijn de leidingen dik genoeg, een warmtepomp pompt veel meer water door het systeem!

Een warmtepomp is zuinig als er een zo laag mogelijke temperatuur opgewekt wordt.
Je retour water bepaald de aanvoer temperatuur en is het beste zo laag mogelijk.
Hierdoor maakt je pomp zo lang mogelijke runs met een zo laag mogelijke temperatuur en de buitentemp bepaald dan tot vanaf welke max temp hij in regelstop gaat.
Dus niet blind staren op aanvoer temp maar of je woning de ingestelde temperatuur behaald.
Als dat niet is moet je eerder zoeken in de richting van te weinig capaciteit radiatoren.

Bij Evohome heb je trouwens ook een andere ketelmodule nodig namelijk de Honeywell Evohome BDR91T1004 module draadloos aan/uit, zit deze er?
Op al die vragen kan ik geen antwoord bieden. De vooropgestelde temperatuur in huis wordt voorlopig gehaald. Ik keek inderdaad enkel naar de aanvoertemp, die, volgens de gevraagde minimum, niet gehaald werd.
Solarzon
lid

Bericht door Solarzon »

TimP schreef: 09 okt 2024, 11:50
Op al die vragen kan ik geen antwoord bieden. De vooropgestelde temperatuur in huis wordt voorlopig gehaald. Ik keek inderdaad enkel naar de aanvoertemp, die, volgens de gevraagde minimum, niet gehaald werd.
Tot zover dus prima, maar waarom een minimum? als de pomp hier al naar kijkt?, normaal stuurt hij op delta T, bijkomend je voordeel zit als hij met een zo laag mogelijke temperatuur de woning op gevraagde warmte houdt en ja dit kan met radiatoren vooral in na geïsoleerde woningen met een overcapaciteit van de radiatoren.
Wel zou mijn advies dan een hybride zijn vanwege de back-up mogelijkheid en vrije keuze tot de goedkoopste energie, dit wijzigt nogal graag door de graaiers.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

janus schreef: 09 okt 2024, 10:31 Radiators met een WP?
Dat is toch niet rendabel.
Je kan niet zomaar besluiten dat de combinatie radiatoren met een warmtepomp niet rendabel is. Net zoals vloerverwarming en warmtepomp niet per definitie een goede combinatie is.
Ik ken een verhaal van mensen die een huis kochten met bestaande vloerverwarming. De oude verwarmingsinstallatie werd vervangen door een warmtepomp. Een schijnbaar logische stap want ze hadden al vloerverwarming liggen. Blijkt achteraf dat de buizen van de vloerverwarming te ver uit elkaar liggen om écht goede prestaties te halen met de warmtepomp...

Hier trouwens ook een WP met radiatoren sinds begin dit jaar. Deels zelfs nog van die gietijzeren buizenradiatoren. En die staan nu niet echt gekend als geschikte lage-temperatuur verwarming. Tot dusver is de aanvoertemperatuur niet boven de 40°C moeten gaan en de COP varieert tussen 4,0 en 5,0. Toegegeven, er zijn deze winter 2024-2025 nog niet echt periodes geweest dat we dagenlang negatieve temperaturen hadden.
Ja, met de juiste vloerverwarming zou die aanvoertemperatuur wellicht naar 35°C of zelfs naar 30°C kunnen zakken en zal de efficiëntie van het systeem stijgen. Loont het de moeite om hiervoor alle vloeren uit te breken? Ik vrees van niet.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

TimP schreef: 09 okt 2024, 09:09 Gegevens:
WP: Samsung EHS Mono HT
Voor zover ik kan zien bestaat die in drie varianten:
  • AE080BXYDEG/EU met een opgegeven vermogen van 8kW
  • AE120BXYDEG/EU met een opgegeven vermogen van 12kW
  • AE140BXYDEG/EU met een opgegeven vermogen van 14kW
Kan je aangeven welke unit je precies staan hebt?
TimP schreef: 09 okt 2024, 09:09 Wij hebben recent onze WP laten overzetten naar stooklijn ipv manuele bediening.
Op de controlkit staat nu aangegeven "Water Law".
Het probleem dat zich nu voordoet is dat de watertemp van de radiator instroom niet aan mijn minimum ingestelde waarde komt. Deze blijft rond 35gr en gaat max tot 42gr, waar ik minimum 45 heb ingesteld en max 65.
Ik heb de stooklijn nu zodanig gemanipuleerd om zeker altijd min 45gr te hebben, maar dat lijkt niet te werken.
Mis ik nog ergens een instelling die aangepast dient te worden?
Waarom zou je überhaupt een minimum 45°C aanvoertemperatuur instellen?
Met alle respect, maar dat lijkt me een onzinnige waarde. Met die instelling gaat de warmtepomp mogelijks pendelen en verlies je aan efficiëntie.
Tenzij je de werking van weersafhankelijk sturing ten volle begrijpt, laat dan de warmtepomp de geschikte aanvoertemperatuur bepalen en morrel er verder zelf niet te veel aan. Tenzij je precies weet waar je mee bezig bent, of je wil bijleren. :-)

In dat laatste geval kan je wel "spelen" met de helling van de stooklijn. Jouw installateur zou (met de nadruk op zou) die min of meer correct moeten ingesteld hebben en jou van de nodige uitleg voorzien moeten hebben. Maar dat laatste lijkt niet het geval. De huidige waarde ligt wellicht ergens tussen 0,4 en 1,2. Je kan naar dergelijke waarde op zoek gaan in de instellingen.
stooklijn.jpg
TimP schreef: 09 okt 2024, 09:09 Moesten jullie nog info wensen, laat maar weten. Elke hulp is welkom want met 40gr gaan we het niet trekken in de winter.
Ik stel me de vraag of jouw conclusie dat je het in de winter met 40gr niet gaat trekken niet iets te voorbarig is.
Over hoeveel vierkante meter verwarmde vloeroppervlakte spreken we hier? 100m², 200m², ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”