Hartelijk dank Luc. Ja we hebben in eerste instantie die ook overwogen omdat het wat netjes zou uitzien maar de man van de installatie die ik hierboven al eens vermeld heb raad dit af. Hij waarschuwde me ervoor dat als er iets mankeert aan het toestel je met grotere kosten zal zitten. Beter alles apart, is je Cerbo stuk is het gemakkelijker te vervangen door een nieuw exemplaar. Ik weet feitelijk niet of je bij zo’n Easysolar gemakkelijk binnen in dit toestel de GX en MPPT (zelf) kan vervangen.luc.de.smedt schreef: ↑30 sep 2024, 11:23Succes, ik dien binnenkort een gelijkaardige installatie plaatsen bij mijn zoon doch zal een Easysolar 5000/70-GX inzetten. Dit is een multiplus II met een mppt 250/100 en een Cerbo tesamen in 1 apparaat.Ilios schreef: ↑30 sep 2024, 10:48Héél heel hartelijk dank Stephan. Dat is me nu duidelijk!
Wat de plaatsing betreft, batterijen en aanverwanten zullen in een technische kamer komen ongeveer net uit het midden van het huis. De zonnepanelen komen ook ongeveer boven deze ruimte. De lengte zal dus beperkt zijn en goed meevallen. Ik heb er zéker al wat over gelezen maar zal het terug een keer moeten opzoeken om de juiste dikte te bepalen.
Hartelijk dank! Ook aan Luc!
Nieuwe installatie op Zuid-Kreta
- Ilios
- lid
- 2
- Installatie Land: Ander
Re: Nieuwe installatie op Zuid-Kreta
- luc.de.smedt
- Senior lid
- 3
- Installatie Land: België
Uw man van de installatie heeft ook gelijk. De keuze is aan de klant.Ilios schreef: ↑30 sep 2024, 12:22Hartelijk dank Luc. Ja we hebben in eerste instantie die ook overwogen omdat het wat netjes zou uitzien maar de man van de installatie die ik hierboven al eens vermeld heb raad dit af. Hij waarschuwde me ervoor dat als er iets mankeert aan het toestel je met grotere kosten zal zitten. Beter alles apart, is je Cerbo stuk is het gemakkelijker te vervangen door een nieuw exemplaar. Ik weet feitelijk niet of je bij zo’n Easysolar gemakkelijk binnen in dit toestel de GX en MPPT (zelf) kan vervangen.luc.de.smedt schreef: ↑30 sep 2024, 11:23Succes, ik dien binnenkort een gelijkaardige installatie plaatsen bij mijn zoon doch zal een Easysolar 5000/70-GX inzetten. Dit is een multiplus II met een mppt 250/100 en een Cerbo tesamen in 1 apparaat.Ilios schreef: ↑30 sep 2024, 10:48
Héél heel hartelijk dank Stephan. Dat is me nu duidelijk!
Wat de plaatsing betreft, batterijen en aanverwanten zullen in een technische kamer komen ongeveer net uit het midden van het huis. De zonnepanelen komen ook ongeveer boven deze ruimte. De lengte zal dus beperkt zijn en goed meevallen. Ik heb er zéker al wat over gelezen maar zal het terug een keer moeten opzoeken om de juiste dikte te bepalen.
Hartelijk dank! Ook aan Luc!
- Ilios
- lid
- 2
Ja inderdaad, gelukkig hebben we de vrije keuze.luc.de.smedt schreef: ↑30 sep 2024, 12:38Uw man van de installatie heeft ook gelijk. De keuze is aan de klant.Ilios schreef: ↑30 sep 2024, 12:22Hartelijk dank Luc. Ja we hebben in eerste instantie die ook overwogen omdat het wat netjes zou uitzien maar de man van de installatie die ik hierboven al eens vermeld heb raad dit af. Hij waarschuwde me ervoor dat als er iets mankeert aan het toestel je met grotere kosten zal zitten. Beter alles apart, is je Cerbo stuk is het gemakkelijker te vervangen door een nieuw exemplaar. Ik weet feitelijk niet of je bij zo’n Easysolar gemakkelijk binnen in dit toestel de GX en MPPT (zelf) kan vervangen.luc.de.smedt schreef: ↑30 sep 2024, 11:23
Succes, ik dien binnenkort een gelijkaardige installatie plaatsen bij mijn zoon doch zal een Easysolar 5000/70-GX inzetten. Dit is een multiplus II met een mppt 250/100 en een Cerbo tesamen in 1 apparaat.
- stephan
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
De mppt is te vervangen.
- Ilios
- lid
- 2
- Ilios
- lid
- 2
We hebben vandaag een offerte ontvangen voor de meeste onderdelen die ik zou willen en dat ziet er héél goed uit. Enkel komt hij met een extra Victron energie GX Touch 50 af die ik normaal niet had voorzien (nuttig?) en een nieuw merk/model van batterijen, meer bepaald 3 x Voltsmile V10 rack mounted lithium 51.2V - 5.12kWh batterijen Voltsmile te leveren ipv van 4 x Pylontech US3000C (48V - 3.5kWh) exemplaren. Nu weet ik niet of het voltage verschil (+3.2V) veel verschil uitmaakt maar we zouden hiermee ietsje meer opslagcapaciteit hebben (+1.36kWh).
Die Voltsmile's staan wel niet in de lijst van compatible batterijen voor een Inverter Victron Multiplus II maar dat zou geen probleem mogen zijn, aldus de leverancier.
Die Voltsmile's staan wel niet in de lijst van compatible batterijen voor een Inverter Victron Multiplus II maar dat zou geen probleem mogen zijn, aldus de leverancier.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Zolang je maar binnen de specs van de omvormer blijft.Nu weet ik niet of het voltage verschil (+3.2V) veel verschil uitmaakt maar we zouden hiermee ietsje meer opslagcapaciteit hebben (+1.36kWh).
Misschien toch zelf maar even informeren bij Victron.Die Voltsmile's staan wel niet in de lijst van compatible batterijen voor een Inverter Victron Multiplus II maar dat zou geen probleem mogen zijn, aldus de leverancier.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- Ilios
- lid
- 2
janus schreef: ↑14 nov 2024, 08:51Bedankt!Nu weet ik niet of het voltage verschil (+3.2V) veel verschil uitmaakt maar we zouden hiermee ietsje meer opslagcapaciteit hebben (+1.36kWh).
Zolang je maar binnen de specs van de omvormer blijft.
Voor zover ik kan zien voldoet een Multiplus II /48/5000 hieraan.
AC-ingang Ingangsspanningsbereik: 187-265 VAC
Ingangsfrequentie: 45 – 65 Hz
'Absorptie'-laadspanning 14,4 / 28,8 / 57,6 V
'Float'-laadspanning 13,8 / 27,6 / 55,2 V
Opslagmodus 13,2 / 26,4 / 52,8 V
Maximale acculaadstroom (4) 120 /70 / 35 A 220 / 120 / 70 A 110 A 140 A 200 A
Misschien toch zelf maar even informeren bij Victron.Die Voltsmile's staan wel niet in de lijst van compatible batterijen voor een Inverter Victron Multiplus II maar dat zou geen probleem mogen zijn, aldus de leverancier.
Ik weet niet of zij zo vlot bereikbaar zijn maar wat ik lees op hun lijst dat er zich enkele problemen kunnen voordoen bij batterijen die niet in hun lijst staan.
https://www.victronenergy.com/live/batt ... lity:start
- IceTeaGX
- Senior lid
- Installatie Land: België
- Contacteer:
Victron heeft een vrij open en compatibel systeem. De kans is dus vrij groot dat dit zonder problemen werkt.General information about batteries that are not on above list
Many additional 3rd party batteries are also compatible with Victron, and are recommended by local dealers.
Using these batteries is permitted under warranty, and they will require additional information and support from a local supplier.
Victron provides our battery protocol specification to these battery manufacturers on request from a regional manager.
En als dit niet goed werkt, kan je de installateur ervoor aanspreken. Of die betrouwbaar is, is natuurlijk iets anders.
De GX Touch 50 is een display voor tegen de muur te hangen. Als je dit niet van plan bent te gebruiken (maar app op GSM/tablet/...) zie ik de meerwaarde er niet echt van in.
- Ilios
- lid
- 2
Bedankt voor je inbreng.IceTeaGX schreef: ↑14 nov 2024, 09:46Victron heeft een vrij open en compatibel systeem. De kans is dus vrij groot dat dit zonder problemen werkt.General information about batteries that are not on above list
Many additional 3rd party batteries are also compatible with Victron, and are recommended by local dealers.
Using these batteries is permitted under warranty, and they will require additional information and support from a local supplier.
Victron provides our battery protocol specification to these battery manufacturers on request from a regional manager.
En als dit niet goed werkt, kan je de installateur ervoor aanspreken. Of die betrouwbaar is, is natuurlijk iets anders.
De GX Touch 50 is een display voor tegen de muur te hangen. Als je dit niet van plan bent te gebruiken (maar app op GSM/tablet/...) zie ik de meerwaarde er niet echt van in.
Ik denk wel dat die betrouwbaar is (dat hopen we toch:D) We hebben al werk van hem gezien, komt goed.
Hij wil wel graag verkopen natuurlijk, ik had die GX Touch 50 niet op mijn lijstje gezet maar wel een Victron SmartSolar Pluggable Display voor in de MPPT. Hij stelde ook een pre cable systeem voor Solar Shop maar met een prijskaartje van €688 vind ik dat een zéér dure optie. Proper is het wel maar ik kan zelf wel zoiets gelijkaardig maken denk ik dan.
- Ilios
- lid
- 2
Even een kleine update. Na de ontvangen prijsofferte van het voorop gestelde materiaal hebben we nu van een locale "energy-berekenaar" 4 offertes gekregen. Met de gegevens die wij hem hebben doorgegeven (we hebben nu een gemiddeld dagelijks verbruik van 5,7kWh berekend over 590 dagen) en we zouden nu rekening willen houden met een dagelijks méér verbruik voor het nieuwe huis en naar 7,5kWh gaan.
Opmerkelijk, wat mij betreft zijn het de twee offertes om over te gaan naar een 3-fase systeem, waarom? Hij heeft ook nog 2 offertes doorgestuurd voor een 1-fasig systeem.
1°
2°
3°
4°
Opmerkelijk, wat mij betreft zijn het de twee offertes om over te gaan naar een 3-fase systeem, waarom? Hij heeft ook nog 2 offertes doorgestuurd voor een 1-fasig systeem.
1°
2°
3°
4°
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Om het vermogen over meerdere fase te verdelen 12Kw op 1 fase is wel erg veel, in BE is het maximum per fase 5kW
.
- Ilios
- lid
- 2
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Wat heb je gevraagd dan?
.
- Ilios
- lid
- 2
Staat hierboven, voor een dagelijks gemiddeld verbruik van 7,5kWh (wat we nu niet verbruiken maar willen wat marge hebben) dus voor een installatie van ongeveer 5.0Kw, bvb 585Wp x 8 of eventueel max.6.0Kw installatie. Hadden hem ook voorgesteld om naar een 5000Kw inverter te kijken.