Nieuwe installatie op Zuid-Kreta

Outside Belgium
Plaats reactie
Ilios
lid
2
Installatie Land: Ander

Re: Nieuwe installatie op Zuid-Kreta

Bericht door Ilios »

luc.de.smedt schreef: 30 sep 2024, 11:23
Ilios schreef: 30 sep 2024, 10:48
stephan schreef: 29 sep 2024, 23:47 Dit zijn twee begrippen die je zeker machtig moet zijn.
Is ook belangrijk voor het berekenen van de juiste kabeldikte.
Nog een tip. Batterij en lader zo dicht mogelijk bij elkaar houden alsook dat de kabels naar de batterij gelijk zijn van lengte.
Héél heel hartelijk dank Stephan. Dat is me nu duidelijk!
Wat de plaatsing betreft, batterijen en aanverwanten zullen in een technische kamer komen ongeveer net uit het midden van het huis. De zonnepanelen komen ook ongeveer boven deze ruimte. De lengte zal dus beperkt zijn en goed meevallen. Ik heb er zéker al wat over gelezen maar zal het terug een keer moeten opzoeken om de juiste dikte te bepalen.
Hartelijk dank! Ook aan Luc!
Succes, ik dien binnenkort een gelijkaardige installatie plaatsen bij mijn zoon doch zal een Easysolar 5000/70-GX inzetten. Dit is een multiplus II met een mppt 250/100 en een Cerbo tesamen in 1 apparaat.
Hartelijk dank Luc. Ja we hebben in eerste instantie die ook overwogen omdat het wat netjes zou uitzien maar de man van de installatie die ik hierboven al eens vermeld heb raad dit af. Hij waarschuwde me ervoor dat als er iets mankeert aan het toestel je met grotere kosten zal zitten. Beter alles apart, is je Cerbo stuk is het gemakkelijker te vervangen door een nieuw exemplaar. Ik weet feitelijk niet of je bij zo’n Easysolar gemakkelijk binnen in dit toestel de GX en MPPT (zelf) kan vervangen.
luc.de.smedt
Senior lid
3
Installatie Land: België

Bericht door luc.de.smedt »

Ilios schreef: 30 sep 2024, 12:22
Ilios schreef: 30 sep 2024, 10:48
Héél heel hartelijk dank Stephan. Dat is me nu duidelijk!
Wat de plaatsing betreft, batterijen en aanverwanten zullen in een technische kamer komen ongeveer net uit het midden van het huis. De zonnepanelen komen ook ongeveer boven deze ruimte. De lengte zal dus beperkt zijn en goed meevallen. Ik heb er zéker al wat over gelezen maar zal het terug een keer moeten opzoeken om de juiste dikte te bepalen.
Hartelijk dank! Ook aan Luc!
Succes, ik dien binnenkort een gelijkaardige installatie plaatsen bij mijn zoon doch zal een Easysolar 5000/70-GX inzetten. Dit is een multiplus II met een mppt 250/100 en een Cerbo tesamen in 1 apparaat.
Hartelijk dank Luc. Ja we hebben in eerste instantie die ook overwogen omdat het wat netjes zou uitzien maar de man van de installatie die ik hierboven al eens vermeld heb raad dit af. Hij waarschuwde me ervoor dat als er iets mankeert aan het toestel je met grotere kosten zal zitten. Beter alles apart, is je Cerbo stuk is het gemakkelijker te vervangen door een nieuw exemplaar. Ik weet feitelijk niet of je bij zo’n Easysolar gemakkelijk binnen in dit toestel de GX en MPPT (zelf) kan vervangen.
Uw man van de installatie heeft ook gelijk. De keuze is aan de klant.
Ilios
lid
2

Bericht door Ilios »

luc.de.smedt schreef: 30 sep 2024, 12:38
Ilios schreef: 30 sep 2024, 12:22
Uw man van de installatie heeft ook gelijk. De keuze is aan de klant.
Ja inderdaad, gelukkig hebben we de vrije keuze. ;-)
stephan
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door stephan »

De mppt is te vervangen.
Ilios
lid
2

Bericht door Ilios »

stephan schreef: 01 okt 2024, 23:37 De mppt is te vervangen.

Hartelijk voor de info.
Plaats reactie

Terug naar “Outside Belgium”