Weetje

Hier kan u vragen stellen over merken, specifieke panelen of omvormers. Iedereen is vrij om zijn ervaringen door te geven.
Jack Daniels
Senior lid
11
Installatie Land: België

Re: Weetje

Bericht door Jack Daniels »

IceTeaGX schreef: 30 sep 2024, 11:16
Jack Daniels schreef: 30 sep 2024, 11:06 Is dit de nieuwe manier van reageren? Een reactie staat mij niet aan, dus steek ik het op AI gegenereerde teksten.
Ik reageer ook niet op u, ...
Bij deze mijn excuses voor het verkeerd interpreteren.
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
m2ts
Master lid
11

Bericht door m2ts »

Jack Daniels schreef: 30 sep 2024, 11:13
Victor schreef: 30 sep 2024, 11:08 Een oplossing voor zulke tijdelijke netproblemen kan uiteraard ook zijn om je eigen huisinstallatie te voorzien van een automatische eilandfunctie.
Mja, welk prijskaartje staat daar dan tegenover? Ik ben 60. Mocht ik 20 jaar jonger geweest zijn, het was het overwegen waard.
Je eigen leeftijd heeft niet noodzakelijk te maken om het financieel wel of niet te doen. Stel dat je je huis ooit moet verkopen en je hebt al een deel terugverdiend en je kan wat meer vragen, dan kan je alsnog winst gemaakt hebben t.o.v. het niet te doen. Als je echter zou zeggen dat je huis al heel oud is en wellicht beter platgegooid of zwaar verbouwd moet worden, dan is het een ander verhaal ;-).
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Jack Daniels schreef: 30 sep 2024, 11:13 Mja, welk prijskaartje staat daar dan tegenover? Ik ben 60. Mocht ik 20 jaar jonger geweest zijn, het was het overwegen waard.
Niet dat het er veel toe doet maar ik heb al ruim meer jaren op de teller.
En mijn stelling is dat ik spaarcenten bij de transitie niet kan meenemen en het dus weinig zin heeft ze nog op te potten en er dan maar beter zelf iedere dag van kan genieten.

Het prijskaartje betaalt zich overigens gewoon zelf terug.
Juan
Master lid
3

Bericht door Juan »

Jack Daniels schreef: 30 sep 2024, 11:13
Victor schreef: 30 sep 2024, 11:08 Een oplossing voor zulke tijdelijke netproblemen kan uiteraard ook zijn om je eigen huisinstallatie te voorzien van een automatische eilandfunctie.
Mja, welk prijskaartje staat daar dan tegenover? Ik ben 60. Mocht ik 20 jaar jonger geweest zijn, het was het overwegen waard.
Ik ben iets meer dan 20 jaar jonger en zelfs ik zou het niet overwegen. Hoe vaak zijn er vandaag netproblemen, of hoe vaak staat er een noodaggregaat langs een kabine ? :h:
turboke27
Senior lid
4

Bericht door turboke27 »

Juan schreef: 30 sep 2024, 18:01 Ik ben iets meer dan 20 jaar jonger en zelfs ik zou het niet overwegen. Hoe vaak zijn er vandaag netproblemen, of hoe vaak staat er een noodaggregaat langs een kabine ? :h:
I agree
Eilandbedrijf kan een leuke hobby zijn, maar behalve in zeer specifieke omstandigheden is dat in België compleet weggegooid geld.

Als we al in de komende jaren problemen zouden krijgen met netstabiliteit of blackouts (onwaarschijnlijk, maar niets is onmogelijk), is dat ook allemaal niet opgelost door een wat grotere batterij en 2 stopcontacten op eilandwerking. Voor een paar uur vind je jezelf een topkerel, en daarna ontdek je dat je eigenlijk niet veel beter af bent dan de buren. Want je speelt op dynamische tarieven om je batterij terug te verdienen, dus je batterij was juist half leeg. of je bent vergeten je elektrische poort op je eiland uitgang te zetten, dus je krijgt je auto niet buiten. Of het is super donkere dag, dus na enkele uren is je batterij toch leeg. Je elektrische kookplaat en je warmtepomp kan je neit voeden, want dan is je batterij direct leeg,...

Het is een illusie dat je echt off-grid kan gaan met behoud van comfort voor langere periode zonder zware investeringen. Off-grid vereist nog steeds ofwel zeer zwaar terugschroeven van comfort, ofwel een dieselgenerator zetten.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Twee stopcontacten op eilandwerking?
Met eilandwerking bedoelde ik dat je volledige woning, aanhorigheden en eventueel laadpaal als kritische verbruikers gedefinieerd is.
Eilandwerking betekent in dat geval dat alle verbruikers blijven doorwerken alsof er een net zou aanwezig zijn en niet alleen een paar stopcontacten.

Een dynamisch energiecontract heb ik ook niet want zoals eerder opgemerkt is de vaste kost en de afroming op injectie en de bijtelling op afname door de energieleverancier hierop veel te hoog.

Hier draai alles op eigen productie en is de netaansluiting er alleen nog om de productie die ikzelf niet kan verbruiken en niet meer kan opslaan tegen betaling aan het net kwijt te geraken.

Geen standaardoplossing maar het kan wel.
Laatst gewijzigd door Victor op 30 sep 2024, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Juan
Master lid
3

Bericht door Juan »

Victor schreef: 30 sep 2024, 19:46 Twee stopcontacten op eilandwerking?
Met eilandwerking bedoelde ik dat je volledige woning, aanhorigheden en eventueel laadpaal als kritische verbruikers gedefinieerd is.
Eilandwerking betekent in dat geval dat alle verbruikers blijven doorwerken alsof er een net zou aanwezig zijn en niet alleen een paar stopcontacten.
Maar de vraag blijft: wat is het nut van eilandbedrijf als potentiële backup van een betrouwbaar elektriciteitsnet ? Tenzij je thuis een datacenter hebt draaien, kan je gerust enkele uren per jaar zonder elektriciteit.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Wat het nut is dient ieder voor zichzelf te bepalen.

De volledige woning draait hier op elektriciteit en ook de fietsen en EV rijden daarop.
Het kan dus wel want draait hier al jaren probleemloos.
Je moet alleen zorgen dat je genoeg eigen productie en eigen opslag hebt om er je eigen verbruik mee af te dekken. In de praktijk houdt dat in dat je 8 maanden per jaar meer produceert dan je zelf verbruikt.
En dan komt een netaansluiting nog van pas om die overtollige energie aan te verkopen.
Met 5 kWp aan panelen en een accu van 5 kWh opslag ga je er op eigen kracht idd niet geraken.

Tijdens de 2 tot 3 maanden dat de thuisaccu niet voldoende opslag heeft springt de accu van de EV zelfs bij om de woning van energie te voorzien want deze kan als AC stroomaggregaat aan de woning gekoppeld worden.
Laatst gewijzigd door Victor op 30 sep 2024, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Juan
Master lid
3

Bericht door Juan »

Victor schreef: 30 sep 2024, 19:50 Wat het nut is dient ieder voor zichzelf te bepalen.
En toch is denk ik iedereen, mezelf incl., hier benieuwd naar de onderbouwing van jouw eerdere stelling, want blijkbaar missen we allemaal iets ?
Victor schreef: 30 sep 2024, 17:29 Het prijskaartje betaalt zich overigens gewoon zelf terug.
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Jack Daniels schreef: 30 sep 2024, 10:52
Koidream schreef: 30 sep 2024, 09:44 - Een onaangekondigde stroomonderbreking van langer dan 4 uur geeft in België recht op een vergoeding.
Voortaan toch maar eens beter de Fluvius voorwaarden lezen?

Compensatie voor uitvallende omvormers
Als je omvormer soms uitvalt, heb je mogelijk recht op een compensatie. De voorwaarden zijn:

Je hebt een decentrale productie-eenheid, aangesloten op het laagspanningsnet, waarvan de omvormer soms uitvalt.
Je hebt je installatie al aangemeld in Mijn Fluvius.
De omvormer valt niet uit door een fout van de binneninstallatie.
Je hebt ons de storing ‘het uitvallen van je omvormer’ gemeld via 078 35 35 00 (zonaal tarief, 24/7). Wij konden het probleem van de uitvallende omvormer niet oplossen binnen de 30 dagen na melding van de storing.

Fluvius geeft zichzelf dus 30 dagen tijd alvorens er sprake kan zijn van schadevergoeding of compensatie. Die termijn is uiteraard lang genoeg zodat er quasi nooit een compensatie betaald moet worden.
Een uitvallende omvormer staat niet gelijk aan een stroomonderbreking.

https://www.vlaanderen.be/vergoedingen- ... vier%20uur.

Voorwaarden:
- als de elektrische stroomtoevoer ongepland langer dan 4 uur was onderbroken.
- De stroomonderbrekingen mag niet op voorhand aangekondigd zijn.

Financieel voordeel:
De vergoeding voor een langdurige stroomonderbreking bedraagt 35 euro voor een gezin, vermeerderd met 20 euro voor elke bijkomende periode van vier uur. Deze bedragen worden verdubbeld als de onderbreking plaatsvindt in de winterperiode die in principe loopt van 1 december tot 1 maart, maar verlengd kan worden afhankelijke van de weersomstandigheden.

Voortaan toch maar eens beter de Fluvius voorwaarden lezen?
Jack Daniels
Senior lid
11

@Koidream: wat blijf je nu toch door drammen ?? De stroomonderbreking was iets van 4 uur volgens de log files van mijn omvormer , op een paar minuten na. De omvormer ligt eruit sinds vrijdagavond 27 oktober rond 17.30u, dat is nu een dag of vier. Waarom jij absoluut wil blijven vasthouden aan een stroomonderbreking terwijl het om uitgevallen omvormers gaat, is mij een raadsel. Fluvius zal dat heel goed ingecalculeerd hebben. Meteen aggregaat laten aanrukken zodat de uitval beperkt bleef tot 4 uur en er geen compensatie betaald moet worden.
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
Juan
Master lid
3

Bericht door Juan »

Hier staat alle info ivm wanneer je recht hebt op vergoedingen : https://www.fluvius.be/nl/storingen-en- ... vergoeding

Fluvius zal je ook exact kunnen vertellen hoelang uw stroomonderbreking duurde.
Jack Daniels schreef: 01 okt 2024, 09:41 Fluvius zal dat heel goed ingecalculeerd hebben. Meteen aggregaat laten aanrukken zodat de uitval beperkt bleef tot 4 uur en er geen compensatie betaald moet worden.
Wat een nonsens is dit. Wees blij dat Fluvius zo snel voor een tijdelijke oplossing heeft gezorgd. Jij zit liever in het donker zodat je compensaties krijgt ?
philippe_d
Senior lid
2

Bericht door philippe_d »

Koidream schreef: 30 sep 2024, 10:04 Bij de aanschaf en installatie van een aggregaat voor noodstroom is het raadzaam om een erkende installateur in te schakelen. Deze kan zorgen voor een correcte aansluiting en instelling, zodat de frequentie en spanning overeenkomen met die van het openbare net.
Uw uitleg is volledig off-topic :-)
Dit gaat hier niet over een (particuliere) installatie van een aggregaat voor noodstroom, maar een aggregaat dat door Fluvius geplaatst wordt tijdens werken (bijvoorbeeld werken aan een cabine).
Zoals hierboven al gezegd, de frequentie wordt door Fluvius moedwillig gewijzigd, met als enige bedoeling om alle aangesloten omvormers uit te schakelen (veiligheid)
Een goedgekeurde omvormer (C10/C11 lijst) bewaakt alle net parameters (spanning, frequentie), en schakelt automatisch uit indien bepaalde grenzen overschreden worden. De netfrequentie moet tussen 49.8 en 50.2 Hz liggen.
Panelen: 15 Phono solar 400Wp mono (6 kWp)
Richting: Z-O 136°(of -44° t.o.v. Z.)
Dakhelling: 30°
Omvormer: FOX H1-5.0E hybride (5 kW)
Installatie: 14-02-2023 (Gutami - groepsaankoop prov. West-Vl.)
IceTeaGX
Senior lid
Contacteer:

Bericht door IceTeaGX »

Juan schreef: 01 okt 2024, 18:59
Jack Daniels schreef: 01 okt 2024, 09:41 Fluvius zal dat heel goed ingecalculeerd hebben. Meteen aggregaat laten aanrukken zodat de uitval beperkt bleef tot 4 uur en er geen compensatie betaald moet worden.
Wat een nonsens is dit. Wees blij dat Fluvius zo snel voor een tijdelijke oplossing heeft gezorgd. Jij zit liever in het donker zodat je compensaties krijgt ?
Het komt een beetje op hetzelfde neer.
Ze hebben een 4 uur SLA, daarna zijn er vergoedingen te betalen. Dit wil Fluvius uiteraard niet, dus als bij een eerste snelle inspectie blijkt dat er mogelijk een groter probleem speelt, zal men inderdaad snel een aggregaat laten komen, om aan de SLA te voldoen.

Het moet niet negatief bekeken worden, maar het is ook geen liefdadigheid. Daar hebben ze gewoonweg correcte processen voor.

En de omvormers vallen inderdaad buiten deze SLA.
Jack Daniels
Senior lid
11

Juan schreef: 01 okt 2024, 18:59 Wat een nonsens is dit. Wees blij dat Fluvius zo snel voor een tijdelijke oplossing heeft gezorgd. Jij zit liever in het donker zodat je compensaties krijgt ?
De vorige grote storing een paar maanden geleden heeft geduurd van ongeveer 8u tot 16u. Fiberklaar had een stroomkabel geraakt bij de aanleg van glasvezel. Geen aggregaat toen, gewoon een hele wijk zonder stroom gedurende een uur of acht. Toen ben ik, na het werk, zelfs naar Huurland Dendermonde gereden om een generator te halen. Ik vertrouwde het niet en wou te allen prijze vermijden dat de inhoud van mijn vier vriezers zou ontdooien. Toen ik de generator aansloot was de temperatuur al met een tiental graden gestegen.
Hoezo, zo snel?
Het euvel werd voorlopig opgelost door voor een omleiding van het net te zorgen. Ja, we gingen op de hoogte gehouden worden door Fluvius volgens één van die techniekers. We zouden wel een briefje in de bus vinden. Ondertussen, maanden later, geen briefje en de omleiding is er nog steeds. Die kapotte kabel is nog steeds niet gerepareerd.
12x Sunpower 318Wp
14x Sunpower 425Wp
1 Huawei batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei PV panelen”