Beginnersvragen thuisbatterij

Nu het belang aan batterij opslagsystemen, met de komst van nieuw tarieven, aan belang toeneemt, een aparte rubriek voor batterijsystemen.
Plaats reactie
turboke27
Senior lid
4
Installatie Land: België

Re: Beginnersvragen thuisbatterij

Bericht door turboke27 »

bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 14:12 En idd...ideologisch gezien wil ik het liefste naar een zoveel mogelijk off-grid situatie toe, toch in ieder geval gedurende de periodes van het jaar dat er voldoende zon schijnt. Dus zeg van begin Maart tot ergens in Oktober.
Daar heb ik het klein beetje moeilijk mee. Allez, uiteraard doe je wat je wil, maar wat is het nut van "zoveel mogelijk" off-grid.
Ofwel ga je off-grid en ben je bereid die kosten te dragen uit praktische of ideologische overwegingen.
Ofwel neem je het comfort van het energienet, maar waarom zou je dan geld weggooien om te doen alsof je toch off-grid bent, maar niet echt. Dat levert geen enkel voordeel op, maar wel veel kosten.
luc.de.smedt
Senior lid
3

Bericht door luc.de.smedt »

turboke27 schreef: 30 sep 2024, 14:21
bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 14:12 En idd...ideologisch gezien wil ik het liefste naar een zoveel mogelijk off-grid situatie toe, toch in ieder geval gedurende de periodes van het jaar dat er voldoende zon schijnt. Dus zeg van begin Maart tot ergens in Oktober.
Daar heb ik het klein beetje moeilijk mee. Allez, uiteraard doe je wat je wil, maar wat is het nut van "zoveel mogelijk" off-grid.
Ofwel ga je off-grid en ben je bereid die kosten te dragen uit praktische of ideologische overwegingen.
Ofwel neem je het comfort van het energienet, maar waarom zou je dan geld weggooien om te doen alsof je toch off-grid bent, maar niet echt. Dat levert geen enkel voordeel op, maar wel veel kosten.
Het woord 'hobby' werd in het leven geroepen omdat het geen winstoogmerk als drijfveer heeft, anders wordt het een business.
m2ts
Master lid
11

Bericht door m2ts »

bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 14:12En idd...ideologisch gezien wil ik het liefste naar een zoveel mogelijk off-grid situatie toe, toch in ieder geval gedurende de periodes van het jaar dat er voldoende zon schijnt. Dus zeg van begin Maart tot ergens in Oktober.
Uit interesse: wat is jouw ideologie/redenen om zoveel mogelijk off-grid te gaan?
PV: 4410 Wp;40°;23° helling. Ecopower.
bluescoobie
lid
3

Bericht door bluescoobie »

m2ts schreef: 30 sep 2024, 16:21
bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 14:12En idd...ideologisch gezien wil ik het liefste naar een zoveel mogelijk off-grid situatie toe, toch in ieder geval gedurende de periodes van het jaar dat er voldoende zon schijnt. Dus zeg van begin Maart tot ergens in Oktober.
Uit interesse: wat is jouw ideologie/redenen om zoveel mogelijk off-grid te gaan?
Ach...ik heb een zak geld gekregen bij het overlijden van onze vader, ik heb de plek om zonnepanelen te leggen, panelen zijn niet duur meer, ik krijg volgende maand mijn digitale meter en dus gedaan met de terugdraaiende teller, zo vanalles wat tesamen. Maar vooral imdat het kicken is ;-)

En daarnaast....als techneut zijnde is het gewoon leuk om te kijken hoever je kunt komen met panelen en batterij, en wat daar dan allemaal bij komt kijken.

:lol: Je moet toch iets te doen hebben he
René2
lid
3

Bericht door René2 »

bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 10:39 Ik heb nog een "oud" systeem draaien met een Sunny Boy 3300tl-hs en 15 panelen 230Wp, ik heb nog 5 jaar groencertificaten. Getriggerd door de digitale meter ben ik toch alvast eens aan het rondkijken om een thuisbatterij te gaan zetten. Complicerende factor is helaas dat de solar omvormer 70m verderop achterin de tuin staat onder een vrij open afdak, lijkt me niet goed om de thuisbatterij daar neer te zetten ivm koude en hitte.

Dus zal toch een retrofit worden vrees ik, en dan de thuisbatterij in de kelder. Ik wil toch ook wel graag LiFePo4 cellen ivm de veiligheid. Dan vind ik bv de BYD Premium LVS serie.

Maar voor de retrofit omvormer vind ik het al lastiger een geschikte kandidaat te vinden. Ik kook op inductie, en er zal vast wel een 10kW warmptepomp bijkomen in de toekomst. Dus ik denk dat ik toch zeker een omvormer nodig heb die 10kW aankan aan vermogen.

Welke merken/types komen daarvoor in aanmerking, die met LiFePo4 overweg kunnen?

Bij de BYD Premium LVS serie zag ik dat je ook meerdere torens naast elkaar kunt zetten (bv 2x Premium LVS 12) maar hoe moet dat dan met de omvormer? Heeeft elke toren dan zijn eigen omvormer? En hoe werken die dan samen zodat het vermogen goed verdeeld wordt?

Alvast bedankt voor het meedenken! Het gaat hierbij nog even niet over het vraagstuk van de dimensionering van de capaciteit van de batterij.
Is dit wat je zoekt?
https://nl.solaxpower.com/x3-retro-fit/
bluescoobie
lid
3

Bericht door bluescoobie »

René2 schreef: 01 okt 2024, 07:06
bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 10:39 Ik heb nog een "oud" systeem draaien met een Sunny Boy 3300tl-hs en 15 panelen 230Wp, ik heb nog 5 jaar groencertificaten. Getriggerd door de digitale meter ben ik toch alvast eens aan het rondkijken om een thuisbatterij te gaan zetten. Complicerende factor is helaas dat de solar omvormer 70m verderop achterin de tuin staat onder een vrij open afdak, lijkt me niet goed om de thuisbatterij daar neer te zetten ivm koude en hitte.

Dus zal toch een retrofit worden vrees ik, en dan de thuisbatterij in de kelder. Ik wil toch ook wel graag LiFePo4 cellen ivm de veiligheid. Dan vind ik bv de BYD Premium LVS serie.

Maar voor de retrofit omvormer vind ik het al lastiger een geschikte kandidaat te vinden. Ik kook op inductie, en er zal vast wel een 10kW warmptepomp bijkomen in de toekomst. Dus ik denk dat ik toch zeker een omvormer nodig heb die 10kW aankan aan vermogen.

Welke merken/types komen daarvoor in aanmerking, die met LiFePo4 overweg kunnen?

Bij de BYD Premium LVS serie zag ik dat je ook meerdere torens naast elkaar kunt zetten (bv 2x Premium LVS 12) maar hoe moet dat dan met de omvormer? Heeeft elke toren dan zijn eigen omvormer? En hoe werken die dan samen zodat het vermogen goed verdeeld wordt?

Alvast bedankt voor het meedenken! Het gaat hierbij nog even niet over het vraagstuk van de dimensionering van de capaciteit van de batterij.
Is dit wat je zoekt?
https://nl.solaxpower.com/x3-retro-fit/
Thnks!
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

bluescoobie schreef: 30 sep 2024, 14:12 Het systeem heeft een hoog hobby/interesse-gehalte en hoeft niet per definitie economisch verantwoord te zijn.
En idd...ideologisch gezien wil ik het liefste naar een zoveel mogelijk off-grid situatie toe, toch in ieder geval gedurende de periodes van het jaar dat er voldoende zon schijnt. Dus zeg van begin Maart tot ergens in Oktober.
https://www.victronenergy.nl/inverters- ... ltiplus-ii

Indien je parallel met het net wil werken met je AC omvormers hou dan wel rekening met de monofase en trifase beperkingen opgelegd door de netbeheerder.
Alles hangt uiteraard van je dagverbruik af. Het heeft weinig zin om een zeer zware omvormer te plaatsen met een batterij met veel opslagcapaciteit wanneer de productie niet kan volgen.
Wanneer je dat wil opvangen met dynamische tarieven om bij onvoldoende productie via een dynamisch tarief de batterij te gaan volladen hou je beter ook rekening met het captar.
Het venster voor lage importtartieven in Vlaanderen is redelijk klein. Dat houdt in dat je op korte termijn veel moet binnen halen en daar heb je dan een zware omvormer voor nodig.
Wanneer je daar een omvormer van 10 kW voor wil inzetten is dat technisch geen probleem maar hou er dan rekening mee dat je op minstens 10 kW captar zal betalen.

Zelf heb ik een opslag van 46 + 74 kWh en een volledig door Victron aangestuurd systeem.
Maar dat is dan ook gekoppeld aan een zuidgericht productiesysteem van 15,2 kWp.
Ruim voldoende om het hele jaar rond in eilandfunctie te draaien en het grid alleen te gebruiken om terug te leveren. En dan heb je in Vlaanderen meer aan een vast hoog teruglevertarief met weinig vaste kosten dan aan een dynamisch tarief met hogere vaste kosten.
Gezien de regelgeving is slechts een deel parallel aangesloten met het grid en de rest staat volledig los van het grid.

Wanneer je doel off grid is en de aanvankelijke investeringskostprijs is geen hinderpaal en je kan zelf aan de slag dan is het open systeem van Victron een aanrader.
Victron heeft ook een internationale gemeenschap waar je je vragen kan stellen en info kan delen en waar men veel positiever staat tegenover productie in combinatie met eigen opslag dan je op fora in Vlaanderen zal vinden.
https://community.victronenergy.com/categories
Lirec
Senior lid
1

Bericht door Lirec »

Victor schreef: 01 okt 2024, 09:05 ...
Zelf heb ik een opslag van 46 + 74 kWh en een volledig door Victron aangestuurd systeem.
Maar dat is dan ook gekoppeld aan een zuidgericht productiesysteem van 15,2 kWp.
Ruim voldoende om het hele jaar rond in eilandfunctie te draaien en het grid alleen te gebruiken om terug te leveren.
...
Stevig opslag-systeem is dat :-)

Ik ga ervan uit dat je dit doet wegens: ook verwarming met elec (warmtepomp) + EV & hobby-gehalte dus? Zoja: is 15,2 KwP productie dan, in de winter, niet ondergedimensioneerd, vooral tov je enorme batterijen?

Worst case (21 dec) maar clear sky geeft dat immers 45kwh/dag. Dan kan uiteraard ook 10 a 15kwh zijn enkele dagen na elkaar bij slecht weer.
<=>
Afhankelijk van je huis en warmtepompsysteem heb je in de winter toch snel gemiddeld 20kwh nodig voor je verwarming, 5-10 algemeen verbruik. En dan moet je de EV nog laden.

Ik zal de eerste zijn om te zeggen dat het net daarvoor dient: november-februari overbruggen => de extra investeringen brengen daar niet op.
Maar vermits je toch investeerde in enorm veel batterij is je productiecapaciteit nogal laag?
Injectie zal uiteraard altijd beperkt zijn tot 10.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Ik verwarm inderdaad elektrisch en ook het SWW is elektrisch verwarmd via een WP.
Maar dat vraagt geen vermogen van 10 kW.
Het max. gevraagd vermogen van de WP is 4 kW en in de praktijk schommelen de pieken rond 2 kW en deze komen dan hoofdzakelijk om het SWW op te warmen bij lage buitentemperaturen.
De woning op temperatuur houden vraagt maar een vermogen tussen de 200 en 600W.
En bij de minste straal zon kan de WP al uit. Twee tot drie uur zonneschijn per 24 uur volstaan hier om de woning comfortabel te verwarmen zonder dat er via de WP moet bijgewarmd worden.
De volledige zuidgevel van de leefruimte bestaat hier immers uit driedubbel glas.
Het hoogste verbruik dat ik al voor verwarming op een etmaal verbruikt heb bedroeg 9,5 kWh en dat was een eenmalig feit. Doorgaans zit ik in de maand december rond de 5 kWh per 24 uur voor verwarming, 1 kWh voor SWW en drie tot 5 kWh voor de woning.
De laagste productie die ik op een dag al had bedroeg 9,2 kWh en dat gaat dan over hoogstens drie verspreide dagen per stookseizoen en dat is hier beperkt tot de maanden december en januari.

Ik zie niet in hoe je een woning volledig elektrisch kan doen draaien op een batterij wanneer je alleen al voor verwarming 10 kW vermogen nodig hebt. Dan kan je beter eerst investeren in de isolatie van de woning ipv opslag.
Mijn grootste energievraag gaat naar mobiliteit. Maar ook dat vraagt niet veel vermogen. Wij laden nooit hoger dan 7 kW en dan is op enkele uren tijd de EV ook opgeladen tot 95%. De accu van de EV wordt immers nooit volledig leeggereden en maar zelden tot 100 % opgeladen.
De EV doet in de wintermaanden ook dienst als aggregaat voor de woning want kan terugleveren.
En ook dat vermogen is beperkt tot 3,6 kW.

Nee, de productie is niet ondergedimensioneerd.
De opslagcapaciteit is er alleen om tijdens de wintermaanden genoeg reserve te hebben om enkele sombere dagen te overbruggen.
Op jaarbasis is ze veelal overgedimensioneerd.
De thuisopslag is ook beperkt tot 46 kWh. De bijkomende 74 kWh komt uit de HV accu van de EV. Maar deze laatste is maar 2 maanden per jaar en dan nog gedurende een beperkt aantal dagen nodig voor de woning en eerder een back up dan echt nodig.
Maar je weet maar nooit en in verhouding was de kost om de EV als aggregaat te kunnen gebruiken op een al bestaande installatie relatief laag. V2L zat immers al standaard op de EV en de omvormers van de thuisbatterij hebben een AC generatoringang.
De EV is een bedrijfswagen. De investeringskost moet ik dus al zelf niet ophoesten.

Wat je bedoelt dat injectie beperkt zal zijn tot 10 begrijp ik niet.
Mijn vermogen parallel met het net bedraagt maar 5 kVA.
Al de rest is niet aangesloten op het net en werkt altijd in eilandmodus en werkt op omvormers van 6 kVA.
Lirec
Senior lid
1

Bericht door Lirec »

Ok, top - mooie uitleg van de case -, waarvoor dank.

Goede isolatie aldus & de 74kwh is de EV. Dat verklaart dat de productie dus niet ondergedimensioneerd is. Zelfs omgekeerd: thuisbatterij zelfs licht overgedimensioneerd.
:tu:
Met 10 bedoelde ik max injectie. Maar die zit dan blijkbaar zelfs maar op 5 vanwege monofase dan allicht. In de zomer zal er dan soms heel wat potentiele productie niet omgezet worden maar dat is ook weer geen enorm verlies natuurlijk.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Gezien zowel het deel van 5 kVA gekoppeld aan het net als het deel van 12 kVA in eilandmodus verbonden zijn aan dezelfde opslageenheid kan je de overproductie van de zomer eerst opslaan in de 46 kWh thuisaccu en in de 74 kWh van de EV.

Wanneer je dan buiten het eigen dagverbruik nog productie op overschot hebt kan je via de netgekoppelde omvormer uiteraard weer max. energie gaan injecteren richting het net uit de batterijen. En dat kan desnoods dag en nacht doorgaan want op injectie wordt geen captar geheven. Je kan exclusief de verliezen zo'n 120 kWh omzetten naar het net.
Dat is uiteraard theorie want zo hoog ligt het totale productievermogen zelfs in de zomer niet, laat staan de overproductie. De hoogste dagproductie ligt hier eenmalig op 102 kWh.
En dat is niet in de zomer want dan is het doorgaans te warm maar in het voorjaar en najaar bij de combinatie van een heldere hemel, relatief nog een hoge zonnestand en koele temperaturen met wind.
Of een combinatie van lage temperaturen of verkoelende wind met afwisselend opklaringen en witte wolken waardoor het strooilicht optimaal is met als gevolg een hogere productie.
Met een lokale opslag van 46 kWh en een 10% verliezen, een opslag in de EV van 74 kWh met verliezen tussen de 8 en 30% en een continu injectievermogen van 4 tot 5 kW komt dat meestal wel goed.
De energie gaat eerst naar de AC verbruikers, dan naar de thuisaccu, vervolgens naar de accu van de EV en dan pas richting net.
Er zit ook een algoritme op dat verbruik en zoninstraling voorspelt zodat het tijdig lozen van de opgeslagen energie tijdens bv. de nachturen geoptimaliseerd wordt.

Je moet alles als een geheel beschouwen en niet elk element als iets op zichzelf staand.
Laatst gewijzigd door Victor op 01 okt 2024, 13:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Om een of andere reden werd dezelfde reactie drie keer gepost en kan dat niet verwijderd worden.
bartgo
Master lid
10

Bericht door bartgo »

Victor,
Ik werk zelf aan een vergelijkbare installatie met 3x Sunny Island van sma. Victron is flexibeler. Toch even checken:
- gebruik je de mppt trackers om de meeste productie offgrid te houden of hoe ziet het schema eruit?
- gebruik je 3x multiplus II of de grotere versie Quattro? Ik dacht dat enkel die laatste tegelijk netgekoppeld en generatoe gekoppeld kon zijn? Bij sma Sunny island kun je helaas maar 1 van de twee koppelen.
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

Het on grid gedeelte wordt verzorgd door een MPII 48V/70A/5kVA
Het eiland gedeelte wordt verzorgd door twee Multi RS Solar 48V/6kVA (telkens 2 x 3 kWp PV 450 V MPPT ingangen) in agregaatmodus.
Het geheel wordt gestuurd door een GX device en uitgelezen in het VRM portal.
De laadpaal zit daar ook in geïntegreerd.
Om volledig gescheiden te zijn van het net is er ook een belastingsomschakelaar gemonteerd.

Gezien de productie van 15,2 kWp, opslagvermogen van 46 kWh en bijkomende aggregaat 74kWh/3,6kW heb ik geen nood aan veel netafname.
Netinjectie verloopt dan ook volledig via de MPII en als back up kan ik indien gewenst ook nog van het net afnemen via de MPII.v

Met SMA heb ik geen ervaring dus kan niet vergelijken.
bartgo
Master lid
10

Bericht door bartgo »

Dank je wel. Hangen de 2x solar productie en de verbinding met de auto voor ontladen (aggregaat) dan allemaal achter de noodstroom uitgang van de multiplus?

Vooral het offgrid krijgen van de Zonne energie interesseert me. Die 2x mppt trackers zijn ingeplugd op de mpii dan.
Plaats reactie

Terug naar “Batterij opslagsystemen”