Hierbij een verslag van mijn "hobby-project" van afgelopen maand.
Het is een uitbreiding van een bestaande installatie.
Mijn huisdak is te klein voor de afmetingen die huidige zwaardere panelen hebben en daarom is vervangen van de 245Wp panelen uit 2011 niet mogelijk.
Een extra schuur plaatsen geeft vast problemen met de gemeente en die ruimte zou toch alleen maar worden volgezet met zooi, omdat je die ruimte nou eenmaal toch hebt...
Een "luifel" aan bestaande schuurtjes leek me een bruikbare optie.
Hier het eindresultaat alvast:
Ik heb niet gekozen om er micro omvormers onder te leggen, omdat die in een offgrid situatie niet regelbaar zijn. De MPPT regelt wel af als er meer opwek is dan gebruik in huis.
Afstand tot de inverter is iets meer dan de volle bos PV kabel:
Voor de PV kabels een "slang" besteld:
De panelen 113x228cm 545Wp
Een ontwerp gemaakt voor de montage aan de schuur:
Eerst de klimop verwijderd en 2 lagen beits op het oude hout:
Eerste beugel:
De stalen panelendragers voor de aluminiumdragers.
Volgens mij aardig gelukt na een tiental jaren niet meer gelast te hebben en het nooit geleerd te hebben:
Uitlijnen van de positie van de aluminium dragers:
Met dragers en pvc pijp voor de plus draad:
Die panelen zijn zwaar en lomp om alleen te verplaatsen:
Uiteindelijk alle vijf aan de rails gehangen:
Na het koppelen van de PV stekkers, meteen naar zolder en kijken op de inverter: Het leeft...
Daarna met (later twee) een dommekracht de luifel opgekrikt:
Mooi meer opwek op deze zonnige dag:
PV2 is nieuw:
Nog maar even op hout gezet, want materiaal laat op zich wachten...:
Het resultaat:
De langverwachte "prikkers":
Stormvast:
IVM schaduw van de erfscheiding op 1 paneel een optimizer gekocht. Er is alleen nog geen onbewolkte middag geweest om te vergelijken OF die echt wat oplevert. Dat komt nog:
Op een zonnige dag werd alleen de bekabeling tussen de kWh meter en mijn groepenkast duidelijk warm.
Gelukkig is de inverter te begrenzen. En omdat volgend jaar de teruggeleverde kWh nog maar 1 of 2 centen gaan opleveren, is begrenzen eenvoudiger dan de kabels te laten vervangen:
Blokschema van de installatie nu:
Wat ik ook nog tegenkwam was dat de verschillende units (wel aangepast aan de software die de fabrikant voorstelde en aan mij had gegeven) Heel anders reageren tijdens ontladen en laden. Het blok van 3 nieuwe is vaak trager met opladen en het kan dan voorkomen dat als de oude units vol zijn er van de inverter zoveel vermogen beschikbaar is, dat de toegestane laadstroom wordt overschreden. Gelukkig is dat via het monitoring programma Solar Assistant eenvoudig aan te passen. Bij een gegeven spanning en laadtoestand, beperk ik nu de laadstroom.