Uitbreiding bestaande installatie met een "luifel"

Een nieuwe installatie?: Hoe begin ik eraan? Waar moet ik op letten? ... enz
Plaats reactie
harmdordrecht
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Uitbreiding bestaande installatie met een "luifel"

Bericht door harmdordrecht »

Beste.
Hierbij een verslag van mijn "hobby-project" van afgelopen maand.
Het is een uitbreiding van een bestaande installatie.
Mijn huisdak is te klein voor de afmetingen die huidige zwaardere panelen hebben en daarom is vervangen van de 245Wp panelen uit 2011 niet mogelijk.
Een extra schuur plaatsen geeft vast problemen met de gemeente en die ruimte zou toch alleen maar worden volgezet met zooi, omdat je die ruimte nou eenmaal toch hebt...
Een "luifel" aan bestaande schuurtjes leek me een bruikbare optie.
Hier het eindresultaat alvast:

Afbeelding

Ik heb niet gekozen om er micro omvormers onder te leggen, omdat die in een offgrid situatie niet regelbaar zijn. De MPPT regelt wel af als er meer opwek is dan gebruik in huis.
Afstand tot de inverter is iets meer dan de volle bos PV kabel:
Afbeelding

Voor de PV kabels een "slang" besteld:
Afbeelding

De panelen 113x228cm 545Wp
Afbeelding

Een ontwerp gemaakt voor de montage aan de schuur:
Afbeelding

Eerst de klimop verwijderd en 2 lagen beits op het oude hout:
Afbeelding

Afbeelding

Eerste beugel:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stalen panelendragers voor de aluminiumdragers.
Volgens mij aardig gelukt na een tiental jaren niet meer gelast te hebben en het nooit geleerd te hebben:
Afbeelding

Uitlijnen van de positie van de aluminium dragers:
Afbeelding

Met dragers en pvc pijp voor de plus draad:
Afbeelding

Die panelen zijn zwaar en lomp om alleen te verplaatsen:
Afbeelding

Uiteindelijk alle vijf aan de rails gehangen:
Afbeelding

Na het koppelen van de PV stekkers, meteen naar zolder en kijken op de inverter: Het leeft...
Afbeelding

Daarna met (later twee) een dommekracht de luifel opgekrikt:
Afbeelding

Mooi meer opwek op deze zonnige dag:
Afbeelding

PV2 is nieuw:
Afbeelding

Nog maar even op hout gezet, want materiaal laat op zich wachten...:
Afbeelding

Het resultaat:
Afbeelding

De langverwachte "prikkers":
Afbeelding

Stormvast:
Afbeelding

IVM schaduw van de erfscheiding op 1 paneel een optimizer gekocht. Er is alleen nog geen onbewolkte middag geweest om te vergelijken OF die echt wat oplevert. Dat komt nog:
Afbeelding

Op een zonnige dag werd alleen de bekabeling tussen de kWh meter en mijn groepenkast duidelijk warm.
Gelukkig is de inverter te begrenzen. En omdat volgend jaar de teruggeleverde kWh nog maar 1 of 2 centen gaan opleveren, is begrenzen eenvoudiger dan de kabels te laten vervangen:
Afbeelding

Blokschema van de installatie nu:
Afbeelding

Wat ik ook nog tegenkwam was dat de verschillende units (wel aangepast aan de software die de fabrikant voorstelde en aan mij had gegeven) Heel anders reageren tijdens ontladen en laden. Het blok van 3 nieuwe is vaak trager met opladen en het kan dan voorkomen dat als de oude units vol zijn er van de inverter zoveel vermogen beschikbaar is, dat de toegestane laadstroom wordt overschreden. Gelukkig is dat via het monitoring programma Solar Assistant eenvoudig aan te passen. Bij een gegeven spanning en laadtoestand, beperk ik nu de laadstroom.

Afbeelding

Afbeelding
janus
Site Admin
Site Admin
15
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Uitbreiding bestaande installatie met een "luifel"

Bericht door janus »

Mooi projectje :tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
harmdordrecht
Senior lid
11

Ondanks de verhalen en bewijzen dat optimizers veelal zonde van het geld zijn (ik heb nog nergens een test gezien van de set zonder en de set met optimizers van solaredge), heb ik toch een Tigo besteld. (kosten incl verzenden €37). Daarna met karton wat testen gedaan. In de video is het rechter paneel voorzien van de optimizer, de andere panelen zijn gewoon kaal.
Of het de kosten waard is........... Hangt af van de schaduw.
Video is zonder spraak.

janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

ik heb nog nergens een test gezien van de set zonder en de set met optimizers van solaredge)
Het SolarEdge systeem werkt niet zonder optimizers, dus zal je zo'n test ook nooit zien.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Browny
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Browny »

@harmdordrecht
Solaredge optimizers werken anders dan de tigo.
De tigo kan geen hogere spanning maken dan het paneel heeft, deze zal van het beschaduwde paneel waar hij ophangt de mppt zoeken . En de stroom verhogen zodat deze de stroom van de andere panelen bereikt (spanning daalt dan want vermogen paneel blijft natuurlijk hetzelfde), zodat in dat beschaduwde paneel de bypass diodes niet worden gebruikt en het vermogen wat het paneel nog kan maken aan de string wordt afgeleverd.
Bij Solaredge zoeken ook de mppt van het paneel, echter hier zit een optimizer op elk paneel. Alle optimizer zorgen ervoor dat de stringspanning constant een vaste waarde bereikt, deze stringspanning is afhankelijk van het type Solaredge omvormer. De optimizers kunnen een hogere of lagere spanning maken dan de paneelspanning.
In een gewone string omvormer wordt door de stringspanning per mppt tracker veranderd tot een vaste Dc spanning ,deze vaste Dc spanning wordt in ac spanning omgezet.
Bij Solaredge hebben de de functie van mppt tracking en vaste Dc spanning via de optimizers geregeld, de omvormer zet enkel de vaste Dc spanning om naar ac
harmdordrecht
Senior lid
11

janus schreef: 06 okt 2024, 13:33 Het SolarEdge systeem werkt niet zonder optimizers, dus zal je zo'n test ook nooit zien.
Maar als je als SE "goeroe"/verkoper toch je systeem de hemel inprijst en andere systemen door middel van leugens de grond in trapt en er vraagt iemand om bewijs dat die optimizers werkelijk doen wat die verkopers je aanpraten, verwacht je toch dat er tenminste één iemand ooit een testopstelling heeft gemaakt met diverse andere strinfomvormers tegen hun SE met optis'. Dat heeft niemand ooit gedaan.
Een test zoals hier is gedaan:

En nog een mooie test, maar weer niet tegen solaredge:

Laatst gewijzigd door harmdordrecht op 07 okt 2024, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
harmdordrecht
Senior lid
11

Browny schreef: 06 okt 2024, 21:42
In een gewone string omvormer wordt door de stringspanning per mppt tracker veranderd tot een vaste Dc spanning ,deze vaste Dc spanning wordt in ac spanning omgezet.
U heeft het over een vaste DC spanning. Ik zie echter nooit een rechte lijn, dus is het geen vaste spanning.
Afbeelding
Browny
Senior lid

Bericht door Browny »

@harmdordrecht
Wat je zit is de stringspanning geleverd door de panelen aan de mppt ingang.
In de stringomvormer wordt de ingangs spanning gewijzigd tot een vaste Dc spanning met bijhorende stroom (bepaald door vermogen aangeboden aan de mppt ingang).
Deze vaste Dc spanning en stroom wordt dan omgezet ac vermogen( stroom en spanning)
Deze omzetting gebeurd intern in de omvormer en wordt niet getoond.
Als je meerdere mppt ingangen hebt kunnen deze verschillende ingangsspanning hebben, deze worden aangepast naar vaste Dc spanning ,dan wordt vermogen van de meerdere mppt samengevoegd (zelfde Dc spanning ,dus stroom optellen).

Wat betreft test van ene systeem tov andere is zeer moeilijk, het afdekken van gedeelte van panelen met karton is niet realistisch, als je paneel bv een schouw hebt waarvan hij schaduw heeft is er nog steeds diffuus licht op het paneel.
Bij gewone string omvormer bv SMA met shaduwfix is gewoon een algoritme die ervoor zorgt dat de bypass diodes is schaduw bedekte panelen wordt geactiveerd zodat ze de stringstroom niet beïnvloeden (omlaag halen voor de andere panelen in de string).Het is juist daarop waar de tigo optimizers op inspelen. Om van een beschaduwd paneel waarop hij is aangesloten door de spanning te verlagen en de stroom te verhogen die aan de string wordt aangeboden. Dan blijft de stroom hoog in de string en het beschaduwde paneel kan zijn vermogen nog kwijt anders zouden de bypass diodes gedeelte(s) van paneel overbruggen en die overbrugde gedeeltes dan niets leveren aan de string.
Wie zou nu zijn systeem eerst met Solaredge en optimizers uitrusten en dan 1jaar testen en dan bv een stringomvormer van SMA plaatsen en ook 1jaar testen om zo te zien wat verschil is. En dan hoe ga je kompenseren voor de verschillende weersomstandigheden van ene jaar naar andere. En hoe zit het na meerdere jaren als de panelen beginnen te degraderen.
harmdordrecht
Senior lid
11

SE heeft dan blijkbaar allemaal micro "omvormers" die een unit in huis voeden om van DC een AC maakt.
Tigo optimizer zorgt gewoon dat er een zo hoog mogelijke stroom door de string kan lopen.
Browny
Senior lid

Bericht door Browny »

@harmdordrecht
Bij Solaredge zijn de optimizer Buck-boost Dc Dc omzetters met mppt regeling.
In elke optimizer zorgt een mppt voor bepalen wat het max vermogen is wat het paneel kan leverenwaarop hij is aangesloten . Waarbij alle optimizers die in een string een vaste Dc spanning maken afhankelijk type omvormer. Bv 3fasige omvormer type SE..K heeft een stringspanning van 750volt.de mono fasige type SE….H 400volt.
Stel dat je een 10 optimizers hebt in string op monofasige omvormer.
Elk paneel levert bv 400watt dwz totaal 4000W in de string. De omvormer wil 400volt dus de stroom in de string is dan 4000W/400V= 10A.
D.w.z. dat elk optimizer 400w/10A Is 40 volt aan de string bijdraagt. De optimizer zal dus de paneelspanning aanpassen naar deze 40 volt. De optimizer kan de paneelspanning verhogen als verlagen.
De omvormer zet de string dc spanning om naar ac.
Bij een gewone stringomvormer zit wat de optimizer als omvormer van Solaredge doen in de omvormer zelf. Echter bij gewone stringomvormer is de mppt per string, bij Solaredge is de mppt per paneel.
harmdordrecht
Senior lid
11

Dat zei ik al.
Browny
Senior lid

Bericht door Browny »

@harmdordrecht
Een Micro omvormer is iets anders dan een optimizer.
Optimer doet Dc-dc aanpassing.
Een micro omvormer doet Dc - ac omvorming.
harmdordrecht
Senior lid
11

Browny schreef: 08 okt 2024, 15:26 @harmdordrecht
Jammer dit, ik kan het toch geen "ding" noemen of een "doosje"..............
Wil je het niet begrijpen?
janus
Site Admin
Site Admin
15
Contacteer:

Bericht door janus »

harmdordrecht schreef: 08 okt 2024, 20:24
Browny schreef: 08 okt 2024, 15:26 @harmdordrecht
Jammer dit, ik kan het toch geen "ding" noemen of een "doosje"..............
Wil je het niet begrijpen?
Sorry Harm maar jij bent de gene die met verkeerde benamingen begint, Browny probeert je dat uit te leggen.
.

harmdordrecht
Senior lid
11

Ik zie optimizers van solar edge als "dingen" die een DC kabel voeden met allemaal dezelfde spanning.
Micro omvormers voeden een AC kabel met allemaal dezelfde spanning.
Een vergelijk met een micro omvormer is dan voor de hand liggend als je die SE optimizer afzet tegen een Tigo optimizer, wat eigenlijk een high tech bypass diode genoemd kan worden.

Een tigo optimizer is een "ding" op zichzelf dat zorgt dat de hoogst mogelijke stroom (als die gevraagd wordt door de MPPT in de inverter) doorlaat en daarop de spanning van het paneel aanpast aan het vermogen dat er uit dat paneel gehaald kan worden.

Ik hoop dat het zo duidelijk is waarom ik die benaming gebruikte.
Plaats reactie

Terug naar “Een nieuwe installatie?”