Eigenlijk is dit een vraagje voor Janus.
Ik bezit reeds 2 SMA's Sunny Boy 5000TL-20 sinds 2010. Die werken nog steeds zeer goed.
Maar ik moet mijn dak vernieuwen en denk er aan nieuwe PV-panelen te laten plaatsen, omwille van de goedkope prijs. De oude doen het nog steeds maar vertonen wat corrosie en afdichtingen schijnen wat te lossen. Maar kunnen die nieuwe dan niet met de SB5000TL-20 werken? En zo nee waarom niet? Alvast dank Janus!
Vraagje over omvormers.
- Juken
- junior lid
- 10
- Installatie Land: België
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Re: Vraagje over omvormers.
Als je vragen aan mij persoonlijk wilt stellen stuur ik een rekening hoor
Stel gewoon je vraag op het forum in het juiste onderwerp (ik heb het nu afgesplitst) en iedereen zal je proberen te helpen. Nu lijkt het juist of anderen niet mogen antwoorden.
In jouw geval is er geen probleem om de omvormers te laten hangen, ze zijn immers goed gekeurd en je vervangt alleen de panelen.
Het is pas dat er problemen ontstaan als je de omvormers op een andere locatie gaat plaatsen.
Stel gewoon je vraag op het forum in het juiste onderwerp (ik heb het nu afgesplitst) en iedereen zal je proberen te helpen. Nu lijkt het juist of anderen niet mogen antwoorden.
In jouw geval is er geen probleem om de omvormers te laten hangen, ze zijn immers goed gekeurd en je vervangt alleen de panelen.
Het is pas dat er problemen ontstaan als je de omvormers op een andere locatie gaat plaatsen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- IceTeaGX
- Senior lid
- Contacteer:
Zolang de omvormers overweg kunnen met de -vermoedelijk hogere- belasting van de nieuwe panelen.
- Juken
- junior lid
- 10
Dank u wel,
ja, dat lijkt me logisch, het aantal panelen kan wel lager liggen maar het totale Wp-vermogen moet wel rond de 5000 blijven.
Maar verder verwacht ik toch geen problemen.
Dank u wel.
ja, dat lijkt me logisch, het aantal panelen kan wel lager liggen maar het totale Wp-vermogen moet wel rond de 5000 blijven.
Maar verder verwacht ik toch geen problemen.
Dank u wel.
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Totale Wp is niet zo belangrijk en mag zeker een stuk hoger dan 5000Wp zitten. Waar het om gaat is dat de max DC stroom en spanning niet boven de specs. van de omvormer komt bij -10ºC
.
- Luc6580
- Master lid
- 11
Ik veronderstel dat je op die installaties van 2010 nog GSC hebt.
Om deze verder te krijgen, mag je in principe niks veranderen aan de installatie.
Bij verplaatsen installatie mag richting en helling wijzigen; de componenten moet de zelfde blijven; tenzij er componenten defect zijn.
Daar bestaan regels voor die wel ergens te vinden zijn bij Fluvius.
Van de Sunny Boy 5000TL-20 vind ik verschillende data; hoeveel bedraagt de max inputstroom per Mpp tracker? ik vind ergens 11 en 10 A.
Indien dit zo is zal je moeten nieuwere panelen gebruiken die max ongeveer die waarde hebben; dit is niet bij alle het geval.
Waarschijnlijk zal je de wijzigingen moeten melden aan Fluvius; ik weet niet in hoeverre ze bewijs willen dat bepaalde componenten defect waren.
Informeer U goed alvorens iets te wijzigen want 5 jaar GSC bedragen voor U waarschijnlijk een bedrag van 5 x10 x350 euro=17500 euro.
Het zou spijtig zijn dit te verliezen door onoplettendheid.
Om deze verder te krijgen, mag je in principe niks veranderen aan de installatie.
Bij verplaatsen installatie mag richting en helling wijzigen; de componenten moet de zelfde blijven; tenzij er componenten defect zijn.
Daar bestaan regels voor die wel ergens te vinden zijn bij Fluvius.
Van de Sunny Boy 5000TL-20 vind ik verschillende data; hoeveel bedraagt de max inputstroom per Mpp tracker? ik vind ergens 11 en 10 A.
Indien dit zo is zal je moeten nieuwere panelen gebruiken die max ongeveer die waarde hebben; dit is niet bij alle het geval.
Waarschijnlijk zal je de wijzigingen moeten melden aan Fluvius; ik weet niet in hoeverre ze bewijs willen dat bepaalde componenten defect waren.
Informeer U goed alvorens iets te wijzigen want 5 jaar GSC bedragen voor U waarschijnlijk een bedrag van 5 x10 x350 euro=17500 euro.
Het zou spijtig zijn dit te verliezen door onoplettendheid.
- Juken
- junior lid
- 10
Het zal wel kloppen wat je schrijft Luc. Bedankt trouwens voor je reactie en mijn excuses voor de late reactie.
De panelen werken nog maar verliezen de rubberen of silicone dichtingen hier en daar.
Dus zijn ze kapot? ....
Eigenlijk is de omvormer bepalend voor het (max)vermogen dat je afgeeft aan het net. Vandaar dat daarop het prosumententarief wordt berekend.
Daar komt nog bij dat dezelfde panelen niet meer te krijgen zijn.
Ik wil de regels wel naleven maar het moet ook mogelijk zijn.
Nogmaals dank.
De panelen werken nog maar verliezen de rubberen of silicone dichtingen hier en daar.
Dus zijn ze kapot? ....
Eigenlijk is de omvormer bepalend voor het (max)vermogen dat je afgeeft aan het net. Vandaar dat daarop het prosumententarief wordt berekend.
Daar komt nog bij dat dezelfde panelen niet meer te krijgen zijn.
Ik wil de regels wel naleven maar het moet ook mogelijk zijn.
Nogmaals dank.
- jef
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Opgelet met panelen vervangen, er is een risico op volledig verlies van GSC.
- bluescoobie
- lid
- 3
Ik had Fluvius gevraagd of ik mijn panelen mag vervangen (heb nog groencertificaten), hierbij hun antwoord.....NEE dus!
==========================================================
Goedemorgen Guido,
Wat op de website staat klopt.
Je mag enkel de panelen laten aanpassen wanneer je dat kan aantonen dat dit echt nodig is.
Dit bijvoorbeeld door stormschade, brandschade, of abnormaal productieverlies.
Indien je dit kan aantonen adhv officiële documenten kunnen wij dit goed keuren. Indien wij dit niet goed kunnen keuren verlies je het recht op de certificaten.
Met vriendelijke groeten,
Louis
Klantendienst – Dienst Groene Stroom
Brusselsesteenweg 199
9090 Melle
T 078 35 35 34
www.fluvius.be
=============================================================
==========================================================
Goedemorgen Guido,
Wat op de website staat klopt.
Je mag enkel de panelen laten aanpassen wanneer je dat kan aantonen dat dit echt nodig is.
Dit bijvoorbeeld door stormschade, brandschade, of abnormaal productieverlies.
Indien je dit kan aantonen adhv officiële documenten kunnen wij dit goed keuren. Indien wij dit niet goed kunnen keuren verlies je het recht op de certificaten.
Met vriendelijke groeten,
Louis
Klantendienst – Dienst Groene Stroom
Brusselsesteenweg 199
9090 Melle
T 078 35 35 34
www.fluvius.be
=============================================================