Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Alles over de elektrische wagen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Juan
Master lid
Berichten: 982
Lid geworden op: 20 jan 2021, 07:29
3
Installatie Land: België

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door Juan »

Bj0rn schreef: 03 feb 2024, 11:25 Met een dynamisch tarief kan ik door de thuisbatterij elektriciteit afnemen op de momenten dat ik dat wil. Hierdoor daalt mijn gemiddelde energiekost naar circa 0,10 €/kWh. Een pak lager dan de huidige energiekost van pakweg 0,17 €/kWh. Bij een jaarlijkse afname van 3000 kWh levert de thuisbatterij mij dus een bijkomende besparing op van circa 200 euro.
Bedoel je 3000 kWh opladen (en dan ontladen), of 3000 kWh totale afname van het net per jaar (maar niet per se via de batterij) ?
In het tweede geval, is het niet enkel je batterij die een winst oplevert.

Echter! Je kijkt enkel naar de winst per kWh van 7c€. Er zijn ook laad/ontlaadverliezen, en niet te vergeten de opslagkost (je doet immers cycli die een inherente kost hebben van de investering). Je pure winst gaat kleiner zijn dan die 7c€, als het al geen netto-kost wordt… :roll:
Gebruikersavatar
bartgo
Master lid
Berichten: 1049
Lid geworden op: 28 dec 2013, 12:00
10
Installatie Land: België

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door bartgo »

Bwaa het capaciteitstarief ontwijken vind ik een fijne comfort functie van een (grote) batterij. Alle toestellen mogen samen aan bij een opgeladen batterij. Rechtstreeks van het net wordt 5kw snel duur of met 2.5kw heb je een 'dun' lijntje
Gebruikersavatar
Koidream
Master lid
Berichten: 1699
Lid geworden op: 31 jan 2018, 16:21
6
Installatie Land: Ander

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door Koidream »

bartgo schreef: 03 feb 2024, 16:03 Bwaa het capaciteitstarief ontwijken vind ik een fijne comfort functie van een (grote) batterij. Alle toestellen mogen samen aan bij een opgeladen batterij. Rechtstreeks van het net wordt 5kw snel duur of met 2.5kw heb je een 'dun' lijntje
5kW is inderdaad dubbel zo duur als de standaard 2,5kW, en dan spreek je toch over een besparing van (ruw geteld) 10€/maand.
Tsja, daaar kan je al een grote batterij voor inschakelen :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Fanatix
Senior lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 02 aug 2018, 12:20
6
Installatie Land: België

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door Fanatix »

Swen schreef: 29 jan 2024, 11:20 Bekijk ook eens evcc.io. Dat is een app die je gelijkaardig installeert/draait als Home Assistant maar die zich focust op het aansturen van slimme laadpalen. Op die site staat ook een goed overzicht van de palen, batterijsystemen, omvormers en wagens ze momenteel ondersteunen. Als je andere manieren hebt om je energiestromen te meten is een digitale meter niet nodig (tenzij je dynamisch contract wilt natuurlijk).

Je kan ook een link maken met Home Assistant (via mqtt broker) zodat je nog slimmer kan aansturen als je bijvoorbeeld in Home Assistant je dynamische uurtarieven ook ter beschikking hebt.
EVCC heeft sinds een tijdje ook zelf de mogelijkheid om met dynamische tarieven te werken.
Als je dan min+PV kiest, zal hij laden als de prijs onder een bepaald niveau is
Gebruikersavatar
HvdW
Senior lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 jun 2014, 12:24
10
Installatie Land: Nederland

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door HvdW »

Bj0rn schreef: 03 feb 2024, 11:25 Als er mensen zijn die ervaring hebben met Stegen SmartEVSE, dan hoor ik graag hun ervaringen.
smartevse.png
Ik heb vandaag een SmartEVSE aangeschaft na overleg met Stegen.
Er is mij keurig uit de doeken gedaan hoe ik mijn EVBox om kan bouwen.
Binnenin wordt het er alleen maar simpeler op, want verschillende onderdelen zoals de EVBox printplaat en de 12V voeding kunnen er uit gelaten worden.
Zaterdag heb ik de tijd om het om te bouwen en laat dan horen hoe het gegaan is.
EVBox.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
HvdW
Senior lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 jun 2014, 12:24
10
Installatie Land: Nederland

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door HvdW »

Gelukt!
Na 2 uur sleutelen werkt het.
De 2 uur waren grotendeels nodig om de oude laadpaal voorzichtig te demonteren en de meeste draden te labelen zodat er minder kans bestaat op het maken van fouten.
De domme laadpaal uit januari 2014 is een slimme laadpaal geworden.

In Domoticz kan de laadpaal met een selector switch ingesteld worden op handmatig laden in de standen "uit, 6A, 8A, 10A, 13A en 16A". (om de batterij van de auto wanneer nodig geladen te hebben voor vertrek)
De drempelwaarde van de SmartEVSE is 6A, 1400 Watt.

Met een script wordt daarnaast automatisch geladen met overtollige stroom van de zonnepanelen.
Hierdoor wordt de batterij langzaam vol gedruppeld met overtollige stroom die daardoor niet naar het net hoeft. Hopelijk kom ik daarmee een staffel lager in de terugleverkosten.
Laatst gewijzigd door HvdW op 29 sep 2024, 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
HvdW
Senior lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 jun 2014, 12:24
10
Installatie Land: Nederland

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door HvdW »

SamSmith schreef: 29 jan 2024, 13:51 Thuisbatterij is niet rendabel
Slimme laadpaal met load balancing is zéér rendabel.
Stel dat je met active load balancing de pieken 2-3kW per jaar lager kan houden ivm met een domme paal, dan bespaar je 100-150 per jaar aan capaciteitspiek alleen. Om nog te zwijgen van het comfort..
Driefasige omvormer is zeker niet nodig. Nu met de analoge teller moet je naar niet veel kijken. Als je een digitale meter hebt, koppel je die met de laadpaal.
Alle reacties teruglezend vind ik dat bovenstaande reactie het meest duidelijk uitlegt hoe het zit.
Nog even terug op 1-fase laden; de momenten dat je meer dan 4000 Watt van het dak haalt zijn niet dik gezaaid, in tegenstelling van de momenten dat er tussen de 1500 een 3000 Watt van het dak komt.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Gebruikersavatar
Bj0rn
Master lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
9
Installatie Land: België

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door Bj0rn »

HvdW schreef: 29 sep 2024, 21:46 Nog even terug op 1-fase laden; de momenten dat je meer dan 4000 Watt van het dak haalt zijn niet dik gezaaid, in tegenstelling van de momenten dat er tussen de 1500 een 3000 Watt van het dak komt.
Idem hier, hoewel ik over de 3 fasige contactor beschik heb ik de contactor momenteel 1 fasig aangesloten. Ik ondervind wel nog een "probleem" dat het laden niet hoger geraakt dan 16A. Ik vermoed dat deze beperking aan de wagen zelf ligt. Met de lader van Tesla kan ik wel aan 32A laden.

In de toekomst overweeg ik L2 en L3 op een afzonderlijke dubbelpolige zekering van 32A aan te sluiten. Door die (dubbelpolige) zekering uit te schakelen, wordt L2 en L3 losgekoppeld. Op die manier kan ik zonder al te veel moeite omschakelen van 3 fasig naar 1 fasig (en omgekeerd uiteraard).
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Gebruikersavatar
Juan
Master lid
Berichten: 982
Lid geworden op: 20 jan 2021, 07:29
3
Installatie Land: België

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door Juan »

De laadstroom wordt beperkt door de laagste toegelaten stroom van 1) laadpaal, 2) wagen en 3) kabel.
Gebruikersavatar
Bj0rn
Master lid
Berichten: 613
Lid geworden op: 06 mei 2015, 14:15
9
Installatie Land: België

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door Bj0rn »

Dat is de theorie althans. :-)

In de praktijk heb ik drie kabels/laders getest, waarvan de SmartEVSE er één van is. Ik heb ze allemaal uitgemeten.
PE-PP.png
Het resultaat:
  1. Bij de Tesla lader meet ik de ietwat ongewone waarde van 459 Ohm tussen PE en PP. Met die lader kan ik monofasig tot 32A laden.
  2. Bij de twee niet-Tesla kabels/laders meet ik 220 Ohm tussen PE en PP. Dat komt overeen met een maximale stroomsterkte van 32A voor de kabel. M.a.w. de kabel is, in theorie althans, niet de beperkende factor. En toch laat de wagen in de praktijk niet meer dan 16A toe bij het gebruik van die laders/kabels.
Iemand die z'n wagen met de SmartEVSE wél aan 32A kan laden?


Ter referentie, de courante waarden voor de weerstand tussen PE-PP zijn:
  • 100 Ohm = 63A
  • 220 Ohm = 32A
  • 680 Ohm = 20A
  • 1500 Ohm = 10A
bron: https://www.iqlaad.com/knowledge-base/f ... ity-pilot/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Gebruikersavatar
HvdW
Senior lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 25 jun 2014, 12:24
10
Installatie Land: Nederland

Re: Is de aankoop van een zogezegde slimme laadpaal het waard in mijn geval

Bericht door HvdW »

Bj0rn schreef: 03 okt 2024, 11:11 Iemand die z'n wagen met de SmartEVSE wél aan 32A kan laden?
Ik vermoed van wel.
3 fase aangesloten en Contactor2 ON
GitHub pagina.
CONTACT2 One can add a second contactor (C2) that switches off 2 of the 3 phases of a
3 phase Mains installation; this can be useful if one wants to charge of off
Solar; EV's have a minimal charge current of 6A, so switching off 2 phases
allows you to charge with a current of 6-18A, while 3 phases have a
minimum current of 3x6A=18A.
This way you can still charge solar-only on smaller solar installations.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Wagen”