Aanvullend tarief berekenen voor Solaredge One (dynamisch tarief)

Allerlei
Plaats reactie
Jwve
Installatie Land: België

Aanvullend tarief berekenen voor Solaredge One (dynamisch tarief)

Bericht door Jwve »

Hi,

Ik heb een Solaredge SE10K-RWS omvormer, LG RESU 10

Sinds enige tijd is het mogelijk om Solaredge One om de omvormer automatisch te laten schakelen tussen energie van het net/zon of thuisbatterij op basis van de day ahead prices.

Ik zou graag de overstap willen maken naar dynamisch tarief, maar ik worstel met het uitrekenen wat ik moet invullen in de app bij aanvullende kosten (https://doe-duurzaam.nl/artikel/solared ... e-prijzen/

Weet iemand hoe je deze aanvullende kosten kunt betekenen?

Bijvoorbeeld octa (0,1038 x index + 0,393) x 1,06. Dus dan kom je bij uur rate van 50mWH (index) op 5,9179 uit. Zijn dan de aanvullende kosten (die ik solaredge moet invullen) 5,9179-(index/100) = 0,9179? ( https://www.mijnenergie.be/blog/dynami ... ch-tarief/
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Re: Aanvullend tarief berekenen voor Solaredge One (dynamisch tarief)

Bericht door Koidream »

Door het capaciteitstarief ga je de aanvullende kosten in België nooit perfect kunnen berekenen op het momentaan verbruik.
Neem voor het gemak 15c€/kWh en dan zit je waarschijnlijk in de buurt.
Jwve

Bericht door Jwve »

Koidream schreef: 15 jun 2024, 08:37 Door het capaciteitstarief ga je de aanvullende kosten in België nooit perfect kunnen berekenen op het momentaan verbruik.
Neem voor het gemak 15c€/kWh en dan zit je waarschijnlijk in de buurt.
Dus 15ct ex BTW aanvullende kosten voor import? Enig idee wat in te stellen bij export?

Heb je zelf ook een dynamisch contract?
Koidream
Master lid
6
Installatie Land: Ander

Bericht door Koidream »

Jwve schreef: 15 jun 2024, 09:23 Dus 15ct ex BTW aanvullende kosten voor import?
Ik neem 15c€ all in, ook de BTW
Jwve schreef: 15 jun 2024, 09:23 Heb je zelf ook een dynamisch contract?
Ik heb een dynamisch contract maar sinds enkele jaren geen PV-installatie meer. Wat betreft export heb ik dus geen idee.
zes67
junior lid
1

Bericht door zes67 »

Kan je vertellen voor welke optie je uiteindelijk gegaan bent? Ik heb nu ook een thuisbatterij, maar vind heel wat onduidelijk rond aanvullende kosten bij SolarEdge. Volgens mij moeten we de optie krijgen om de toegepaste formule ook in te voeren, maar die is er niet. Daarbij komen nog per kWh: Nettarieven, groene stroom, WKK, bijdrage energie, bijzondere accijns en eventueel een battery cycle cost +- 0,04€/kWh of lager. Dus inderdaad rond de 15c€/kWh erbij btw incl.

Dan blijkt dat er nog voor injectie geen heffingen zijn?

Bomen bos .. batterij. Ik zie het even niet meer :)
Victor
Senior lid

Bericht door Victor »

De afnamekosten verschillen per netbeheerder.
Alle andere kosten vind je op het tariefplan van je energieleverancier. Deze verschillen ook want ze passen allemaal een andere formule toe. Dat kan gaan van een index op de Belpex waarbij voor afname er kosten bijgerekend worden en voor injectie er kosten van de Belpex afgetrokken worden van de vergoeding tot een vaste maandvergoeding en een vaste vergoeding per afgenomen en geïnjecteerde kWh.
Daarop betaal je 6% BTW.

Voor teruglevering zijn er bovenop de leverancierskosten geen kosten geheven door de netbeheerder noch overheidsheffingen en BTW.

De kosten of toegepaste formule voor een dynamisch tarief vind je dus terug op het tariefplan van je eigen leverancier.
De netkosten worden jaarlijks gepubliceerd door de VREG maar vind je ook op het tariefplan van je energieleverancier. Afhankelijk van je afnamevolume en je netgebied schommelen deze kosten tussen de 7 en 12 cent/kWh incl. BTW.

Het captar wordt niet berekend op de kWh afnameprijs maar op het afgenomen vermogen.
Op injectie is er geen captar.
Het is dus onbegonnen werk om voor captar een prijs op je afnamevolume te plakken. Het hangt om te beginnen al af van je weerhouden maandpieken en vervolgens van je afgenomen volume binnen een
maand of jaar. Hoe hoger dit volume hoe lager het captar doorweegt in iedere afgenomen kWh. Maar dat weet je dus nooit op voorhand en kan alleen met een ruwe schatting.

Besef ook dat je bij de combinatie van een dynamisch tarief en zonnepanelen het risico loopt dat je moet betalen voor teruglevering aan het net. Je sturing moet dus al heel goed in orde zijn en de voorspellingsfactor om af te nemen en terug te leveren op niveau. Nog belangrijker is dat het opslagvolume van je batterij in verhouding moet staan tot je verbruik en vooral de productiecapaciteit van je panelen. Wanneer je batterij te klein is of je PV te groot en er is niemand thuis om te verbruiken ga je niet al je productie kunnen verwerken via je accu en loop je het risico te gaan afnemen tijdens periodes van dure prijzen en te gaan terugleveren tijdens periodes van lage tot negatieve prijzen.

De overheidsheffingen, accijnzen en BTW voor een dynamisch contract op afname zijn in België gelijk aan deze van een variabel of vast energiecontract.
Deze worden berekend op GSC en WKK, de nettarieven bestaande uit een vaste jaarkostprijs voor databeheer, capaciteitstarief op maandpiek afgenomen vermogen en afnametarief berekend op iedere afgenomen kWh en van toepassing bij overschrijding van een bepaald volume. Dan heb je nog de heffingen bestaande uit de bijdrage op energie, bijdrage energiefonds, de bijzondere accijns en de BTW van 6%.
Jwve

Bericht door Jwve »

zes67 schreef: 24 jul 2024, 23:08 Kan je vertellen voor welke optie je uiteindelijk gegaan bent? Ik heb nu ook een thuisbatterij, maar vind heel wat onduidelijk rond aanvullende kosten bij SolarEdge. Volgens mij moeten we de optie krijgen om de toegepaste formule ook in te voeren, maar die is er niet. Daarbij komen nog per kWh: Nettarieven, groene stroom, WKK, bijdrage energie, bijzondere accijns en eventueel een battery cycle cost +- 0,04€/kWh of lager. Dus inderdaad rond de 15c€/kWh erbij btw incl.

Dan blijkt dat er nog voor injectie geen heffingen zijn?

Bomen bos .. batterij. Ik zie het even niet meer :)
Per 01-08 stap ik over op dynamisch tarief bij octaplus.

Ik heb genoeg vertrouwen in Solaredge one om de gok te wagen. Zolang de batterij maar opgeladen word door de zon of door het net tijdens de goedkope uren dan loop ik weinig risico

Als extra buffer heb ik ook het opladen van mijn EV omgezet naar 5.5 ipv 11, zodat mijn piekvermogen lager is.
sir_olf
Senior lid
2

Bericht door sir_olf »

Zonder capaciteitspiek zat ik voor de maand juni in regio Dilbeek aan 14,19 cent kost per kWh zonder de capaciteitspiek (die je niet per kWh betaalt) en eveneens zonder de naakte energieprijs. Ik heb maandelijkse afrekening en dan kan je dit kan je gemakkelijk van je factuur afleiden (toch bij Engie).
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Een variabele kost van 0,1419 €/kWh (141,9€/MWh) lijkt me aan de hoge kant. Ik vermoed dat je in dat bedrag ook vaste kosten in verrekend hebt zoals een maandelijkse abonnementskost. En als je een laag verbruik hebt die maand, dan weegt het verrekenen van bvb. een maandelijkse abonnementskost zwaar door.

Bovenop de kale (dynamische) energieprijs betaal je regio Dilbeek:
  • 11,00 €/MWh kosten GSC
  • 3,92 €/MWh kosten WKK
  • 43,2819 €/MWh nettarief (voor een gewone enkelvoudige/tweevoudige teller bij netbeerder Iverlek)
  • 47,48 €/MWh bijzondere accijns (aangenomen particuliere verbruiker met totaalverbruik <20.000 kWh)
  • 1,9261 €/MWh bijdrage op de energie
Dat kom ik op een totaal van 107,61 €/MWh exclusief BTW. Met BTW erbij kom ik op (11+3,92+43,2819+47,48)×1,06+1,9261 = 113,95 €/MWh. Of 11,395 cent per kWh. Da's een stuk lager dan 14,19 cent per kWh.

In het geval van Ecopower is de kale dynamische energieprijs 4,00 + 1,02 * Epex Day Ahead index. M.a.w. als de index 100 €/MWh bedraagt, dan is de kale afnameprijs voor dat uur 106 €/MWh. De totale prijs bedraagt dan 220 €/MWh of 0,22€/kWh.

In het geval van Octa+ is de formule 3,93 + 1,038 * Epex Day Ahead index. M.a.w. als de index 100 €/MWh bedraagt, dan is de kale afnameprijs voor dat uur ongeveer 108 €/MWh. De totale prijs bedraagt dan 222 €/MWh.

Bovenop dat variabel deel komen dan nog de andere kosten die niet afhankelijk zijn van het verbruik: abonnementskost, capaciteitstarief, ...

De bronnen voor deze cijfers hangt in bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
sir_olf
Senior lid
2

Bericht door sir_olf »

Bj0rn schreef: 12 sep 2024, 14:01 Een variabele kost van 0,1419 €/kWh (141,9€/MWh) lijkt me aan de hoge kant.
Dit komt gewoon rechtstreeks van mijn afrekening.
zes67
junior lid
1

Bericht door zes67 »

Ik kijk nog even de kat uit de boom. Ik zit ook bij Octa+ maar hun praktijken met vaste kosten liggen me niet. Komt daar dan een extra tarief bij per maand om de digitale meter uit te lezen (bij dynamisch contract). Allemaal onderhevig aan tariefverhogingen. Ten tweede, de zp + bat leveren hier voldoende eigen stroom voor 8 van de 12 maanden. Ten derde, de dagen dat de batterij zal terugleveren en er 'winst' wordt gemaakt zullen op 1 hand te tellen zijn, vermoed ik, op voorwaarde dat de tarieven juist zijn ingevuld in de app bij de fabrikant omvormer. Plus, de winst zal niet echt spectaculair zijn, opnieuw een vermoeden. Spreek mij gerust tegen wie uit ervaring het anders ziet.

Wat ik wel heb gedaan is piek/dal tarief ingesteld. Net voor het piektarief ingaat zie je inderdaad de batterij nog even voltrekken (volgens wat die denkt nodig te hebben de dag erna).
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Voor het dynamisch tarief merk ik dat bij zowat alle energieleveranciers een relatief hoge vaste kost hanteren. Die vaste kost varieert ruwweg tussen € 60 - 120. Enkel Yuso en Bolt hanteren een lage vaste kost. De keerzijde is dat je bij die laatste twee dan wellicht iets meer per kWh afgenomen energie betaalt.

Ik ben van plan om enkele maanden voor het einde van m'n huidig contract de v-test te doen. :-)
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Rerdvr46
Master lid
8

Bericht door Rerdvr46 »

De dynamische tarieven zijn allemaal gebaseerd op de Day Ahead eSpot noteringen. Ze hanteren daarbij voor afname een formule van de vorm eSpot*factor + term. Dat resulteert bijvoorbeeld voor een eSpot notering van 100 Euro/MWh bij Bolt in 129,48 Euro/MWh voor afname. Bij Ecopower is dat met hun formule 112,36 Euro/MWh. BTW is inbegrepen maar niet de toeslagen voor Groene Stroom en WKK.

Iedere leverancier hanteert zijn eigen formules en de ene valt relatief voordelig uit bij lage eSpot noteringen en de andere bij hogere noteringen.

Ze hebben ook een gelijkaardige formule voor injectie, met een factor die meestal lager is dan 1 en een negatieve term die er voor zorgen dat je bij eenzelfde notering altijd (en soms veel) minder ontvangt voor injectie dan je betaalt voor afname.

Bij de meeste leveranciers betaal je al voor injectie bij lage positieve noteringen. Bijvoorbeeld bij Power2you betaal je al voor injectie zodra de eSpot notering onder de 15 Euro/MWh zakt terwijl je op dat moment nog 26,5 Euro/MWh betaalt voor afname.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”