Installatie is zonet geplaatst

Vertel alles over uw warmtepomp installatie.
Plaats reactie
Willy.VdW
Senior lid
Installatie Land: België

Installatie is zonet geplaatst

Bericht door Willy.VdW »

Deze week werd onze nieuwe verwarming geplaatst.
Na veel vragen en antwoorden op dit forum kozen we voor 2 Mitsubishi Electric Hyper Heating lucht-lucht warmtepompen die ieder 2 vloerstaande binnenunits aansturen (de woonkamer heeft er 2, aangesloten op een ander pomp). Mooi afgewerkt, mede dankzij de
kruipruimte waarlangs alle leidingen en kabels werden aangebracht. De binnenunits staan gewoon op dezelfde plek waar voordien de accumulatiekachels stonden, eentje waar vroeger een convector stond. De beide pompen stan rug aan rug in een grindbak naast de woning.
In de aansluitingen in zekeringkast is mogelijk een denkfout geslopen. Ik heb het ook niet gemerkt, pas vannacht dacht ik eraan :shock:
Ik wou graag de mogelijkheid om het verbruik te kennen met een kWh teller op elke kring. Maar de technieker had er slecht eentje bij en die is voor de zekering geplaatst, direct na de verliesstroomschakelaar. Ik ben niet zeker of dat kan/mag, moet nog bekeken worden.
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Installatie is zonet geplaatst

Bericht door janus »

Is er maar één automaat voorzien voor beide wp's dan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Nee, 2 zekeringen, ik had meervoud moeten gebruiken om onduidelijkheid te vermijden.
De opzet van de installatie is om een vorm van redundantie te hebben, beide pompen op
1 zekering aansluiten zou daar op een onnodige manier afbreuk aan doen.
De vraag blijft, kan een teller voor de zekering of moet hij erna?
In de handleiding voor huishoudelijke elektrische installaties van Vinçotte staat het symbool
voor een kWh teller onder de hoofding Gebruikstoestellen. En die mogen, als ik me niet vergis,
enkel op het net aangesloten worden na een zekering (die weliswaar niet dient om het toestel
te beveiligen).
janus
Site Admin
Site Admin
16
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus »

voor of na de automaat maakt niet uit, je hebt immers altijd een hoofdzekering voor de installatie.
Natuurlijk geen kWh teller van 25A plaatsen als je hoofdzekering 63A is.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

De teller is een ABB-21 tot 64A, de hoofdzekering is 32A. Dat is dus in orde :tu:
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Ik neem aan dat je ABB B21 als energiemeter bedoelt?
ABB B21.png
Wat is de waarde van de afzonderlijke zekeringen voor elke warmtepomp?
Dit bepaalt voor een deel jouw verdere mogelijkheden. Met 16A of lager heb je meer mogelijkheden dan mocht het 20A of 25A zijn.

En vooral, wat wil je bereiken met de energiemeting?
Een energiemeter waarvan je de meterstand zelf moet aflezen geeft je enkel info over de energie die je verbruikt hebt. Met zo'n meter heb je geen idee van het vermogen en het energieverbruik per uur/week/maand/jaar wordt ook niet geregistreerd. Om aan deze informatie te geraken heb je mogelijk zelfs geen extra zaken nodig in de zekeringkast en kan je deze informatie uitlezen uit de warmtepompen. Als je de koppeling met de warmtepompen maakt, dan kan je de warmtepomp niet alleen uitlezen, maar ook aansturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Ja, de B21 staat voor de beide pompen die elk met 16A zijn afgzekerd. Ik wil graag een zicht krijgen wanneer de pompen draaien of stilstaan, de verbruikte energie kan ik inderdaad op de teller aflezen. Dat laatste is weliswaar ook interessant, het is de enige manier om te weten wat het gezamelijke verbruik voor verwarming is (in tegenstelling van de accumulatie die een eigen teller had). Hoe dat kan via de pompen zelf wil ik wel graag weten.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Hoe dat kan is afhankelijk van de fabrikant. Kwestie van jouw zo specifiek mogelijk info te bezorgen, kan je aangeven welke binnenunit(s) en buitenunits je staan hebt?

Ter oriëntatie voor het type binnenunits:
mitsubishi units.png
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Binnen zijn het MFZ-KT35VG vloerunits, buiten MXZ-2F53VFHZ2.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Ik heb gezocht maar voorlopig niet gevonden. Mitsubishi is schijnbaar erg karig met informatie: de basisgegevens van de buitenunit vind ik wel online, maar integratiemogelijkheden vind ik niet terug in de productfiche en installatiehandleiding.
En voor meer documenten moet je inloggen...
mitsubishi.png
Mogelijk is er wel iets aan te vangen via hun Cloud oplossing de Mitsubishi ELectric cloud (MELcloud). Maar dan ben je wel daar afhankelijk van.
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Met MELcloud is het blijkbaar mogelijk om het energieverbruik in de tijd te bekijken, maar voor zover ik kan zien enkel
per binnenunit. Er moet daarvoor een wifi adapter in elke binnenunit geplaatst worden en zo zou het mogelijk zijn om
het totale energieverbruik in de tijd te bekijken. Kumocloud kan dat blijkbaar ook, maar is in Europa niet op de markt.
Een manier om de pomp zelf aan te spreken zou interessanter kunnen zijn, maar ik betwijfel of dat (als gebruiker) kan.
Ik ga er wel verder naar zoeken, wie weet is het toch mogelijk.
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Da's nuttige info. De koppeling vindt dus plaats in de binnenunit en niet de buitenunit zoals ik aanvankelijk dacht.

Schijnbaar heb je qua hardware iets nodig zoals dit:
interface.png
Maar opgepast, niet alle wifi interfaces zijn compatibel met alle binnenunits. Voor zover ik kon nagaan is de wifi unit hierboven afgebeeld niet compatibel met de MFZ-KT35VG binnenunit.

De installatie van een wifi module voor een gasketel en weliswaar in het Duits geeft al een idee hoe een koppeling tot stand kan gebracht worden. In de video is het trouwens een andere interface dan die in de figuur hierboven.
mac-567if-e.png
Een open standaard zoals Modbus komt er waarschijnlijk niet bij te pas. Tenzij er tussen de wifi interface en de warmtepomp Modbus, SPI, I2C of dergelijk protocol gebruikt zou worden. Maar dan komen we in "reverse engineering" water terecht.

Alternatief is een merkonafhankelijke oplossing bestaande uit "smart plugs" of "power meters" zoals bijvoorbeeld de Shelly PM Mini Gen3. Voor ongeveer €30 ben je al gesteld met een paar van die dingen. Één voor elke buitenunit.
Ook al heb ik de verbinding al via modbus tot stand gebracht, ik ben van plan om de warmtepomp via dergelijke metertjes uit te meten. Persoonlijk hou ik niet zo van "Cloud" oplossingen waarbij je als consument afhankelijk bent van de grillen van de aanbieder. Doch dit geheel terzijde. :-)
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

volgens ME is die wifi interface geschikt voor alle M-serie toestellen, dus ook voor de MFZ-KT35VG.
Maar indien ik overweeg om die te plaatsen zal ik me er eerst nog over informeren en in geval van
twijfel om te beginnen slechts eentje bestellen.
De Shelly PM zal ik nader bekijken, bedankt voor de tip :-)
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Als je die route zou gaan dan lijkt het me ook een goed idee om slechts één zo'n wifi-adapter van ME te bestellen. Even snel zoeken kosten die dingen 125 € per stuk. En je hebt er één nodig voor elke binnenunit. Dus dat prijskaartje kan aardig oplopen. Toch in vergelijking met Shelly en gelijkaardige toestanden.

Tip: MELCloud is blijkbaar ook gekend onder de naam KumoCloud.
Of het is een gans andere oplossing, ik heb het niet helemaal uitgespit.

Succes met de zoektocht en laat ons weten welke richting je uit gaat. Het kan andere forumleden misschien ook inspireren. :-)
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

De prijs van de wifi interfaces zal wellicht meespelen. Kumocloud is een andere applicatie dan MELcloud.
Die Shelly lijkt wel wat, er bestaan blijkbaar ook DIN-rail houders voor zodat ze in de zekeringkast kunnen.
Maar ik vind (totnogtoe) weinig info over het gebruik ervan. Wel waar ze voor kunnen dienen, maar niet hoe.
Net de app gevonden ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Mijn installatie”