Ruimtes: 70m³ en 40m³ Rest van de slaapkamers kunnen mss later, maar wss niet omwille van niet gebruik-ik woon alleen...
Ik wil de toestellen hoofdzakelijk gaan gebruiken als (mogelijke)hoofdverwarming-is nu infrarood(tijdelijk wegens opsmossen van elektriciteitsoverschotten van PV-normaal is het gasverwarming).
Moet wel zeggen dat er bij de 70m³ een aanpalende keuken is die wat mee verwarmd wordt omdat de tussendeur vaak openstaat. Enige marge is dus wenselijk daar.
Wifi bediening is een must voor mij, gadgets als een luchtstroom die personen volgt/mijdt niet strikt noodzakelijk edoch leuk.

Ik heb dus offertes met toestellen van Panasonic, Hisense en Daikin.
Mitsubishi, LG en Samsung konden ook maar vielen af omdat de respectievelijke verkopers/installateurs andere merken die ze ook installeerden, Pana- Hisense en Daikin, interessanter vonden.
Het verwarmingsaspect was hierin bepalend.
Ik ga maar af op wat zij vertelden hé...
Mijn voorkeur gaat (natuurlijk) uit naar Daikin 3, misschien wat overbemeten( is dat een groot probleem?), maar qua prijs superinteressant én hét A-merk. Met 144 €/jaar heb ik omniumverzekering tot 12jaar.
Daikin 2...ben ik niet mee mee...onderbemeten, niet wat we afspraken(echter heel correcte en hands-on aanpak-goed gevoel bij) en pokkeduur. Heb hen gemaild om te vragen of er mss een foutje in de berekening geslopen is.
Hisense had ik ook goed gevoel bij, technologisch ook héél erg mee heb ik de indruk, wel uit China...al kan ik dat bijna niet meer als minpunt beschouwen. Hun tv's zijn echt ongelooflijk aan het bijbenen met de samsungs en pana's en andere sony's. Heb het laatste jaar DAC's en streamers beluisterd die echt, echt fantastisch klonken. Zeker als je ze qua prijs naast high end merken zette.
Dus....schoorvoetend toegeven dat Chinees tegenwoordig, niet altijd, inferieur betekent.
Hier de offertes:
Daikin 1
M2DA5: Daikin Multisplit 5kw 2 poortA++/A+
DP2: Daikin Perfera binnenunit 2kW
Daikin Perfera binnenunit 3,5kW
Totaal excl. btw € 4.350,00
incl. 6%btw € 4.611,00
Panasonic
CS-Z35ZKEW: Panasonic - Etherea Z - Wit binnentoestel -
CSTZ20ZKEW: Panasonic - TZ - Binnentoestel
CU2Z35TBE: Panasonic - Free Multi - Buitentoestel
Totaal excl. btw € 3.796,00
Totaal incl. 6%btw € 4.023,76
Daarna nog contact gehad ivm. meerprijs voor zwart en dat was iets in de ordegrootte van 85 euro ofzo, verwaarloosbaar dus.
Hisense
Binnen-unit woonkamer: 3,5 kW Hisense wandmodel Energy Pro X zwart, incl. Wifi
Binnen-unit slaapkamer: 2,5 kW Hisense wandmodel Energy SE, incl. Wifi
Buiten-unit 2 aansluitingen: 5,2 kW Hisense Free Match Multi - 3 aansluitingen
Totaal excl. btw € 3.961,00
Btw 6% € 237,66
Totaal incl. btw € 4.198,66
Daikin 2
2MXM50A9 Nominaal koelend vermogen 5,0 kW. FTXM20A
Daikin Perfera FTXA25CS wit 2.5kW
Daikin Stylish FTXA25CS grijs of zwart 2,5 kW achteraf gezien dat dit niet klopte(had 3.5kw laten berekenen)
totaal zonder btw €6.625,00
Mét 6% btw €7.022,00
Daikin 3
DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 2MXM68A 6.8kW buitenunit
DAIKIN PERFERA 2,5 kW binnenunit DK-FTXM25R
DAIKIN STYLISH Zwart Mat 5,0 kW binnenunit DK-FTXA50BB
Totaal excl. BTW 4.085,00 €
Totaal incl. BTW 4.330,10 €