L/L offertes naast elkaar gelegd
- bulldog
- junior lid
- 10
- Installatie Land: België
L/L offertes naast elkaar gelegd
Heb een 5tal offertes voor een kleine L/L installatie.
Ruimtes: 70m³ en 40m³ Rest van de slaapkamers kunnen mss later, maar wss niet omwille van niet gebruik-ik woon alleen...
Ik wil de toestellen hoofdzakelijk gaan gebruiken als (mogelijke)hoofdverwarming-is nu infrarood(tijdelijk wegens opsmossen van elektriciteitsoverschotten van PV-normaal is het gasverwarming).
Moet wel zeggen dat er bij de 70m³ een aanpalende keuken is die wat mee verwarmd wordt omdat de tussendeur vaak openstaat. Enige marge is dus wenselijk daar.
Wifi bediening is een must voor mij, gadgets als een luchtstroom die personen volgt/mijdt niet strikt noodzakelijk edoch leuk.
Ik heb dus offertes met toestellen van Panasonic, Hisense en Daikin.
Mitsubishi, LG en Samsung konden ook maar vielen af omdat de respectievelijke verkopers/installateurs andere merken die ze ook installeerden, Pana- Hisense en Daikin, interessanter vonden.
Het verwarmingsaspect was hierin bepalend.
Ik ga maar af op wat zij vertelden hé...
Mijn voorkeur gaat (natuurlijk) uit naar Daikin 3, misschien wat overbemeten( is dat een groot probleem?), maar qua prijs superinteressant én hét A-merk. Met 144 €/jaar heb ik omniumverzekering tot 12jaar.
Daikin 2...ben ik niet mee mee...onderbemeten, niet wat we afspraken(echter heel correcte en hands-on aanpak-goed gevoel bij) en pokkeduur. Heb hen gemaild om te vragen of er mss een foutje in de berekening geslopen is.
Hisense had ik ook goed gevoel bij, technologisch ook héél erg mee heb ik de indruk, wel uit China...al kan ik dat bijna niet meer als minpunt beschouwen. Hun tv's zijn echt ongelooflijk aan het bijbenen met de samsungs en pana's en andere sony's. Heb het laatste jaar DAC's en streamers beluisterd die echt, echt fantastisch klonken. Zeker als je ze qua prijs naast high end merken zette.
Dus....schoorvoetend toegeven dat Chinees tegenwoordig, niet altijd, inferieur betekent.
Hier de offertes:
Daikin 1
M2DA5: Daikin Multisplit 5kw 2 poortA++/A+
DP2: Daikin Perfera binnenunit 2kW
Daikin Perfera binnenunit 3,5kW
Totaal excl. btw € 4.350,00
incl. 6%btw € 4.611,00
Panasonic
CS-Z35ZKEW: Panasonic - Etherea Z - Wit binnentoestel -
CSTZ20ZKEW: Panasonic - TZ - Binnentoestel
CU2Z35TBE: Panasonic - Free Multi - Buitentoestel
Totaal excl. btw € 3.796,00
Totaal incl. 6%btw € 4.023,76
Daarna nog contact gehad ivm. meerprijs voor zwart en dat was iets in de ordegrootte van 85 euro ofzo, verwaarloosbaar dus.
Hisense
Binnen-unit woonkamer: 3,5 kW Hisense wandmodel Energy Pro X zwart, incl. Wifi
Binnen-unit slaapkamer: 2,5 kW Hisense wandmodel Energy SE, incl. Wifi
Buiten-unit 2 aansluitingen: 5,2 kW Hisense Free Match Multi - 3 aansluitingen
Totaal excl. btw € 3.961,00
Btw 6% € 237,66
Totaal incl. btw € 4.198,66
Daikin 2
2MXM50A9 Nominaal koelend vermogen 5,0 kW. FTXM20A
Daikin Perfera FTXA25CS wit 2.5kW
Daikin Stylish FTXA25CS grijs of zwart 2,5 kW achteraf gezien dat dit niet klopte(had 3.5kw laten berekenen)
totaal zonder btw €6.625,00
Mét 6% btw €7.022,00
Daikin 3
DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 2MXM68A 6.8kW buitenunit
DAIKIN PERFERA 2,5 kW binnenunit DK-FTXM25R
DAIKIN STYLISH Zwart Mat 5,0 kW binnenunit DK-FTXA50BB
Totaal excl. BTW 4.085,00 €
Totaal incl. BTW 4.330,10 €
Ruimtes: 70m³ en 40m³ Rest van de slaapkamers kunnen mss later, maar wss niet omwille van niet gebruik-ik woon alleen...
Ik wil de toestellen hoofdzakelijk gaan gebruiken als (mogelijke)hoofdverwarming-is nu infrarood(tijdelijk wegens opsmossen van elektriciteitsoverschotten van PV-normaal is het gasverwarming).
Moet wel zeggen dat er bij de 70m³ een aanpalende keuken is die wat mee verwarmd wordt omdat de tussendeur vaak openstaat. Enige marge is dus wenselijk daar.
Wifi bediening is een must voor mij, gadgets als een luchtstroom die personen volgt/mijdt niet strikt noodzakelijk edoch leuk.
Ik heb dus offertes met toestellen van Panasonic, Hisense en Daikin.
Mitsubishi, LG en Samsung konden ook maar vielen af omdat de respectievelijke verkopers/installateurs andere merken die ze ook installeerden, Pana- Hisense en Daikin, interessanter vonden.
Het verwarmingsaspect was hierin bepalend.
Ik ga maar af op wat zij vertelden hé...
Mijn voorkeur gaat (natuurlijk) uit naar Daikin 3, misschien wat overbemeten( is dat een groot probleem?), maar qua prijs superinteressant én hét A-merk. Met 144 €/jaar heb ik omniumverzekering tot 12jaar.
Daikin 2...ben ik niet mee mee...onderbemeten, niet wat we afspraken(echter heel correcte en hands-on aanpak-goed gevoel bij) en pokkeduur. Heb hen gemaild om te vragen of er mss een foutje in de berekening geslopen is.
Hisense had ik ook goed gevoel bij, technologisch ook héél erg mee heb ik de indruk, wel uit China...al kan ik dat bijna niet meer als minpunt beschouwen. Hun tv's zijn echt ongelooflijk aan het bijbenen met de samsungs en pana's en andere sony's. Heb het laatste jaar DAC's en streamers beluisterd die echt, echt fantastisch klonken. Zeker als je ze qua prijs naast high end merken zette.
Dus....schoorvoetend toegeven dat Chinees tegenwoordig, niet altijd, inferieur betekent.
Hier de offertes:
Daikin 1
M2DA5: Daikin Multisplit 5kw 2 poortA++/A+
DP2: Daikin Perfera binnenunit 2kW
Daikin Perfera binnenunit 3,5kW
Totaal excl. btw € 4.350,00
incl. 6%btw € 4.611,00
Panasonic
CS-Z35ZKEW: Panasonic - Etherea Z - Wit binnentoestel -
CSTZ20ZKEW: Panasonic - TZ - Binnentoestel
CU2Z35TBE: Panasonic - Free Multi - Buitentoestel
Totaal excl. btw € 3.796,00
Totaal incl. 6%btw € 4.023,76
Daarna nog contact gehad ivm. meerprijs voor zwart en dat was iets in de ordegrootte van 85 euro ofzo, verwaarloosbaar dus.
Hisense
Binnen-unit woonkamer: 3,5 kW Hisense wandmodel Energy Pro X zwart, incl. Wifi
Binnen-unit slaapkamer: 2,5 kW Hisense wandmodel Energy SE, incl. Wifi
Buiten-unit 2 aansluitingen: 5,2 kW Hisense Free Match Multi - 3 aansluitingen
Totaal excl. btw € 3.961,00
Btw 6% € 237,66
Totaal incl. btw € 4.198,66
Daikin 2
2MXM50A9 Nominaal koelend vermogen 5,0 kW. FTXM20A
Daikin Perfera FTXA25CS wit 2.5kW
Daikin Stylish FTXA25CS grijs of zwart 2,5 kW achteraf gezien dat dit niet klopte(had 3.5kw laten berekenen)
totaal zonder btw €6.625,00
Mét 6% btw €7.022,00
Daikin 3
DAIKIN MULTISPLIT BUITENUNIT 2MXM68A 6.8kW buitenunit
DAIKIN PERFERA 2,5 kW binnenunit DK-FTXM25R
DAIKIN STYLISH Zwart Mat 5,0 kW binnenunit DK-FTXA50BB
Totaal excl. BTW 4.085,00 €
Totaal incl. BTW 4.330,10 €
- Willy.VdW
- Senior lid
Re: L/L offertes naast elkaar gelegd
Ik ben benieuwd waarom u denkt dat Daikin hét merk is.
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 18 sep 2024, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- janus
- Site Admin
- 15
- Installatie Land: Ander
- Contacteer:
Mitsubishi, LG horen wel bij de topmerken, vreemd dat die niet aangeprezen worden.
Verder heb je het onderbemeten en overbemeten maar hoe heb je dat berekend?
Verder heb je het onderbemeten en overbemeten maar hoe heb je dat berekend?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."
- bulldog
- junior lid
- 10
Gewoon omdat dit merk door 5 verschillende verkopers/plaatsers als beste of minstens top 3 werd aangeduid. Ook door hen die het niet in hun gamma hadden...
Mitsubishi viel af omdat het rendement lager lag dan de Daikin, verbruik ging hoger zijn: woorden van iemand die én Daikin én Mitsu plaatste. Ze zijn ook blinkend zwart, een beetje een domper, de matte kleur van zo'n Daikin lijkt toch wel iets sjieker, veel minder 'in your face'. Ben net effe gaan kijken naar zo'n zwarte Daikin en das niet echt lelijk om naar te kijken, ben nogal van het less is more.
Berekenen, heb ik niet gedaan hoor, het werd door alle vijf onafhankelijk gedaan en ze kwamen allen op 3.5 + 2.5 uit, één enkele gaf aan dat ik mss toch beter iets ruimer koos voor de woonkamer. Zie verhaal keuken én wat marge voor die minus15° dagen, waarop het rendement sterk zakt.
Die ene die 2.5 koos voor de woonkamer, heb ik gemaild, want ik denk dat het om een foutje gaat.
- toxictooms
- Senior lid
- 5
Als je het vooral wil gebruiken als verwarming zou ik toch zeker eens kijken voor een vloermodel.
Ik zou in dit geval ook zeker bij de "betere" merken kijken.
Hier al een paar jaar een daikin vloermodel als hoofdverwarming, werkt heel goed.
Ook koelen in de zomer is ideaal.
Ik zou in dit geval ook zeker bij de "betere" merken kijken.
Hier al een paar jaar een daikin vloermodel als hoofdverwarming, werkt heel goed.
Ook koelen in de zomer is ideaal.
- bulldog
- junior lid
- 10
Vloermodel is niet echt een optie wegens gewoon geen ruimte voor én het uitzicht.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Die mannen gaan niet veel tijd in en berekening stoppen, maar ik adviseer je toch om dat zelf te doen of het te laten doen
.
- Willy.VdW
- Senior lid
Een beetje raar van dat lagere rendement, zeker indien de buitentemperatuur lager wordt.
Als ik me niet vergis dan blijft Mitsubishi (althans Mitsubishi Electric) met hun Hyper Heating
bij vriestemperatuur een hoger rendement houden dan andere fabrikanten. Maar mogelijk is het net andersom bij hogere buitentemperaturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- bulldog
- junior lid
- 10
Tja, maar als 5 verschillende mensen uit de sector op dezelfde waarden uitkomen ben ik toch geneigd er enige waarheid in te zien.
En ik blijf de volgende jaaaaren klant bij hen, via het onderhoudscontract. Het is niet in hun voordeel dat ik ontevreden ben als gevolg van een foute berekening.
Tja kijk, ik wil er hier zeker geen welles-nietes spelletje van maken maar een search van 5 minuten heeft me al geleerd dat Daikin echt wel zuiniger is.Willy.VdW schreef: ↑18 sep 2024, 17:12 Een beetje raar van dat lagere rendement, zeker indien de buitentemperatuur lager wordt.
Als ik me niet vergis dan blijft Mitsubishi (althans Mitsubishi Electric) met hun Hyper Heating
bij vriestemperatuur een hoger rendement houden dan andere fabrikanten. Maar mogelijk is het net andersom bij hogere buitentemperaturen.
Dit lees je op een website van T&P uit NL, plaatser/leverancier van beide merken:
Beide merken zijn efficiënt. De nieuwste modellen van Daikin airconditioners gebruiken minder energie om het huis comfortabel warm te houden. Dit zien we in de A+++ beoordeling van de prestaties. Mitsubishi airconditioners kunnen ook verwarmen en koelen, maar zijn bij het verwarmen van uw woning iets minder efficient en krijgen een A++ beoordeling voor de prestaties.
En wanneer ik naar de techical sheet ga kijken van 1 van die zgn.Hyper Heating modellen, de MXZ-3F54 dan lees ik toch duidelijk dat deze qua verwarming duidelijk slechter scoort dan een vergelijkbare Daikin, nl 2 sterren tegenover 3 sterren: KLIK
Nog een belangrijke, minder van belang voor mij wegens de omniumverzekering: garantie bedraagt 2 jaar, bij daikin krijg je nu 3 jaar garantie op onderdelen bij.
Goh, ik begin hier al een beetje op een Daikin fanboy te lijken.
- bke
- Senior lid
- 11
- Installatie Land: Maak keuze
Dat is verkoopspraat. Mitsubishi electric (de LN serie) is bij gelijk vermogen efficiënter dan eender welke daikin (uitgezonderd de ururu sarara, maar dat is dan ook geen gewone airco). Ik heb zelf zowel de daikin stylish en de mitsu LN en zeker voor verwarming kies ik voor de LN. Veel comfortabeler en super zuinig.bulldog schreef: ↑18 sep 2024, 17:53Tja, maar als 5 verschillende mensen uit de sector op dezelfde waarden uitkomen ben ik toch geneigd er enige waarheid in te zien.
En ik blijf de volgende jaaaaren klant bij hen, via het onderhoudscontract. Het is niet in hun voordeel dat ik ontevreden ben als gevolg van een foute berekening.
Tja kijk, ik wil er hier zeker geen welles-nietes spelletje van maken maar een search van 5 minuten heeft me al geleerd dat Daikin echt wel zuiniger is.Willy.VdW schreef: ↑18 sep 2024, 17:12 Een beetje raar van dat lagere rendement, zeker indien de buitentemperatuur lager wordt.
bij vriestemperatuur een hoger rendement houden dan andere fabrikanten.
HyperHeating-Mitsubishi-Electric.jpg
Maar mogelijk is het net andersom bij hogere buitentemperaturen.
Dit lees je op een website van T&P uit NL, plaatser/leverancier van beide merken:
Beide merken zijn efficiënt. De nieuwste modellen van Daikin airconditioners gebruiken minder energie om het huis comfortabel warm te houden. Dit zien we in de A+++ beoordeling van de prestaties. Mitsubishi airconditioners kunnen ook verwarmen en koelen, maar zijn bij het verwarmen van uw woning iets minder efficient en krijgen een A++ beoordeling voor de prestaties.
En wanneer ik naar de techical sheet ga kijken van 1 van die zgn.Hyper Heating modellen, de MXZ-3F54 dan lees ik toch duidelijk dat deze qua verwarming duidelijk slechter scoort dan een vergelijkbare Daikin, nl 2 sterren tegenover 3 sterren: KLIK
Nog een belangrijke, minder van belang voor mij wegens de omniumverzekering: garantie bedraagt 2 jaar, bij daikin krijg je nu 3 jaar garantie op onderdelen bij.
Goh, ik begin hier al een beetje op een Daikin fanboy te lijken.
- Willy.VdW
- Senior lid
Twee installaties van een verschillend merk, dat geeft een bijzonder inzicht!
Zover zal ik niet geraken, op 't moment hebben we zelfs in 't geheel geen verwarming, de oude is weg en de nieuwe is er nog niet
Zover zal ik niet geraken, op 't moment hebben we zelfs in 't geheel geen verwarming, de oude is weg en de nieuwe is er nog niet
Laatst gewijzigd door Willy.VdW op 19 sep 2024, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Wij kunnen je alleen maar adviseren, als je liever de verkopers geloofd is dat prima hoor, maar waarom vraag je dan hier om raad?
Ik vind het overigens wel grappig, je zit te kijken naar het rendement van een wp maar over het belangrijkste stap je zeer snel heen "dimensioneren van een installatie"
Ik vind het overigens wel grappig, je zit te kijken naar het rendement van een wp maar over het belangrijkste stap je zeer snel heen "dimensioneren van een installatie"
.
- bulldog
- junior lid
- 10
Ik zeg nergens dat ik 'liever' de verkopers geloof, ik poneer wel dat het ongelooflijk straf zou zijn wanneer 5 verkopers onafhankelijk van elkaar tot dezelfde berekening komen, dat dan mijlenver van de juiste uikomst zou zijn. Ik weet niet hoeveel mensen jij nodig hebt om je te overtuigen, maar 5 vind ik héél veel in deze case.janus schreef: ↑19 sep 2024, 13:21 Wij kunnen je alleen maar adviseren, als je liever de verkopers geloofd is dat prima hoor, maar waarom vraag je dan hier om raad?
Ik heb het trouwens voor mezelf net eens snel uit m'n hoofd berekend en kom bv voor de woonkamer tot ±2800 à 3500w benodigd vermogen(70m³ x normwattage 40 à 50) en dan zijn ze er allemaal, zoals ze bij ons zeggen, vrij boenk op. Voor de slaapkamer is het wat overbemeten, maar goed, heeft te maken met het feit dat ze nu eenmaal geen toestellen hebben die zo'n laag vermogen leveren. En ja, dan kies ik altijd voor dat beetje overkill(of mooier gezegd: reserve), doe ik al heel m'n leven, in alles.
En ja, ik vroeg hier raad met het oog op meningen van mensen die ook al eens een L/L installatie laten uitrekenen hebben.
Ik heb hier ook al raad gevraagd in verband met een eventuele plaatsing van een batterijsysteem mét slimme sturing gekoppeld aan een dynamisch tarief en daar ben ik, dankzij dit forum, overtuigd dat dit op dit moment een investering zou zijn met een hoogst twijfelachtige opbrengst/rendement op termijn.
Maar goed, het gaat wss Daikin worden, omdat die ene offerte blijkbaar 'ongelooflijk' interessant is, lees, goedkoop. Twee andere daikin-plaatsers zeggen dat ze het zelfs niet willen/kunnen voor 1000 euro meer. Hebben me allebei vanavond nog gebeld hierover.
Ik ga wel nog eens goed alles op papier laten zetten qua extra onvoorziene kosten die zouden kunnen opduiken wanneer de plaatsingsdienst moet afwijken van wat de verkoper op papier heeft gezet. Je kent dat wel, een metertje kabel erbij, een paar meter koelleiding erbij omdat ze een ander traject volgen dan dat van de verkoper, een extra betonboring, whatever. Ik wil een vaste prijs, zonder vraagtekens.
- janus
- Site Admin
- 15
- Contacteer:
Heb je ook gekeken welk toestel zo laag mogelijk moduleert?
.
- Willy.VdW
- Senior lid