Gezocht: gebruikte 12v accu's

Als het maar met energie te maken heeft.
Plaats reactie
ygeffens
lid
10
Installatie Land: België

Gezocht: gebruikte 12v accu's

Bericht door ygeffens »

Ik zou een plekje aan de rand van het bos willen voorzien van een beetje stroom. Paneel is nog beschikbaar. 230 watt.
met een PWM controller zou ik enkele batterijen willen laden, ik moet 24v hebben, 15wh 24x7.

Er is plaats voldoende om enkele (4, afhankelijk van het Ah van de batterijen) 12v loodzuur accu's te zetten.

Nieuw kosten die dingen mij te veel, dat wil ik dan ook weer niet aan het projectje uitgeven.

Ik zoek dus best 4 identieke batterijen, gebruikt, die voor een appel en een ei weg mogen.
Heeft iemand nog iets staan?

Gezien het gewicht is verzenden geen optie :-) Antwerpen/ regio Kempen, zou ideaal zijn.
Bj0rn
Master lid
9

Re: Gezocht: gebruikte 12v accu's

Bericht door Bj0rn »

Misschien even toelichten wat je precies bedoelt met 15Wh 24x7?

Als ik dat interpreteer dat de installatie in staat moet zijn om gedurende 24 uur 15W te voorzien, dan volstaan twee relatief kleine 12V AGM batterijen van 30Ah om 24u te overbruggen (rekening houdend met 50% DoD). Of vier AGM batterijen van 15Ah.

Tenzij het als tijdelijk proefproject bedoeld is, zou ik weg blijven van gebruikte loodzuur accu's. Voor minder dan €200 heb je een 24V 25Ah LiFePo accu. Die kan je in theorie tot 0% DoD ontladen waardoor je er bijna dubbel zoveel energie uit kan halen in vergelijking met een AGM accu met dezelfde specificaties.

Bedenk ook dat batterijen het niet leuk vinden als het vriest. :-)
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
ygeffens
lid
10

Bericht door ygeffens »

Bj0rn schreef: 26 okt 2024, 12:21 Misschien even toelichten wat je precies bedoelt met 15Wh 24x7?
De reden van gebruikte loodaccu's is de hoop dat ik ze ergens (van iemand) kan recupereren om de kost laag te houden.
Een AGM van 200 euro loopt helemaal het doel voorbij :-)

En 15Wh 24x7: Wat ik wil ingeschakeld houden heeft een continue verbruik van 15Wh. 't is niet dat het even uit gaat, en dan weer aan. Er moet dus, ongeacht het weer, altijd 15Wh beschikbaar zijn, de batterij mag dus niet leeg gaan.
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Plaats genoeg om loodaccu's te zetten is een goed begin. Is die plaats ook voldoende veilig om dat te doen?
ygeffens
lid
10

Bericht door ygeffens »

Een droge oude (niet meer te gebruiken) caravan, wind en water dicht, maar wel koud in putteke winter, heel koud :-)
jef
Senior lid
11
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jef »

Ga eens langs bij enkele garages of oudijzerhandelaars, vier oude batterijen moeten toch snel te vinden te zijn...
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

ygeffens schreef: 05 nov 2024, 16:34 Een droge oude (niet meer te gebruiken) caravan, wind en water dicht, maar wel koud in putteke winter, heel koud :-)
Is het de bedoeling om ze te gebruiken terwijl ze in die caravan staan?
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Je haalt de eenheden voor vermogen (W) en energie (Wh of J) door elkaar wat het verwarrend maakt om jouw vereisten juist te interpreteren. Ik begrijp dat je een continu verbruik/vermogen hebt van 15W.

Over een periode 24h verbruik je dan 360Wh energie. Als je wil dat de batterij nooit leeg komt te staan, zou het systeem in staat moeten zijn om 1 week te overbruggen. En zelfds dan is er geen garantie dat je nooit of te nimmer energie te kort komt. M.a.w. je batterij moet in totaal 2520 Wh kunnen opslaan. In theorie zijn twee loodzuur accu's van 100Ah elk voldoende. Maar je moet ook rekening houden dat je een loodzuur accu best niet verder dan 50% DoD ontlaad. M.a.w. je hebt vier loodzuur accu's nodig van 100Ah elk.

Bij het inleveren van een oude accu krijgt een klant doorgaans €10. Dus als je een garage of iets dergelijks €20 per accu betaalt geraak je wellicht aan accu's. Hou er wel rekening mee dat een oude accu van 100Ah lang niet meer 100Ah aan energie zal kunnen opslaan en dus zal je meer dan 4 accu's van 100Ah nodig hebben om nooit zonder te vallen. Mijn mening na ga je met goedkoop uiteindelijk bij duurkoop uitkomen.
ygeffens
lid
10

Bericht door ygeffens »

Sorry voor mijn onduidelijke vraagstelling, en bedankt voor je duidelijke uitleg :-)

Dus geen 4 maar 6 accu's. 120 euro, behoorlijk wat ruimte, alsnog kans op uitval...
Ik denk dat ik het projectje even moet herevalueren.

Thanks
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Mijn buikgevoel zegt dat het in de zomer wel zal lukken. Maar of het in de winter ook 100% beschikbaar zijn, daar heb ik zo m'n twijfels bij. Even kijken of je jouw vereisten van 100% beschikbaar niet kan verlagen. Of gewoon de proef op de som nemen en zien hoe ver je met één paar accu's geraakt. Het zou me verbazen mocht je met één paar de ganse winter kunnen overbruggen, maar meten is weten hé.

Even terzijde: het moeten geen 4 of 6 identieke batterijen zijn, want dat wordt moeilijk vrees ik. Per paar (dat je in serie plaatst) wel liefst identiek.

Je zou ook meer zonnepanelen kunnen plaatsen. Maar ook dat zal wat meer kosten. Tenzij je ergens voor een appel en een ei (afgewaaide?) zonnepanelen op de kop kan tikken.
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Willy.VdW schreef: 05 nov 2024, 17:43
ygeffens schreef: 05 nov 2024, 16:34 Een droge oude (niet meer te gebruiken) caravan, wind en water dicht, maar wel koud in putteke winter, heel koud :-)
Is het de bedoeling om ze te gebruiken terwijl ze in die caravan staan?
?
ygeffens
lid
10

Bericht door ygeffens »

Ik vermoed dat deze vraag komt uit veiligheidsoverwegingen?
Loodzuur, gesloten ruimte, ... al zijn er behoorlijk wat openingen, maar toch.

Iets waar ik moet mee rekening houden?
Willy.VdW
Senior lid

Bericht door Willy.VdW »

Je schreef "wind en waterdicht". Dat laatste is prima, maar winddicht is dat minder. Tijdens de laadcyclus van loodaccu's komt er waterstof vrij.
Aangezien waterstof bijzonder graag wil ontploffen kan je er voor zorgen dat er een goede verluchting is en/of ervoor zorgen dat er absoluut geen vonkvorming kan optreden.
ygeffens
lid
10

Bericht door ygeffens »

Ha, alle verluchtingsopeningen rond de ramen en het dak zijn gesloten. In de bodem zijn er nog wel wat.
Maar als ik me uit een ver verleden goed herinner (:-) ) dan is waterstof lichter dan lucht, en wil dat graag omhoog (Hindenburg).

Je moet ook aan alles denken eh, als je wil gaan knutselen...

Thanks (again)
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Waterstof (en zuurstof) productie komt bij mijn weten enkel voor als er te snel of te veel wordt geladen (i.e. te hoge stroomsterkte of te hoge spanning). Met een paneel van 230W sluit ik laden aan te hoge stroomsterke uit. Te hoge spanning kan wel.

Daarom zijn campers/caravans in de praktijk voorzien van een beveiliging tegen overspanning.
Plaats reactie

Terug naar “Te koop / Gezocht”