Diefstal bij klaarlichte dag

Plaats hier uw berichten over slimme meters en DNB's
sir_olf
Senior lid
2
Installatie Land: België

Re: Diefstal bij klaarlichte dag

Bericht door sir_olf »

Perslek schreef: 14 mei 2024, 19:27 Als je geen energie verbruikt, betaal je niks, maar als je niks verbruikt zoals deze maand zal blijken, dan betaal je wel, maar geen taks , neen hoor...
Dat is mijn mening, maar waarschijnlijk ook van de meeste zonnepanelen eigenaars..
Als je geen energie verbruikt betaal je niet niks. Abonnementskosten en capaciteitstarief zal je al zeker moeten betalen. Dan is je kost per kWh oneindig hoog 👍
Juan
Master lid
3

Bericht door Juan »

Het verschil tussen energie (kWh) en capaciteit (kW) blijft toch moeilijk zo te zien.
Perslek
Donateur
Donateur
3

Bericht door Perslek »

Juan schreef: 14 mei 2024, 21:50 Het verschil tussen energie (kWh) en capaciteit (kW) blijft toch moeilijk zo te zien.
Ja meester Juan
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

Na het invoeren van het capaciteitstarief en de verlaging van de injectievergoedingen is onze elektriciteitsrekening van enkele tientallen € per jaar tot € 250 gestegen.
Een schrikwekkende verhoging inderdaad, maar diefstal kan ik het niet noemen.

Zonder de installatie zouden we nu € 750 betalen.
Door de batterij wordt het capaciteitstarief tot het minimum beperkt en Ecopower kan ik ook niets verwijten want die geven voorlopig nog 7,5ct voor injectie.
Het kon dus veel erger (ook voor @Perslek :)).

Hoe minder je gebruikt hoe meer vaste kosten doorwegen, dat is nog geen argument om meer te verbruiken dan nodig (maar het stimuleert ook niet meer tot verdere energiebesparende investeringen...).
3080 Wp ZZW 210° 40° helling, SUN2000 3 KTL, LUNA2000 5 kWh, Ecopower
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
HvdW
Senior lid
10
Installatie Land: Nederland

Bericht door HvdW »

Perslek schreef: 14 mei 2024, 19:27 Dat is mijn mening, maar waarschijnlijk ook van de meeste zonnepanelen eigenaars..
Het eerste geloof ik, het tweede betwijfel ik.
Vrijheid is niet iets wat je neemt, maar wat je de ander geeft.
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

Deze column uit Solar Magazine duidt aan waar het uiteindelijk over gaat:
sm2-2024.pdf_extract.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Rijwoning 1935 (198 m2 669 m3 huidig EPC 81) verwarming, SWW en kookplaat op GAS (650m3/jaar) WTW ventilatie
Perslek
Donateur
Donateur
3

Bericht door Perslek »

Voor iedereen die zijn batterij gebruikt om het capaciteitstarief op 2.5 KW te houden, heb ik volgende raad.
Zet de SOC voor de piekafvlakking ook tijdens de zomer op minstens 20-25 procent.

Ik heb verleden week een piek gehad van 5KW doordat er twee dagen weinig zon was, en mijn SOC stond ingesteld op 15 procent met een einde ontladen van 10%.
Toen ik een tijdje een verbruik van 8 KW had, kon de batterij niet volgen(leeg op 10%), met als resultaat een piektarief van 5KW.
Ben benieuwd wat mijn capaciteitstarief zal zijn in september, omdat ik maandelijks betaal.
sir_olf
Senior lid
2

Bericht door sir_olf »

Ik denk dat de piek per jaar wordt afgerekend. Wat je deze maand betaald zal dus niet representatief zijn voor de reële kost van de piek van deze maand.
palombian
Master lid
2

Bericht door palombian »

sir_olf schreef: 12 sep 2024, 19:54 Ik denk dat de piek per jaar wordt afgerekend. Wat je deze maand betaald zal dus niet representatief zijn voor de reële kost van de piek van deze maand.
Dat is zo.

Bij mij is 20% voor Peak shaving gereserveerd. Dit was vroeger mijn einde ontlading, die staat nu op 5%.
Dit laatste punt is nog nooit bereikt waardoor in de praktijk de beschikbare capaciteit nauwelijks verminderd is.
Bovendien zal eens onder 20% de batterij van het net worden bijgeladen zo gauw de belasting onder 2,5 kWh komt.
Er is dus 5000 x.15= 750 Wh als buffer ter beschikking om het verbruik boven 2500W bij te vullen.
Dit volstaat bij ons, maximum piek is zelden hoger dan 4250-4500W (bij gebruik oven).
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Dat is volgens mij niet zo. Maandelijks het capaciteitstarief afrekenen kan.

Hoewel het capaciteitstarief wordt uitgedrukt per jaar, is het in de praktijk perfect mogelijk om op maandelijkse basis definitief af te rekenen. Gewoon "pro rata temporis".
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
sir_olf
Senior lid
2

Bericht door sir_olf »

Bj0rn schreef: 13 sep 2024, 09:05 Dat is volgens mij niet zo. Maandelijks het capaciteitstarief afrekenen kan.
Het is niet omdat iets technisch kan dat ze dat ook doen.
Druif
lid
1

Bericht door Druif »

Je gemiddelde piek van de afgelopen 12 maanden is sinds 1 a 2 weken te bekijken op fluvius.
Juan
Master lid
3

Bericht door Juan »

Druif schreef: 13 sep 2024, 10:38 Je gemiddelde piek van de afgelopen 12 maanden is sinds 1 a 2 weken te bekijken op fluvius.
Je kan gemiddelde piek en daarnaast de facturatiepieken al sinds de start van het captar raadplegen op Fluvius.

Enkele weken geleden is de berekeningsmethode in detail bediscussieerd op dit forum…
viewtopic.php?t=26574
Perslek
Donateur
Donateur
3

Bericht door Perslek »

Perslek schreef: 12 sep 2024, 19:43 Voor iedereen die zijn batterij gebruikt om het capaciteitstarief op 2.5 KW te houden, heb ik volgende raad.
Zet de SOC voor de piekafvlakking ook tijdens de zomer op minstens 20-25 procent.

Ik heb verleden week een piek gehad van 5KW doordat er twee dagen weinig zon was, en mijn SOC stond ingesteld op 15 procent met een einde ontladen van 10%.
Toen ik een tijdje een verbruik van 8 KW had, kon de batterij niet volgen(leeg op 10%), met als resultaat een piektarief van 5KW.
Ben benieuwd wat mijn capaciteitstarief zal zijn in september, omdat ik maandelijks betaal.
Mijn capaciteitstarief voor september is, 2,7, er wordt dus een gemiddelde genomen van 12 maanden, ook al heb je een maandafrekening.

De nettarieven gaan ieder jaar dus stijgen volgend jaar gaan de nettarieven met +-23 % omhoog, bekijk maar https://www.vreg.be/sites/default/files ... 024-01.pdf
Bj0rn
Master lid
9

Bericht door Bj0rn »

Het gemiddelde nemen over de afgelopen 12 maanden vind ik je reinste onzin. Voor iemand met een jaarfactuur maakt dergelijke berekeningswijze nauwelijks uit. Voor iemand met een maandfactuur vlakt het een piek, zoals jij in september blijkbaar had, gewoon af over de afrekening van deze maand en de komende 11 maanden. Bij maandelijkse afrekening wil ik afgerekend worden voor die maand, ook al was mijn maandpiek die maand 5kW. Niet?

Als ik die maand meer verbruikt heb dan andere maanden, gaan ze dan ook de pil verzachten door het gemiddeld verbruik van de voorbije 12 maanden aan te rekenen i.p.v. het werkelijk verbruik?
:h:

Dit lijkt me gewoon een slinkse wijze om het effect van het capaciteitstarief, zeker bij maandelijkse facturatie, te verzachten. En werd het capaciteitstarief niet ingevoerd om mensen bewuster te maken van hun piekverbruik en er zich in de mate van het mogelijke naar aan te passen?
Door het capacitetstarief af te rekenen op basis van het 12 maandelijks gemiddelde... dan ondergraaft de VREG in mijn ogen hiermee die doelstelling.
2009 PV - 2014 EV - 2018 ESS - 2020 ZB - 2022 DM & dynamisch tarief - 2024 WP
Plaats reactie

Terug naar “Slimme meters en netbeheerders”